Vandaag maar het volgende project aangepakt, namelijk de stuurkolom. Met de pedalbox moest de stoel een stuk naar achter, en het stuur moet dus ook mee.
Nu had ik al geen standaard stuurkolom meer, maar een elektrische stuurkolom met regelbare bekrachtiging. Maar om nou ontelbare verlengstukken erop te zetten daar werd de stevigheid ook niet beter op. Dus besloten om even een nieuwe kolom te maken vanaf de elektrische motor.
Zodoende had ik bij een amerikaanse webshop alles besteld wat ik nodig had, buis, stangkoplagers en een gewricht zodat ik de kolom nog in hoogte kan stellen.
Zo ziet dat er ongeveer uit
Vervolgens steunen gemaakt waar de stangkop lagers in hangen

Met de grote bout kan de kolom nog enkele CM naar links, rechts en omhoog/omlaag.
En zo is de zitpositie voor mijn postuur perfect (ik ben 1.83 hoog)
Maar zoals altijd, gaat het niet vanzelf.....
De stangkop lagers hebben speling, dat kleine beetje speling vertaalt zich naar veel speling op de kolom....dus die moeten vervangen worden. Maar aangezien alles uit Amerika kwam zijn het amerikaanse maten 3/4" inch (19.05MM) stang en dus ook de unibals en kruiskoppeling....
Ik denk dat ik maar 18mm buis en 18mm stangkoplagers bestel.....en dat in de plaats doe. Die kruiskoppeling is weld-on dus 18mm buis in een 19.05mm gat dat kan ik wel prima lassen en hoeft ook niet perfect te zijn.
Dan het volgende probleem, voor de stuur bevestiging wilde ik een quick release, anders is instappen echt een ramp. Dus, daar hebben ze van die mooie weld-on systemen voor. Dus ik Biesheuvel een berichtje gestuurd met de vraag of ze bij mn volgende bestelling een Weld-On quick release wilde meeleveren, maakt me niet uit wat die kost. ZOLANG ER MAAR GEEN SPELING OP ZIT! .....Jaja je voelt hem al aankomen.. hadden ze een (gouden) LTEC (huismerk) quick release opgestuurd van +/- 180 euro.......met speling erop.
Heb ze een mail gestuurd met video van de speling, kreeg binnen een uurtje een mail terug dat ze inderdaad op alle gouden modellen speling zat.....ze zouden direct een nieuwe opsturen.
En voila, de volgende dag een nieuwe in huis. Top service van Biesheuvel. Doos open.....hebben de dezelfde opgestuurd in het zwart....maargoed, er zat geen speling op, ik nog ff gevraagd of het klopte dat ik dezelfde had maar alleen in een andere kleur. Dat was correct volgens hun want de zwarte hadden geen speling....nouwjah vooruit. Ik nog 50x met de hand in elkaar geklikt om te kijken of hij vrij bleef van speling, en dat bleef zo.
Dus, vandaag de hele kolom in elkaar gezet, met de oplas adapter er permanent op :
Ja hoor, eenmaal gemonteerd ook speling op.....Genieten toch.