Forza 3 of GT5

Alles over games. Hier kun je terecht met al je posts en vragen over sims als Assetto Corsa, Gran Turismo, Project CARS etc., maar ook voor niet-racegames.
Plaats reactie

forza of gran turismo

Peiling eindigde op 06 aug 2009, 15:47

Forza
7
22%
Gran Turismo
18
56%
Outrun :)
7
22%

Totaal aantal stemmen: 32

k33z

Re: Forza 3 of GT5

Bericht door k33z » 24 sep 2009, 15:32

Maar even serieus, wat is er nu precies anders aan GT5 dan een GT4?

Belangrijkste dingen:

- Meer autos
- Meer banen
- Cockpits
- Schade

Eigenlijk allemaal pracht en praal. Dit kost denk ik het meeste tijd en is voor mij verre van het belangrijkste in een game. Het geluid is nog steeds verre van optimaal, het weggedrag is leuk maar niet meer dan dat.

Ik verheug me ook heel erg op GT5, maar ik zie op geen manier in waarom dit zo lang moet duren. Verkeerde prioriteiten?

Roman

Bericht door Roman » 24 sep 2009, 15:45

k33z schreef:Maar even serieus, wat is er nu precies anders aan GT5 dan een GT4?

Belangrijkste dingen:

- Meer autos
- Meer banen
- Cockpits
- Schade

Eigenlijk allemaal pracht en praal. Dit kost denk ik het meeste tijd en is voor mij verre van het belangrijkste in een game. Het geluid is nog steeds verre van optimaal, het weggedrag is leuk maar niet meer dan dat.

Ik verheug me ook heel erg op GT5, maar ik zie op geen manier in waarom dit zo lang moet duren. Verkeerde prioriteiten?
Het duurt zolang vanwege de perfectie die ze erin stoppen. Het duurt enorm lang om een auto te modellen met de "polygon count" die hun gebruiken.

Maar goed, het geluid weten we niet hoe dat is. Prologue heeft erg weinig met de uiteindelijke GT5 meer te maken. Dat was een goedhoudertje gebaseerd op een inmiddels vrij oude build.

GT5 duurt in mijn ogen ook te lang. Maar als het echt zo geweldig gaat zijn als we inmiddels verwachten, en laten we eerlijk zijn dat MOET ook eigenlijk wel. Word het het wachten echt wel waard denk ik. (hoop ik).

Als je nu ook weer kijkt naar Forza3 demo of Prologue dan zit daar echt een enorm grafisch verschil in. Dat kost een hoop tijd.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 24 sep 2009, 15:49

En dan nog de vraag wat er met de AI gebeurt. We hebben inmiddels wel meer wagens, maar ze rijden nog steeds een beetje als zombies rond.

En ik hoop ook dat ze het menuverloop wat minder stroperig maken, want m.u.v. endurance races zit je 50% van de tijd naar een menu te staren. Alleen al het uitzoeken van een auto zou een stuk vlotter mogen. Het is alsof ze het menu een deel van de ervaring vinden. Oh ja, ik ben benieuwd of je ook weer banden uit kan zoeken die minder dan 4 laps meegaan :hammer: .

k33z

Bericht door k33z » 24 sep 2009, 15:53

@Roman, dat is precies wat ik zeg. GT5 duurt zo lang door de pracht en praal. De gebieden waar het echt toe doet doen ze ook maar niet beter of uitgebreider dan Forza (zegt mijn gevoel).

Als ik naar een Replay kijk van GT5 zie ik prachtige auto's, maar het veergedrag en de wegligging komen op mijn niet beter over dan bijvoorbeel GT4. Dat is wat er toe doet, dat maakt het voor mij realistisch.

Volledig gemodeleerde vering, realistische bandenslijtage, slijtage van de remmen, etc etc. Verder is de AI natuurlijk essentieel, maar daar kan ik nog niet over oordelen.

