race auto opbouwen tips/help?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
RJay

Re: race auto opbouwen tips/help?

Bericht door RJay » 24 jul 2010, 18:02

GlennN schreef:Jawel, ik heb er ontzettend veel plezier mee gehad, prima auto om mee te startten en om veel :df: mee te hebben.
Ik heb de laatste tijd helaas weer behoorlijke rugklachtten en was de bodem van mijn spaarpot bereikt , er is veel over geschreven in dit topic over rijden/racen en de centjes die er mee gemoeid zijn.

Maar goed wat een lol heb ik gehad met de auto, genoeg getuigen op dit forum :bag:
Tot betere tijden, en denk erom de fun is het belangrijkst!!

Greetz! G
Tsja, als de spaarpot op is helpen ook die 90 eetjes voor je gordels niet meer :bag: Ze gaan trouwens goed gebruikt worden op de heartbeat dag ;)

Take care, en we zien je nog wel eens met een ander 4-wielig geval toch?
Is die delta nou al eens weg uit je garage? :lol:

@ Spykerboy: 1200/jaar is leuke sponsoring, zeker voor een beginner, die krijgt toch zeker wel een mooie plek op die bmw?

Vdub

Bericht door Vdub » 01 aug 2010, 00:49

Mooi dat je idd je auto gevonden hebt, ihgv deze geprepareerde auto denk ik dat je daarmee wel je licentie kan halen.. aan de auto zal het niet liggen denk ik..

Het grootste probleem komt nu.. geld sparen voor je eerste race/trackday.. buiten dat je vrij zal moeten nemen van school/werk, de meeste trackdays zijn nu eenmaal op een doordeweekse dag.. ben je gemiddeld een 1000 euro per trackday kwijt als je de boel heel houd..

Verder is het hebben van een kenteken op je racer jammer/niet noodzakelijk/duur. Als je em schorst kost dat:

Schorsen (normaal tarief) € 71,50
Schorsen binnen een jaar na opheffen schorsing € 119,00

Laat je em gewoon op kenteken staan kost ie je 50 euro per maand, daar zal een verzekering bij komen, aangezien je een jonge bestuurder bent en een BMW 6cyl rijdt zal ie niet (zomaar) verzekerd worden.
Verder zal ie natuurlijk ook aan de APK-eisen moeten voldoen tijdens de jaarlijkse APK als ie niet geschorst is..

Dus.. alleen met de aankoop van een/de auto ben je er nog niet.. een goede helm kost ook nog een paar cent en een (FIA) raceoverall/schoenen/handschoenen zijn aan te raden, verplicht in DNRT

Meestal kun je er niet tegen werken.. ervaringsdeskundige ;) Als je dan geluk hebt kom je 1 a 2x op een circuit.. muv een evt TimeAttack deelname..

Oh ja.. zon BMW als straatauto gebruiken lijkt me niet praktisch... buiten het feit dat Oom Agent je vaak spot, wil zien of de 320i nog wel een 320i is en geen 325i ;) is het door de beperkte bewegingsvrijheid door de gordels en het lawaai door de kale/lege auto geen rijden..

L@urens

Bericht door L@urens » 01 aug 2010, 08:57

Vdub schreef: Oh ja.. zon BMW als straatauto gebruiken lijkt me niet praktisch... buiten het feit dat Oom Agent je vaak spot, wil zien of de 320i nog wel een 320i is en geen 325i ;) is het door de beperkte bewegingsvrijheid door de gordels en het lawaai door de kale/lege auto geen rijden..
Maar vooral dat je niet in een gerolkooide auto zonder helm moet gaan rijden. Wil je weten waarom? Sla maar 's met een honkbalknuppel op een tomaat.

Luco

Bericht door Luco » 01 aug 2010, 09:05

L@urens schreef:
Vdub schreef: Oh ja.. zon BMW als straatauto gebruiken lijkt me niet praktisch... buiten het feit dat Oom Agent je vaak spot, wil zien of de 320i nog wel een 320i is en geen 325i ;) is het door de beperkte bewegingsvrijheid door de gordels en het lawaai door de kale/lege auto geen rijden..
Maar vooral dat je niet in een gerolkooide auto zonder helm moet gaan rijden. Wil je weten waarom? Sla maar 's met een honkbalknuppel op een tomaat.
:roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol:
Volgens mij heeft die bijna 6 pagina's welgemeend advies gekregen.
Maar op de een of andere manier komt dat niet over.

Arjan B

Bericht door Arjan B » 01 aug 2010, 10:51

Hoi,
Ik zit mee te lezen, omdat ik mijn auto meer circuit waardig wil maken. Een aantal dingen zijn al aangepast, zoals de remmen. Een gedachte is om er een rolkooi in te bouwen, dit om de stijfheid van de auto te verbeteren en voor de veiligheid natuurlijk. Aangezien ik er wel mee naar het circuit wil blijven rijden en dan dus zonder helm rij, heb ik er niet bij stilgestaan wat zo'n rolkooi doet met je onbeschermde hoofdje ten tijden van een ongeval. Nu zijn er ook 4 punts rolkooien die achter de stoelen omhoog komen en naar achteren gaan. Hier kun je ook mooi de gordels aan vast maken. Is dit een goed compromis ten opzichte van een complete rolkooi, of is dit alleen handig wanneer je over de kop slaat?
Arjan
Bijlagen
4 punt rolkooi
4 punt rolkooi
4 punts rolkooi.jpg (92.48 KiB) 1079 keer bekeken

Luco

Bericht door Luco » 01 aug 2010, 11:47

Arjan, met een normale koprol zal dat voldoen, maar raak je als je op je zij gaat of op zijn dak een ander obstakel met bv de voorkant of ruit of zijkant raakt,dan heeft zon kooi geen enkele zin.

