BMW F30 320i HE Sportline [Verkocht x3]

Tijd voor wat anders? Hier kun je je auto aanbieden!
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: BMW F30 320i High Executive Sportline 2012 48.850km

Bericht door Martijn_bmw » 18 jan 2016, 17:49

Knot schreef:Voor mn huis wordt ik er al zenuwachtig van... elk jaar gewoon 12k aflossen, moet er niks van hebben die schuld.

Herkenbaar :)

Verbaas me wel een beetje over de bedragen in dit topic, hoor meerdere voorbij komen met hele huis in 5-7jaar aflossen :shock:

Nou woon ik in een gewoon rijtjeshuis van 250k maar ik heb echt geen 50k per jaar over om af te lossen :lol:

Misschien toch dat loonslaaf gebeuren eens inruilen haha

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jan 2016, 18:08

gewoon van 250k :lol:
das voor het grote gros ook nog best duur/veel :D

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 jan 2016, 18:32

Ik zou mijn huis wel af kunnen lossen in 5 jaar tijd, er is alleen 1 probleempje, ik heb het meeste over de balk gegooid aan vreten, zuipen, lekkere wijven en een circuitauto :whistle:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 18 jan 2016, 18:44

Bert ///M3 schreef:Ik zou mijn huis wel af kunnen lossen in 5 jaar tijd, er is alleen 1 probleempje, ik heb het meeste over de balk gegooid aan vreten, zuipen, lekkere wijven en een circuitauto :whistle:

Afbeelding

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 18 jan 2016, 18:45

5 jaar weet ik niet maar als ik ga tellen in auto's... :blackeye: :tooth:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 jan 2016, 18:46

tomgtr schreef:
Bert ///M3 schreef:Ik zou mijn huis wel af kunnen lossen in 5 jaar tijd, er is alleen 1 probleempje, ik heb het meeste over de balk gegooid aan vreten, zuipen, lekkere wijven en een circuitauto :whistle:

Afbeelding
:mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jan 2016, 18:55

doet me denken aan het antwoord wat die man geeft :lol: >

Macboy

Bericht door Macboy » 21 jan 2016, 09:30

Blijft interessant hoe bekrompen Nederlanders soms kunnen zijn. Je moet namelijk nooit lenen. Heeft Opa Karel ooit gezegd in 1969 dus dat houden we er gewoon in. Die kon zijn lening namelijk niet meer terugbetalen. Oma Miep heeft ook gezegd dat je altijd in een oude sok moet sparen. Want stel dat je die droom cabrio ooit wil kopen, dan is dat ook echt het allerleukste als je 63 bent. En natuurlijk niet als je 33 bent en nog zin in het leven hebt. Beetje bejaard driften idee.

Uiteraard overdrijf ik nu. Maar dat doen jullie ook met dat onverantwoord lenen. Alsof je bij lenen verplicht bent om onverantwoord te gaan lenen. Je kan toch ook gewoon verantwoord lenen ? Een acceptabel bedrag kiezen ? Of moeten we allemaal rekening houden met hoe de situatie over 5 jaar is ? Really ?

Is dát dan de reden waarom we allemaal een verantwoorde hypotheek afsluiten voor 20/30 jaar ? Omdat we zo goed in de toekomst kunnen kijken ? Daarnaast geeft lenen een maximaal impuls aan de markt omdat het meteen uitgegeven wordt in plaats van in de toekomst.

Mensen die over het algemeen enkel sparen zullen vaak ook alleen maar blijven sparen. Dat is dat typisch Nederlandse: sterven dan bakken vol met geld omdat ze vroeger te krenterig waren om er iets leuks mee te doen. En dan nu de kinderen op hun 35e alsnog in die dikke cabrio laten rijden van de ervenis ...

En dat lenen achteraf sparen met een iets langere looptijd bedoelde ik natuurlijk zo:

1. Jan heeft in 2016 €5.000 op de bank.
2. Chris heeft in 2016 €5.000 op de bank.

1. Jan begint in 2016 met sparen voor een Renault Megane R26R.
2. Chris leent in 2016 een Renault Megane R26R voor €25.000.

1. Jan heeft begin 2020 €25.000 gespaard.
2. Chris heeft eind 2020 zijn lening afbetaald.

Zo bedoel ik dus dat lenen achteraf sparen is. Overigens kan Jan in dit voorbeeld geen goede Renault Megane R26R meer vinden, maar dat terzijde. Overigens vindt hij het circuit rijden ook niet meer zo interessant als 5 jaar geleden en besluit het geld op de bank te laten...

