Regeerakkoord: Maximum snelheid naar 130
- RVV
Re: Regeerakkoord: Maximum snelheid naar 130
In 1989 mijn rijbewijs gehaald. Was inderdaad ook ik Emmen. Geen snelwegen in de buurt, ook nooit op een snelweg gelest.
-
Snelwegen vond ik dan ook het minst spannend van al mijn lessen. Ik heb in 2003 of 2004 lessen gehad... Wel met de auto naar Hoogeveen geweest toen (stuk A37) maar ik vond het totaal niet boeiend.
Het (drukke) stadsverkeer met verkeer aan alle kanten vond ik veel moeilijker
Het (drukke) stadsverkeer met verkeer aan alle kanten vond ik veel moeilijker

-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
90% van de tijd is snelweg rijden ook niet zo spannend en heb je er niets te zoeken met rijlessen.
Vandaar ook dat als er die ene keer hier in NL iemand met hoge snelheid er aan komt er ook niemand op zit te letten.
In Duitsland zal het beter zijn. Deels qua rijlessen. Maar de mensen daar zijn er ook mee op gegroeid en hebben ervaring door met hun ouders mee te rijden.
Vandaar ook dat als er die ene keer hier in NL iemand met hoge snelheid er aan komt er ook niemand op zit te letten.
In Duitsland zal het beter zijn. Deels qua rijlessen. Maar de mensen daar zijn er ook mee op gegroeid en hebben ervaring door met hun ouders mee te rijden.
-
Snelweg rijden is niet spannend maar invoegen moet je toch leren? Ik heb dat meerdere malen gedaan tijdens lessen.
- RutgerK
@Richardt, mogelijk is er in de Randstad dan toch een andere beleving van de snelweg. Korte invoegstroken om op snelheid te komen, grote verkeerspleinen en weefvakken zijn echt niet makkelijk voor beginnende automobilisten.
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Dat heb ik geleerd op autowegen, korte invoegstroken. Vaak ook nog heuvel op. Best spannend in een Polo SDITom schreef:Snelweg rijden is niet spannend maar invoegen moet je toch leren? Ik heb dat meerdere malen gedaan tijdens lessen.

Ongetwijfeld. De snelwegen hier zijn een verheerlijking vergeleken met de Randstad. Eigenlijk nooit echt super druk (op enkele punten na) en heel veel afritten, splitsing van rijbanen etc. heb je hier ook niet.@Richardt, mogelijk is er in de Randstad dan toch een andere beleving van de snelweg. Korte invoegstroken om op snelheid te komen, grote verkeerspleinen en weefvakken zijn echt niet makkelijk voor beginnende automobilisten.
Volgens mij ontkom je er in de Randstad ook niet aan om tijdens het lessen een aantal keren op een snelweg te komen. Maar hier geeft het niet veel toegevoegde waarde om meerdere keren een stukje snelweg te pakken.
-
Ja, dat heb ik tijdens 1 of 2 snelweglessen een aantal keer gedaan. Daarnaast zijn er rondom Emmen een boel 80 en 100 wegen waar ik dat geleerd hebTom schreef:Snelweg rijden is niet spannend maar invoegen moet je toch leren? Ik heb dat meerdere malen gedaan tijdens lessen.

