Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Eric Z » 12 jan 2017, 18:50

@Rene dit is wel een duidelijk verhaal :thumbup:

Helaas is het vergeleken met 75miljard niet zoveel. Maar beter iets dan niets. Aan de andere kant is dit typisch zo'n punt wat na de verkiezingen direct weer geschrapt word.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 12 jan 2017, 19:16

Ik heb al eens proberen te googelen naar gedegen onderzoek waar die sterke groei in zorgkosten vandaan is gekomen.
Sommigen zeggen de vergrijzing. Anderen de verspilling via mismanagement etc.
Amper wat over te vinden.

alt

Bericht door alt » 12 jan 2017, 19:36

De 100 miljoen waren de duizend euro die Rutte ons beloofde.

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 12 jan 2017, 19:53

Asielzoekers die van alles mankeren krijgen gratis medische hulp. Het is niet alleen maar water, brood en een bed wat we bieden. Doe eens een bezoek aan een willekeurig ziekenhuis, de multiculturele samenleving onder 1 dak.

Luco

Bericht door Luco » 12 jan 2017, 19:59

Ja het is allemaal de schuld van de asielzoekers!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mike R32

Bericht door Mike R32 » 12 jan 2017, 20:12

Nee van de politiek. Ik geef antwoord op de vraag waarom de zorgkosten toenemen. Net als vergrijzing zijn de nieuwkomers daar ook een oorzaak van.

JP

Bericht door JP » 12 jan 2017, 20:24

De vraag naar zorg zal heus niet gestegen zijn. Genoeg mensen die vanwege hun eigen risico niet zo snel de stap nemen naar de huisarts (niet wetende dat je ziekteverzekering elke maand ± €15 aan je huisarts betaald of je gaat of niet)

De zorg is er niet meer om mensen beter te maken. Nee winst willen ze .....! Prijsafspraken tussen fabrikanten van medicijnen met de zorgverzekeraars. Pil merk A krijg je vergoed, een vergelijkbare pil van meer B weer niet. Hetzelfde met de ziekenhuizen.

Waarom kon het vroeger wel allemaal in de tijd van het ziekenfonds ?

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 12 jan 2017, 20:29

Ik ben niet tegen marktwerking, maar in de zorg is het knap rampzalig gebleken. Mensen en hun kwalen zijn een product geworden waaraan verdiend moet worden en dat leidt tot mensonterende situaties en premies die de pan uit rijzen.

Een hele slechte ontwikkeling...
Laatst gewijzigd door Bram op 12 jan 2017, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 12 jan 2017, 20:31

Ik was vroeger particulier verzekerd, minder premie en meer zorg.

Nou mike in je eerste reactie zie ik alleen maar weer iets over asielzoekers staan, niks over vergrijzing.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 12 jan 2017, 20:35

Luco schreef:Ja het is allemaal de schuld van de asielzoekers!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik zie wel een causaal verband tussen het binnenlaten van grote groepen mensen die nimmer iets financieel hebben bijgedragen en dat voor het grootste gedeelte ook niet gaan doen en het toenemen van o.a. de zorgkosten. Natuurlijk is dat niet de enige reden, maar helpen doet het niet. Dus weer een reden om meer voor opvang in de regio te kiezen en economische migranten met terugwerkende kracht retour te sturen.

Gr Ron

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 12 jan 2017, 20:39

In mijn optiek moet de overheid zich primair bezighouden met vier kerntaken. Zorg, onderwijs, infrastructuur en veiligheid. Daarbuiten ben ik voorstander van een minimum aan overheidsbemoeienis.

Luco

Bericht door Luco » 12 jan 2017, 21:00

RS-Ron schreef:
Luco schreef:Ja het is allemaal de schuld van de asielzoekers!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik zie wel een causaal verband tussen het binnenlaten van grote groepen mensen die nimmer iets financieel hebben bijgedragen en dat voor het grootste gedeelte ook niet gaan doen en het toenemen van o.a. de zorgkosten. Natuurlijk is dat niet de enige reden, maar helpen doet het niet. Dus weer een reden om meer voor opvang in de regio te kiezen en economische migranten met terugwerkende kracht retour te sturen.

Gr Ron

En er is ook verband met vergrijzing, verband met langer door moeten werken, verband met ongezonder leven, verband met dat mensen maar een second opinion aan kunnen vragen, verband met meer mensen die bij een scheet dwars al naar de dokter gaan, enz enz enz enz enz
Dus weer erg makkelijk alleen maar die asielzoeker te noemen.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 12 jan 2017, 21:54

http://politiek.tpo.nl/2017/01/12/histo ... nl-gelijk/

Het ligt niet aan de asielzoekers zelf maar wat er mogelijk gemaakt wordt voor ze...

