BMW E39 M5 [Goede herinneringen...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Arthur » 25 mei 2010, 14:22

S-J schreef:
Erik dB schreef:**draait marktplaats weer aan**

:df:
Had hetzelfde effect op mij..
http://ecom.bmwgroup.com/ecom32gahp/DE- ... ocess=uvse

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 25 mei 2010, 14:30

Als meer pks niet van belang zijn, maar looks en CSL geluidseffecten door vergroting van de airbox inhoud wel, dan is *klik* deze airbox van Goeke ook een knappe optie. Kost wel flink knaken (mille of 2), maar is full carbon (geen laminaat) en behoudt door zeldzaamheid zijn waarde. Bij verkoop van de auto de originele deksel er weer op en de carbon jongen (goed) verkopen is zeker een optie ;-)

Oof
Auto: Op zoek naar de volgende

Bericht door Oof » 25 mei 2010, 14:36

Zoals al een keer in het draadje van Jelmer gepost. Als je nadenkt over een upgrade van 3000 euro plus een andere inlaat dan heb je ook bijna dit.
Price:
6,649.35EUR
http://www.esstuning.com/products/E39-M ... ystem.html
Boost pressure: 6 PSI @ 6500RPM
Horsepower: 542 SAE/550 DIN
Torque: 457 lb-ft/620Nm
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=E9DRq5Xw ... r_embedded[/youtube]

Knot

Bericht door Knot » 25 mei 2010, 14:41

Wist ik niet, dacht dat het een verbeterde spaghetti opzet was, dikker, geen rekening houdend met emissie etc.

Plaatje gevonden van de inlaat, nu nog eentje zoeken waar ze gemonteerd zijn. Is dat plug&play of zit je hier met die GruppeM ook aan een remap vast?

Afbeelding

Oof
Auto: Op zoek naar de volgende

Bericht door Oof » 25 mei 2010, 14:43

Als je luchtstroom verbetert lijkt mij dat een remap noodzakelijk is. Steve heeft hier vast wel antwoord op.

Knot

Bericht door Knot » 25 mei 2010, 14:44

Die VT550 heb ik ook al helemaal uitgezocht voor ik de M5 kocht maar denk dat je blok dat toch niet zo lekker vind, en nog meer zooi onder de kap etc.

Remaps ben ik (weet niet waarom) niet zo'n fan van. Liever origineel programma, kan er ook niet zoveel fout gaan. Headers hou je het natuurlijk en laat je m alleen vrijer lopen, daar is geen remap voor nodig volgens Frits. Doe je dat wel was er meer uit te halen maar niet perse noodzakelijk vertelde hij.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 25 mei 2010, 14:55

Knot schreef:Wist ik niet, dacht dat het een verbeterde spaghetti opzet was, dikker, geen rekening houdend met emissie etc.

Plaatje gevonden van de inlaat, nu nog eentje zoeken waar ze gemonteerd zijn. Is dat plug&play of zit je hier met die GruppeM ook aan een remap vast?

Afbeelding
http://cgi.ebay.de/Bmw-e39-M5-GRUPPE-M- ... 500wt_1089

steve smith

Bericht door steve smith » 25 mei 2010, 16:59

Een blazer op die motor zou ik ook niet snel doen, het is al zo'n middengebied-brulaap. Zou eerder proberen bovenin wat leven te creeeren zodat dat M-logo een beetje waargemaakt wordt.

Indo: onzin. Eerst ff lezen hoe het werkt, wat je suggereert betekent 10k aan programmeerbare meuk monteren. Gaat een beetje het doel voorbij toch?

Remap: als je headers + filters + eventueel cats doet zou ik wel even op een rollenbank willen zien of het niet wat te arm wordt bij hoge toeren. Dus geen remap omwille van meer porrie, maar misschien wel omwille van duurzaamheid.

PS groeten uit een andere (u welbekende) e39 M5. Is die gasresponse nou echt zo trapsgewijs of ligt het aan deze? Begin te twijfelen!

Femme

Bericht door Femme » 25 mei 2010, 17:29

steve smith schreef:Een blazer op die motor zou ik ook niet snel doen, het is al zo'n middengebied-brulaap. Zou eerder proberen bovenin wat leven te creeeren zodat dat M-logo een beetje waargemaakt wordt.
Volgens de dyno gaat het toerental met max vermogen omhoog van ca. 6300 naar 6700 toeren :) .

steve smith

Bericht door steve smith » 25 mei 2010, 18:34

Femme schreef:
steve smith schreef:Een blazer op die motor zou ik ook niet snel doen, het is al zo'n middengebied-brulaap. Zou eerder proberen bovenin wat leven te creeeren zodat dat M-logo een beetje waargemaakt wordt.
Volgens de dyno gaat het toerental met max vermogen omhoog van ca. 6300 naar 6700 toeren :) .
Zal best.

