Porsche Panamera

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

Panemera

4 deurs limo van Porsche, gouden zet en dikke thumbs up.
87
57%
4 deurs kliko van Porsche, gelijk naar de stortplaats toe.
66
43%

Totaal aantal stemmen: 153

Tom

Re: Porsche Panamera

Bericht door Tom » 23 nov 2008, 00:49

Tja ik kijk zelf graag naar een mooi vormgegeven auto en vind dat ook behoorlijk belangrijk. Toch denk ik dat veel mensen de Panamera JUIST mooi vinden omdat ie gewoon compleet anders is dan alles wat er nu op de markt is. Een fuck you naar de rest in hun 'normale' (hogere klasse) auto's. In die klasses misschien wel belangrijk. Een Cayenne werd destijds op dezelfde manier ontvangen en gingen toch als warme broodjes over de toonbank. Ook de X6, een hondslelijke auto, verkopen ze blijkbaar prima. Want hij is anders dan een standaard SUV waar jan en alleman al in rijden. Met deze auto zal dat ook het geval zijn. Mooi op de golfclub vertellen dat je lekker een aparte auto hebt, de rest hangt nog in de X5 en S-klasse tijdperk.

Mooi kan ik em niet noemen maar ik denk dat deze auto prima gaat verkopen om die reden. Technisch zal het top zijn. En de mensen die wel smaak voor vormgeving hebben kopen wel een Quattroporte of AM Rapide.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 23 nov 2008, 00:52

Een auto zoals ik em had verwacht. Mooi? Nee maar in RL wel indrukwekkend denk ik. Het geluk wat de Cayenne wel heeft, heeft de Panamera niet: er komt een AM in het segment en die is simpelweg veeeel mooier :wink: Daarnaast is er ook nog de Quattroporte en die vind ik persoonlijk ook erg geslaagd. En dan wordt het best moeilijk om nog aantallen af te zetten lijkt me.

Verder moet wel gezegd worden dat er tegenwoordig een hoop ontwerpen niet fotogeniek zijn :wink:

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 23 nov 2008, 00:55

Jullie noemen nu de hele tijd de AM als directe concurrent en als grootste bedreiging. Maar ik gok dat die wagen wel eens een dikke ton duurde kan worden dan de Panamera. Zal dus wel meevallen. Dat die Quatroporte een mooie wagen is, dat staat buiten kijf, maar die Porsche lijkt me nogal wat betrouwbaarder.

RVV

Bericht door RVV » 23 nov 2008, 00:57

Mark ik reken de auto niet af aan de hand van de persfoto's.. of de auto er mooi of niet mooi uitziet op de foto's acht ik niet zo relevant..hij kan vast nog veel mooier op de foto worden gezet maar het concept veranderd er niet door.

Voor wat betreft de praktische kant.. dit lijkt me absoluut relevant.. want Porsche heeft er nooit een geheim van gemaakt dat ze "baalde" dat veel Porsche klanten een 911 als 2e danwel 3e auto rijden. Dit ding moet eigenlijk de eerste auto gaan worden. Dus min of meer een praktisch gebruiksartikel. Het is vrij simpel je koopt een 4 deurs auto omdat je 4 deuren nodig acht. Dat betekend dat je een praktische auto wilt..

Deze auto zal zich gaan bevinden qua prijs in 7 serie's A8 S klasse regionen... maar dan met een binnenruimte van hooguit een 3 serie.. en ik denk nog steeds dat het amperan 1 serie binnenruimte zal zijn..

Ben benieuwd hoe de Porsche klant die dit ding wil, dat naar zichzelf toe goed praat.

Tom

Bericht door Tom » 23 nov 2008, 01:01

Er waren foto's van het interieur en die middenconsole is bijna Hummer H1 size qua breedte... dus binnenruimte kan goed reuze meevallen. Kun je geen zinnig woord over zeggen verder. Waar haal je vandaan dat ie niet veel groter is dan een 3 serie?

allen

Bericht door allen » 23 nov 2008, 01:03

Dat het gaat verkopen als warme broodjes bij de bakker zal ik dan weer nooit ontkennen. Het kan ook zijn dat dit komt omdat mensen met andere inkomens ook een wat andere smaak kunnen ontwikkelen. Laat een normaal persoon in een knalpaarse spijkerbroek lopen, dan is hij een homo. Maar iemand als David Beckham is met zo'n broek waarschijnlijk erg cool. Voor mensen zoals hem zal zo'n Panamera wellicht ook bedoeld zijn?