Dit volledig generaliserende idee een beetje :)

dvh

Bericht door dvh » 21 jan 2016, 09:49

1. Jan heeft begin 2020 €25.000 + 2500 rente = 27500,- gespaard.
2. Chris heeft eind 2020 zijn lening van 25000 + 10% rente = €32.500 afbetaald.
Verantwoord lenen.
We lezen overal meer en meer. En ik deel die mening, dat zelfredzaamheid de toekomst wordt.
En een goede fundering van zelfredzaamheid is zelfstandigheid & onafhankelijkheid.

En onafhankelijkheid creëer je niet door personen of bedrijven afhankelijk van jou te maken. Of andersom.
De gemiddelde mens verkrijgt zijn inkomen dan ook uit een loondienst. Door je financieel vast te leggen dmv een hypotheek , een bouwdepot , een private lease , een telefoonabbo , een doorlopend credit of een lening van de buurman, creëer je geen onafhankelijkheid maar afhankelijkheid.

Jij bent afhankelijk van je inkomen. en tig andere partijen zijn afhankelijk van jouw inkomen. Zodra er ergens een klink in de kabel komt loopt alles spaak en ontstaan er proberen.

Zodra jij géén hypotheek , geen lease , enzovoort, hebt. Zijn er ook geen mensen van je financiën afhankelijk. Des te minder vaste laste. Des te meer financiële vrijheid. En niets is zo veranderlijk als de mens. Dus wat nu leuk en een goed idee lijkt. Kan over een jaar een stuk minder leuk zijn en een toch niet zo'n goed idee blijken. Zodra jij je niet financieel vast legt ben je vrij. En als je een financiële keuze maakt zonder afhankelijk te zijn van andere. Blijf je vrij, zelfstandig en onafhankelijk.

En vrij zijn is fijn hoor. Geen zorgen maken. Geen afhankelijkheid. Geen druk.

Dus.
Laat een ander maar lenen.
Ik blijf fijn zitten op mijn centen.. :angel:

Arthur

Bericht door Arthur » 21 jan 2016, 10:16

Leuk verhaal van Ilija en wel wat voor te zeggen, van dat van dvh ook. Maar om naast de hypotheek een lening voor een auto te laten lopen, voor het bankstel en TV en telefoon. Vergeet de vliegvakantie naar een tropisch land niet... Nee, bedankt.
Als ik het hier zo lees op DF ben ik al redelijk vrij met het niet of nauwelijks aflossen van de hypotheek. De rest is zo ouderwets als wat :P Tenzij die weer lenen voor hun auto, dat doe ik dan weer niet :)
Zoals al eerder gezegd, doe wat je goed lijkt. Ik maak niet alles op en leef ook nu, niet alleen oppotten voor later. Maar op hoeft het dan ook nog niet te zijn wat mij betreft.

martll

Bericht door martll » 21 jan 2016, 10:31

Hebzucht is een grote eigenschap van de mens. Ik zie om mij heen mensen lenen voor een huis. Kunnen zij met hun salaris 180.000 euro lenen voor een huis dan laten zij de bank voor hun een huis van 180.000 euro kopen. Als zij uitgaande van hun salaris een huis van 300.000 euro en 10 eurocent kunnen lenen, dan lenen zij ook 300.000 euro en 10 eurocent, ook al zou dat huis van 180.000 euro ook aan hun behoefte voldoen. Maximaal lenen, uh hypotheek afsluiten! En dan huilen als het huis ineens 100k minder waard is bij een (gedwongen) verkoop terwijl ze er vanuit gingen dat het huis meer waard zou worden. :hmmm:

Lenen voor een huis vergelijken met een lening voor een auto kan natuurlijk niet zeggen ze dan want ja een dak boven je hoofd is een eerste levensbehoefte blabla. Auto's nemen alleen maar in waarde af etc etc.
Als je een paar jaar terug wat geld had geleend voor een paar gelimiteerde old- en youngtimers had je nu aardig wat rendement op de geleende centjes en je had er ook nog af en toe in kunnen rondrijden voor plezier. Want tegen de stijging van die prijzen kon je niet tegenop sparen.

