Honda Civic EG '93 B16A2 VTEC(pag.7 fotos)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Bericht door Casper » 13 mar 2008, 00:40

Wat je oude blok echt overleden?

Die nieuwe is een VTEC? Vet :D

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 13 mar 2008, 00:41

Paul schreef:Zin volgens mij geen BBSJEs... maar LENSO replicas... niettemin ziet er goed uit
Volgens mij ook :wink:

Voor een VTEC sparen kun je ook terwijl ie rijd :D

Gebruikersavatar
Nero_Serpente
Berichten: 821
Lid geworden op: 28 feb 2006, 18:03
Locatie: Honda Civic EJ9

Bericht door Nero_Serpente » 13 mar 2008, 01:04

@ Casper, nee weer gewoon een "normale" D15 motor, kan ik in ieder geval weer rijden zoals Niels al aan geeft :)
De oude weet ik niet precies wat er mis mee is, gebroken distributieriem resulteert vaak in kromme kleppen e.d. Trek die ander binnenkort open om is even te kijken wat er nu precies allemaal kapot is.

En klopt idd het zijn Lenso's maar die zijn ook alweer verkocht... :lol:
Wat er nu onder gaat komen weet ik nog niet, vind het belangrijker dat de techniek weer helemaal op en top is. Wielen komen later wel weer :)

Gebruikersavatar
Nero_Serpente
Berichten: 821
Lid geworden op: 28 feb 2006, 18:03
Locatie: Honda Civic EJ9

Bericht door Nero_Serpente » 13 mar 2008, 19:07

-dubbelpost-
Laatst gewijzigd door Nero_Serpente op 13 mar 2008, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Nero_Serpente
Berichten: 821
Lid geworden op: 28 feb 2006, 18:03
Locatie: Honda Civic EJ9

Bericht door Nero_Serpente » 13 mar 2008, 19:07

Vandaag weer wat vorderingen gemaakt.
Versnellingsbak gecleaned en gespoten.
Zo was ie.
[img:800:600]http://www.teamsideways.nl/egmotorswap/10.JPG[/img]
En zo is ie geworden. :)
[img:800:600]http://www.teamsideways.nl/egmotorswap/11.JPG[/img]
[img:800:600]http://www.teamsideways.nl/egmotorswap/12.JPG[/img]
Heb de dynamo vandaag ook laten reviseren omdat ik af en toe de lagers hoorde. En die ook gelijk van een vers kleurtje voorzien en gemonteert.
[img:800:600]http://www.teamsideways.nl/egmotorswap/13.JPG[/img]

Verder nog wat kleine dingen gedaan zoals nieuwe distributieriem spanrol en vsnaar. Nieuwe inlaatpakking en de kabelboom gemonteert op het blok.
Ook heb ik het vliegwiel weg gebracht om hem af te draaien.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 13 mar 2008, 20:02

Dikke Prima voor je project hoor!!!

Gebruikersavatar
Nero_Serpente
Berichten: 821
Lid geworden op: 28 feb 2006, 18:03
Locatie: Honda Civic EJ9

Bericht door Nero_Serpente » 15 mar 2008, 01:06

thnx! :D

En we gaan lekker verder :)

[img:800:600]http://www.teamsideways.nl/egmotorswap/15.JPG[/img]

Motorruimte btje opgefrist.
[img:800:600]http://www.teamsideways.nl/egmotorswap/16.JPG[/img]
[img:800:600]http://www.teamsideways.nl/egmotorswap/17.JPG[/img]
[img:800:600]http://www.teamsideways.nl/egmotorswap/18.JPG[/img]
[img:800:600]http://www.teamsideways.nl/egmotorswap/19.JPG[/img]
[img:800:600]http://www.teamsideways.nl/egmotorswap/20.JPG[/img]
Die nevel op die plastic kappen heb ik later wel weggehaalt.