Over de betrouwbaarheid maak ik me nooit zo'n zorgen. Dan sta ik maar een keertje te balen. Zo'n Quattroporte straalt passie uit, waar die Panamera iets uitstraalt wat ik niet kan benoemen, maar ook niet erg positief is. Iemand zij ooit eens dat die rottige dingen die hij ooit had met z'n wagen, eigenlijk ook weer heel karaktervol waren. Ik verklaarde hem voor gek. Maar ik denk er tegenwoordig eigenlijk hetzelfde over. Britse en Italiaanse merken zullen nooit de betrouwbaarste worden (goed een RR misschien), maar ze hebben bakken karakter en stralen passie uit waar Duitse fabrikanten gewoon niet aan kunnen tippen. Nooit.

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 23 nov 2008, 01:03

Tom schreef:Er waren foto's van het interieur en die middenconsole is bijna Hummer H1 size qua breedte... dus binnenruimte kan goed reuze meevallen. Kun je geen zinnig woord over zeggen verder. Waar haal je vandaan dat ie niet veel groter is dan een 3 serie?
Ja, ik weet ook niet waar je dat op baseert Rico. Denk niet dat dat zo zal zijn namelijk.

Hier de foto die jij bedoelt Tom:
Afbeelding

Tom

Bericht door Tom » 23 nov 2008, 01:06

Afbeelding

Ziet er niet bepaald klein uit :D

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 23 nov 2008, 01:07

allen schreef: Over de betrouwbaarheid maak ik me nooit zo'n zorgen. Dan sta ik maar een keertje te balen. Zo'n Quattroporte straalt passie uit, waar die Panamera iets uitstraalt wat ik niet kan benoemen, maar ook niet erg positief is. Iemand zij ooit eens dat die rottige dingen die hij ooit had met z'n wagen, eigenlijk ook weer heel karaktervol waren. Ik verklaarde hem voor gek. Maar ik denk er tegenwoordig eigenlijk hetzelfde over. Britse en Italiaanse merken zullen nooit de betrouwbaarste worden (goed een RR misschien), maar ze hebben bakken karakter en stralen passie uit waar Duitse fabrikanten gewoon niet aan kunnen tippen. Nooit.
Hier ben ik het met je eens, op de laatste zin na dan. Ik heb echt iets met Porsche. Als ik dat stuur in mijn handen neemt, dan krijg ik gewoon kriebeltjes. Gelukkig is dit alles een kwestie van smaak en ben ik blij dat iedereen zijn eigen weg kan kiezen. Ik zou persoonlijk een goede klant zijn voor een Panamera, omdat ik die Italiaan zou laten staan omdat een dergelijke wagen het altijd moet doen, ookal is ie nog zo mooi. En die Engelse is een beetje hetzelfde verhaal. Nu is de Conti FS natuurlijk ook gewoon een Duitser, dus ja.....die kan je dan ook nog nemen.

RVV

Bericht door RVV » 23 nov 2008, 01:09

Tom schreef:Er waren foto's van het interieur en die middenconsole is bijna Hummer H1 size qua breedte... dus binnenruimte kan goed reuze meevallen. Kun je geen zinnig woord over zeggen verder. Waar haal je vandaan dat ie niet veel groter is dan een 3 serie?

Optelsommetje Tom.. ding KAN niet de afmetingen hebben van een 7 serie.. dit zal in de praktijk gewoon in 3 serie (ook geen kleintje natuurlijk) verkeren.. er zit veel lengte voor de voor en achteras.. wielbasis schat ik in op 270 tot 280 cm... een 3 serie zit op 276cm.

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 23 nov 2008, 01:11

Rico schreef:

Optelsommetje Tom.. ding KAN niet de afmetingen hebben van een 7 serie.. dit zal in de praktijk gewoon in 3 serie (ook geen kleintje natuurlijk) verkeren.. er zit veel lengte voor de voor en achteras.. wielbasis schat ik in op 270 tot 280 cm... een 3 serie zit op 276cm.
Daar ga je mis Rico. De wielbasis van de Panamera is namelijk 2.92m. Verder is volgens mij de achterbank redelijk diep naar achteren geplaatst zodat er nog meer ruimte is ontstaan. Daarom denk ik dat er best veel ruimte achterin te vinden zal zijn.

