F1 seizoen 2016

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Arthur » 22 mar 2016, 14:46

Ach, d'r zullen best een paar goede zaken aangestipt zijn hier maar ik lees dit als reacties van mensen die toch wel een erg roze bril op hebben.
Het was gewoon janken wat ie deed, over die boordradio. Hij zal veel beter zijn dan Sainz en het zal aan allerlei factoren hebben gelegen. Feit is dat ie er blijkbaar niet voorbij kon. Dan ga je niet janken over de radio. Maar goed, dat doen de "toppers" Hamilton en Rosberg ook... Dus wat dat betreft staat ie in het juiste rijtje.
Ik kijk sinds een jaar weer geïnteresseerd naar F1, vanwege Verstappen, maar met dit soort gejank gaat het snel over. Gewoon professioneel om gaan met dit "probleem" en geen gejank. Dat doen de voetballers wel :)
De meesten klinken hier net zo wanneer ze een boete gehad hebben. Het lag aan iedereen maar niet aan hen zelf. Van alles erbij halen maar bij jezelf te rade gaan? Nee, in dit geval had Sainz hem voor moeten laten. Tuurlijk, want Verstappen rijdt voor het team en niet voor zichzelf, zoals Sainz :lol: :lol:
Er voorbij steken of je mond houden. Laat het dan de volgende race maar zien hoe het moet!

Forza

Bericht door Forza » 22 mar 2016, 15:06

Dat voorbij steken is nou net het probleem. Sainz weet dat Verstappen nooit zomaar zijn auto er naast zal zetten met het risico dat ze er beide afvliegen. Want Verstappen weet donders goed dat hij helemaal de pan in gehakt zal worden als hij dat wel zou doen en ze vliegen er samen af. Sainz is wat dat betreft een slimme en sluwe jongen, zo vader zo zoon zeg maar. Hij wist ook donders goed dat Verstappen op het punt stond de pits in te gaan en ging snel zelf om een paar ronden te winnen.

Ik vrees dat, mocht zo'n zelfde situatie zich weer voordoen, Verstappen zijn wagen wel naast die van Sainz zet waarbij Sainz de deur dicht gooit en ze beide naast de baan staan. Waarna Sainz zijn handen wast in onschuld en Verstappen de kwade pier zal zijn.

Arthur

Bericht door Arthur » 22 mar 2016, 15:20

Duidelijk dus! Dat zeg ik; of er voorbij steken of je mond houden. Dat was dus het probleem (goh). Nou, dan zat hij op de juiste positie want als je er niet voorbij kunt blijf je erachter :)
Verstappen wordt altijd als dapper weergegeven dus ik denk idd dat hij de volgende keer z'n auto er tussen kwakt. Zien we wel wat er gebeurt maar dan gebeurt er iig iets. Wss ook gejank, maar dan achteraf over wie z'n schuld het was.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 22 mar 2016, 15:50

Het punt is ook dat er een verschil zit in gelijk hebben en gelijk krijgen. Max had gelijk met zijn kritiek maar door deze manier krijgt hij het niet, wel van de nationale maar niet van de buitenlandse F1 kijkers, niet van de journalisten en zelfs niet van zijn teambaas na de race.

Max is als rijder in alles beter dan Sainz, da's wel duidelijk. Max is sneller en houdt zich helemaal niet met Sainz bezig, hij kijkt alleen naar voren. Sainz houdt zich wel degelijk (krampachtig) bezig met Max. Bij Sainz gaat het maar om 1 ding: voor Max eindigen. Of dat nou om P4 of om P13 gaat, het gaat Carlos maar om 1 ding. Laten zien dat hij minstens even goed is. Dat zag je in de afgelopen kwalificatie, hij was op zich tevreden met P7 maar niet omdat Max op P5 stond, daar refereerde hij letterlijk naar in zijn reactie ("met 1 tiende sneller had ik 5e gestaan"). Dat zegt hij alleen omdat Max daar stond. Na de race was hij ook een tevreden man. Niet omdat hij op P9 eindigde, dat had ook P5 of P12 kunnen zijn. Hij was maar om 1 ding tevreden: hij was voor supertalent Max geeindigd. Daar zit de focus voor Carlos. Hij beseft dondersgoed dat hij het dit jaar moet laten zien. Nog een seizoen met een grote puntenachterstand op Max eindigen en zijn F1 carriere loopt alweer grote kans om als een nachtkaars uit te gaan. Behalve Red Bull nemen weinig teams ex-Toro Rosso coureurs over dus hij heeft maar 1 optie: zich in de kijker rijden voor een zitje bij Red Bull in 2017. En dan telt er maar 1 ding: Max verslaan, op wat voor manier dan ook.

En Sainz is geen domme jongen. Hij wist dondersgoed wat hij deed. Op snelheid kan hij Max niet verslaan, dat weet hij ook dus moet het anders. Dan moet het door slinkse trucs, door de undercut en door Max' op de baan bewust te blokkeren, al kost hem dat zijn eigen race, door naderhand de vermoorde onschuld te spelen in de pers, door te roepen dat hij helemaal geen probleem met Max heeft. Het is psychologische oorlogsvoering van de bovenste plank maar, ik moet toegeven, het is ook bijzonder slim gespeeld. Hamilton is daar overigens ook een meester in richting Rosberg.

