BMW M5 F10 - Eindresultaten!!
- Erik K.
Re: BMW M5 F10 - Eindresultaten!!
Er staan nergens dat je Launch Control niet mag gebruiken, van BMW / Manhart / automerk X mag je best Launch Control gebruiken. Maar als blijkt dat daardoor of door teveel keer kort op elkaar de boel stuk gaat vervalt de garantie. Zowel bij Manhart als bij BMW bij een stock M.
Is simpelweg een keuze aan jezelf. Manhart heeft op hun demo M5 LC overigens wel vaak gebruikt begreep ik en de boel is nog steeds heel.
Natuurlijk geeft de LC functie een extra kick op zo'n auto, maar wees je ervan bewust als je het gaat gebruiken.
En jij snapt ook heus wel dat een auto er niet bepaald beter van wordt als je LC gebruikt..
Is simpelweg een keuze aan jezelf. Manhart heeft op hun demo M5 LC overigens wel vaak gebruikt begreep ik en de boel is nog steeds heel.
Natuurlijk geeft de LC functie een extra kick op zo'n auto, maar wees je ervan bewust als je het gaat gebruiken.
En jij snapt ook heus wel dat een auto er niet bepaald beter van wordt als je LC gebruikt..
- Riceaux
Hielke, jij kan ook constant volgas wegtrekken met je Punto, gewoon gaspedaal naar de bodem en de koppeling laten klappen. Maar verwacht jij dan wanneer je daardoor iets sloopt dat dat ook onder de garantie valt? Zo ja, dan zou ik toch maar eens de garantievoorwaarden gaan doorlezen. Zo is het ook bij BMW 

- Downforce Hans
Je maakt een beetje een denk fout als je het mij vraagt.......Riceaux schreef:Hielke, jij kan ook constant volgas wegtrekken met je Punto, gewoon gaspedaal naar de bodem en de koppeling laten klappen. Maar verwacht jij dan wanneer je daardoor iets sloopt dat dat ook onder de garantie valt? Zo ja, dan zou ik toch maar eens de garantievoorwaarden gaan doorlezen. Zo is het ook bij BMW
Launch control zit op de auto juist om op de snelste manier weg te komen, al is het misschien wat gewelddadig.
Een koppelings pedaal is er om comfortabel weg te rijden.
Jij wilt nu met het het koppelings pedaal de launch functie over gaan nemen en dan laten zien hoe snel het kapot gaat........

- Hielke
En dat wordt ie wel als je de motor van die auto naar 750 pk opvoert? Dacht het ook niet he.Erik K. schreef:
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Dus ik begrijp dat LC al 'n zwakke schakel is bij 'n standaard M5. Je mag 't proberen met beleid en niet te vaak. En dan vragen er 'n hier 'n paar zich af wat 'n 700pk 800Nm getunede M5 dan doet met die LC...dat word't 'n NOG zwakkere schakel, maar wordt NIET aangepakt door Manhart.
En in de racerij gebruikt men 'alleen' maar LC om sneller weg te komen. Hier zit 't op, maar je mag/kan't eigenlijk niet gebruiken? Een accelleratiekanon en dan geen LC gebruiken...
Edit dat vroeg Hans zich ook af...
Hier 'n discussie waarbij 'n pro Manhart persoontje juist 't vindt dat track use geen probleem is voor 'n standaard of Manhart M5... terwijl hier over de LC al wordt gesproken alsof de boel na 1 keertje al naar de Filistijnen is...(pak de zwakste schakel dan metéén aan of wat?)
Let op de bescheiden titel van 't draadje....
http://f10.m5post.com/forums/showthread.php?t=847638" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vind 't allemaal wat vreemd...er wordt ook niet gerept over probleempjes en noodloop.
Beetje in de doofpot op 'n internationaal forum ofzo?
En in de racerij gebruikt men 'alleen' maar LC om sneller weg te komen. Hier zit 't op, maar je mag/kan't eigenlijk niet gebruiken? Een accelleratiekanon en dan geen LC gebruiken...
Edit dat vroeg Hans zich ook af...
Hier 'n discussie waarbij 'n pro Manhart persoontje juist 't vindt dat track use geen probleem is voor 'n standaard of Manhart M5... terwijl hier over de LC al wordt gesproken alsof de boel na 1 keertje al naar de Filistijnen is...(pak de zwakste schakel dan metéén aan of wat?)
Let op de bescheiden titel van 't draadje....
http://f10.m5post.com/forums/showthread.php?t=847638" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vind 't allemaal wat vreemd...er wordt ook niet gerept over probleempjes en noodloop.
Beetje in de doofpot op 'n internationaal forum ofzo?