En voila, de motor zit alweer!
[img:800:600]http://www.teamsideways.nl/egmotorswap/21.JPG[/img]
[img:800:600]http://www.teamsideways.nl/egmotorswap/22.JPG[/img]
[img:800:600]http://www.teamsideways.nl/egmotorswap/23.JPG[/img]
[img:800:600]http://www.teamsideways.nl/egmotorswap/24.JPG[/img]

Morgen olie, bakolie en koelvloeistof erop en starten met die hap :D

Gebruikersavatar
Alexander
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 dec 2006, 22:13
Locatie: Nürburgring 1700+ laps

Bericht door Alexander » 15 mar 2008, 10:36

ziet er goed uit! :D

Gebruikersavatar
Nero_Serpente
Berichten: 821
Lid geworden op: 28 feb 2006, 18:03
Locatie: Honda Civic EJ9

Bericht door Nero_Serpente » 18 mar 2008, 18:59

thnx man! :D

Aangezien de nieuwe motor van de Civic aardig rookte, vandaag wat dingen gedaan.
Eerst is begonnen met een compressietest ivm miss een lekke koppakking, maar dat bleek goed te zijn, zelfs erg goed zei de Honda dealer! Bijna 14 bar op alle zuigers!! :D
Dus toen de kop er maar af getrokken (half uurtje! :D )
Kop uit elkaar gehaalt en voila lekke klepseals. Dus alle 16 stuks vervangen door nieuwe :) Kleppen opnieuw gepolijst aangezien er heel wat aanslag op de uitlaatkleppen zat door al dat olie. Morgen de kop schoonmaken, nieuwe koppakking erop en de boel weer monteren.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40201
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 18 mar 2008, 19:45

Je bent weer lekker bezig zeg, gaaf hoe je het telkens weer grondig aanpakt!

Gebruikersavatar
Nero_Serpente
Berichten: 821
Lid geworden op: 28 feb 2006, 18:03
Locatie: Honda Civic EJ9

Bericht door Nero_Serpente » 19 mar 2008, 20:11

thnx Rody! :D

Vandaag klaar met koprevisie, morgen heb ik de nieuwe koppakking pas binnen (foutje bij de leverancier) dus morgenvroeg alles weer afbouwen en kijken wat ie doet. :)

Deze foto is net gemaakt nadat de kop er af is gegaan. Kijk eens wat een aanslag en olierotzooi overal, bah bah dat moet dus ff goed schoon!
[img:640:480]http://www.teamsideways.nl/egmotorswap/25.JPG[/img]
[img:640:480]http://www.teamsideways.nl/egmotorswap/26.JPG[/img]

Danny NSX
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 feb 2008, 22:32
Locatie: RIJKEVORSEL , Belgie

Bericht door Danny NSX » 20 mar 2008, 20:25

Héj , nu je toch zover bent , kun je nou niet meteen de kanalen van je inlaat en uitlaat lichtjes uitfrezen ? scheelt allemaal maar beetjes , maar't scheelt wel. :wink: Of een mini-me erop , inlaat van een d16z6 bijvoorbeeld.

Niets beter dan een b-blok uiteraard , maar wat je hebt kan je best optimaal benutten hé.

Of kopje vlakken nu meteen ?...

groetjes ... (van een mede-hondafreak) :wink:

Gebruikersavatar
Nero_Serpente
Berichten: 821
Lid geworden op: 28 feb 2006, 18:03
Locatie: Honda Civic EJ9

Bericht door Nero_Serpente » 21 mar 2008, 22:24

heb er idd aan zitten denken maar we gooien het over een andere boeg...
D-series gaat eruit, teveel problemen met dit nieuwe blok. Dus als iemand nog een complete MPFI swap zoekt voor zen Civic of een gereviseerde kop?
Heb zojuist een complete B16A2 swap gekocht plug and play voor een EG.
Ik hoop dat ik het nog ga redden om alles erin te krijgen en lopend voor JAF, maar met Gerben's hulp gaat dat vast goed komen :)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40201
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 21 mar 2008, 22:45

B16A2 was dat die 185pk of nog niet?

