Macboy schreef: 26 nov 2017, 10:52
Wel leuk dat deze discussies elke zoveel maanden weer opkomen alsof het niet eerder besproken is
In het kort komt het erop neer dat je van BMW eigenlijk gewoon mag trappen. Lage viscose olie en warm rijden is dus niet meer nodig dat was iets van vroeger en daarom geen olie temp meters meer in sommige sportieve modellen. Als auto liefhebber heb je daar schijt aan en ga je toch rustig warm rijden.
Dat is beetje de essentie ...
Zoals ik het interpreteer zegt BMW dat de voorgeschreven olie al direct een goede smering leverd. Ze hebben het dus over de olie. Dit wil niet zeggen dat de motoronderdelen al direct vol belast mogen worden. Doe je dit wel, dan kan dit uiteindelijk leiden tot motorschade. Er is hier echt ZAT over te vinden. (Hoog olieverbruik, kapotte turbo's, lekke koppakkingen zijn enkele voorbeelden die je via google direct aantreft)
Mijn Megane 3 RS ging koud niet eens over een bepaald toerental heen. En geeft met een koude motor gewoon niet thuis. Ook mijn huidige 135i (N54) geeft niet thuis met koude motor. En wat te denken van een koude turbo die direct al flink aan de bak mag.. Dus warm rijden of niet.. Het mag eigenlijk niet eens een discussiepunt zijn. Gegarandeerd dat er iets eerder kapot gaat dan de bedoeling is.