Als het onderblok dat kon hebben had BMW ze wel meer laten draaien, denk je ook niet? Als de standaard onderblokken al olie zuipen en stuk lopen is het niet raar dat al die yanken die met wat boost rijden allemaal stalen sleeves hebben laten zetten..... En dat kost incl. arbeid evenveel als de hele auto.

Don't get me wrong, een blazer is prima, maar dan bij voorkeur wel op een motor die het kan hebben. S62 dus niet.

Knot

Bericht door Knot » 25 mei 2010, 19:49

Remap: als je headers + filters + eventueel cats doet zou ik wel even op een rollenbank willen zien of het niet wat te arm wordt bij hoge toeren. Dus geen remap omwille van meer porrie, maar misschien wel omwille van duurzaamheid.

PS groeten uit een andere (u welbekende) e39 M5. Is die gasresponse nou echt zo trapsgewijs of ligt het aan deze? Begin te twijfelen!
Gasresponse licht aan sportstand aan of uit, uit dan kan je spelen wat je wil met t gas voor ie reageert. Sportstand aan vind ik m vrij direct idd maar heb niet het idee dat het trapsgewijs gaat.

Als ik alleen SuperSprint headers monteer op de standaard cats en de inlaat ook standaard laat, dan lijkt me een remap toch niet zo noodzaak, zoveel verander je dan niet? De auto moet hierdoor ook wat meer gas kunnen verplaatsen dus beter in de hogere toeren lopen of heb ik t dan fout?

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 25 mei 2010, 20:02

Maar het lijkt medat je dan niet het maximale eruit haalde omdat je standaard map er geen rekening mee houd of zeg ik nu iets heel raar?

Knot

Bericht door Knot » 25 mei 2010, 20:05

Ik vind dat altijd een moeilijk verhaal. Dan moet je toch eigenlijk eerst meten als de auto standaard is om vergelijkende temperaturen en waardes te hebben?

Als ie daarna toch een remap moet dan doe ik liever headers en een gruppeM tegelijk bij wijze van spreken, anders blijf je aan de gang.

Ahmed

Bericht door Ahmed » 25 mei 2010, 20:10

Ben echt fan van Reuter pijpen

monsterlijk

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 25 mei 2010, 22:22

Knot schreef:

Gasresponse licht aan sportstand aan of uit, uit dan kan je spelen wat je wil met t gas voor ie reageert. Sportstand aan vind ik m vrij direct idd maar heb niet het idee dat het trapsgewijs gaat.

Als ik alleen SuperSprint headers monteer op de standaard cats en de inlaat ook standaard laat, dan lijkt me een remap toch niet zo noodzaak, zoveel verander je dan niet? De auto moet hierdoor ook wat meer gas kunnen verplaatsen dus beter in de hogere toeren lopen of heb ik t dan fout?
Ik rij de wagen het liefst altijd op sport stand, voorral het veschil qua gasresponse is groot waardoor de wagen veel lekkerder rijdt. Het sturen is eigenlijk weer net iets te zwaar.

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 25 mei 2010, 23:22

Wat voor luchtfilter zit er in die Gruppe M dingen? Toch niet zo eentje die je met oliemeuk moet schoon spuiten hè? Ik heb liever een paar droge papierfilters voor mijn LMMs zitten. Komt de duurzaamheid zeker ten goede ;-)

Knot

Bericht door Knot » 26 mei 2010, 00:17

Zullen ook vast wel andere filters zijn voor de standaard huizen maar ik betwijfel altijd of je daar zoveel mee opschiet.

Wilde vanavond een dvd gaan kijken maar het is weer niet gelukt.... toch maar even gaan knallen, zonnetje stond nog, dakje open, prachtig. Heb m afgetankt, had het 410km volgehouden, 1 op 6,2. Viel me nog mee, ging 103 euro in.

Als bestuurder maak je de auto en de acceleratie goed mee, maar vandaag even een maatje van me laten sturen, dan zie, hoor en voel je toch weer andere dingen aan/van de auto. Wel grappig om er voor het eerst naast te zitten als iemand er vol vandoor gaat. Je hebt meer tijd om overal op te letten wat de auto doet. Nienke heeft ook wel gereden maar die houdt van iets rustiger :)

Merkte nu ook goed hoe het DSC er precies in komt tijdens hoge snelheid bochten. Heb daarna zelf nog even een 50km gestuurd en een spelletje gespeeld met het systeem. Kunst is om het onderstel zo stabiel mogelijk te houden en vloeiend net over de gripgrens te gaan, dan laat hij een minimale (echt minimaal!) drifthoek toe voor een korte periode. Kunst is om het grensbereik te vullen en de ingreep net niet te laten gebeuren.... is weer eens wat anders dan potje scrabble :D

Ook een aantal slingerbochten meermaals gereden, van die rechtdoor stroken op dubbele rotondes etc. Ook al is het een zware boot, als je het gewicht netjes in de strijd gooit kan je het nog best gek maken met redelijk behoud van grip.