Niels

Bericht door Niels » 23 nov 2008, 01:11

Mark Nauta schreef:Jullie noemen nu de hele tijd de AM als directe concurrent en als grootste bedreiging. Maar ik gok dat die wagen wel eens een dikke ton duurde kan worden dan de Panamera. Zal dus wel meevallen. Dat die Quatroporte een mooie wagen is, dat staat buiten kijf, maar die Porsche lijkt me nogal wat betrouwbaarder.
Mark, deze wagens zijn bestemd voor mensen die de poen ervoor hebben maar geen Bentley willen rijden :wink: Een zwager van een collega van me heeft vorig jaar een Quatroporte gekocht. Eentje uit de 2e serie met de verbeterde automaat en dat is kwalitatief geen beroerd ding helemaal niet als je em niet afbeult. Naast het feit dat ie er zeer tevreden over is heeft die man ook de poen om een ton meer uit te geven. De Maserati was al een emotionele aankoop en was er een AM geweest die hij mooier had gevonden dan stond er nu een AM voor de deur. Dat de AM wel eens een ton duurder kan worden zie ik niet als een probleem, sterker nog het kan wel eens in het voordeel voor de AM werken. Daarnaast is de optie lijst bij Porsche altijd erg uitgebreid :shakeit: Dat Porsche kwalitatief het beste product zal neerzetten geloof ik meteen alleen zijn de mensen die in de markt zijn voor zo'n ding wel wat gewend aan ellende, ze hebben namelijk allemaal vast (wel eens) een A8, 7-serie of S-klasse gereden en dat soort auto's kennen hun problemen ook zeer zeker :bag:

RVV

Bericht door RVV » 23 nov 2008, 01:12

Ja mooi voorbeeld van die middenconsole.. zo'n ding VREET juist praktische binnenruimte in zo'n auto (juist 1 van de grote klachten onder hummer rijders) of kan er een kinderstoeltje op worden geplaatst.. :bag:

Tom

Bericht door Tom » 23 nov 2008, 01:25

Als ik het zo zie is die middenconsole van de Panamera een beetje 7 serie niveau:

Afbeelding

Dexter

Bericht door Dexter » 23 nov 2008, 08:36

Mijn conclusie na het zien van de foto's........geweldig marketingmodel.
De herkenbaarheid van Porsche is natuurlijk voor het grootste deel te verklaren door te kijken naar dié typische Porsche vormgevingselementen die steeds wederkerend zijn.....de 911 trekjes zeg maar.
Die 911 trekjes vind je eigenlijk in alle modellen wel in meer of mindere mate terug, dus waarom zou dat hier niet het geval zijn? :hmmm:
Ik had bij de eerste foto's van de Cayenne precies hetzelfde gevoel als nu.....waarom toch die duidelijke 911 trekjes in zo'n auto stoppen?
Inmiddels weet ik het antwoord wel......omdat je dan een publiek bereikt wat géén 911, Boxster of Cayman (lees sportauto) wil, om uiteenlopende redenen, maar wél wil kiezen voor een min of meer praktische 'gezinsauto' en het daarbij komende Porsche imago om hun eigen imago te veranderen en/of te verbeteren.
Met dat concept, en vanwege het feit dat de SUV marketing campagnes in de USA sowieso bij alle fabrikanten op volle toeren draaiden, is de Cayenne voor Porsche wereldwijd dé bestseller geworden waardoor ze de laatste jaren als zelfstandige fabrikant wisten te overleven.

Ik denk dan ook dat ze met deze auto wederom kunnen rekenen op een nieuwe doelgroep van mensen die een 911, Boxster en Cayman waarderen maar nooit zullen kopen, die een Cayenne niks vinden omdat een SUV gewoon hun ding niet is, en die nu dus alsnog een mooi alternatief hebben om toch een Porsche te kunnen rijden.
Een perfecte marketingstrategie in mijn ogen........ :thumbup:
Kondig een 4-deurs luxemodel aan, (op zich al heel controversieel voor een merk als Porsche) laat regelmatig wat plaatjes en informatie lekken en het marketingvuurtje wordt een veenbrand die je niet ziet maar er wél is.
En zo krijg je tientallen, zo niet honderden, voororders van mensen die haast niet kunnen wachten om hun geld uit te geven en hun imago recht te kunnen doen. :wink:
Ze konden het zich bij Porsche in ieder geval niet veroorloven om een trend die net was ingezet te missen.
Kijk maar niet verder dan naar de Estoque, de Rapide en de Quattroporte die allemaal in hetzelfde rijtje passen.

