Alles over de E90/E92/E93 M3 (part I)
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Geinig vooral hoe testredacteur Dirk Branke zich absoluut niet op z'n plaats voelt op het circuit in de nieuwe M3. Tussen zijn bedaagde stuurpogingen door worden dan "Andre-artige" drifts van jonge honden getoond om zo de indruk te wekken dat Dirk het toch wel kan
Hij weet wel even te vertellen dat de nieuwe auto heel licht aanvoelt en een echte aanwinst voor de M versies vormt.
Ok Dirk, misschien is dat wel zo, maar uit jouw mond komt het niet echt overtuigend over. Ik wacht maar even met m'n oordeel over de M3 totdat ikzelf eens de kans krijg een stukje te sturen. De verslagen van veelal Amerikanen die ik tot nu toe heb gezien overtuigen me ook heel minimaal.

Hij weet wel even te vertellen dat de nieuwe auto heel licht aanvoelt en een echte aanwinst voor de M versies vormt.
Ok Dirk, misschien is dat wel zo, maar uit jouw mond komt het niet echt overtuigend over. Ik wacht maar even met m'n oordeel over de M3 totdat ikzelf eens de kans krijg een stukje te sturen. De verslagen van veelal Amerikanen die ik tot nu toe heb gezien overtuigen me ook heel minimaal.
-
- Berichten: 381
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:22
Welke kleur is dit eigenlijk?
[img:800:533]http://www.bimmerpost.com/images/mw2.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.bimmerpost.com/images/mw2.jpg[/img]
-
- Berichten: 11409
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
De reviews zijn goed als je inderdaad een sportieve comfortable snelle machine zoekt met M goodies. Maar dan kan ik onder de bmw vlag wel goedkoper winkelen. 335i bijv. Als je drie serie wil rijden.
Jammer eigenlijk dat ze de M3 icoon zo veranderd hebben in al die jaren.
Het wordt weer tijd voor een echte M. Want wat M nu de laatse jaren heeft uitgebracht behalve de CSL is toch alleen maar zwaarder en meer pk. En dan brengen ze eens wat moois als de CSL en dan staat er weer een prijs kaart die nergens over gaat.
Ik ben in afwachtende houding op wat er komen gaat bij M maar deze auto overtuigd tot zover niet. En een mooie drift tja die maak je ook met een chevy v8. Maar misschien zijn er mensen gevoelig voor. Ik zie 1655kg varen en de voor en achterbanden krimperen van de pijn.
Jammer eigenlijk dat ze de M3 icoon zo veranderd hebben in al die jaren.
Het wordt weer tijd voor een echte M. Want wat M nu de laatse jaren heeft uitgebracht behalve de CSL is toch alleen maar zwaarder en meer pk. En dan brengen ze eens wat moois als de CSL en dan staat er weer een prijs kaart die nergens over gaat.
Ik ben in afwachtende houding op wat er komen gaat bij M maar deze auto overtuigd tot zover niet. En een mooie drift tja die maak je ook met een chevy v8. Maar misschien zijn er mensen gevoelig voor. Ik zie 1655kg varen en de voor en achterbanden krimperen van de pijn.
- romo
- Berichten: 27066
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Correctie; dit is GEEN Space Grau..............Starred schreef:Fantastische kleur 8)Fernando schreef:Spacegrau...
Dit is een unieke zilver- chroom achtige kleur die alleen bij de introductie gebruikt wordt/is (evenals bij de intro van de E46 M3).
Is dus ook geen "produktie" kleur............................
- Joop
- Berichten: 9065
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Das stimmt....romo schreef:Correctie; dit is GEEN Space Grau..............Starred schreef:Fantastische kleur 8)Fernando schreef:Spacegrau...
Dit is een unieke zilver- chroom achtige kleur die alleen bij de introductie gebruikt wordt/is (evenals bij de intro van de E46 M3).
Is dus ook geen "produktie" kleur............................
-
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16
En maar weer eens een persmapje vol foto's van een BMW met dat rode kleurtje.....