Ik weet bijna zeker dat GT5 mooi wordt, maar dat het uiteindelijk tegen gaat vallen. Ze creëren absurde verwachtingen (mag het na 5 jaar?) die voor de meeste mensen wel ingelost worden. Het grote publiek wil veel auto's, mooi graphics en veel tracks. Doe mij maar 10% van de auto's en 10% van de tracks met een goede AI, volledig gemodeleerde auto's (niet alleen de body) en een realistische handling per auto.

atomchris

Bericht door atomchris » 24 sep 2009, 15:58

Heeft de grafische pracht en praal niet gewoon met de power van de ps3 te maken???
En dan nog,als je er meer dan 300 jaar over doet mag het ook wel wat mooier zijn....
Als je ziet wat de forza-boys uit de x-doos weten te persen(in een ''korte''tijd)is dat toch wel erg knap....

Roman

Bericht door Roman » 24 sep 2009, 16:03

Ze zorgen er in ieder geval wel voor inderdaad dat de verwachtingen wel heel hoog zijn.

Voor mij mag het grafisch ook minder, het gaat mij ook om het rijgedrag. Ik hoop dat het goed zit.

Prologue was overigens met G25 nog altijd leuk, maar als het goed is heeft GT5 een waslijst aan verbeteringen.

We zullen het zien... moeten nog wel lang wachten, maar hopenlijk maken ze het waar.

Ik denk trouwens dat ze wel moeten, anders gaan ze echt enorm hard op hun bek.

k33z

Bericht door k33z » 24 sep 2009, 16:09

Ik denk dat ze niet op hun bek gaan. GT4 is ook veel verkocht en het enige wat anders was had te maken met de content. Meer auto's, meer banen, etc.

GT5 zal mijns inziens gewoon de prologue zijn met meer content en wat nieuwe features (is in het verleden ook zo geweest prologue --> uiteindelijke game, niet veel anders).

Ga eens op fora lezen hoe hoog de verwachtingen waren toen GT4 uit kwam. Uiteindelijk was er niets nieuws, maar was toch iedereen blij (zelfde verhaal met Pro Evolution Soccer).

Als GT5 uit komt zal ik ook wel een PS3 kopen, puur omdat het gewoon een coole game is.

GT4 was GT3.5. GT5 zal wel GT3.6 worden. Ondanks dat blijft het vet :)

Tom

Bericht door Tom » 24 sep 2009, 16:15

k33z / Mario:
Jullie zijn ook redelijk die-hard racesimmers. Als je dat van GT5 verwacht dan valt het zeker tegen. Ook al doen de makers alsof het een soort sim is, het kan nooit op tegen de betere pc racesims. Sowieso zou dat niet verkopen op een console omdat de markt er te klein voor is. Een mooie racegam met een vrij realistisch weggedrag, honderden auto's, tig banen en veel mogelijkheden wel.

k33z

Bericht door k33z » 24 sep 2009, 16:17

@Tom, ik snap dat mijn verwachtingen anders liggen dan die van de grote massa. Maar wat is er dan precies zo vernieuwend aan deze game als het allemaal 'bij het oude' blijft. Waarom moet het dan 5 jaar duren?

Macboy

Bericht door Macboy » 24 sep 2009, 16:22

De looks Kees.

Vroeger tijdens het MSX en AMIGA tijdperk droomde ik van foto-realistische beelden. Die waren er niet met GT4. Die komen nu wel met GT5.

Dat is het gehele antwoord op je vraag.

Alle overige punten (remmen, weggedrag etc) hoort niet bij GT5 thuis wat een breed publiek moet trekken. De sim-wereld is niet voor niets zo klein. Mensen willen geen volledig handling-realisme. Dan stappen ze wel in hun echte auto.

Mensen willen evenaren hoe cool het is om een Ferrari 599 GTB te kunnen rijden :)

Jij snapt het principe van GT5 niet :angel:

k33z

Bericht door k33z » 24 sep 2009, 16:31

Ik snap het principe van Gran Turismo maar al te goed :)

Maargoed, deze discussie heeft op deze manier geen einde. Feit blijft dat ik niet snap dat ze er 5 jaar over moeten doen om alleen de graphics op te poetsen (heel zwart wit gezegd dan).