-
Prachtig, maar wanneer gaan ze hier daadwerkelijk op controleren? Grote frustatie dit ook van mij, vooral dat ik hoogstwaarschijnlijk wel op de bon geslingerd zal worden en dat de linksplakker er op geen enkel moment op wordt aangesproken. Ziek zeg ik. Nederland naar de klote? Ja zeg ik. Dit is het voorbeeld waarom Nederland naar de klote is en niet een kutmarrokaantje.RutgerK schreef:Ik heb met lessen veel op de snelweg gereden in de driehoek Utrecht, Rotterdam, Den Haag en ook met afrijden de snelweg moeten rijden (Gouwe aquaduct met twee banen opschuiven).
Wat is gewoon jammer vind is dat de capaciteit van de snelwegen gewoon niet goed gebruikt wordt. Zo'n 5 baans snelweg is gewoon niet meer dan een 3 baans weg. Persoonlijk zou er wat mij betreft naast een vaste boete voor onnodig links rijden ook een variabel deel op deze boete mogen komen van bijvoorbeeld 30 euro voor iedere kilometer onnodig links rijden.
- Maus335i
Hmmm weet ik niet. Je hebt inderdaad mensen die jou willen corrigeren op je snelheid, maar ik heb het gevoel dat het gros gewoon vergeet te spiegelen of niet goed spiegelt (of gewoon vindt dat ze hem er voor mogen gooien). Ik vraag wel eens rond of men uberhaupt weet dat inhalend verkeer voorrang heeft en je gewoon een overtreding begaat als je verkeer op de linkerstrook geen voorrang geeft. De meeste mensen weten dit niet eens.allen schreef:Geloof ook niet dat mensen in Nederland minder goed kunnen spiegelen. Sterker nog, ze kunnen het beter dan wie dan ook. Dat zij plotsklaps naar buiten komen als jij weer eens veel te hard kwam aanstuiven heeft niets met niet kunnen spiegelen te maken. Het is om je welbewust af te remmen omdat jij je wat socialer moet gedragen in het verkeer.
Ik ben het niet bepaald altijd eens met Koos Spee, maar 1 gedachte van hem kon ik me wel in vinden. Om de 5 jaar een cursus/training of whatever om je wat bij te spijkeren lijkt me écht geen gek idee. Verkeersregels veranderen met de jaren, terwijl de helft hier niet eens weet van heeft. Laat staan de mensen die amper autorijden en weinig tot geen praktijkervaring op doen. Zo'n "herkeuring" in handen van het CBR is natuurlijk gedoemd om te mislukken, maar dat is weer een andere discussie. Maar een "opfriscursus" lijkt me helemaal niets mis mee. Autorijden is een ontzettend serieuze bezigheid, maar veel mensen lijken daar toch echt anders over te denken.
-
Tot wat voor snelheden en snelheidsverschillen gaan dit soort verkeersregels op denk je?Maus335i schreef:[. Ik vraag wel eens rond of men uberhaupt weet dat inhalend verkeer voorrang heeft en je gewoon een overtreding begaat als je verkeer op de linkerstrook geen voorrang geeft. De meeste mensen weten dit niet eens.
Als je wilt planken heb je de verantwoordelijkheid om het overige verkeer daar niet mee lastig te vallen. En ja, het is heel erg dom om zonder te spiegelen van rijbaan te wisselen, maar het is nog dommer als je met 200+ achter in een kofferbak klapt.
- Maus335i
Je stelt de verkeerde vraag vind ik. Gelden de verkeersregels niet meer wanneer je harder rijdt dan de maximaal toegestane snelheid? Ja natuurlijk, maar de vraag is of een andere weggebruiker de mogelijkheid heeft om daar enigzins rekening mee te houden, omdat je bijvoorbeeld met 300 over een rijbaan jaagt. Feit blijft hoe dan ook, dat inhalend verkeer op de linkerbaan voorrang heeft en jij op de rechterbaan voorrang hebt te verlenen. Dát is wat veel mensen niet eens weten, geheel losstaand van de snelheiddiscussie.M@rcel schreef:Tot wat voor snelheden en snelheidsverschillen gaan dit soort verkeersregels op denk je?