Dit keer de M3 Coupé dus voor de liefhebbers is hier een plaatje op 1280 formaat:
[img:1280:960]http://www.creativephotoart.nl/M3coupe.jpg[/img]

Dit keer de M3 Coupé dus voor de liefhebbers is hier een plaatje op 1280 formaat:
[img:1280:960]http://www.creativephotoart.nl/M3coupe.jpg[/img]
- Fernando
- Berichten: 5088
- Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27
Oke akkoord, maar Space grau komt dan wel het dichtst in de buurt... toch?Joop schreef:Das stimmt....romo schreef:Correctie; dit is GEEN Space Grau..............Starred schreef: Fantastische kleur 8)
Dit is een unieke zilver- chroom achtige kleur die alleen bij de introductie gebruikt wordt/is (evenals bij de intro van de E46 M3).
Is dus ook geen "produktie" kleur............................

- romo
- Berichten: 27066
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Net dat filmpje van Autobild even bekeken.............................
Aantal opvallende zaken;
1 Totaler Begeisterung pur..........................
2 "Mann spürt das leichte Gewicht"
3 "Sehr präsieser Lenkung".............
4 "Leichtfüssig"......................
5 "die Legende lebt fort"........................
6 Piepende remmen......................WTF...............................
Conclusie; ik heb nog NOOIT, ik herhaal, NOG NOOIT zoveel verschillende interpretaties tav prestaties, wegligging, stuurkarakteristiek, styling enz, gelezen danwel gezien over 1 en het zelfde automobiel...................................
Ik denk dat de gehele Deutsche Autopresse zo zwaar gefeteerd is dat ze alleen maar goede berichten geven, en de Engelsen alleen maar willen afgeven op de crouds............................
Wie het weet mag het zeggen......................................
Aantal opvallende zaken;
1 Totaler Begeisterung pur..........................
2 "Mann spürt das leichte Gewicht"
3 "Sehr präsieser Lenkung".............
4 "Leichtfüssig"......................
5 "die Legende lebt fort"........................
6 Piepende remmen......................WTF...............................
Conclusie; ik heb nog NOOIT, ik herhaal, NOG NOOIT zoveel verschillende interpretaties tav prestaties, wegligging, stuurkarakteristiek, styling enz, gelezen danwel gezien over 1 en het zelfde automobiel...................................
Ik denk dat de gehele Deutsche Autopresse zo zwaar gefeteerd is dat ze alleen maar goede berichten geven, en de Engelsen alleen maar willen afgeven op de crouds............................
Wie het weet mag het zeggen......................................
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
1. man ga toch fietsenromo schreef:Net dat filmpje van Autobild even bekeken.............................
Aantal opvallende zaken;
1 Totaler Begeisterung pur..........................
2 "Mann spürt das leichte Gewicht"
3 "Sehr präsieser Lenkung".............
4 "Leichtfüssig"......................
5 "die Legende lebt fort"........................
6 Piepende remmen......................WTF...............................
Conclusie; ik heb nog NOOIT, ik herhaal, NOG NOOIT zoveel verschillende interpretaties tav prestaties, wegligging, stuurkarakteristiek, styling enz, gelezen danwel gezien over 1 en het zelfde automobiel...................................
Ik denk dat de gehele Deutsche Autopresse zo zwaar gefeteerd is dat ze alleen maar goede berichten geven, en de Engelsen alleen maar willen afgeven op de crouds............................
Wie het weet mag het zeggen......................................
2. hij voelde zeker z'n fiets
3. tjs zal wel over de lightweight Gazelle fiets gaan
4. huh? was toch behoorlijk zwaar trappen
5. hahaha zie 1.
6. remblokjes droog natuurlijk

echt wat een onzin over die M3 tis gewoon een M5 V8 in een nieuw jasje zo zwaar is ie, ik snap er niks van, natuurlijk fantastiesche motor en auto voor het gewicht, maar volgens mij niet M3 waardig van naam...de M3 CSL ws dat wel.