Enige dat ik wil zeggen is dat het team van Forza het een stuk beter voor elkaar lijkt te hebben.

k33z

Bericht door k33z » 24 sep 2009, 18:03

Zojuist de demo van Forza 3 geprobeerd. Zoals eerder gezegd is het echt een karige demo, slechts 1 baan, 5 auto's en maximaal 2 rondjes. Time trail zou super geweest zijn, dan kan je je dagen vermaken met een demo.

Eerste indruk is wel positief. De graphics zijn dik in orde en het rijden is best leuk. Het meeste fun had ik in de EVO. Vind bij dit soort spellen (ook bij Gran Turismo) altijd de relatief langzame auto's het leukste. Vooral de raceauto's voelen extreem arcade aan in dit soort spellen. Kortom, het rijden is leuk maar echt realistisch vind ik het niet.

Al met al is dit best een spel om naar uit te kijken. Vooral de customisation is iets waar je veel plezier mee kan hebben.

Roman

Bericht door Roman » 24 sep 2009, 20:03

Maar ja Keez, als het te realistisch is kunnen 99% van de mensen er toch niets mee? Iedereen wil gewoon ook de echte brute race wagens kunnen beheersen, helemaal simpel hoeft het ook niet. Is het ook trouwens niet om die race te winnen op Hard zonder alle hulp midellen. Maar dat is nou eenmaal zo. Als ze zich alleen op de echte sim liefhebber richten verdienen ze hun kosten niet eens terug.

Trouwens... de SLS in GT5.

GT5 ziet er echt grafisch goed uit.

k33z

Bericht door k33z » 24 sep 2009, 20:06

Ik zeg ook nergens dat het 100% realistisch moet zijn. Vind het een vermakelijk spel. De langzame auto's voelen mijns inziens wel redelijk realistisch aan. Als er dan downforce aan te pas komt gaat het helemaal mis.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 24 sep 2009, 20:21

Tom schreef:k33z / Mario:
Jullie zijn ook redelijk die-hard racesimmers. Als je dat van GT5 verwacht dan valt het zeker tegen. Ook al doen de makers alsof het een soort sim is, het kan nooit op tegen de betere pc racesims.
Ik kan niet voor Kees spreken, maar met een leuke arcade racer kan ik mij best even vermaken. Erg goed zelfs. Zo heb ik nu Dirt(gekregen) en ik ben al best een eind. Durf ook wel te stellen dat ik daar(in twee weken) nu al langer mee gespeeld heb dan GT5 prologue die ik bij mijn PS3 heb gekregen(toen mijn enige PS3 spel!). Zo heb ik me zelfs nog wel even vermaakt met GRID(waarvan de physics in verhouding echt inferieur zijn). En zo zijn er echt veel meer. Wat ze missen in sim-feel krijg je weer terug in een soort who-gives-a-@#$ adrenaline rush. Maar GT is klinisch, maar geen sim, de menu's voelen als het invullen van een belastingformulier(het is dat je er wat voor terugkrijgt, en zelfs dan slaat de twijfel toe en daar hebben ze nu tenminste het voorinvullen), het geluid is van een sim waar dat al sinds de eeuwwisseling geen prio meer heeft, de AI...... met de nadruk op artificial(of superficial? :wink: ), de menu muziek doet je denken dat je in een lift van een duur warenhuis staat en als uitsmijter: de replay muziek is wèl tof(die hoor ik dus nooit(nou ja 0,05% van de tijd)). En ja, de graphics zijn tof, maar echt in-game(dus niet in die saaie presentatieschermpjes) zal het verschil met Forza echt niet zo heel groot zijn.