En Max is erin getrapt. Hij heeft zich op laten naaien waardoor hij gefrustreerd werd en foutjes ging maken. Terwijl hij eigenlijk slachtoffer was is de beeldvorming nu zo dat Sainz goed zat en Max fout.

Deze slag was voor Sainz, slim uitgespeeld. Niet de snelste, wel de slimste deze keer.

Maar Max heeft ook laten zien dat hij een bijzonder snelle leerling is. Hij zal hier van leren zodat dit hem niet weer overkomt. De volgende keer weer fair and square op de baan Sainz aan snot rijden en je niet meer in die hoek laten drukken. Gaat goed komen, ook omdat Max voor komend weekend een andere bandenselectie heeft dan Sainz. Ze zullen dus niet op dezelfde strategie zitten en de kans is dus groot dat ze niet meer de hele race vlak bij elkaar zullen rijden. Verder rijden we dan weer op een echt circuit waar je beter in kunt halen, da's op Albert Park gewoon erg lastig.

Op naar Bahrein. :)

Arthur

Bericht door Arthur » 22 mar 2016, 15:57

Net verhaal, Wouter.
Hoe staat TR er eigenlijk voor nu ze de oude kwalificatie weer hebben omarmd? Kunnen ze dan nog P5 rijden? Jij verdiept je er wat meer in dan ik :)

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 22 mar 2016, 16:18

Arthur schreef:Net verhaal, Wouter.
Hoe staat TR er eigenlijk voor nu ze de oude kwalificatie weer hebben omarmd? Kunnen ze dan nog P5 rijden? Jij verdiept je er wat meer in dan ik :)
Ja dat denk ik wel. Zal niet zoveel verschil maken. Met de oude kwalificatie had Max afgelopen weekend waarschijnlijk geen P5 gehad (denk 1 of 2 plekjes naar achter) maar feit is dat Toro Rosso een geweldige auto heeft gebouwd. Dat ding gaat echt goed en die Ferrari 2015 motor is ook (nog) top. Max had ook de vierde hoogste topsnelheid en erg goede rondetijden in de race dus gang zit er wel in.

Ze zitten er beter bij dan verwacht. Ik ben in Barcelona geweest bij de tests en daar ging Williams ook heel goed maar die vielen me nu tegen. Een team wat ook tegenviel (en wat een directe concurrent van Toro Rosso zou moeten zijn) is Force India. Die auto is in de basis niet slecht maar er is weinig geld en ze rijden nu feitelijk met een opgekalefaterde 2015-B auto (die ook al een evolutie was van de auto uit 2014). Die gingen niet al te best.

Red Bull viel me dan wel weer mee. Kvyat heeft amper gereden maar Ricciardo reed (zij het met een beetje geluk) naar een goede P4. Die motor is niet super maar het chassis is geweldig.

Maar op dit moment moet Toro Rosso echt wel tussen P4 en P8 kunnen kwalificeren en daar ook eindigen want hun racepace is echt wel goed. Later in het seizoen zal dat moeilijker worden, ik verwacht dat Red Bull en waarschijnlijk ook Williams hen nog wel voorbij zullen gaan. Voor nu ziet het er echter erg goed uit (beter dan ooit eigenlijk voor dat team) maar dan moet je niet zulke kansen verprutsen zoals afgelopen weekend. Daar hadden ze gewoon easy P5 en P6 kunnen worden. Dan hadden ze 18 punten gehad ipv nu 3...

Even los van het gedoe met de rijders heeft het team daar nog het meest geblunderd door ze halverwege (rond de rode vlag) weer op softs naar buiten te sturen ipv op medium banden. Echt een belachelijke beslissing. Toen reden ze P4 en P5, dan moet je consolideren en uitrijden (zeker op een baan waar achterliggers toch al niet makkelijk kunnen inhalen, zie de moeite die Hamilton had om Max voorbij te komen) en niet op een agressieve strategie gaan rijden met softs (waarbij je op P4 en P5 weinig te winnen hebt maar veel te verliezen omdat je een extra keer moet stoppen). Aan dit soort dingen (evenals regelmatig slechte pitstops) kun je nog wel zien dat het in de basis nog steeds een klein team is.

Dus de kansen om flink te scoren zijn er zeker maar dan moeten er niet meer zulke domme fouten worden gemaakt.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 22 mar 2016, 16:21

Vanaf ronde 34 is het een interessante strijd en loopt de communicatie wel duidelijk in het voordeel van Verstappen. Sainz krijgt toch duidelijk de opdracht te swappen (ronde 40) als hij niet harder gaat. In plaats daarvan gooit Sainz vanaf dan heel duidelijk de deur steeds dicht voor Verstappen op de geijkte inhaalpunten. Zelfs bij de actie op Palmer was het nog even linke soep want Verstappen moet hard op de rem om niet tegen Sainz aan te rijden terwijl hij in positie naast Palmer zit.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 22 mar 2016, 16:59