Van huis opgevoed dat er niet wordt geleend. Mijn vader zei altijd dat ik maar moest sparen. Voor mijn gameboy heb ik vroeger een jaar moeten sparen en dat terwijl ik hem meteen al had kunnen kopen met een lening. :'( Als ik het geld had geleend bij de bank met een rentepercentage van 10% zou het na een jaar zelfs maar een paar euro aan rente meer hadden gekost. Hetzelfde geldt voor auto's. Ik heb jaren moeten sparen voor mijn auto terwijl ik er met een lening meteen al plezier van had kunnen hebben. En dan had ik ook nog eens 10.000 euro minder moeten betalen voor de aanschaf. Maar achteraf is mooi wonen.
Ik wil ook eigenlijk geen lening voor een huis vanwege de onafhankelijkheid, maar als ik dan de komende 50 jaar moet sparen om een huis te kunnen kopen ga ik er misschien toch iets anders over nadenken. Voorlopig zet ik ongeduldig iedere maand de centjes opzij om weer te sparen voor auto's.

Macboy, wanneer komt er een R26-R? :)

RVV

Bericht door RVV » 21 jan 2016, 11:33

Als je een paar jaar terug wat geld had geleend voor een paar gelimiteerde old- en youngtimers had je nu aardig wat rendement op de geleende centjes en je had er ook nog af en toe in kunnen rondrijden voor plezier. Want tegen de stijging van die prijzen kon je niet tegenop sparen.
Leuk verhaal hierboven, maar kun je ook advies geven welke old en yougtimers ik nu moet kopen? Stel ik leen 100000 euro voor 3 of 4 auto's? Welke modellen geven dan veel rendement? Waarmee ik over 20 jaar 250000 kan cashen?

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 21 jan 2016, 11:36

Beleggen in welke asset dan ook is bij uitstek iets dat je NIET met geleend geld moet doen.

En achteraf kijkt iedereen een koe makkelijk in de kont.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 21 jan 2016, 11:39

Sorry Ilja maar wat een gezwets en helemaal met David eens.

Behalve dat je idioot veel rente betaald op consumptie krediet, dus gewoon meer betaalt dan iemand die spaart is je betoog dat Nederlanders conservatief zijn qua lenen pertinent fout. Nederlanders lenen heel veel. Voor hun huis! Tot een paar jaar geleden was 110 pct van aankoopprijs de norm. In veel landen is het iets van 80-90 pct van de executiewaarde. Dat daarbovenop weinig ruimte is voor consumptie krediet of men daar huiverig voor is lijkt me volledig terecht.

Als Chris en Jan (of hun vrouw) hun baan verliezen kan jan met z'n gespaarde geld nog een tijdje z'n hypotheek doorbetalen van z'n gespaarde geld. Chris aan de andere kant moet waarschijnlijk z'n droom auto verkopen voor een afbraakprijs die niet eens z'n lening afbetaald en loopt het risico om z'n huis uit getrapt te worden als hij z'n hypotheek niet kan betalen.

Maar je hebt gelijk, allemaal doom scenario's, mischien raken Chris en Jan wel helemall hun baan niet kwijt. Maar wie slaapt er lekkerder denk je? Chris met een mooie M3 voor de deur of Jan met een buffertje?

Knot

Bericht door Knot » 21 jan 2016, 11:44

Ik ga geen ton lenen voor een dikke auto. Ga er ook geen jaren voor sparen. Als ik met een paar jaar sparen (2 of 3) een auto redelijk naar mijn zin kan kopen/rijden vind ik het prima.

allen

Bericht door allen » 21 jan 2016, 11:54

tomgtr schreef:Maar wie slaapt er lekkerder denk je? Chris met een mooie M3 voor de deur of Jan met een buffertje?
Chris met z'n mooie M3 voor zolang het goed gaat. Jan zal nooit lekker slapen. Die spaart nog altijd voor z'n droom M3, alleen is hij tegelijkertijd bang dat hij tussentijds sterft door een auto ongeluk of een enge ziekte... :tooth:
Mocht hij overigens die M3 bij elkaar kunnen sparen is er wel weer anders waar hij voor gaat sparen.

Even serieus, ik denk dat iedereen gewoon voor zichzelf moet beslissen hoe hij wil leven. Er is geen goed of fout. Je leeft maar 1 keer dus richt het gewoon vooral in zoals je dat zelf wilt.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 21 jan 2016, 12:45

Allen, ja en nee. Ja, vrijheid blijheid en iedereen moet lekker voor zichzelf weten wat hij doet.

Echter :

1) Landen die op te grote voet leven moet ik via mijn belastinggeld bijstaan als ze hun leningen niet kunnen betalen?

2) Banken die te veel shit leningen hebben afgelsoten of via vage constructies zich hebben ingekocht in slechte leningen moeten overeind gehouden met mijn belastinggeld?