Laatst gewijzigd door Robin op 04 jun 2013, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- Erik K.
Dat zeg ik ook niet, ik zeg wel dat het een keuze is aan jezelf en dat is het ook met je motor opvoeren naar 750pk dan zijn er concessies die je moet doen.Hielke schreef:En dat wordt ie wel als je de motor van die auto naar 750 pk opvoert? Dacht het ook niet he.Erik K. schreef:
-
Hoe snel zou Usain Bolt de 100 meter doen op slippers?
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Volgens mij legt Mannhart de beperking niet op, maar was het grotendeels Franks eigen keuze.
Volgens mij was het ook zo dat Mannhart het diff en de bak wel wil aanpakken, maar ze nog niet weten wat precies de zwakke schakel in het geheel is omdat de standaard onderdelen op hun demo/test auto tot nu toe heel blijven.
Maargoed, dit blijft een wedstrijd zonder einduitslag. Ik vind het gewoon prachtig om de verhalen van dit soort projecten te lezen. Net zoals dat ik de topics over de 1000pk Audi, Impreza WRC replica, Calibra restauratie, 135i fap draadje of het 1M topic graag lees. Of het allemaal mijn smaak en keuze is? Neuh, lang niet altijd maar ik zeur daar niet eindeloos over door en lees gewoon graag het verslag van de enthousiaste formulier die die keuzes wel maakt.
Volgens mij was het ook zo dat Mannhart het diff en de bak wel wil aanpakken, maar ze nog niet weten wat precies de zwakke schakel in het geheel is omdat de standaard onderdelen op hun demo/test auto tot nu toe heel blijven.
Maargoed, dit blijft een wedstrijd zonder einduitslag. Ik vind het gewoon prachtig om de verhalen van dit soort projecten te lezen. Net zoals dat ik de topics over de 1000pk Audi, Impreza WRC replica, Calibra restauratie, 135i fap draadje of het 1M topic graag lees. Of het allemaal mijn smaak en keuze is? Neuh, lang niet altijd maar ik zeur daar niet eindeloos over door en lees gewoon graag het verslag van de enthousiaste formulier die die keuzes wel maakt.
- Erik K.
@Robin,
LC is met name bij de M3 e46(CSL) en M5/6 e6x een zwak punt.
Bij de huidige DCT bakken is dat al niet specifiek meer aan de orde. Volgens mij is het bij de huidige DCT bakken net zo'n sterk/zwak punt als b.v. bij Porsche/Ferrari etc. Gebruik je het een enkele keer, geen probleem, gebruik je het 10x achter elkaar dan wordt t een ander verhaal.
Maar nogmaals met een normale koppeling 10x achter elkaar voluit optrekken is ook niet gezond voor het materiaal.
Bij de huidige DCT bakken is dat al niet specifiek meer aan de orde. Volgens mij is het bij de huidige DCT bakken net zo'n sterk/zwak punt als b.v. bij Porsche/Ferrari etc. Gebruik je het een enkele keer, geen probleem, gebruik je het 10x achter elkaar dan wordt t een ander verhaal.
Maar nogmaals met een normale koppeling 10x achter elkaar voluit optrekken is ook niet gezond voor het materiaal.
- pjvandergaag
juist en hoe meer koppel hoe slechter (voor de platen)Erik K. schreef:@Robin,
nee hoor alleen voor de koppeling
- Sperdy
Jongens, ik lees dit een beetje mee. Gooi mijn mening er maar eens in 
Manhart en de storing. Hadden ze het kunnen weten? Tja, ik - als argeloze consument - zou voor pakweg 20.000euro (?) eerlijk gezegd ook geen verhaal willen aanhoren van de tjoener: "ja sorry, meneer, u moet begrijpen, het blijft mensenwerk, trial en error, dat moet u begrijpen ..". Ja, ben dat me Hielke eens, dat is geklungel. Ook al vind ik dus ook dan Manhart natuurlijk de kans moet krijgen om het allemaal netjes op te lossen voor Frank. Zullen ze vast wel doen. Maar uiteraard garantiewerk.
LC een probleem? Heb dat eens aan Porsie gevraagd of dat kwaad kon. Nee, zeiden ze. succes er mee.