- romo
- Berichten: 27066
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Dirk lijkt wel klaar te komen op een big suga mambo mamaHielke schreef:Geinig vooral hoe testredacteur Dirk Branke zich absoluut niet op z'n plaats voelt op het circuit in de nieuwe M3. Tussen zijn bedaagde stuurpogingen door worden dan "Andre-artige" drifts van jonge honden getoond om zo de indruk te wekken dat Dirk het toch wel kan![]()
Hij weet wel even te vertellen dat de nieuwe auto heel licht aanvoelt en een echte aanwinst voor de M versies vormt.
Ok Dirk, misschien is dat wel zo, maar uit jouw mond komt het niet echt overtuigend over. Ik wacht maar even met m'n oordeel over de M3 totdat ikzelf eens de kans krijg een stukje te sturen. De verslagen van veelal Amerikanen die ik tot nu toe heb gezien overtuigen me ook heel minimaal.

- Sander S.
- Berichten: 3013
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
- Locatie: leerdam
wát een geile wagen is dit zeg!
een lekkere slet van een hoogtoerige V8 in het vooronder, lekker dik uiterlijk en een fantastisch interieur.
Ideaal om lekker comfortabel mee te knallen op de autobahn en na een druk op de knop lekker hard en sportief, weliswaar gejat van Audi's Magnetic ride maar absoluut een meerwaarde.
Ik merk die extra kilo's toch niet .. gaan jullie lekker klagen over de prijzen en gewichten in nederland, als ik em enigzins kan lijen staat ie voor de deur, no doubt, silverstone met zwart interieur, 19'' en handbak
Wat is de 1-Coupé dan een zielig hoopje wagen zeg!
En als één van jullie dan naast mij verschijnt met je Panda100hp of je dikke 500 Abarth voor een duel op een bochtig circuit, lach ik je keihard uit, of je nou wint ofniet :twisted:
een lekkere slet van een hoogtoerige V8 in het vooronder, lekker dik uiterlijk en een fantastisch interieur.
Ideaal om lekker comfortabel mee te knallen op de autobahn en na een druk op de knop lekker hard en sportief, weliswaar gejat van Audi's Magnetic ride maar absoluut een meerwaarde.
Ik merk die extra kilo's toch niet .. gaan jullie lekker klagen over de prijzen en gewichten in nederland, als ik em enigzins kan lijen staat ie voor de deur, no doubt, silverstone met zwart interieur, 19'' en handbak

Wat is de 1-Coupé dan een zielig hoopje wagen zeg!
En als één van jullie dan naast mij verschijnt met je Panda100hp of je dikke 500 Abarth voor een duel op een bochtig circuit, lach ik je keihard uit, of je nou wint ofniet :twisted:
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Ik vind de 3-Coupe een prachtige auto, en qua ontwerp en concept was het mijn 2e keuze in die prijsklasse na de Audi die ik nu heb. Daarboven zou ik voor een Cayman kiezen.
De M3 is een schitterende auto. Het ontwerp van de Coupe is nog meer uitgekristaliseerd en straalt power uit. In een woord prachtig.
Daarnaast vind ik de techniek aan boord, motorisch, electronisch indrukwekkend. Dit is in mijn ogen een begeerlijke auto, waar je je geen km in zal vervelen, zelfs niet in dagelijks verkeer als je je aan de regels houdt.
De M3 is een schitterende auto. Het ontwerp van de Coupe is nog meer uitgekristaliseerd en straalt power uit. In een woord prachtig.
Daarnaast vind ik de techniek aan boord, motorisch, electronisch indrukwekkend. Dit is in mijn ogen een begeerlijke auto, waar je je geen km in zal vervelen, zelfs niet in dagelijks verkeer als je je aan de regels houdt.
-
- Berichten: 381
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:22
Helemaal mee eens. Alleen staat voor mij de 3-coupe ook boven de TT omdat hij nou eenmaal iets practischer isRebel schreef:Ik vind de 3-Coupe een prachtige auto, en qua ontwerp en concept was het mijn 2e keuze in die prijsklasse na de Audi die ik nu heb. Daarboven zou ik voor een Cayman kiezen.