Peter Tunissen schreef:Heeft Sainz nu echt met de banden van Verstappen gereden?
Dat lees ik overal, maar dat kan toch helemaal niet; daar moet je toch een penalty voor krijgen?
Tenzij dat nu veranderd is mag dat inderdaad niet. Sets zijn genummerd en alle sets zijn op naam van een rijder. Je mag ook geen banden tussen sets uitwisselen, ook al zijn ze van hetzelfde type. Nieuw en oud door elkaar is dus helemaal uit den boze.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 22 mar 2016, 17:04

RutgerK schreef:Vanaf ronde 34 is het een interessante strijd en loopt de communicatie wel duidelijk in het voordeel van Verstappen. Sainz krijgt toch duidelijk de opdracht te swappen (ronde 40) als hij niet harder gaat. In plaats daarvan gooit Sainz vanaf dan heel duidelijk de deur steeds dicht voor Verstappen op de geijkte inhaalpunten. Zelfs bij de actie op Palmer was het nog even linke soep want Verstappen moet hard op de rem om niet tegen Sainz aan te rijden terwijl hij in positie naast Palmer zit.
Inderdaad en aangezien je met een Toro Rosso een Mercedes achter je kan houden is ook dát geen bijzondere prestatie van die sluwe vos. Die man heeft zich echt niet populair gemaakt bij het team denk ik. Maar ja, hij is zelf blij want hij heeft een 'overwinning' behaald(op Max).

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 22 mar 2016, 21:07

Arthur schreef:Ach, d'r zullen best een paar goede zaken aangestipt zijn hier maar ik lees dit als reacties van mensen die toch wel een erg roze bril op hebben.
Het was gewoon janken wat ie deed, over die boordradio. Hij zal veel beter zijn dan Sainz en het zal aan allerlei factoren hebben gelegen. Feit is dat ie er blijkbaar niet voorbij kon.
Enige voorkeur kan ik niet ontkennen........... Las ergens op een Engelse site geloof ik ook een leuke opinie........ Max zei tegen het team na de laatste pitstop "told you so !" Vanuit het team was kennelijk gecommuniceerd dat de bandenkeuze na de rode vlag gedicteerd zou zijn. Max zou liever de andere, hardere banden hebben gehad. Daar was bij de bandenwissel een discussie met Max en het team over.
Komt nog bij dat Max reeds voor de pitstop van Carlos heeft aangegeven dat ie naar binnen wilde voor nieuwe banden. Als het team dan Carlos faciliteerd in een undercut is de maat vol. Dan moet je niet gaan schreeuwen aan de andere kant weet iedereen nu dat Max een grens heeft. Ik kan de emotie wel weer waarderen, de F1 is al politiek correct genoeg.

Volgende race gewoon aan de bak en je niet uit je evenwicht laten brengen.

Gr Ron

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 23 mar 2016, 08:44

Dit is wel een mooie samenvatting van de race:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mXSuAoqq07U&sns=em[/youtube]

Luco

Bericht door Luco » 23 mar 2016, 08:49

:rolling: :rolling:

Tristan

Bericht door Tristan » 23 mar 2016, 09:10

Hehe...grappig. :)

GTRene

Bericht door GTRene » 23 mar 2016, 10:42

:lol: leuke samenvatting

Arthur

Bericht door Arthur » 23 mar 2016, 16:42

:tooth:

Macboy

Bericht door Macboy » 23 mar 2016, 21:36

Eén ding is zeker: de Formule 1 is weer terug van weggeweest !!!

Luco

Bericht door Luco » 02 apr 2016, 10:25

http://www.grandprix247.com/2015/04/01/ ... -in-china/" onclick="window.open(this.href);return false;

:lollerdelol: :lollerdelol:
zou wel wat zijn :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 02 apr 2016, 10:36

zou wel grappig zijn, maar helaas.
Note:This story was written in the spirit of April Fools and not an ounce of it is true. Thanks!

Luco

Bericht door Luco » 02 apr 2016, 11:01

tja, waarom denk je dat die emoticons erbij staan :headbang:

ErikS

Bericht door ErikS » 03 apr 2016, 14:48

Wat denken we van vanavond?

Ik denk dat 'ie hem eraf rijdt. :tooth:

Luco

Bericht door Luco » 03 apr 2016, 14:49

Dan zal die spanjaard eerst voor hem moeten komen :tooth:

Zed240

Bericht door Zed240 » 03 apr 2016, 15:00

Ik denk dat zo lang Max z'n auto heel houdt hij wel een P9 of beter moet kunnen halen. De eerste 8 moeten namelijk op hun setje banden van Q3 starten, en da's niet erg gunstig. Ik hoop vooral dat hij bij de start Sainz voor kan blijven.

Maar we gaan het zien. :TV kijken:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 03 apr 2016, 15:01

Misschien gaat Stoffel nog verrassen.

Luco

Bericht door Luco » 03 apr 2016, 17:07

Nou van sainz hebben we geen last meer :hot:

Hielke

Bericht door Hielke » 03 apr 2016, 20:24

Top gereden van Max weer. Directe en cleane inhaalacties. Het maximaal haalbare.

Plaats reactie