De meeste van "ons" hier op DF weten dondersgoed hoe ze om moeten gaan met hogere snelheden. Het anticiperen, het rekening houden met voertuigen voor je dat langzamer verkeer wil gaan inhalen etc. etc. we weten het, we houden er rekening mee en remmen op tijd af. Allemaal logische gang van zaken. Maar waarom houdt de verantwoordelijkheid op bij de auto die hard- of doorrijdt? Heb je als bestuurder op de réchterbaan niet gewoon een even zo grote verantwoordelijkheid om rekening te houden met automobilisten die 300+ rijden, of het nou mag of niet? Of heb je gewoon het recht om een levensgevaarlijke situatie te veroorzaken, juist omdat die ander naar jou mening te hard rijdt.
De focus wordt aaaaaaaaltijd gelegd op de hardrijder, terwijl dat het natuurlijk helemaal niet zo zwart/wit is. De waarheid ligt in het midden. Net zoals iemand die te hard rijdt rekening moet houden met bestuurders die slapen, niet spiegelen en naar links komen, moeten bestuurders die slapen, niet spiegelen en naar links willen rekening houden met te hard rijdend overig verkeer.
Autorijden is geen eenrichtingsverkeer kwa communicatie.
- Maus335i
Draai het eens om: je mag dan wel geen 300+ over de nederlandse snelwegen, maar betekent dat dat je er dan ook maar geen rekening mee hoeft te houden? Dat het niet mag, betekent niet dat het niet gebeurd.
-
Filmpje Corvette vs Panda zegt genoeg lijkt me. Op dat soort snelheden is bijna niet te anticiperen.
- GTRene
der zijn helaas ook veel mensen die ineens van baan verwisselen zonder richting aan te geven en of zonder eerst te kijken of het wel kan.
sommigen denken dat ze schijnbaar alleen op de weg rijden of alleen recht hebben op, of zo van, je mag toch niet harder dan dat ik rijd.
sommige dingen kun je inderdaad bijna niet op tijd reageren zo snel kan het gaan, of er nu een corvette met 300 rijd en je kijkt niet goed of een kind ineens tussen de auto's weg schiet, doch mag wel verwacht worden dat mensen eerst goed kijken voor ze wat doen, geld voor alle weggebruikers.
natuurlijk wel rekening mee houdende dat ze dat ook wel eens niet doen, maar sommige zijn echt pfff puur met zichzelf bezig in het verkeer.
sommigen denken dat ze schijnbaar alleen op de weg rijden of alleen recht hebben op, of zo van, je mag toch niet harder dan dat ik rijd.
sommige dingen kun je inderdaad bijna niet op tijd reageren zo snel kan het gaan, of er nu een corvette met 300 rijd en je kijkt niet goed of een kind ineens tussen de auto's weg schiet, doch mag wel verwacht worden dat mensen eerst goed kijken voor ze wat doen, geld voor alle weggebruikers.
natuurlijk wel rekening mee houdende dat ze dat ook wel eens niet doen, maar sommige zijn echt pfff puur met zichzelf bezig in het verkeer.
-
Mee eens.M@rcel schreef:Filmpje Corvette vs Panda zegt genoeg lijkt me. Op dat soort snelheden is bijna niet te anticiperen.
Maar ook met 160 moet je flink in de ankers omdat anderen achter een vrachtwagen zitten met 90 en niet in de spiegels willen kijken of vinden dat ze ten allen tijde naar de linkerbaan moeten kunnen. Tegelijkertijd is 160 km/u (op de snelweg) een (nog net) mulderfeit. Wat eigenlijk wil zeggen dat volgens ons recht die snelheid niet heel ernstig is.
- Martijn_bmw
+1 daar wordt je gestoord van, rij je 140-150km/h en mensen flikkeren hem er gewoon voor terwijl ze 90 rijden en kruipen vervolgens de vrachtwagen voorbijTom schreef:Mee eens.M@rcel schreef:Filmpje Corvette vs Panda zegt genoeg lijkt me. Op dat soort snelheden is bijna niet te anticiperen.
Maar ook met 160 moet je flink in de ankers omdat anderen achter een vrachtwagen zitten met 90 en niet in de spiegels willen kijken of vinden dat ze ten allen tijde naar de linkerbaan moeten kunnen. Tegelijkertijd is 160 km/u (op de snelweg) een (nog net) mulderfeit. Wat eigenlijk wil zeggen dat volgens ons recht die snelheid niet heel ernstig is.