De M3 is een schitterende auto. Het ontwerp van de Coupe is nog meer uitgekristaliseerd en straalt power uit. In een woord prachtig.
Daarnaast vind ik de techniek aan boord, motorisch, electronisch indrukwekkend. Dit is in mijn ogen een begeerlijke auto, waar je je geen km in zal vervelen, zelfs niet in dagelijks verkeer als je je aan de regels houdt.
- romo
- Berichten: 27066
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Edmunds First Drive: 2008 BMW M3
--------------------------------------------------------------------------------
From the moment you prod its starter button, the 2008 BMW M3 surprises you. Its 4.0-liter V8 is quiet — possibly too quiet — and settles to a lazy, subdued burble. It's obviously a very different kind of engine than the inline-6 that powered the old M3, and for a moment you wonder if the gang at BMW M have botched up the world's finest high-performance coupe.
But then you find a clear stretch of road and depress the accelerator. The big V8 takes a giant gulp of air and the 2008 BMW M3 starts to come alive. At first you'll find yourself instinctively changing up a gear at 6,500 rpm, but then the engine's only starting to get into its stride. You find patience and let it rip all the way to 8,400 rpm, when you've got 420 horsepower in full cry.
Now you realize that BMW's in-house performance shop got it right. Big-time right. The 2008 BMW M3 is more than you expect.
A Porsche 911 With Four Doors
Consider this. The benchmark car for the new 2008 BMW M3 has not been the Audi RS4 or Mercedes C63 AMG, but instead the Porsche 911.
Simple logic: If it's good enough to beat the 911, then it will be better than everything else. Gerhard Richter, vice president of BMW M Power, says, "M3 stands for our philosophy; it best describes the M character."
The E92 M3 might be based loosely on the standard 3 Series coupe, but 80 percent of the parts are bespoke. Most of all, it replaces the inline-6 with an all-new 4.0-liter V8. Richter notes, "Our targets were higher revs, more horsepower, yet lower fuel consumption."
The Beauty of Purpose
BMW introduced the M3 Concept at the Geneva auto show in March, but it's only now, in the heat of a Spanish afternoon and on a public road, that you fully appreciate the impact of its styling. While previous M3s have spoken with a modest, unassuming voice, this latest car shouts its extravagance.
Only the doors, the trunk lid and the lights have been carried over from the standard 3 Series coupe. There is also a carbon-fiber roof, and its distinctive weave of fibers is there to see beneath a couple layers of clearcoat. Its role is to reduce the car's weight and fractionally lower its center of gravity. It's a neat trick that's shared with the M6 and is likely to become the new visual signature of the M Power cars.
The roof look attempts to lift this car above the mainstream and make it look like a car that costs nearly $100,000 in Europe (and will cost nearly $60,000 when it comes to the U.S.). Richter tells us, "For 20 years, people have learned to pay for more power, not less weight. But that must change."
Overall, the effect is poised, athletic and purposeful. This car makes no secret of its intent and no excuses for its performance. No one will mistake the new M3 for anything else.
The Message of Power
A thirst for more power has made the switch to a V8 engine inevitable. The 3.2-liter inline-6 in the old M3 had been pushed to its limits and the M Power engineers decided the only solution was to design a new engine from the ground up. Gerhard Richter says, "We aim to offer the best performance for the type of car. We have a V10 for the M5 and a V8 for the M3. If you use one engine for all your cars, you cannot have a perfect car."
The V8's specifications will fascinate engine geeks. Based on the architecture of the 5.0-liter V10 in the M5, the new V8 displaces 3,999cc, features eight individual throttle butterflies (one for each cylinder) and includes variable VANOS control on both the intake and exhaust camshafts. There's even an energy recovery system that uses the energy released when the brakes are applied to power the onboard electric systems. The use of trick materials like an aluminum-silicon alloy crankcase also helps minimize weight so the new V8 is actually 33 pounds lighter than the inline-6 it replaces.