Manhart en de storing. Hadden ze het kunnen weten? Tja, ik - als argeloze consument - zou voor pakweg 20.000euro (?) eerlijk gezegd ook geen verhaal willen aanhoren van de tjoener: "ja sorry, meneer, u moet begrijpen, het blijft mensenwerk, trial en error, dat moet u begrijpen ..". Ja, ben dat me Hielke eens, dat is geklungel. Ook al vind ik dus ook dan Manhart natuurlijk de kans moet krijgen om het allemaal netjes op te lossen voor Frank. Zullen ze vast wel doen. Maar uiteraard garantiewerk.
LC een probleem? Heb dat eens aan Porsie gevraagd of dat kwaad kon. Nee, zeiden ze. succes er mee.
Laatst gewijzigd door Sperdy op 04 jun 2013, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Erik K mee eens. Maar een al zwakke schakel(de LC/koppeling) wordt nog zwakker van de motortuning. Begin dan bij de zwakste schakel denk ik dan. Dit is motor opvoeren voor 'n hoop centen. Remmen konden standaard blijven begreep ik?
Dat is imo kolder dan. Of zitten er betere remmen op.
Opvoeren is één, maar 't goed doen(alle punten) is twee.
In dat linkje van Bimmerpost: Denk je nou echt dat 'n 2 ton stock M5 op 'n circuit in z'n nopjes is na 'n 3/4/5 rondjes ramwerk? Omdat de marketingafdeling dat zegt?
Ik weet 't antwoord wel en ik weet ook wat 'n 700+ pk Manhart met stock brakes dan gaat doen....
Dat is imo kolder dan. Of zitten er betere remmen op.
Opvoeren is één, maar 't goed doen(alle punten) is twee.
In dat linkje van Bimmerpost: Denk je nou echt dat 'n 2 ton stock M5 op 'n circuit in z'n nopjes is na 'n 3/4/5 rondjes ramwerk? Omdat de marketingafdeling dat zegt?
Ik weet 't antwoord wel en ik weet ook wat 'n 700+ pk Manhart met stock brakes dan gaat doen....
- Hielke
En daarom wordt door een goede tuner ook vaak de koppeling versterkt!pjvandergaag schreef:juist en hoe meer koppel hoe slechter (voor de platen)Erik K. schreef:@Robin,
Iedere autoliefhebber weet dat 10x achter elkaar wegtrekken slecht voor de koppeling is. Maar zo af en toe even fulle pulle vanuit stilstand wegrrekken mag geen enkel probleem zijn. LCis er zelfs op toegespitst.
- Hielke
Net wat Robin zegt, als bekend was dat LC de zwakste schakel was, dan had dit eerst aangepakt moeten worden.
- Robin Hartog
Je-zus. Waar heb jij vandaan dat Manhart zei dat het mensenwerk is blabla? Die error kwam gewoon door die brandstofpomp. Dat hebben ZIJ notabene ontdekt en METEEN actie ondernomen door een extra sterkere te laten maken bij Bosch..Sperdy schreef:Jongens, ik lees dit een beetje mee. Gooi mijn mening er maar eens in
Het zal wel aan mij liggen denk ik

- Sperdy
Mooi, dan is het opgelost. 

