Nadat een paar dagen de ventilator wel erg enthousiast te werk ging en vandaag de verwarming niet meer zijn volle hitte afleverde, begon er eindelijk een lampje te branden.
Bij mij dan, niet op het dashboard!
Want hád de Fiesta maar een koelvloeistofniveauverklikkertje. Dan had ik iets eerder ontdekt dat het reservoir zo goed als leeg was en dat ik dus op zó'n klein stukje van een lekke koppakking zat. Nu moest ik als iemand die nog moet beginnen met zijn cursus autotechniek voor beginners zelf bedenken wat er loos was - okee, met wat adviseurs op afstand.

Begin van de avond via de Ford Assistance de Wegenwacht laten komen, want ik wilde wel weten hoe het koelwater in zo korte tijd kon opraken. Afgelopen vrijdag had ik namelijk de kap nog open gehad om mijn luchtfilter schoon te maken.
Wegenwachter controleert de radiator - in orde. Bekijkt de kachel - in orde. Aha, de waterpomp. Ja, die lekt, meneer, en niet zo'n beetje ook! Overal rondom roze troep. Pfoe, net op tijd, meneer! Het koelsysteem zat al lucht te happen, vandaar dat de verwarming het niet meer goed deed, dus nog even en het was een serious meltdown geweest...
Het gekke was trouwens dat de watertemperatuurmeter al die tijd geen kik gaf: liep geen spatje op. Dus of die sensor zit op de verkeerde plek of de koeling is héél goed omgegaan met het restje water dat-ie nog had.

Hoe dan ook, waterpomp keduuk na 35k is wel erg vroeg. Eén voordeel: gelukkig nog binnen de garantie.