3) Mensen die op te grote voet hebben geleefd en nu aan de grond zitten, geen zorgtoeslag meer betalen, hun verzekeringen niet betalen, via de schulkdsanering en persoonlijk faillisement na 2 jaar van al hun schulden af zijn, inclusief rest hypotheek en belastingschuld betekent dat de sukkel die wel alles netjes betaalt MEER verzekering, MEER zorg toeslag en MEER belasting moet betalen omdat anderen gebruik maakten van hun vrijheid om er lekker op los te leven en niet teveel zorgen te maken over geneuzel als "toekomst".

Thanks!

dvh

Bericht door dvh » 21 jan 2016, 12:47

Zo ist.
The inconvenient truth.
Geen speld tussen te krijgen wat mij betreft.

Arthur

Bericht door Arthur » 21 jan 2016, 12:49

Tom, puntje 3 is nu net de reden dat ik m'n hypotheek nauwelijks aflos. Mss slecht van mij maar idd, degene die alles opmaakt ligt straks naast je in het zorgcentrum van jouw gespaarde centjes of afgeloste hypotheek. Op te grote voet leven doe ik (denk ik) niet maar daar pas ik ook voor. Ik ga daarom niet álles oppotten.

En ik ben echt wel met de toekomst bezig. Vanaf de geboorte van de kinderen al aan het sparen voor een studie of hun onderhoud dan. Wel een gedeelte van sparen in de hypotheek (vandaar dat ik het steeds over nauwelijks aflossen heb). Maar ik wil het ook nu naar m'n zin hebben en niet die lui financieren die jij in put 3 beschrijft :)

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jan 2016, 13:17

ik rijd niet veel, maar ik kan bv net zoveel plezier halen uit een redelijk sportief oud gebakje van zeg 3k
dan met 1 van zeg 50k
maar als ik wel zeg die 50k (of meer) op de bank had staan, dan kocht ik wel een duurdere sportieve auto, zou wel altijd zorgen dat je een kleine buffer overhebt voor eventuele onvoorziene kosten.

Verder zou ik ook niet zomaar lenen voor een auto, heb in het verleden wel eens tijdelijk ff wat extra geleend :ongeveer als:
via men vader :tooth: in die tijd dat ik vaak wisselde van auto.
Dan zag ik bv een heel scherp geprijsde leuke auto, bv 1 van 5k terwijl normaal in die staat 7k werd gevraagd
maar ik mijn auto niet kon inruilen.
Zelf had ik bv dan nog 3k reserve staan, dus vroeg dan tijdelijk 2k van men pa die het dan meteen terug kreeg,
zodra mijn oude auto was verkocht, dat ging in die tijd via de telegraaf binnen 1 week of 1 maand over het algemeen, uitzondering iets langer, maar over het algemeen gingen de auto's snel van de hand.

Zodra ik de oude auto dan had verkocht, betaalde ik meteen die bv 2k terug incl bv wat rente :ongeveer als: maar zeker een fles Port, hij kreeg dan altijd wat extra's :mrgreen:

Zo kon ik mooi overhouden aan mijn auto's en opbouwen naar? in elk geval de hobby bekostigen, men Pa zag ook wel dat ik het goed deed met aanschaf en na een poosje verkoop en overhield, dus dat systeem (ff tijdelijk wat van men pa, meer ff voorschieten was het) in need,
werkte perfect, had en heb een hekel aan lenen en zag ook goed wat voor problemen dat kon geven.

Men pa deed bv ook in verzekeringen, waren dan bv ook wel eens klanten bij die aardig wat leenden voor een
auto maar niet all risk verzekerden, men Pa waarschuwde ze dan altijd om het toch te doen ivm bv totall los en dan nog de lening voor die auto jaren moeten betalen en of werk verlies enz.
En zoiets gebeurde dan ook wel eens, al denken velen, ach dat gebeurt mij niet.

Dus lenen voor een auto? not for me, dan pas ik me wel weer aan met wat je nog hebt in geval van 'nood'
dus bv goedkope leuk karretje en voor de rest je auto's goed verzekeren to be sure, bij wat oudere auto's dan met taxatie rapport, helemaal als je soms ziet wat ze als dagwaarde nemen voor best aparte auto's, maakt hun namelijk niets uit apart of niet, gaat vaak via anwb koerslijst oid.

