e30 325i weer weg ivm roest.......

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Joy » 08 sep 2008, 21:51

Je smile was er niet minder om in ieder geval. Wanneer ga je weer heen ?

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Paskal » 09 sep 2008, 09:03

Och ja, kan wel chagerijnig gaan zitten kijken in de wagen, maar daar wordt het weer echt niet beter van :D
Geen idee wanneer ik weer Ringwaarts ga, maar da's mede afhankelijk van het weer....... Bijkomend nadeel is dat er voorlopig niet echt meer echte weekenden zijn waarop hij continue open is. Wellicht 19-21 september waarbij ik ik op za. een dagje met de MTB rond ga.

Extra argument om dan te gaan is het feit dat er op za. 20 sept een stuk of 25 historische F1-wagens over de Nordschleife gaan rijden. Weliswaar achter een pace-car, maar ongetwijfeld indrukwekkend :)

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Paskal » 11 sep 2008, 21:59

Jeroen schreef:Wat jouw diff betreft: ik denk niet dat het een 4.10 is, een 4.27 is de kortste overbrenging, en een 325i loopt dan bij +_ 200 in de begrenzer, en 185km/h is dan wel érg laag als top, dus wat er dan onder zit....heeft wellicht te maken met bandenmaten.
Vandaag wat onder de auto liggen klooien en toen kwam ik dit tegen op het diff....
Zoals eerder vermeld vond ik hem nogal kort. Neem aan dat ik uit de foto af moet leiden dat er een 4.45 onder zit? Dat zou ook de lage top van 185 verklaren of niet? Rij gewoon op 195/50/15 trouwens.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Bert ///M3 » 11 sep 2008, 22:22

Dat verklaart de lage top wel ja. Denk dat die auto meer op een baan als Zolder afgesteld is als bijvoorbeeld voor de ring.

Je kan ze trouwens nog veel korter krijgen, tot 5.xx zelfs. Die worden wel gebruikt in de rallysport.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Paskal » 11 sep 2008, 22:27

Ron reed er inderdaad veel mee op Zolder met de BMW Drivers Club. Heb nog niet op droog gereden op de Ring, maar ik voorzie toch wel veel gas-lift-momenten.....: Schwedenkreuz, Fuchsrohre en het stuk na Plfanzgarten :? Binnenkort maar eens testen, maar ik ga er vanuit dat ik op zoek moet naar wat langers. Een top van ca. 210-220 is wel hard zat want dat haal ik toch niet. Wat is wel dan ideaal am Ring? 4.10 ?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Bert ///M3 » 11 sep 2008, 22:46

Ik denk dat je beter af bent met iets ala 3.91 oid. Maar om het zeker te weten zou je eerst moeten weten wat voor snelheden je waar haalt enz.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Jeroen » 12 sep 2008, 00:14

Een 3.91 is ideaal voor op de Ring. Dit is de meest ''allround'' overbrenging. Maar wil je ook een sperdifferentieel, of niet? Zo ja, dan is dit de beste keuze. Een 3.73 is echter ook prima. (heb ik zelf ook)

Het nadeel van een 4.10 of 4.27 is, dat deze icm met een sper, vrijwel altijd uitgevoerd zijn met een zogenaamd klein huis. Een klein huis heeft minder koelcapaciteit en dit is nu net iets wat je niet wilt bij circuitgebruik. Grote huizen in deze overbrengingen zijn erg zeldzaam. Een ander nadeel is dat de motor relatief veel toeren draait bij kruissnelheden; lastig als je rijdend over de snelweg naar de Ring gaat. Met een 3.91 of 3.73 scheelt dit al een heel stuk.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Paskal » 12 sep 2008, 08:08

Thanx voor de info. Als ik dan toch naar een ander diff moet, dan direct maar eentje met sper :lol: Ik had via via al het e.e.a. vernomen over verschillende huisgroottes. Moge duidelijk zijn dat ik het liefst een groot huis heb. In het vervolg gooi ik dit soort vragen uiteraard in een technisch topic.. Bij deze dus ook gezocht: 3.91 diff met sper :)

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Tim N » 18 sep 2008, 23:48

tipje als je het niet te duur wil maken:

visco sper in 3.91 koop je voor 300 a 400 euro.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Jeroen » 19 sep 2008, 08:43

Tip: koop altijd een platensper. Een viscosper werkt altijd met vertraging; dwz eerst een doorspinnend wiel, dan pas gaat het viscosper aan de gang voor je. Een platensper reageert direct, en iedere competitie E30 rijdt dan ook met een platensper rond. Een 3.91 platensper diff kost zo'n 500 euro, ongereviseerd.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Jeroen » 19 sep 2008, 08:44

Edit: dubbelpost.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Tristan » 19 sep 2008, 10:10

Jeroen schreef:Tip: koop altijd een platensper. Een viscosper werkt altijd met vertraging; dwz eerst een doorspinnend wiel, dan pas gaat het viscosper aan de gang voor je. Een platensper reageert direct, en iedere competitie E30 rijdt dan ook met een platensper rond. Een 3.91 platensper diff kost zo'n 500 euro, ongereviseerd.
+1. Platensper werkt idd veel beter. Heb mijn 3.91 sper van 25% naar 40% sper laten reviseren. Resultaat is nog meer tractie en kan nog eerder gas erop gooien.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Knot » 19 sep 2008, 10:20

Tim N schreef:tipje als je het niet te duur wil maken:

visco sper in 3.91 koop je voor 300 a 400 euro.
Ik heb ze wel eens geprobeerd maar je moet eerst 2min om je as donuts draaien voordat die olie op temperatuur is en vervolgens pak je een stukje rechtdoor en daarna kan je weer opnieuw beginnen.. ik vind t niks.