Almost as impressive as the specification are the raw statistics. The V8 generates 420 hp (DIN) at 8,300 rpm and 295 pound-feet of torque at just 3,000 rpm. Moreover, BMW claims that 85 percent of its peak torque is available across a rev range of 6,500 rpm. BMW says it's enough to whisk this 3,649-pound car to 100 kph (62 mph) in just 4.8 seconds, then on to 100 mph in around 10 seconds and finally to an electronically limited top speed of 155 mph.
The V8 is matched with a six-speed manual transmission, as BMW's new twin-clutch sequential manual transmission isn't ready for production and should find its way to the M3 next year. Meanwhile, this engine has a relaxed gait, pulling easily in a high gear from very low revs. Around town, this car's as easy to drive as a regular 3 Series coupe.
Once you step into the gas pedal, the V8 launches the car at the horizon with the sort of midrange rumble that a child might make when simulating a car noise. It's unerringly smooth in the best BMW tradition, but you can't help wondering whether in the switch to eight cylinders, some of the classic BMW character has been lost. Even M Power's Richter admits, "Deciding to replace the six with the V8 was a difficult decision."
The tantalizing, hard-edged bark of the old M3 six that teased and cajoled is no more. And the M3 is poorer for it.
Wheels on the Ground
Although the suspension configuration of the M3 echoes that of the regular 3 Series coupe with its MacPherson strut fronts and multilink rear setup, almost all the components are new and most are made from aluminum to save weight. Also new to the M3 is the M Power limited-slip differential (previously seen on the M5), which is standard equipment. This is tuned to work in conjunction with the Michelin Pilot Sport tires, which feature a compound and construction that's unique to this car. The 18-inch wheels fitted to our test car come as standard equipment, while 19-inch rims are available as an option.
The M3 we drove in Spain also came with BMW's Electronic Damper Control system, which allows the driver to choose among three different damper settings. In the softest setting, this car has an enviable ride quality that is no less accommodating than a regular 3 Series, and it ensures that the M3 will continue to be the consummate everyday sports car.
Yet the M3 has a tougher side to its character, as the stability control system can be detuned or turned off, the throttle mapping can be altered for ultimate performance and the steering effort can be increased. The M3's Jekyll and Hyde persona is underlined by the presence of the M Power button on the steering wheel. At the touch of a button, the car can be programmed to default to its most aggressive settings. This M button says, "I'm in the mood."
It Comes to the Party
In this maximum attack mode, the M3 definitely comes to the party. It changes direction with greater alacrity, is more responsive to the throttle and recaptures some of the spirit of its predecessors. Compared with the larger, heavier M5, the M3 feels lithe and nimble. This is a car that likes to be finessed, but it will also respond to more aggressive, determined inputs.
On a private Spanish racetrack, the M3's natural tendency toward understeer is more evident than it seems on the road, but the grip levels are exceptionally high. And with judicious use of the right pedal, it's easy to coax the M3 into a gentle powerslide that's easy to control.
But it's not perfect. The steering lacks the consistent weighting and tactile communication that a Porsche offers. For a car this rapid, it's not as talkative as it should be. We've also got reservations about the brakes. Our test car was fitted with competition-grade brake pads to cope with track use, but they still faded badly after a handful of hard laps. Meanwhile, the long-throw action of the manual transmission isn't quite what you want, and you need to be delicate with the clutch to ensure a smooth shift.
A Porsche 911 or Not?
The 2008 BMW M3 confuses us a little. Its aggressive looks point to a hard-edged road racer of the old school, and the engineers certainly have set their goals high by referring to the Porsche 911. Yet the new M3's engine and chassis have been tuned for all-around civility, much like the second- and third-generation M3s.
This is an exceptionally able car that's blessed with a superbly executed engine, but there can be no denying that some of the guttural appeal of the old car has been lost. Or at least the guttural appeal of the fully optioned M3 that enthusiasts remember. The 2008 BMW M3 might have the grunt to challenge the Porsche 911, but it doesn't quite have the finesse or the emotive appeal. Indeed, you end up wondering whether it's worth paying such a premium over the brilliant BMW 335i coupe.