Het enige waar ik mijn bedenkingen bij heb is het feit dat dit allemaal is begonnen, toen er nog niemand van een kredietcrisis had gehoord en de bomen zo hoog de hemel ingroeiden dat ze het luchtkasteel van de wereldeconomie aan het zicht onttrokken.
Als de huidige kredietcrisis niet had plaatsgevonden, was het Porsche waarschijnlijk wederom gelukt om hun omzet substantieel te verhogen en hun positie te verstevigen.
Nu 3/4 van de USA (Porsche's belangrijkste afzetmarkt) ineens de broeksriem moet aanhalen en kopen op krediet feitelijk niet meer kan, is het maar afwachten of dat het geval zal zijn en datzelfde geldt ook voor de andere hierboven genoemde auto's.

Nog even over het uiterlijk van de Panamera: Het is mij opgevallen dat de achterste wielkast duidelijk kleiner is dan de voorste wielkast.
Dat verklaart voor mij waarom de auto 'en profile' zo rottig oogt en al helemaal op de 'en profile' foto die in dit draadje staat, waarvan ik vind dat ze hem beter niet hadden kunnen gebruiken.
Ook vind ik de schuine naad die oploopt naar het achterlicht bijzonder storend.
Maar het kost natuurlijk meer om een scherm te maken dat mooi naar achteren doorloopt, dan om een kunststof bumperunit te maken die daar op zo'n rotmanier op aansluit.
En dat drukt de kostprijs van de auto weer en vergroot het kopersbereik...... 8)
Maar op zich is de auto niet heel erg lelijk....je moet er, net als bij de Cayenne, gewoon even aan wennen. :whistle:

Marc R

Bericht door Marc R » 23 nov 2008, 09:44

Lelijk of niet lelijk....de wegligging en power van dit ding zal dik in orde zijn met Porsche.

En als er iemand mee aan komt zetten met een meet zal menigeen er overheen lopen kwijlen....en daar gaat het een groot deel van de potentiele kopers om.

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 23 nov 2008, 12:16

Erg duidelijk en zeer reëel verhaal Dexter. Ik denk dat je de spijker op z'n kop raakt. Wat betreft de verkopen zullen we moeten zien hoe dat gaat lopen. Wel is het zo dat ze er 20.000 van willen verkopen per jaar, maar dat ze hem al op 12.000 brake-even hebben. Ze hebben dus een behoorlijke marge in de verkopen. Ik heb echter geen idee hoeveel S, A8 of 7 op jaarbasis verkocht worden om te zien of die 20.000 reëel zijn.

Moet trouwens zeggen dat de Panamera in mijn ogen ook veel stylekenmerken van de 928 heeft. Er is een hele overeenkomstige lijn.

frankv

Bericht door frankv » 23 nov 2008, 18:08

Mark Nauta schreef:Moet trouwens zeggen dat de Panamera in mijn ogen ook veel stylekenmerken van de 928 heeft. Er is een hele overeenkomstige lijn.
? dat zie ik echt niet, de 928 is een hele mooie bijzondere auto en het is bijna niet voor te stellen dat die al in 1977 op de markt kwam en 18 jaar is gebouwd, ik zie de overeenkomsten niet:

Afbeelding

ik vind dat de raambelijning van de panamera meer heeft van de jaguar kensington:

Afbeelding

en we weten allemaal waar dat ontwerp voor gebruikt is toen jaguar het niet hoefde:

Afbeelding

wat moet de panamera eigenlijk kosten?

en mark, ik ben het met je eens dat de panamera er op de foto schuin van achteren goed uit ziet, maar dat is een positie die de meeste auto's goed uit laat komen, in dit geval specifiek omdat je dan niet ziet hoe lang hij is

en de middenconsole is veel te breed...