Roman

Bericht door Roman » 24 sep 2009, 20:26

k33z schreef:Ik zeg ook nergens dat het 100% realistisch moet zijn. Vind het een vermakelijk spel. De langzame auto's voelen mijns inziens wel redelijk realistisch aan. Als er dan downforce aan te pas komt gaat het helemaal mis.
Ja ik begrijp je. Ik vond bij FM2 altijd de B en A klasse het leukst.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 24 sep 2009, 20:26

Roman schreef:Maar ja Keez, als het te realistisch is kunnen 99% van de mensen er toch niets mee?
Daarvoor zijn de hulpmiddelen. Elk wat wils. Dan kan je het zo moeilijk maken als je wil.
Roman schreef:Iedereen wil gewoon ook de echte brute race wagens kunnen beheersen, helemaal simpel hoeft het ook niet.
Simpel is nergens voor nodig, want hulpmiddelen.
Roman schreef:Is het ook trouwens niet om die race te winnen op Hard zonder alle hulp midellen. Maar dat is nou eenmaal zo.
Moeilijkheidsgraad is niet per definitie een maatstaf voor kwaliteit. Ik durf zelfs te zeggen dat het tegendeel waar is. Als de wagen op 95% al eigenlijk niet goed houdbaar is, hoe wil je er dan een uur of meer mee racen op volle snelheid?

k33z

Bericht door k33z » 24 sep 2009, 20:39

Dirt2 heb ik van de week ook al aardig wat uurtjes gespeeld, topgame!

Ook ik kan me dus prima vermaken met een arcade racer.

Roman

Bericht door Roman » 24 sep 2009, 20:43

Mari Oh Oh! schreef:
Roman schreef:Maar ja Keez, als het te realistisch is kunnen 99% van de mensen er toch niets mee?
Daarvoor zijn de hulpmiddelen. Elk wat wils. Dan kan je het zo moeilijk maken als je wil.
Roman schreef:Iedereen wil gewoon ook de echte brute race wagens kunnen beheersen, helemaal simpel hoeft het ook niet.
Simpel is nergens voor nodig, want hulpmiddelen.
Roman schreef:Is het ook trouwens niet om die race te winnen op Hard zonder alle hulp midellen. Maar dat is nou eenmaal zo.
Moeilijkheidsgraad is niet per definitie een maatstaf voor kwaliteit. Ik durf zelfs te zeggen dat het tegendeel waar is. Als de wagen op 95% al eigenlijk niet goed houdbaar is, hoe wil je er dan een uur of meer mee racen op volle snelheid?
Er zijn hulpmiddelen voor, maar wat dan? Het gaat gewoon om het gevoel wat de physics engine je geeft. Als ze die te realistisch maken raken ze 95% van hun fanbase kwijt.

Tractie controle? 95% van die 95% wil dat niet. Willen gewoon het gevoel hebben auto's die ze anders niet onder controle kunnen houden op het limit juist op het limit rijden.

En moeilijkheidsgraad heeft niets te maken met kwaliteit. Maar dat zei ik ook niet. Maar als het te makkelijk is om te winnen is het ook niks. Er moet een balans in zitten.

Maar bij de echte sims zullen de meeste niet met bijvoorbeeld een Cup GT3 op het limiet kunnen rijden en zonder fouten te maken net aan meekomen met de rest van het veld.

k33z

Bericht door k33z » 24 sep 2009, 20:50

En laten we wel zijn, een goede sim maken is heel wat moeilijker dan een arcade/sim als Gran Turismo.

Het modeleren van 1 auto in bijvoorbeeld Iracing (inclusief physics) kost denk ik minimaal net zo veel tijd als 100 auto's in Gran Turismo.

Macboy

Bericht door Macboy » 24 sep 2009, 21:02

Dacht het niet ! Er zitten zomaar 1000 manuren in één auto in GranTurismo ! Daar verkijk je je nog eens op !

k33z

Bericht door k33z » 24 sep 2009, 21:09

@Macboy, ik snap dat er veel werk gaat zitten in de pracht en praal van Gran Turismo. Maar de pracht en praal moet in Iracing (neem iedere sim) ook gemodelleerd worden. Een sim moet nog veel verder gaan in het modeleren, de ophanging, etc etc. De wegligging van Gran Turismo is natuurlijk natte vingerwerk (grof gezegd), hier gaat voor een echte sim VEEL meer werk in zitten. Gran Turismo hoeft niet serieus te zijn dus een R8 hoeft niet te rijden als een echte R8.

In een sim moeten de karaktereigenschappen van een bepaald model veel meer kloppen met de werkelijkheid, dit kost heel erg veel tijd.

