'93 BMW M3 (exit)/'04 Audi A4 1.8T (exit)/'04 BMW 330i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
///Joost

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Update Koppelingscylind

Bericht door ///Joost » 24 okt 2012, 09:16

LOL

Daar heb je gelijk in, maar is toch weer 200 Euro. Ik probeer eerst dit en ik lees op verschillende fora dat mensen behoorlijk positief zijn over deze verf, en voor 8 Euro wil ik best even schuren en het een winterseizoen uitproberen. Mocht het niet lukken, dan kan ik alsnog de hele mikmak laten stralen en coaten. Het zijn maar steelies.

Dit is ook de tijd dat ik m'n zomervelgen wil laten stralen en spuiten/poedercoaten (welke van de 2 daar ben ik nog niet uit), dus dan loopt het hard op qua financien.

InjectTheVenom

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Update Koppelingscylind

Bericht door InjectTheVenom » 24 okt 2012, 09:31

Gewone Motip glanzend zwart knikkerbusjes kosten de kop ook niet en vertrouw ik beter kwa kwaliteit verf?

///Joost

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Update CPV

Bericht door ///Joost » 27 okt 2012, 20:29

Updeetje!

Vandaag heb ik de steelies afgelakt met matzwart. Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over het resultaat. Het is heel netjes geworden. Hoe lang het gaat houden weet ik niet, maar al gaat het 2 winters mee, dan mag ik nog niet klagen voor < EUR 10. :D
Komende zaterdag gaan de banden erop (Semperit Speed Grip 205/50-17) en dan begint het winterseizoen dus echt.

Afbeelding

In mijn ijverigheid ben ik ook direct doorgegaan met de CPV (Constant Pressure Valve). Dit ventiel wat met een veertje en een kogelklep werkt, zorgt voor een constante oliedruk van 1 bar in het oliekanaal naar de cylinderkop. Deze lekken ALTIJD olie bij de huidige E36/E46 M3's als ze nog niet vervangen zijn. Het hoeft niet veel te zijn, zoals in mijn geval. Maar lekken doen ze. Ik had de kop van de CPV al enigszins beschadigd door een te klein bitje te gebruiken, en ik heb nu aan den lijve ondervonden: Goed gereedschap is een MUST voor deze klus. De Snap-On F22A paste perfect en was met een klein verlengstuk zo los te draaien. Het is handig als je zoals ik kleine handen hebt, want het spruitstuk zit aardig in de weg.

De o-ring op de CPV is niet los verkrijgbaar, maar alleen te koop bij de dealer als complete nieuwe unit a EUR 40. Nu heb ik via wat zoeken op andere fora uitgevonden dat de o-ringen van de oliekoeler dezelfde maat hebben. Het onderdeelnummer staat op de foto. Dan ben je voor EUR 1 klaar. :clown:

Afbeelding

En ook die kan ik weer afkruisen van het lijstje. :banging:

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 28 okt 2012, 16:25

Maar is die nieuwe ring nou beter of gaat hij net als de originele na een tijdje ook weer lekken?

///Joost

Bericht door ///Joost » 29 okt 2012, 09:20

InjectTheVenom schreef:Maar is die nieuwe ring nou beter of gaat hij net als de originele na een tijdje ook weer lekken?
Tsja, de originele heeft het 150.000+ km volgehouden, dus ik maak me nu niet zo druk meer. Er is wel iemand in de US die ze van Viton verkoopt, maar zo kun je bezig blijven. Overigens lekte die van mij nog niet eens zo zeer dat er druppels op de vloer lagen, dus het zal allemaal wel loslopen.

Overigens was ik nog vergeten te melden dat ik eindelijk heb uitgezocht waarom m'n verlichte pookknop het niet doet. Ik kwam er per toeval achter dat dit de verlichte versie was toen ik m'n carkit plaatste. Nu blijkt...Hij is eenvoudigweg niet aangesloten. :bag:
Het is heel eenvoudig om de originele pookstekker te verbinden met de bedrading van het sigarettenlampje of de raamswitch, maar OEM BMW heeft een veel mooiere oplossing waarbij een kabelboompje van de pookknop naar de dimmerswitch gaat. Deze moet ik dus even bestellen, want van kabels splicen wordt niemand vrolijk. :D

Ik kan nu nooit in het donker rijden, want ik weet niet in welke versnelling ik zit. :ninja:

bilkert35
Auto: E36 M3

Bericht door bilkert35 » 29 okt 2012, 19:52

Heb je het bmw nr ook van het verloop stekkertje.
Moet hem namelijk ook nog hebben.

Joy

Bericht door Joy » 29 okt 2012, 19:56

OEM-kabeltje werkt inderdaad veel makkelijker. Even stekkertje ompluggen en verder achter je dashboard wegwerken richting pook. Nooit begrepen dat men in de bekabeling gaat lopen knippen terwijl het zo gepiept is met een kabel.