maar het zal wel weer verkopen

frank

HSR

Bericht door HSR » 23 nov 2008, 23:47

Zijn zover ik kan beoordelen geen officiele persfoto's. Wacht het nog even af voordat we hier collectief een auto gaan afzeiken. Nog maar te zwijgen van sommige poster's hun argumentatie en schijnbare kennis van het desbetreffende product.

allen

Bericht door allen » 23 nov 2008, 23:53

Hugo werkt een tijdje bij Porsche. Het is al goed te merken... :angel:

:mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 24 nov 2008, 00:07

gutgut als 1 serie rijder mag je 4 jaar lang loads of shit incaseren.. maar ojee als je aan het heilige huisje genaamd Porsche komt :sealed: :whistle:

kan iemand even aan het BMW logo het Porsche logo toevoegen ? :bag:
Bijlagen
shit
shit
BMW_shit.jpg (79.12 KiB) 1316 keer bekeken

HSR

Bericht door HSR » 24 nov 2008, 00:46

Rico schreef:gutgut als 1 serie rijder mag je 4 jaar lang loads of shit incaseren.. maar ojee als je aan het heilige huisje genaamd Porsche komt :sealed: :whistle:
Nee, hoor. Porsche heeft zat punten waar je kritiek op kunt hebben ( C4, PDK, 5-bak bladibla... ) maar aan de hand van een aantal computerrenderings dergelijke conclusies trekken vind ik nogal overhaast. Eveneens de opmerking dat de Panamera een formaat 3 serie is. Het wordt een 4Porte tegenhanger, een S-klasse concurrent en een algehele onconventionele verschijning.

Laten we eerlijk zijn. Nu al over deze wagen verkondigen dat niemand hem wil gaan kopen en het alles behalve een succes wordt is natuurlijk wel enorm ongenuanceerd.

Niels

Bericht door Niels » 24 nov 2008, 02:38

Van de Cayenne dacht ik ook dat het onverkoopbaar ding zou zijn dus gelukkig werk ik niet bij een auto marketing afdeling. De Panamera zal ook zeker wel verkopen alleen verkeert ie denk ik in een moeilijk gezelschap al moet gezegd worden dat een Porsche badge altijd wel erg goed doet :wink:

Tristan

Bericht door Tristan » 24 nov 2008, 09:39

Vergelijk met een S-klasse snap ik ook niet. S-klasse is comfort gericht, Panamera meer op de sportieve rijder. Op eerste gezicht geen schoonheid maar ook zeker niet hondslelijk. Zal wel nieuwe standaard worden qua wegligging in het limo-segment. Deze auto wordt gewoon weer een verkoop succes, omdat het een Porsche is. Zijn al jaren Porsche-rijders die schreeuwen om een Porsche-limo.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 24 nov 2008, 09:52

hugo schreef:Nee, hoor. Porsche heeft zat punten waar je kritiek op kunt hebben ( C4, PDK, 5-bak bladibla... ) maar aan de hand van een aantal computerrenderings dergelijke conclusies trekken vind ik nogal overhaast. Eveneens de opmerking dat de Panamera een formaat 3 serie is. Het wordt een 4Porte tegenhanger, een S-klasse concurrent en een algehele onconventionele verschijning.

Laten we eerlijk zijn. Nu al over deze wagen verkondigen dat niemand hem wil gaan kopen en het alles behalve een succes wordt is natuurlijk wel enorm ongenuanceerd.
Volgens mij zijn dit officiële persfoto's van Porsche. De lijnen kon je overigens ook al prima aflezen van de gecamoufleerde testwagens. Het is bijna exact geworden zoals ik dacht; vreselijk lelijk. Maar ja, het is premium en weer eens wat anders, dus als er genoeg mensen met geld zal het wel verkopen. Echter, ook al wordt het een verkoopsucces, daar ga ik hem echt niet mooier van vinden. Qua lelijkheid heeft hij al van de Cayenne gewonnen, dus qua verkopen kan het voor Porsche ook wel meezitten.

Mijn probleem met de auto is overigens dat de voorkant niet echt verkeerd is, de achterkant ook niet echt, maar ze lijken wel van 2 andere wagens te komen. Voor een prestige-sedan houdt de achterkant gewoon te vroeg op. Ik vind het eruitzien als een omhooggevallen 5 deurs hatchback zonder flow in het design.

Plaats reactie