- PD power
Bert, bij een serieus projekt, waar ik deze onder schuif, mag je verwachten dat er tijdens long runs op de rollingroad, dit gewoon naar voren komt, anders kun je thermisch het zaakje ook niet controleren,
Ff een keer in de 3,4 of 5 komen dit soort problemen nooit boven, maar weet je ook niks over wat zo'n thermisch doet.
Rolling road zegt het al, je simuleerd de weg situatie.
Ff een keer in de 3,4 of 5 komen dit soort problemen nooit boven, maar weet je ook niks over wat zo'n thermisch doet.
Rolling road zegt het al, je simuleerd de weg situatie.
- Erik K.
Geen kwaad?? Ben benieuwd wat ze bij Porsche zeggen als de PDK koppeling(en) binnen de fabrieksgarantie aan barrels ligt, want dat gaan ze op den duur echt wel.Sperdy schreef:
Wat denk je wat er met de koppeling van een 4WD 911 Turbo (S) gebeurd tijdens het gebruik van LC??
Ik weet het antwoord wel hoor, "helaas meneer dit betreft een slijtage deel. U kunt aftikken en veel ook!"
Laatst gewijzigd door Erik K. op 04 jun 2013, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- Erik K.
Ga je een auto tunen, dan moet je jezelf een aantal vragen stellen.
O.a.
Wat wil je uitgeven? Wat verwacht je? Wat wil je met de auto gaan doen? Ben ik bereid tegen problemen aan te lopen? etc etc.
O.a.
Wat wil je uitgeven? Wat verwacht je? Wat wil je met de auto gaan doen? Ben ik bereid tegen problemen aan te lopen? etc etc.
- Robin Hartog
+ "Heb ik al een powerbox" en natuurlijk "Durf ik het op DF te posten", etc etc... Lastig allemaal!Erik K. schreef:Ga je een auto tunen, dan moet je jezelf een aantal vragen stellen.
O.a.
- RVV
Hele LC gebeuren is zwaar overrated. Het hele punt is, is dat het geen flikker aan is. Ik heb 1 keer met de M3 cs gedaan en 1 keer meer met de M5. Hoop herrie, gestamp in de aandrijflijn, happende achterbanden die vechten om grip om de eerste 10, 20, 30 meter als een mongool zo snel mogelijk weg te trekken. Het is actie die je met goed fatsoen niet wil uitvoeren waar andere weggebruikers getuige van zijn omdat je van te voren al weet dat je de middelvingers en verwijzingen naar je hoofd krijgt geslingerd. Vergelijk het maar met drie keer in je eerste vriendinnetje stoten met een condoom om en gelijk klaarkomen.... Goh wat was dat leuk zeg. Niet dus. Dat iemand LC niet wil gebruiken kan ik me wel voorstellen. Het is een ervaring van niks. Als je de pure bruutheid van snel accelereren wilt voelen heb je het iig niet nodig. Dan is vol op het gas met een rollende start meer dan voldoende.
- PD power
Dan is het toch geen probleem, want er wordt nergens gezegt dat ie meteen kapot gaat, maar dat bij herhaaledelijk gebruik het voor problemen kan lijden, dus lijkt me niks mis mee, ook in de racerij wordt de LC meestal maar 1 keer gebruikt, moet je trouwens eens kijken hoe vaak die bakken gereviseerd worden.Hielke schreef:En daarom wordt door een goede tuner ook vaak de koppeling versterkt!pjvandergaag schreef:juist en hoe meer koppel hoe slechter (voor de platen)Erik K. schreef:@Robin,
Iedere autoliefhebber weet dat 10x achter elkaar wegtrekken slecht voor de koppeling is. Maar zo af en toe even fulle pulle vanuit stilstand wegrrekken mag geen enkel probleem zijn. LCis er zelfs op toegespitst.