Bram

Bericht door Bram » 12 jan 2017, 22:18

Knap idioot. Ik mag deze maand flink bukken voor een nieuwe kroon, die dingen geven ze niet bepaald weg :?

dvh

Bericht door dvh » 12 jan 2017, 22:21

Paar honderd euro toch?

Mike R32

Bericht door Mike R32 » 12 jan 2017, 22:28

Onze dochter van 10 jaar moet een plaatjesbeugel. Vorig jaar zat het nog in ons pakket nu mogen we het zelf betalen. Toch snel €2000.

dvh

Bericht door dvh » 12 jan 2017, 22:41

Betreft zorgkosten.

Er kwamen vorig jaar ruw gezegd 50k asielzoekers in Nederland erbij. Als die allemaal voor gemiddeld 200,- iets medisch laten verrichten kost dat onze zorgverzekeringen een 15.000.000. Nederland heeft bijna 17 miljoen verzekerden dus dat zou de verzekerde nog geen 1 euro extra kosten om alle bijgekomen asielzoekers hun kosten te dekken.

Dus, daar zitten de kosten niet.
In 2016 boekte de zorgverzekeraars gezamenlijk 1.3 miljard winst. Geen omzet, maar winst. Op preventieve zorg. Geld wat nergens in gaat zitten. Want zorgverzekeraars hoeven geen ziekenhuizen te bouwen of te investeren in medische spullen.

Een rommelige rekensom op basis van gemiddelde poliskosten leert dat als ze de winst zouden verdelen onder alle verzekerde de maandelijkse kosten met een +/- 30,- per maand naar beneden kunnen. Dat is een (berekende) aanname. De rest hierboven is van het internetwebz gegoogeld.

Punt is. Weeg die (nog geen) 1 euro (per jaar) asiel-extrazorgkosten af tegen 30 euro per maand(!) Besparing..

De hoge kosten zitten in de winst. En dat kan nog veel meer gedrukt worden als we niet van die belangrijk dure ziekenhuizen bouwen waar je voor een ingegroeide teennagel 3X op bezoek (te declareren consult ) moet komen.

Ik hou van handel. Maar op zorg zou geen winst hoeven (mogen?) zitten.

Zorgverzekeringen.. van mij mogen ze op de schop.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 jan 2017, 22:42

@Mike: Apart, hebben ze het eruit gehaald of heb je een ander pakket genomen? Dat is wel een drastische maatregel dan. Bij mij zit het er nog gewoon in, niet veranderd.

alt

Bericht door alt » 12 jan 2017, 22:51

Dat ouderen ouder zijn gaan worden is een politieke hypothese.
In de jaren 70 & 80 gingen bijna alle werkenden met 50 jaar in de vut.
Geen bedrijf wilde ze meer hebben.
Vrouwen werkten zelden buitenshuis.
Dan veronderstel ik dat minder loonbelasting & sociale lasten werden ontvangen door de overheid.
Maar er werden wel 10 tot 15 jaren extra aan uitkeringen gegeven aan de 50-plussers.

Enkel kinderen waren vroeger jaren eerder van school.
Die brachten nog wat op voor de overheid & kosten geen onderwijs meer.

In het kort, er kwam per persoon minder binnen bij de overheid & er werd meer uitgegeven aan uitkeringen.
Hoogstwaarschijnlijk betaald uit het resultaat van Slochteren.

Bram

Bericht door Bram » 12 jan 2017, 23:07

dvh schreef:Paar honderd euro toch?
€550,-.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 12 jan 2017, 23:11

dvh schreef:Betreft zorgkosten.

Er kwamen vorig jaar ruw gezegd 50k asielzoekers in Nederland erbij. Als die allemaal voor gemiddeld 200,- iets medisch laten verrichten kost dat onze zorgverzekeringen een 15.000.000. Nederland heeft bijna 17 miljoen verzekerden dus dat zou de verzekerde nog geen 1 euro extra kosten om alle bijgekomen asielzoekers hun kosten te dekken.

Dus, daar zitten de kosten niet.
In 2016 boekte de zorgverzekeraars gezamenlijk 1.3 miljard winst. Geen omzet, maar winst. Op preventieve zorg. Geld wat nergens in gaat zitten. Want zorgverzekeraars hoeven geen ziekenhuizen te bouwen of te investeren in medische spullen.