-
Net weer terug van een dagje rijden op Neerlands wegen. Om eerlijk te zijn heb ik me het minst gestoord aan al die 'linksplakkers', etc. Wel aan een stuk of 3 Roemeense automobilisten, die volgens mij hun rijbewijs hebben gekregen in ruil voor een fles drank, een jongeman die blijkbaar net z'n rijbewijs had gehaald en erg stoer iedereen moest opjagen en vervolgens meende nog een stukje over de rechter vluchtstrook wat auto's voorbij te kunnen schieten. Een stel allochtonen meenden te moeten toeteren om niets in een soort van file. Dan nog een leuke matzwarte Porker Panablabla vroeg in de middag, waarbij de eigenaar over 4 banen een soort van videospelletje aan het spelen was. Ik gok dat die binnen een bepaalde tijd de finish moest halen tussen het drukke verkeer door.
Nee, doe mij dan maar gewoon een paar mensen die wat te vaak links blijven rijden.
Nee, doe mij dan maar gewoon een paar mensen die wat te vaak links blijven rijden.

- Joop
In principe heb je gelijk, maar als je het schadeformuliertje moet invullen en je vult achterop de daadwerkelijke snelheid in, stel 140kmh; dan denk ik dat je aan het kortste eind trekt...Maus335i schreef:Je stelt de verkeerde vraag vind ik. Gelden de verkeersregels niet meer wanneer je harder rijdt dan de maximaal toegestane snelheid? Ja natuurlijk, maar de vraag is of een andere weggebruiker de mogelijkheid heeft om daar enigzins rekening mee te houden, omdat je bijvoorbeeld met 300 over een rijbaan jaagt. Feit blijft hoe dan ook, dat inhalend verkeer op de linkerbaan voorrang heeft en jij op de rechterbaan voorrang hebt te verlenen. Dát is wat veel mensen niet eens weten, geheel losstaand van de snelheiddiscussie.M@rcel schreef:Tot wat voor snelheden en snelheidsverschillen gaan dit soort verkeersregels op denk je?
De meeste van "ons" hier op DF weten dondersgoed hoe ze om moeten gaan met hogere snelheden. Het anticiperen, het rekening houden met voertuigen voor je dat langzamer verkeer wil gaan inhalen etc. etc. we weten het, we houden er rekening mee en remmen op tijd af. Allemaal logische gang van zaken. Maar waarom houdt de verantwoordelijkheid op bij de auto die hard- of doorrijdt? Heb je als bestuurder op de réchterbaan niet gewoon een even zo grote verantwoordelijkheid om rekening te houden met automobilisten die 300+ rijden, of het nou mag of niet? Of heb je gewoon het recht om een levensgevaarlijke situatie te veroorzaken, juist omdat die ander naar jou mening te hard rijdt.
De focus wordt aaaaaaaaltijd gelegd op de hardrijder, terwijl dat het natuurlijk helemaal niet zo zwart/wit is. De waarheid ligt in het midden. Net zoals iemand die te hard rijdt rekening moet houden met bestuurders die slapen, niet spiegelen en naar links komen, moeten bestuurders die slapen, niet spiegelen en naar links willen rekening houden met te hard rijdend overig verkeer.
Autorijden is geen eenrichtingsverkeer kwa communicatie.
...zelfde geldt in Dld: boven de 130kmh wordt je eerder verantwoordelijk gesteld voor het ongeval en al helemaal als Nederlander.
Feit blijft wel dat in NL slecht gespiegeld wordt, op het irritante af. Je moet er als inhalende partij eigenlijk al standaard rekening mee houden dat dit gebeurd of kan gebeuren.
Dan zou eigenlijk de vraag resten zoals Marcel die stelde tot welke snelheid zou het daadwerkelijk voorrang hebben gelden?
Tot 160kmh, de Wet Mulderovertreding, zoals Tom die aangaf, of toch de maximum snelheid.
In Duitsland geldt in principe de 130kmh als adviessnelheid en wordt de rechtspraak ook op basis van die snelheid uitgesproken. Nu kun je wel stellen dat wanneer je met een gangetje van 170-180 voorbijkomt nog zeker recht van spreke hebt op de naar linkskomende partij. Die moet je gewoon gezien hebben. Het wordt anders als je snelheden van ver boven de 200 voorbij komt zetten (zoals in dat Panda filmpje bijvoorbeeld). Dan heb je als linksrijder in mijn ogen niets te vertellen, al helemaal niet als het fout gaat, ook al had de naar linkskomende rechtsrijder geen voorrang.
Zoals altijd draait het om communicatie en respect voor elkaar op de weg. Dat laatste aspect ontbreekt al enige jaren op onze wegen, een simpel voorbeeld is bijvoorbeeld het ritsen. Dat krijgen we hier ook niet voor elkaar. We willen blijkbaar met z'n allen als eerste thuis zijn. Als je nou eens een ander de ruimte geeft waar het kan, weet ik zeker dat je eerder thuis bent. Dan zijn maatregelen om de snelheid te verhogen ook niet nodig, want die halen dan ook niets uit.
Even los van de discussie: de verhoging van 100 naar 130 op dat stukje van de A16 bij Breda is overigens wel erg prettig... Je reed/rijdt daar toch al makkelijk te hard, nu hou je je daar min of meer aan de snelheid.