Tom

Bericht door Tom » 21 jan 2016, 13:19

dvh schreef: Zodra jij géén hypotheek , geen lease , enzovoort, hebt. Zijn er ook geen mensen van je financiën afhankelijk.
Ga voor een groot deel met je verhaal mee en ik kijk ook altijd kritisch naar terugkerende uitgeven en hoe dat verder te beperken.
Maar we leven in een land met genoeg mensen die hun handje omhoog houden en dat moet ergens vandaan komen. Het hele stelsel zorgt ervoor dat het gat tussen arm en rijk nooit te groot is. Als er bij jou teveel te halen valt, dan komen er wel wetsvoorstellen om weer iets van je af te pakken. Hoe onafhankelijk je ook bent van bedrijven (energiemaatschappijen etc.), aan de overheid ontkom je niet. Er zijn nu ook al tig voorbeelden waar je belasting over belasting betaald… denk aan teveel spaargeld of geld uit een erfenis. In een verzorgingstehuis is de bijdrage ook afhankelijk van je spaargeld, daar straffen ze je ook als je heel je leven teveel gespaard hebt (al heb ik geen idee wat je met een berg spaargeld moet op zo’n leeftijd..).

Ik zit denk ik redelijk op één lijn met Arthur:
Arthur schreef:Zoals al eerder gezegd, doe wat je goed lijkt. Ik maak niet alles op en leef ook nu, niet alleen oppotten voor later. Maar op hoeft het dan ook nog niet te zijn wat mij betreft.
Ik ben niet tegen lenen, zolang je je gezonde verstand gebruikt. Zelf spaar ik liever ergens voor. Verder vind ik mezelf financieel gezond, geen schulden m.u.v. een hypotheek, heb een goede buffer om op terug te vallen (met een goed gevoel slapen), kan die buffer met m'n huidige levensstandaard ook aanvullen en ik kan nu comfortabel leven zonder dingen te laten of teveel te moeten nadenken over het geld wat ik uitgeef.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 21 jan 2016, 14:28

Macboy schreef:Blijft interessant hoe bekrompen Nederlanders soms kunnen zijn.
Dat sowieso.

Ik ken nog een mooie versie over het lenen verhaal.

"Jan" leent 5000 gulden voor een mooie Alfa Romeo 33 1.7 uit 1994. Looptijd 5 jaar. Maar de kwaliteit van de desbetreffende auto was helaas niet heel best. Na één jaar was de auto nog 1000 gulden waard en reed hij niet heel goed meer. Dus de auto de deur uit en moest er eigenlijk een nieuwe komen. Je raadt het al, daar waren eigenlijk geen knikkers voor want er moest ook nog 4 jaar betaald worden voor de Alfa die er niet meer was.

Iedereen moet zelf weten wat hij of zij doet, alleen wil het nog wel eens gebeuren dat de lener op een iets te grote voet gaat leven. En dat was het geval bij "Jan". Want "jan" kon best veel geld lenen maar het eigenlijk niet betalen.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 21 jan 2016, 14:49

EvdP schreef:
Macboy schreef:Blijft interessant hoe bekrompen Nederlanders soms kunnen zijn.
Dat sowieso.

Ik ken nog een mooie versie over het lenen verhaal.

"Jan" leent 5000 gulden voor een mooie Alfa Romeo 33 1.7 uit 1994. Looptijd 5 jaar. Maar de kwaliteit van de desbetreffende auto was helaas niet heel best. Na één jaar was de auto nog 1000 gulden waard en reed hij niet heel goed meer. Dus de auto de deur uit en moest er eigenlijk een nieuwe komen. Je raadt het al, daar waren eigenlijk geen knikkers voor want er moest ook nog 4 jaar betaald worden voor de Alfa die er niet meer was.

Iedereen moet zelf weten wat hij of zij doet, alleen wil het nog wel eens gebeuren dat de lener op een iets te grote voet gaat leven. En dat was het geval bij "Jan". Want "jan" kon best veel geld lenen maar het eigenlijk niet betalen.

Op z'n 22e was Jan Tom en die Alfa was een Lancia. Voor de rest klopt aardig. Veel geleerd toen, op de blaren gezeten en weet uit ervaring dat ik nu beter slaap. Nou ja behalve kleine kinderen dan en zo :tooth:

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 21 jan 2016, 15:12

Ik vond het destijds wel sneu voor "Jan". Die Alfa was wel een schitterende auto trouwens, maar wel een erg slechte auto. Hij verkleurde snel en ook de elektronica was snel gaar.

Maar hoe dan ook, als iemand wil lenen voor een auto zal ik hem of haar niet tegenhouden. Ik zal het alleen niet (snel) doen.

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 21 jan 2016, 15:22

Als je geld leent voor een Alfa kan je net zo goed de kachel aansteken met die biljetten. :lol:

Plaats reactie