Clearly, some of M Power's engineers are thinking the same thoughts. They let slip that a lighter, harder-edged M3 CSL is already in development.
Source = Edmunds
__________________
I've seen the E92 M3, and it looked good!
--------------------------------------------------------------------------------
From the moment you prod its starter button, the 2008 BMW M3 surprises you. Its 4.0-liter V8 is quiet — possibly too quiet — and settles to a lazy, subdued burble. It's obviously a very different kind of engine than the inline-6 that powered the old M3, and for a moment you wonder if the gang at BMW M have botched up the world's finest high-performance coupe.
But then you find a clear stretch of road and depress the accelerator. The big V8 takes a giant gulp of air and the 2008 BMW M3 starts to come alive. At first you'll find yourself instinctively changing up a gear at 6,500 rpm, but then the engine's only starting to get into its stride. You find patience and let it rip all the way to 8,400 rpm, when you've got 420 horsepower in full cry.
Now you realize that BMW's in-house performance shop got it right. Big-time right. The 2008 BMW M3 is more than you expect.
A Porsche 911 With Four Doors
Consider this. The benchmark car for the new 2008 BMW M3 has not been the Audi RS4 or Mercedes C63 AMG, but instead the Porsche 911.
Simple logic: If it's good enough to beat the 911, then it will be better than everything else. Gerhard Richter, vice president of BMW M Power, says, "M3 stands for our philosophy; it best describes the M character."
The E92 M3 might be based loosely on the standard 3 Series coupe, but 80 percent of the parts are bespoke. Most of all, it replaces the inline-6 with an all-new 4.0-liter V8. Richter notes, "Our targets were higher revs, more horsepower, yet lower fuel consumption."
The Beauty of Purpose
BMW introduced the M3 Concept at the Geneva auto show in March, but it's only now, in the heat of a Spanish afternoon and on a public road, that you fully appreciate the impact of its styling. While previous M3s have spoken with a modest, unassuming voice, this latest car shouts its extravagance.
Only the doors, the trunk lid and the lights have been carried over from the standard 3 Series coupe. There is also a carbon-fiber roof, and its distinctive weave of fibers is there to see beneath a couple layers of clearcoat. Its role is to reduce the car's weight and fractionally lower its center of gravity. It's a neat trick that's shared with the M6 and is likely to become the new visual signature of the M Power cars.
The roof look attempts to lift this car above the mainstream and make it look like a car that costs nearly $100,000 in Europe (and will cost nearly $60,000 when it comes to the U.S.). Richter tells us, "For 20 years, people have learned to pay for more power, not less weight. But that must change."
Overall, the effect is poised, athletic and purposeful. This car makes no secret of its intent and no excuses for its performance. No one will mistake the new M3 for anything else.
The Message of Power
A thirst for more power has made the switch to a V8 engine inevitable. The 3.2-liter inline-6 in the old M3 had been pushed to its limits and the M Power engineers decided the only solution was to design a new engine from the ground up. Gerhard Richter says, "We aim to offer the best performance for the type of car. We have a V10 for the M5 and a V8 for the M3. If you use one engine for all your cars, you cannot have a perfect car."
The V8's specifications will fascinate engine geeks. Based on the architecture of the 5.0-liter V10 in the M5, the new V8 displaces 3,999cc, features eight individual throttle butterflies (one for each cylinder) and includes variable VANOS control on both the intake and exhaust camshafts. There's even an energy recovery system that uses the energy released when the brakes are applied to power the onboard electric systems. The use of trick materials like an aluminum-silicon alloy crankcase also helps minimize weight so the new V8 is actually 33 pounds lighter than the inline-6 it replaces.
Almost as impressive as the specification are the raw statistics. The V8 generates 420 hp (DIN) at 8,300 rpm and 295 pound-feet of torque at just 3,000 rpm. Moreover, BMW claims that 85 percent of its peak torque is available across a rev range of 6,500 rpm. BMW says it's enough to whisk this 3,649-pound car to 100 kph (62 mph) in just 4.8 seconds, then on to 100 mph in around 10 seconds and finally to an electronically limited top speed of 155 mph.