///Joost

Bericht door ///Joost » 29 okt 2012, 21:09

bilkert35 schreef:Heb je het bmw nr ook van het verloop stekkertje.
Moet hem namelijk ook nog hebben.
Yes, het is #61122231560. Kost je een goede EUR 15. Ik heb m vandaag besteld. Splicen is voor mensen zonder geduld en gevoel voor afwerking & precisie. :D

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 29 okt 2012, 21:25

///Joost schreef:Ik kan nu nooit in het donker rijden, want ik weet niet in welke versnelling ik zit. :ninja:
Tss dat heet nou seat of the pants driving :ninja: Hoort het kabeltje bij een wel aangevinkte pookverlichting optie ook naar de dimmer te lopen, met andere woorden zit het dalijk zoals het af fabriek gezeten zou moeten hebben?

///Joost

Bericht door ///Joost » 29 okt 2012, 21:30

InjectTheVenom schreef:
///Joost schreef:Ik kan nu nooit in het donker rijden, want ik weet niet in welke versnelling ik zit. :ninja:
Tss dat heet nou seat of the pants driving :ninja: Hoort het kabeltje bij een wel aangevinkte pookverlichting optie ook naar de dimmer te lopen, met andere woorden zit het dalijk zoals het af fabriek gezeten zou moeten hebben?
Jahhhhhh...of courzzz :ken ik jou:

///Joost

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Weer een lichtje erbij

Bericht door ///Joost » 31 okt 2012, 19:50

Ik heb vandaag het kabeltje van de pookknop opgehaald bij de dealer, dus ook maar meteen aangesloten. Het is dus deze:

Afbeelding

Een stekker gaat in de dimmer, een andere stekker gaat aan de OEM kabelboom stekker die in de dimmer zat, en de derde, kleine stekker gaat in de pookknop.

Uiteindelijk ziet het er zo uit:

Afbeelding

Met dit als resultaat:

Afbeelding

Met dank aan Bimmerforums, heb ik deze instructies gebruikt.

Overigens InjectTV: Ik kreeg vandaag van een kennis die bij de Dekra werkt ook de aanbevling om eens naar een taxatie te informeren. :lol: Zou dat een teken aan de wand zijn?

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 31 okt 2012, 20:04

You know it brother :wave: !

///Joost

Bericht door ///Joost » 04 nov 2012, 00:12

Tis weer zaterdag...dus bijna standaard sleuteldagje. Vandaag had ik een kleine job. Ik wilde eigenlijk wel eens weten waar het gieren vandaag komt onder de kap. Ik had al eerder uitgezocht (zie eerdere post) dat het bij een van de accessoires op de multiriem zat. Nou, multiriem op een E36 is dynamo, 2 spanrollen, stuurbekrachtigingspomp, waterpomp en krukas. Spanrollen zijn vervangen, waterpomp is 2 keer (wellicht onnodig :? ) vervangen, stuurpomp is stil, dus dan kan het alleen nog dynamo zijn zou je zeggen. Het geluid was immers begonnen nadat de dynamo gereviseerd was.
Ik heb alle scenario's uitgedacht en ik had het zwaaaaaare vermoeden dat het de dynamo was. Dus ik heb beide aansluitpunten op de dynamo eraf gehaald (let op: dynamo mag niet lopen met alleen de + eraf, dus ook altijd het laadlampje loshalen) en wat denk je....geluid weg.

Dus, ik weer voor de 3e keer in 3 maanden de dynamo eraf gehaald en weggebracht. Nu bleek het uiteindelijk de luchtspleet te zijn die tussen de rotor en de stator zit. Deze maakt bij stationair toerental iets geluid. Bij het revisiebedrijf hebben ze de stator nu iets afgedraaid om de speling iets groter te maken. Ik moet zeggen dat het nu nog steeds niet helemaal weg is, maar het is wel een stuk minder. Ze hebben m op de testbank gehad en daar was het goed, dus wellicht kan ik een keer m'n accu vervangen. Hij laadt wel gewoon 14,5V dus dat is OK. Afijn, het is nu in ieder geval niet meer zo vervelend hoorbaar.

Dus ik weet nu in ieder geval dat DAAR het geluid vandaan komt. Mocht ik in de toekomst een keer echt geld over hebben, dan ga ik voor een gloednieuwe dynamo. Maar op dit moment vind ik het wel OK.

In de tussentijd dat m'n dynamo onder handen is genomen, heb ik de tijd genomen om m'n handrem goed af te stellen. Daarvoor heb ik deze link gebruikt. Alles dus weer perfect nu. Vandaag zijn ook de winterbanden op de velg gelegd, dus we gaan nu echt het off-season in.
Tevens even met wat vaselinespray de accupolen en achterasmoeren ingespoten wegens de wintercorrosie. Het zijn immers de kleine dingen die het m doen...I love my E36. :love:

Jussi

Bericht door Jussi » 04 nov 2012, 02:09

Heb je maar 1 bus nodig gehad voor die wielen terug te spuiten?