Terug op de snelweg stoelverwarming aan, muziek voluit, en dan nog als je m vol doorhaalt laat ie zich boven de geluidsinstallatie uit horen tussen de 6 en 7000 toeren, prachtig, hij brult er nog net ff overheen!

Helaas nog geen competitie tegen gekomen, wordt wel tijd voor sprintjes en metingen inmiddels. Denk dat ik m wel redelijk door heb... Stond wel een gele 360 in de wasbox maar die was nog lang niet klaar en had geen zin om te wachten. Denk ook niet dat ik t gewonnen had met zo'n gewicht.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 mei 2010, 01:02

:D mooi verhaal :mrgreen:

knot heeft het in de bol, de smaak van...
heb je trouwens veel isolatie op de kofferbak vloer bij zo'n M5?

ff gechekt...ja dus...best veel :angel:

http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/S ... ming_rear/

en wat er allemaal inzit aan spul, je kan er heel veel uit halen zodat je en gewicht en meer geluid krijgt zonder meer aso qua geluid te worden van buiten hoorbaar :mrgreen:

ff scrolle naar Trunk trim panel en Insulation.

http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/S ... icle_trim/

ow, je kan ook de standaard airboxen aan onderkant vol gaten van 9mm boren, dus dat deel wat voor het filter zit :wink: en niet aan de motor(hete) kant...dan klinkt het ook al beter :thumbup:

Knot

Bericht door Knot » 26 mei 2010, 10:48

Boren en zagen gaat niet gebeuren aan t autotje ;)

Maar voorlopig klinkt ie even goed hoor. Vanochtend gekeken hoe het met die lampjes zat. Koude start en 60 wegen op duurde het 4km voordat alle lampjes (-1) uit waren en je tot 6500 mocht. Olie was na die 4km op 65 graden zoiets. Niet dat ik t in mn kop haal om dan uberhaupt over de 4000 te gaan waar de lampjes zouden beginnen.

Heb geprobeerd zuinig te rijden, 60 wegen, 80 wegen, paar rotondes en de N11 op met 100. Heb m op 1 op 9 gekregen in een 15km rit. Wel grappig, als je in gaat voegen op een N weg dan zie je m meteen teruglopen van 1 op 9 naar 1 op 8,7 en dan doe je dermate rustig aan dat alle huisvadertjes met hun 1.6'je zich al ergeren aan je.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 26 mei 2010, 11:08

Ik zou downforce dennis is een pm sturen, die kan je een hoop vertellen over in en uitlaat lijnen en wat je kan winnen en wat niet.
Dan hoef je ook het wiel niet opnieuw niet uit te vinden.
Die verbruikscijfers liegen er niet om, wat is mijn auto dan (relatief) zuinig.

Grtz,Hanz06 :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 26 mei 2010, 12:02

ik rijd altijd 1 op 5.2 gemiddeld zoals ik hier rijd, dus geen lange stukken snelweg al zit daar wel wat snelweg bij, met nadruk op snel-weg :wink:

echter als ik bv naar CPZ rijd en ik tank in Zandvoort voor ik de baan op ga dan heb ik dat stuk gedaan met 1 op 9 incl gassen af en toe :mrgreen:

echter op CPZ ist bar en boos met 1 op 3,-nog wat. geloof ik...maar hoor dat anderen met minder vermogen ook op ziets zitten dus dan valt het weer mee :bag:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 26 mei 2010, 15:15

Heb net even op de site van gruppe M gekeken maar daar staat niks over programmeren van de computer over die luchtfilters, dus die dingen die Indobesar laat zien lijken me plug en play.

http://gruppem.co.jp/matching/products_ ... ds_id=1295

Knot

Bericht door Knot » 26 mei 2010, 15:22

Op de site zullen ze het er ook niet zo snel bij zetten en het is natuurlijk ook niet verplicht... verkocht = verkocht lijkt me. dozenhandel.

Wil je het echter netjes laten lopen, niet te arm etc moet je het sowieso controleren.

Goh... wat zag ik nou op buienradar net?? :D

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 26 mei 2010, 15:26

Klopt, maar ik geloof dat Steve erop doelde dat de LMM's zouden vervallen ofzo, en dat is niet het geval als je op het pdf bestand klikt dat erbij staat. :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 26 mei 2010, 15:36

wil best, gewoon niet te veel inspuiten met filter olie, anders trekt dat er door en zuigt het aan en komt langs de 2 LMM sensors en beslaan dan met een laagje op den duur, dat wil je niet... :D

Plaats reactie