Ik heb hem inmiddels afgehaald. Volgens de dealer heb ik een van de eerst afgeleverde Leons. De enige Leons die je nu nog ziet rijden zijn klantdemo's. Ik kan dus genieten van het feit dat ik een unieke auto heb. Zolang het duurt natuurlijk
Ik heb vandaag meteen 300 km op de teller gezet. Even kort mijn eerste bevindingen:
- Heerlijke sportstoelen
- Onderstel biedt mooie balans tussen sportiviteit en dynamiek. Ideaal voor een daily. De auto voelt erg stabiel aan, ligt rustig op de weg en is stevig maar zeker niet te hard geveerd. Over de handling kan ik verder nog niet oordelen, volgt later.
- Stille en soepele motor. Maar ook hier kom ik later bij wat meer kilometers wat uitgebreider op terug. De auto is sowieso lekker stil. Ook wind- en bandengeruis zeer acceptabel.
- De uitrusting is compleet en de techniek (navi, multimedia) is helemaal up to date. Hoogtepuntje vind ik de full LED verlichting. Maakt de auto wel af.
- De kwaliteit van materialen en afwerking is vele malen beter dan het vorige model Leon. Maar het niveau van Audi en VW haalt Seat nog niet. Het is echter wel meer dan acceptabel.
Overigens merkte ik net in een ritje toch al twee problemen. De besturing maakt bijgeluiden (ik reed net voor het eerst ff met de radio uit) en het onderstel/rubbers maakt stevige bijgeluiden als je over een drempel rijdt. Daar ga ik nog wel even voor terug, want dat mag natuurlijk niet. Dat is overigens wel een beetje het risico van een gloednieuw type, dan loop je wellicht nog tegen wat kinderziektes aan. Gelukkig is dit leed vooralsnog te overzien.
Ik merk qua lichtopbrengst overigens geen verschil tussen xenon en full LED. Het enige verschil is dat de LED's erg gaaf eruitzien. Maar imho is het meer een gadget als echt toegevoegde waarde. Dat geldt trouwens ook voor de Drive Emocion (vergelijkbaar met Drive Select van Audi) die op de auto zit. Ik heb hem in sportstand staan, dan stuurt hij het lekkerst en is de gasrespons maximaal. De ECO-stand is hopeloos, dan is de auto niet vooruit te branden. Gelukkig onthoudt hij de laatste setting, dus ik hoef dit knopje niet meer te beroeren . Sportstand it is and shall be.