Gebruikersavatar
Nero_Serpente
Berichten: 821
Lid geworden op: 28 feb 2006, 18:03
Locatie: Honda Civic EJ9

Bericht door Nero_Serpente » 21 mar 2008, 23:51

Nope dat is de B18, deze heeft standaard 160pk maar met een paar aanpassingen zit je ook al op die pk's, en dat uit een 1600je :D

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 22 mar 2008, 00:32

B16A draait ook lekker. Dat is blok wat Cisco in zijn VTI had. Damned, dat draait lekker 8)

Gebruikersavatar
Nero_Serpente
Berichten: 821
Lid geworden op: 28 feb 2006, 18:03
Locatie: Honda Civic EJ9

Bericht door Nero_Serpente » 22 mar 2008, 01:15

Was dat zo'n JDM motor? Met standaard 170 ipv 160pk? Die draaien idd erg lekker maar zijn erg schaars en erg aan de prijs voor 10pk meer. :)

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 22 mar 2008, 01:22

Nero Serpente schreef:Was dat zo'n JDM motor? Met standaard 170 ipv 160pk? Die draaien idd erg lekker maar zijn erg schaars en erg aan de prijs voor 10pk meer. :)
Nee, was een NL-motor met 160pk. Wel met stortkoker-Auspuff later en briljant onderstel van Irmmler er onder ;)

Gebruikersavatar
Nero_Serpente
Berichten: 821
Lid geworden op: 28 feb 2006, 18:03
Locatie: Honda Civic EJ9

Bericht door Nero_Serpente » 22 mar 2008, 01:41

Stéphane schreef:
Nero Serpente schreef:Was dat zo'n JDM motor? Met standaard 170 ipv 160pk? Die draaien idd erg lekker maar zijn erg schaars en erg aan de prijs voor 10pk meer. :)
Nee, was een NL-motor met 160pk. Wel met stortkoker-Auspuff later en briljant onderstel van Irmmler er onder ;)
Zelfde blok als ik in men EG krijg dus :) Deze komt nml ook uit een EK VTI maar de EG weegt nog iets lichter :D

Gebruikersavatar
Nero_Serpente
Berichten: 821
Lid geworden op: 28 feb 2006, 18:03
Locatie: Honda Civic EJ9

Bericht door Nero_Serpente » 27 mar 2008, 00:10

Oke vandaag weer naar het hoge Fryslan boppe goejemidje :P gereden. We hadden er heerlijk weer bij, de sfeer was goed dus het het blokje hing er in een anderhalf uur in :) Aansluiten, een paar draden trekken en starten. En hij liep :) Kan er eigenlijk weinig over zeggen maar wat is VTEC fijn!!! Ben echt zwaar onder de indruk! Deze week nog even de ecu swappen met een EDM versie die gelijk gechipt word en dan gaat t helemaal goed komen!

Grote dank gaat dan ook naar Honderdelen.nl! Hartstikke bedankt! Voor mij geen D-serie meer :lol:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 27 mar 2008, 00:19

Klinkt goed! Filmpjes! ;)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40201
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 27 mar 2008, 08:01

Nero Serpente schreef:Nope dat is de B18, deze heeft standaard 160pk maar met een paar aanpassingen zit je ook al op die pk's, en dat uit een 1600je :D
Nee, bedoel die zeldzame 1600..

Je had ook de B16A2 of de B16B ofzo met 185pk ipv 160, dat was toch geen B18??

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 27 mar 2008, 08:30

Dat is inderdaad de B16B knot, uit de TypeR.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40201
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 27 mar 2008, 08:32

Dat blok wil je hebben in je gerestaureerde bolletje civic 8)

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 27 mar 2008, 08:34

Knot schreef:Dat blok wil je hebben in je gerestaureerde bolletje civic 8)
Denk dat een B18 goedkoper is, of anders de K20 8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Rogerb, Semrush [Bot], vester86 en 2 gasten