-
Met rijles kwam ik vanaf de invoegstrook achter een vrachtwagen te rijden.
Ik zag dat er iemand erg hard aan kwam, dus ik wachtte rustig tot deze voorbij was, en ging er toen achteraan.
Volgens mijn instructeur had ik hem er gewoon voor moeten gooien, de auto die er aan kwam mocht tenslotte toch niet harder dan 120, dus hoefde ik daar ook geen rekening mee te houden
Ik zag dat er iemand erg hard aan kwam, dus ik wachtte rustig tot deze voorbij was, en ging er toen achteraan.
Volgens mijn instructeur had ik hem er gewoon voor moeten gooien, de auto die er aan kwam mocht tenslotte toch niet harder dan 120, dus hoefde ik daar ook geen rekening mee te houden

-
Dat zou mooi zijn want dan zou ik de eerste keer mijn rijbewijs hebben gehaald toen ik rechts via de busbaan werd afgesneden door een BMW. :bro:
- Martijn_bmw
KoenM schreef:Met rijles kwam ik vanaf de invoegstrook achter een vrachtwagen te rijden.

- HJ2
Rene, ik vind 'm echt PRACHTIG deze uitspraak, zeker als ik je avatar ernaast zie!GTRene schreef:voor sommigen is het glas half leeg en voor anderen half vol
Ik vind 't heerlijk die 130, zet de cc op 140. Maar heb er alleen buiten de drukke tijden (meer dus dan spits) plezier van. Ik merk echt dat de mensen nog moeten wennen. Zal wel een ingesleten hobbeltje in het gaspedaal zijn bij 110

De tijd zal het leren.
-
- Auto: M3P, 130i
Vandaag bijna een crash door niet spiegelen. Voor mij reed een 205 en wilde van de invoegstrook direct naar de 1e/linkerbaan. Ze had de aanstormende Renault Laguna volledig over het hoofd gezien. Gevolg; Renault claxon, Renault door de middenberm, slingerende 205 en mijn schuddend hoofd
Ongelooflijk. Even later (bijna) hetzelfde verhaal door een Twingo. Hoppa 90 naar de 1e baan. Gelukkig
was dat geen probleem. Ik ga tegenwoordg altijd uit van plotseling va rijbaan verandere auto's. Gebeurt dat niet, dan heb ik geluk. 

Ongelooflijk. Even later (bijna) hetzelfde verhaal door een Twingo. Hoppa 90 naar de 1e baan. Gelukkig

- Martijn_bmw
het lijkt inderdaad steeds vaker voor te komen... of ik ga er meer op letten maar zie het echt veel gebeuren 

-
We zeggen wel heel snel dat iemand zonder te kijken naar de linker baan komt. Geloof ook best dat het heel vaak gebeurd.
Maar ben je in staat, als je met 200 aan komt vliegen, om te bepalen of iemand wel goed in z'n spiegels had gekeken voordat hij ging inhalen? Het simpele feit dat iemand geen richting aangeeft wil volgens mij niet zeggen dat diegene niet had gespiegeld?
Ik ken ze die alleen richting aangeven als er iemand in de buurt rijdt, dus twee xenonpitjes op 500 meter afstand is voor hen geen aanleiding om die fcking-luie middelvinger uit te steken naar die hendel.
Of van die tupperware gasten die het sportief rijgedrag vinden om één heel kort knippertje te gebruiken.
Maar ben je in staat, als je met 200 aan komt vliegen, om te bepalen of iemand wel goed in z'n spiegels had gekeken voordat hij ging inhalen? Het simpele feit dat iemand geen richting aangeeft wil volgens mij niet zeggen dat diegene niet had gespiegeld?
Ik ken ze die alleen richting aangeven als er iemand in de buurt rijdt, dus twee xenonpitjes op 500 meter afstand is voor hen geen aanleiding om die fcking-luie middelvinger uit te steken naar die hendel.
Of van die tupperware gasten die het sportief rijgedrag vinden om één heel kort knippertje te gebruiken.