Misschien heb ik het mis, maar dat gebeurt niet vaak ;)

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 24 sep 2009, 21:16

Macboy schreef:Dacht het niet ! Er zitten zomaar 1000 manuren in één auto in GranTurismo ! Daar verkijk je je nog eens op !
Dan zijn het prutsers :wink:

Maar om een niet al te negatief beeld te schetsen: GT5 en zijn voorlopers zijn echt vak- en liefdewerk, alleen is er een aantal dingen dat mij zo stoort dat ik er niet echt plezier aan beleef. Het is het fotomodel met die vervelende krijsstem. Om nog iets te noemen, kan je inmiddels de auto's al over de kop krijgen? Zo nee, heb je dan een physics engine met een rollover beveiliging(zeg maar TC) of is dat gewoon een gevolg van het nabootsen van physics i.p.v echt simuleren? Echt, ik heb €100, wat zeg ik €200 over om die wagens in LFS, GTR2, rFactor of iRacing(al zou het daar €20000 zijn :wink: )) te krijgen met parameters gebaseerd op de GT5 data(niet al te precies dus, afgezien van de motor en ball-park gewichtsverdeling), maar twijfel of ik er nog €60 tegen aan moet gooien voor de PS3 versie.

Of €250 tegen een x360 met Forza. :D

k33z

Bericht door k33z » 24 sep 2009, 21:28

Het niet kunnen rollen is inderdaad een grote tekortkoming. Hebben ze wel staande start in Gran Turismo 5 als je tegen de AI aan het racen bent? Kan me van de prologue en GT4 eigenlijk alleen rollende start herinneren. Zal wel met de brakke AI te maken hebben?

Sorry voor mijn kritiek op Gran Turismo, maar zoals je ziet hebben ze de basics gewoon niet voor elkaar. Dat weegt waarschijnlijk voor de doelgroep minder zwaar dan 50 extra auto's met heel erg veel detail in de lak................

Tom

Bericht door Tom » 24 sep 2009, 21:29

k33z schreef:@Macboy, ik snap dat er veel werk gaat zitten in de pracht en praal van Gran Turismo. Maar de pracht en praal moet in Iracing (neem iedere sim) ook gemodelleerd worden. Een sim moet nog veel verder gaan in het modeleren, de ophanging, etc etc. De wegligging van Gran Turismo is natuurlijk natte vingerwerk (grof gezegd), hier gaat voor een echte sim VEEL meer werk in zitten. Gran Turismo hoeft niet serieus te zijn dus een R8 hoeft niet te rijden als een echte R8.

In een sim moeten de karaktereigenschappen van een bepaald model veel meer kloppen met de werkelijkheid, dit kost heel erg veel tijd.

Misschien heb ik het mis, maar dat gebeurt niet vaak ;)
Modelleren = grafisch. Een 3D model maken met details, textures, schade enzovoort. Dat heeft nog niks met psychics te maken. Dat zijn per auto slechts een set getallen die beschrijven wat het zwaartepunt is, gewicht van de auto, demperinstellingen, bandeigenschappen, vermogenopbouw, remeigenschappen enzovoort. Daarboven heb je de engine die uiteindelijk die getallen moet interpreteren en met veel berekeningen nabootsen (uiteraard afhankelijk van externe eigenschappen zoals het weer, ondergrond enzovoort).

In dat eerste stuk, het modelleren en grafische gedeelte, zijn ze bij GT5 veel langer bezig dan de gemiddelde simgame. Die halen niet zoveel detail in de auto's. Echter de engine van GT5, die de psychics nabootst, is natuurlijk niet zo ver als een echte sim. Ze hebben die basiseigenschappen wel erin zitten (je voelt per auto duidelijk verschil in rijeigenschappen en manier waarop je hard ermee kunt rijden), maar lang niet zo realistisch en tot in details uitgewerkt als echte sims.

Zie ook dit overzichtje voor de psychics van racesims:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... simulators" onclick="window.open(this.href);return false;

(ik kan ernaast zitten natuurlijk, ik maak geen games ;))

Plaats reactie