Een rommelige rekensom op basis van gemiddelde poliskosten leert dat als ze de winst zouden verdelen onder alle verzekerde de maandelijkse kosten met een +/- 30,- per maand naar beneden kunnen. Dat is een (berekende) aanname. De rest hierboven is van het internetwebz gegoogeld.

Punt is. Weeg die (nog geen) 1 euro (per jaar) asiel-extrazorgkosten af tegen 30 euro per maand(!) Besparing..

De hoge kosten zitten in de winst. En dat kan nog veel meer gedrukt worden als we niet van die belangrijk dure ziekenhuizen bouwen waar je voor een ingegroeide teennagel 3X op bezoek (te declareren consult ) moet komen.

Ik hou van handel. Maar op zorg zou geen winst hoeven (mogen?) zitten.

Niet alle verzekerden betalen toch, onder de 18 sta je onder de polis van de ouder zonder dat daar extra voor word betaald? Nog steeds blijft het dan een relatief klein bedrag.

Die gemiddeld 200euro betwijfel ik, worden asielzoekers niet op van alles en nog wat preventief gecontroleerd? Dan is die 200pp er zo doorheen natuurlijk.
Zo word aangegeven dat er preventief op tuberculose word gecontroleerd, daar is de eerste 100 euro al. https://ggdhollandsnoorden.nl/infectiez ... osten.aspx
Eventueel nog een tolk en/of begeleiding erbij in het ziekenhuis en dan red je die 200 ook wel.

Mike R32

Bericht door Mike R32 » 13 jan 2017, 00:38

Arthur schreef:@Mike: Apart, hebben ze het eruit gehaald of heb je een ander pakket genomen? Dat is wel een drastische maatregel dan. Bij mij zit het er nog gewoon in, niet veranderd.
Arthur wij zijn verzekerd bij de Friesland Zorgverzekeraar. We hadden de AV Tand Standaard en zijn nu dus overgestapt naar AV Tand Optimaal i.v.m. orthodontie voor onze dochter. Kost toch €20 extra per maand voor maximaal €750 per jaar vergoeding. 2016 zat dit nog in ons pakket.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 13 jan 2017, 01:08

Ahum, Elsevier deed vorig jaar onderzoek en liep tegen het feit aan dat de zorgkosten een behoorlijk gote post vormden per vluchteling/asielzoeker, iets meer dan 6000€ per persoon per jaar..... dat komt dan op 300.000.000 € per jaar. in Trouw wordt o.a. op een rijtje gezet hoe het met de arbeidsparticipatie staat van een deel van de vluchtelingen uit het MO en Afrika http://www.trouw.nl/tr/nl/4504/Economie ... echt.dhtml
Ik kan het hier niet terugvinden, maar door de gezinshereniging zal het kostenplaatje nog groter worden neem ik aan, mede omdat het percentage wat uiteindelijk gaat werken de kosten ivm de baten niet in evenwicht krijgt.

Gr Ron

Mike R32

Bericht door Mike R32 » 13 jan 2017, 01:27

Deze cijfers lijken me meer realistisch Ron.

Marius

Bericht door Marius » 13 jan 2017, 11:26

dvh schreef:Ik hou van handel. Maar op zorg zou geen winst hoeven (mogen?) zitten.

Het probleem is juist die gedachte. Zorg is net als elk ander product en zou juist veel beter geleverd worden als er wel concurrentie zou zijn. Momenteel wordt er een monopoly verstrekt aan een aantal partijen om het zogenaamd efficient te regelen. Dan krijg je dus juist situatie's zoals jij ze noemt, dure ziekenhuizen bouwen, 3x terugkomen voor een teennagel, etc. Allemaal zaken die uiteindelijk de zorgafnemer betaald. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat iedereen daar verplicht aan mee moet betalen, hoeveel zorgkosten een ander dan ook afneemt. Dit heeft dus helemaal niets meer met marktwerking te maken, maar is gewoon communisme in praktijk.

Winst is voor vrije marktpartijen van essentieel belang om investeringen te kunnen doen, zodat ze ook in de toekomst een goed product kunnen blijven leveren. Het feit dat er in NL zoveel geklaagd wordt over zorg geeft al aan dat dit mechanisme dus al lang niet meer in plaats is. Dat we dan maar weer blijven vragen aan dezelfde (semi)overheidspartijen om het te gaan regelen, wat automatisch zich vertaald in nog meer bureaucratie en dus nog meer kosten, verbaasd me dan ook weer. Of eigenlijk ook niet, want zelfde soort instanties regelen ook het onderwijs en daarvan zijn de resultaten ook steeds minder, wat zich vertaald in een steeds dommere bevolking.

Plaats reactie