Daarnaast blijf ik er bij als dit vooraf met de klant is besproken en goed is bevonden, dan is er toch niks mis mee, het was de wens van de klant.
Vaak genoeg zelf projekten zelf meegemaakt, als je er dan zelf voor kiest bepaalde aanpassingen niet te doen, is daar toch niets mis mee, dat is dan toch een keuze van de klant.
- Downforce Hans
Je bedoeld dat jij er geen flikker aan vind, er zijn hordes piepeltjes die het wel gaaf vinden.RVV schreef:Hele LC gebeuren is zwaar overrated. Het hele punt is, is dat het geen flikker aan is. Ik heb 1 keer met de M3 cs gedaan en 1 keer meer met de M5. Hoop herrie, gestamp in de aandrijflijn, happende achterbanden die vechten om grip om de eerste 10, 20, 30 meter als een mongool zo snel mogelijk weg te trekken. Het is actie die je met goed fatsoen niet wil uitvoeren waar andere weggebruikers getuige van zijn omdat je van te voren al weet dat je de middelvingers en verwijzingen naar je hoofd krijgt geslingerd. Vergelijk het maar met drie keer in je eerste vriendinnetje stoten met een condoom om en gelijk klaarkomen.... Goh wat was dat leuk zeg. Niet dus. Dat iemand LC niet wil gebruiken kan ik me wel voorstellen. Het is een ervaring van niks. Als je de pure bruutheid van snel accelereren wilt voelen heb je het iig niet nodig. Dan is vol op het gas met een rollende start meer dan voldoende.
Jij hebt wel vaker de neiging om wat jij er van vind als de waarheid te zien......moet je niet doen, dat is namelijk irritant........

- Bert ///M3
LC etc werken ook met koppeling.Downforce Hans schreef:Je maakt een beetje een denk fout als je het mij vraagt.......Riceaux schreef:Hielke, jij kan ook constant volgas wegtrekken met je Punto, gewoon gaspedaal naar de bodem en de koppeling laten klappen. Maar verwacht jij dan wanneer je daardoor iets sloopt dat dat ook onder de garantie valt? Zo ja, dan zou ik toch maar eens de garantievoorwaarden gaan doorlezen. Zo is het ook bij BMW
Launch control zit op de auto juist om op de snelste manier weg te komen, al is het misschien wat gewelddadig.
Een koppelings pedaal is er om comfortabel weg te rijden.
Jij wilt nu met het het koppelings pedaal de launch functie over gaan nemen en dan laten zien hoe snel het kapot gaat........
Je houd je motortoerental op 3500 RPM of whatever en het systeem laat de koppeling langzaam slippend opkomen. Als TC voelt dat je te veel wheelspin krijgt laat hij de koppeling even wat meer slippen. In plaats van vermogen moduleren dmv het gaspedaal doet dat systeem dat via de koppeling. Pas als de koppeling volledig uit is gaan de gaskleppen volledig open.
De allereerste M3's met SMG bak (E36) hebben geen electronisch gaspedaal. Als je daarbij LC gebruikt dan moet je dus gasstand zelf doseren. Laat je hem dan los dan komt de koppeling gewoon vertraagd op. Als je even een sprintje 0-200 doet op die manier en je staat daarna stil dan ruik je de koppeling.
In feite zegt Mannhart dus gewoon hetzelfde als BMW, die LC functie zit er wel op maar denk er wel om dat het je koppelingen kan kosten. Wat Hielke zegt klopt ook niet helemaal. Je kan er wel een koppeling in gaan schroeven die meer koppel hebben kan maar het neveneffect is dat die ook feller aankoppelen en de schok voor je aandrijflijn is dan juist nog groter plus het zou bepaalde zaken met een SMG of PDK auto erg lastig maken, zoals inparkeren. Rij maar eens in een auto met een sinterplaat of racekoppeling, wegrijden en heel langzaam rijden is altijd een drama, je moet behoorlijk wat toeren geven om weg te rijden. Anders zou het worden als de koppeling ook zou slippen bij overschakelen enz. Dan kan die duidelijk het koppel niet aan maar bij LC gebruik is het sowieso slopend voor je koppeling, of je dat nu met 500 of met 700 PK doet. Rijd het dus verder goed dan is het slimmer om de standaard plaat te laten zitten. Ga je dan alsnog veel LC gebruiken dan weet je dat het je uiteindelijk je koppeling gaat kosten, BMW en Manhart zeggen dat is prima maar op eigen kosten.
Niets anders als een pro dragracer doet eigenlijk. Bij de jongens die veel dragracen is koppelingen vervangen haast net zo gewoon als remmen vervangen op circuitauto's.
- PD power
Bert
Gelukkig iemand die ook wel eens vette vingers heeft zo te horen

Gelukkig iemand die ook wel eens vette vingers heeft zo te horen