Afweging is dus hoe groot het risico is.

Trouens als je op straat een ongeluk krijgt en je gaat op zijn dak raak je met je hoofd ook die rolkooi van de foto zo te zien.

Vdub

Bericht door Vdub » 01 aug 2010, 12:26

Die kooi die Arjan erop heeft staan is zon typische kooi die je los op de vloer achterin een glimmende golf ziet liggen, verchroomd en wel, ik zou zeker ook aan de voorkant buizen willen hebben, bij je raam kan het aardig plat worden.. als ze dan enorm hard remmen kiepelt zon kooi zon beetje voorover..

Tevens brengt die kooi als ie niet het dak en de stijlen raakt(vastlast) geen enkele meerwaarde aan de stijfheid van de auto..

Arjan B

Bericht door Arjan B » 01 aug 2010, 21:48

De bovenstaande kooi zit met bouten vast en achter zit deze ook vastgebout op de wielkasten, dus zal wel iets stijfheid toevoegen, maarrr het is beter om voor een 6 punts kooi te gaan lees ik :) .

RJay

Bericht door RJay » 03 aug 2010, 00:45

als je de laatste top gear gezien hebt weet je 't belang van een volle kooi....

denk eens aan die AX :bag:

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 03 aug 2010, 02:10

RJay schreef:als je de laatste top gear gezien hebt weet je 't belang van een volle kooi....

Ja, zomaar een AX GT laten crashen, zonde......
maar de engelse bagger was tenminste veilig. :bag:

Tristan

Bericht door Tristan » 04 aug 2010, 17:23

LOL, volgens mij is dat een Autocross auto. :roflol:

RJay

Bericht door RJay » 04 aug 2010, 19:48

ooit the dukes of hazard gezien? die deuren zaten ook voor de stijfheid dicht gelast :mrgreen:

@iko

Bericht door @iko » 04 aug 2010, 20:17

spykerboy schreef: en hoe zouden jullie moeten weten dan ik maar zoweinig naar het circuit ga? je weet niet eens wat ik op de bank heb staan,mischien heb ik wel leuke erfenis ofzo gehad dus dat kan je niet oordelen....
tja, op de eerste pagina zei je dit:
ik heb wel eentje gevonden van ene eric, maar die vraagt 9200 voor alles wat opzich te duur is omdat ik dan de cursus niet meer kan betalen op moment dusja :P

Luco

Bericht door Luco » 04 aug 2010, 21:29

Ja hoor gewoon dichtlassen, is ook lekker makkelijk als je in de auto iets moet doen qua onderhoud of aanpassing, ruimte zat in zon bmw :thumbup:

RJay

Bericht door RJay » 04 aug 2010, 21:30

Deels, maar 4 deuren is soms handig als je achterin moet zijn, tenzij je S Langenmens heet.

Gordels bevestigen langs 2 stoelen door een rolkooi heen is een ruk klusje *ervaring sinds zaterdag*

RutgerK

Bericht door RutgerK » 04 aug 2010, 23:34

Ik denk niet dat de deur dicht lassen noemenswaardig gaat bijdragen aan de stijfheid van de auto. Ik denk ook niet dat het de komende 5 jaar ook maar iets aan je rondetijden gaat bijdragen. Lekker zo laten dus.

HansD

Bericht door HansD » 05 aug 2010, 18:56

haha dus eigelijk zeggen jullie dat ik het hetbeste kan laten
Zou je denken? Jouw conclusie, wij zijn niet verantwoordelijk als je auto dadelijk niet stijf genoeg is :angel:

Boyd

Bericht door Boyd » 06 aug 2010, 13:49

Plus dat je een hell a of a lot more work hebt als keer schade gereden wordt

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 06 aug 2010, 16:58

Dichtlassen die handel.........
Kan je de sloten weer laten vervallen, scheeld al gauw weer een 750 gram aan geveerd gewicht. :thumbup:

JurT

Bericht door JurT » 07 aug 2010, 16:35

Downforce Hans schreef:Dichtlassen die handel.........
Kan je de sloten weer laten vervallen, scheeld al gauw weer een 750 gram aan geveerd gewicht. :thumbup:
Haha lol.

Ik zou de deuren vooral niet dichtlassen zoals hierboven ergens genoemd. Als je de auto in moet, achter de stoelen zit je mooi te kloten omdat je je deuren dichtgelast hebt... lekker handig dus. En de auto gaat er heus niet stijver van worden.

Vdub

Bericht door Vdub » 13 aug 2010, 19:28

ErikMartijn schreef:
RJay schreef:als je de laatste top gear gezien hebt weet je 't belang van een volle kooi....

Ja, zomaar een AX GT laten crashen, zonde......
maar de engelse bagger was tenminste veilig. :bag:
Als je het filmpje goed bekijkt zie je dat als Clarkson eronder door stuurt de oplegger zeker 15cm opgehoogd is, te zien aan de afstand tussen de wielen en wielkap, niet bij het aanrijden maar wel als ie eronder door is..

Plaats reactie