Een ander nadeel is het terugsperren, als ie opgewarmd is na een paar drifts dan spert ie je (bijna) 100% terug bij uitkomen van de bocht gas lossen mocht het iets te hard gaan. Sommigen vinden dat geen probleem, anderen schrikken ervan. Je kunt hiermee wel een extra grote hoek maken maar niet iedereen zit op die situaties te wachten.

Standaard platensper pakken, reviseren en plaat erbij, zit je op 40%.

4,45 hebben we ooit onder een 320i gezet, dat leek wel 2F2F toen we de eerste keer wegtrokken :) Zou lekker een 3,91 of een 4,10 pakken.

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door HSR » 19 sep 2008, 11:39

Knot schreef:
Tim N schreef:tipje als je het niet te duur wil maken:

visco sper in 3.91 koop je voor 300 a 400 euro.
Ik heb ze wel eens geprobeerd maar je moet eerst 2min om je as donuts draaien voordat die olie op temperatuur is en vervolgens pak je een stukje rechtdoor en daarna kan je weer opnieuw beginnen.. ik vind t niks.

Een ander nadeel is het terugsperren, als ie opgewarmd is na een paar drifts dan spert ie je (bijna) 100% terug bij uitkomen van de bocht gas lossen mocht het iets te hard gaan. Sommigen vinden dat geen probleem, anderen schrikken ervan. Je kunt hiermee wel een extra grote hoek maken maar niet iedereen zit op die situaties te wachten.

Standaard platensper pakken, reviseren en plaat erbij, zit je op 40%.

4,45 hebben we ooit onder een 320i gezet, dat leek wel 2F2F toen we de eerste keer wegtrokken :) Zou lekker een 3,91 of een 4,10 pakken.

2F2F ??

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Knot » 19 sep 2008, 11:54

Hij was 2sec sneller naar de 100 ofzo ;)

m@rco
Berichten: 710
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:18
Locatie: O'haske

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door m@rco » 19 sep 2008, 12:46

10 seconds Car? :df: :D

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Bert ///M3 » 19 sep 2008, 12:52

Dan moet je naws 2 of the big ones hebben :P

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door HSR » 19 sep 2008, 13:02

Knot schreef:Hij was 2sec sneller naar de 100 ofzo ;)
dan nog begrijp ik 2F2F niet ? :D

Of ben ik heel dom als ik dat zeg? :turtle:

m@rco
Berichten: 710
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:18
Locatie: O'haske

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door m@rco » 19 sep 2008, 13:04

2 Fast 2 Furious.. Misschien Hugo?! :morecoffee:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door MartijnGizmo » 19 sep 2008, 15:01

Knot schreef:Hij was 2sec sneller naar de 100 ofzo ;)
Met 4 keer schakelen zeker? :lol:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Knot » 19 sep 2008, 15:04

Nah, viel nog mee, tot 75 in zn 2 ofzo en een top van 198 teller in zn 5 in de begrenzer :)

Gebruikersavatar
Koen
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2008, 10:00
Locatie: Brussel

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Koen » 04 okt 2008, 16:32

Daar gaat hij :clap:

Afbeelding

http://www.raceshots.be/Ring20081003/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Paskal » 04 okt 2008, 20:49

Thanx voor de pic. Hangend op zijn kont :) Verslag van gisteren komt zsm online...

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Paskal » 07 okt 2008, 21:25

Bij de APK-keuring vorige week is de nodige roestvorming aan mijn e30 325i naar boven gekomen. De roestvorming was dermate dat er volgens mijn BMW-specialist zowel nu als de komende tijd erg veel laswerk verricht moest worden. Bij aanschaf van de auto ruim een maand geleden was dit echter bij mij niet bekend en ging ik er vanuit dat ik bij mijn goede kennis Ron een technisch in goede staat verkerende 325 gekocht te hebben.

Na deze teleurstellende constatering, heb ik contact opgenomen met Ron aangaande deze roestvorming. Gelukkig zijn er ook nog de nodige goede mensen op deze wereld :banaan: Ron heeft de auto terug genomen en ik heb mijn Euri teruggekregen :clap:

Wijze les voor mij: ALTIJD een auto van de onderkant inspecteren bij aankoop en niet afgaan op het feit dat het wel goed zal zijn aangezien hij van boven zo goed is.

Ik ben dus weer Ringtoolloos en kan de komende winter weer op zoek naar iets anders.......

svp. geen discussie alhier over al dan niet kennis hebben van de roest bij de verkopende partij want da's een non-discussie.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: e30 325i weer weg ivm roest.......

Bericht door Steven N. » 07 okt 2008, 21:29

Heb de foto's inderdaad gezien, flink wat roest. Herstel zou echt te veel kosten.

Waar zit je nu aan te denken?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Redis en 8 gasten