///Joost

Bericht door ///Joost » 04 nov 2012, 20:06

Jussi schreef:Heb je maar 1 bus nodig gehad voor die wielen terug te spuiten?
Nee, 2 bussen primer en 2 bussen lak in totaal. Dat was meer dan genoeg en er zat een mooie laag verf op.

///Joost

Bericht door ///Joost » 06 nov 2012, 20:30

WINTERKLAAR!

Afbeelding

De Styling 22 gaan naar een nog nader te bepalen wheel refinisher. Ik zat zelf te denken aan Wheelcare in Zeeland (NB) n.a.v. de goede recensies.
Ik wilde ze eigenlijk spuiten, maar ik had een quote van een ander, toch gerenommeerd, bedrijf (stralen/spuiten) waarbij me verteld werd dat poedercoaten eigenlijk de enige oplossing was, omdat de spaken zo dicht bij elkaar staan. :?

EmielS60

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Winterklaar

Bericht door EmielS60 » 06 nov 2012, 20:41

Allemachtig wat glimt die auto... :ken ik jou: :thumbup:

Tim N

Bericht door Tim N » 06 nov 2012, 21:39

///Joost schreef: Ik wilde ze eigenlijk spuiten, maar ik had een quote van een ander, toch gerenommeerd, bedrijf (stralen/spuiten) waarbij me verteld werd dat poedercoaten eigenlijk de enige oplossing was, omdat de spaken zo dicht bij elkaar staan. :?
Een goeie spuiter kan daar prima wat van maken hoor...
IMHO dan dus geen topper met dat soort suggesties.

Check eens bij Wiebe GT (meen dat hij dat was) hier van DF die is net ook met een wielen renovatie toko gestart

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 06 nov 2012, 22:04

Wat nou auto overnieuw spuiten of zit de voorbumper soms vol steenslag? Velgen kunnen wel degelijk netjes gespoten worden kijk maar in mijn topic wat de spuiter ervan gemaakt heeft.

///Joost

Bericht door ///Joost » 06 nov 2012, 22:41

InjectTheVenom schreef:Wat nou auto overnieuw spuiten of zit de voorbumper soms vol steenslag? Velgen kunnen wel degelijk netjes gespoten worden kijk maar in mijn topic wat de spuiter ervan gemaakt heeft.
@Tim: Ik zal inderdaad eens wat rondkijken.

Nou, als je de wagen van dichtbij ziet zijn er toch echt wel een hoop deukjes hier en daar. Daarnaast heb ik last van de bekende beginnende roest bij de wielranden achter, dus daar zullen helaas ook nieuwe in moeten. Dan kan ik maar het beste alles tegelijkertijd aanpakken.

Tim N

Bericht door Tim N » 06 nov 2012, 22:45

Uit welke regio kom je Joost?

///Joost

Bericht door ///Joost » 07 nov 2012, 08:17

Tim N schreef:Uit welke regio kom je Joost?
Brabant Z-O

Peric

Bericht door Peric » 07 nov 2012, 08:53

///Joost schreef:Daarnaast heb ik last van de bekende beginnende roest bij de wielranden achter, dus daar zullen helaas ook nieuwe in moeten.
Je kunt het ook overdrijven hèh.. Je kunt die randen ook gewoon bewerken en weer spuiten, hoeven niet gelijk nieuwe in.. :)

///Joost

Bericht door ///Joost » 07 nov 2012, 09:27

Peric schreef:
///Joost schreef:Daarnaast heb ik last van de bekende beginnende roest bij de wielranden achter, dus daar zullen helaas ook nieuwe in moeten.
Je kunt het ook overdrijven hèh.. Je kunt die randen ook gewoon bewerken en weer spuiten, hoeven niet gelijk nieuwe in.. :)
Ik ben eigenlijk bang dat het dan weer terug komt. De enige echte remedie is bij roest toch wel wegslijpen en opnieuw lassen. Ik weet niet, ik zou eens een keer bij een betrouwbaar schadebedrijf moeten navragen hoe dit zit en ze een keer naar de auto laten kijken.

Maar goed, dit is misschien iets wat ik over een jaar of 2 ga doen. Eerst nog technische perfectie nastreven. Dwz volgend jaar nieuwe schijven, injectoren reinigen, gaskleppen synchroniseren en kleppen stellen. Ik zat met de APK ook ietsjepietsje te hoog met de CO, dus daar moet ik ook nog even naar kijken.

Peric

Bericht door Peric » 07 nov 2012, 15:07

De enige remedie is goed bewerken, het ijzer wat je er weer inlast is waarschijnlijk van dezelfde kwaliteit als wat er al inzit.
Dus goed bewerken en overspuiten. Minder werk en zelfde resultaat.
De roest die er nu opzit is waarschijnlijk niet doorgerot, dus dan is het goed te behandelen hoor.
En je kunt het dan beter nu doen dan over 2 jaar, dan is het veel verder gegaan. Als je er nu op tijd bij bent kun je het relatief goedkoop opknappen.

Plaats reactie