The V8 is matched with a six-speed manual transmission, as BMW's new twin-clutch sequential manual transmission isn't ready for production and should find its way to the M3 next year. Meanwhile, this engine has a relaxed gait, pulling easily in a high gear from very low revs. Around town, this car's as easy to drive as a regular 3 Series coupe.
Once you step into the gas pedal, the V8 launches the car at the horizon with the sort of midrange rumble that a child might make when simulating a car noise. It's unerringly smooth in the best BMW tradition, but you can't help wondering whether in the switch to eight cylinders, some of the classic BMW character has been lost. Even M Power's Richter admits, "Deciding to replace the six with the V8 was a difficult decision."
The tantalizing, hard-edged bark of the old M3 six that teased and cajoled is no more. And the M3 is poorer for it.
Wheels on the Ground
Although the suspension configuration of the M3 echoes that of the regular 3 Series coupe with its MacPherson strut fronts and multilink rear setup, almost all the components are new and most are made from aluminum to save weight. Also new to the M3 is the M Power limited-slip differential (previously seen on the M5), which is standard equipment. This is tuned to work in conjunction with the Michelin Pilot Sport tires, which feature a compound and construction that's unique to this car. The 18-inch wheels fitted to our test car come as standard equipment, while 19-inch rims are available as an option.
The M3 we drove in Spain also came with BMW's Electronic Damper Control system, which allows the driver to choose among three different damper settings. In the softest setting, this car has an enviable ride quality that is no less accommodating than a regular 3 Series, and it ensures that the M3 will continue to be the consummate everyday sports car.
Yet the M3 has a tougher side to its character, as the stability control system can be detuned or turned off, the throttle mapping can be altered for ultimate performance and the steering effort can be increased. The M3's Jekyll and Hyde persona is underlined by the presence of the M Power button on the steering wheel. At the touch of a button, the car can be programmed to default to its most aggressive settings. This M button says, "I'm in the mood."
It Comes to the Party
In this maximum attack mode, the M3 definitely comes to the party. It changes direction with greater alacrity, is more responsive to the throttle and recaptures some of the spirit of its predecessors. Compared with the larger, heavier M5, the M3 feels lithe and nimble. This is a car that likes to be finessed, but it will also respond to more aggressive, determined inputs.
On a private Spanish racetrack, the M3's natural tendency toward understeer is more evident than it seems on the road, but the grip levels are exceptionally high. And with judicious use of the right pedal, it's easy to coax the M3 into a gentle powerslide that's easy to control.
But it's not perfect. The steering lacks the consistent weighting and tactile communication that a Porsche offers. For a car this rapid, it's not as talkative as it should be. We've also got reservations about the brakes. Our test car was fitted with competition-grade brake pads to cope with track use, but they still faded badly after a handful of hard laps. Meanwhile, the long-throw action of the manual transmission isn't quite what you want, and you need to be delicate with the clutch to ensure a smooth shift.
A Porsche 911 or Not?
The 2008 BMW M3 confuses us a little. Its aggressive looks point to a hard-edged road racer of the old school, and the engineers certainly have set their goals high by referring to the Porsche 911. Yet the new M3's engine and chassis have been tuned for all-around civility, much like the second- and third-generation M3s.
This is an exceptionally able car that's blessed with a superbly executed engine, but there can be no denying that some of the guttural appeal of the old car has been lost. Or at least the guttural appeal of the fully optioned M3 that enthusiasts remember. The 2008 BMW M3 might have the grunt to challenge the Porsche 911, but it doesn't quite have the finesse or the emotive appeal. Indeed, you end up wondering whether it's worth paying such a premium over the brilliant BMW 335i coupe.
Clearly, some of M Power's engineers are thinking the same thoughts. They let slip that a lighter, harder-edged M3 CSL is already in development.
Source = Edmunds
__________________
I've seen the E92 M3, and it looked good!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten