Over de Nederlandse huizenmarkt kan ik me niet uitspreken want dat volg ik niet. Ik kan me wel over de Belgische huizenmarkt uitspreken: de huizenmarktzeepbel groeit hier gestaag door en gaat dat nog wel even blijven doen. De Belg heeft, tov andere Europeanen, een baksteen in de maag en wil dus altijd bouwen/kopen.Robin schreef:Jussi , duidelijk.
Ik zie een 1M of 'n Rolex alleen niet in 't straatje S&P/AEX/NYSE etc.En dat moeten we ook niet willen.
Totaal verschillende zaken.
Hoe zie jij de huizenmarkt en goud dan?
De immoprijzen zijn in mijn gemeente met 40% toegenomen op 8 jaar tijd. Volgens de wet van de continuous compounding betekent dat een rendement van 5% per jaar. Niet meer als goud en wat mij betreft een veel risicovollere belegging dan andere instrumenten. Toch uit een investeerders standpunt. Want als het gaat over je persoon om te huren versus kopen, kan je met een simpele Value At Risk berekenen wat de theoretische kans is dat je huis binnen dit en 20 jaar is gezakt in waarde.
Wat betreft goudprijzen: net zoals aandelen hebben derivaten van deze aard een cyclisch karakter. Maar in tegenstelling tot de eerste groep hebben ze een anti-cyclisch karakter. Dat betekent dat de verkoop van deze instrumenten de lucht in gaat wanneer de economie begint te sputteren. Dat gaat ook op voor zogenaamde 'safe havens' zoals de Zwitserse franc bijvoorbeeld.
De reden waarom de verkoop hiervan in de lucht gaat is omdat de aandelenmarkten sterker beginnen te fluctueren. De rationele belegger zal proberen deze verhoogde risico's te hedgen door meer goud aan zijn portefeuille toe te voegen. Door de verhoogde vraag zal ook de prijs stijgen en dus een hoger rendement bieden. Wanneer de aandelenmarkt terug gestabiliseerd is, zal de goudprijs langzaam terug dalen.
Een plaatje ter illustratie:
Tussen 11/12/08 en 14/10/10 is het rendement met 47% gestegen. Duivels gebroed die kapitaalmarkten!