Martijn's Coopertje

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door TurboClouseau » 09 nov 2012, 19:24

Dikste Mini van het noorden!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door MartijnGizmo » 17 nov 2012, 21:34

Toevallig had ik een camera binnen handbereik vanmiddag:

Afbeelding
Sunset MINI by MartijnKoevoets, on Flickr

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Petrolhead Tom » 17 nov 2012, 21:35

Dik!

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Rupie » 17 nov 2012, 21:42

Die velgen zijn geniaal.

Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 jul 2012, 23:51
Locatie: Winsum

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Johnny » 17 nov 2012, 21:52

Die velgen staan erg goed onder je Mini Martijn!

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3093
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Ferdi » 18 nov 2012, 11:24

Echt heel gaaf zo!
Ben heel benieuwd wat het volgende gaat zijn dat je aan de buitenkant gaat doen, want volgens mij kan het nauwelijks beter worden dan dit :cool:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door MartijnGizmo » 19 nov 2012, 10:50

Daar zal voorlopig ook niet veel aan veranderen. Een chroomloze kofferklepgreep en binnenkort de winterwielen eronder.

Gisteravond de 150K gepasseerd:

Afbeelding

Dat uiteraard gevierd met een potje scheuren, 7000+rpm en over vier wielen glijdend de bocht door! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Petrolhead Tom » 19 nov 2012, 10:52

En een OBX header voor wat meer geluid? :df:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door MartijnGizmo » 19 nov 2012, 10:57

Dat is wel het plan ja, maar eerst een Getrag-6-bak. En daar zie je aan de buitenkant niets van... :tooth:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Petrolhead Tom » 19 nov 2012, 11:06

Ik weet niet waar je dat gaat (laten) doen maar als de boel toch los ligt waarom dan niet direct die spruit erop zetten? :wave: Spaart je weer uurloon. En mocht dat bij Spenkelink moeten gebeuren is hij misschien ook wel geïnteresseerd in een spruitstuk voor zijn project. ;) Tenminste, dat is wat ik uit betrouwbare bron vernomen heb afgelopen zaterdag. :mrgreen:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door MartijnGizmo » 19 nov 2012, 11:32

Ja, ik had ook al bedacht om dat in 1 keer te doen. Maargoed, dat zal nog wel ff duren...

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Petrolhead Tom » 19 nov 2012, 12:28

Geduld is een schone zaak. :strong:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Petrolhead Tom » 20 nov 2012, 21:29

Dit is misschien iets om te onthouden. Schijnt genoeg te zijn om het MIL lampje uit te houden met een decat.

http://www.ebay.co.uk/itm/Angled-Lambda ... 8260408%26

Woppa
Berichten: 328
Lid geworden op: 25 mei 2012, 14:08
Auto: AR 3.0BIT/ A4 1.8TQ/ GTE

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Woppa » 21 nov 2012, 10:51

heeft die getrag bak langere ratio's, of blijven de eerste versnellingen gelijk? Want als ze allemaal langer zijn dan zou ik dat zonder toename in vermogen niet doen!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door MartijnGizmo » 21 nov 2012, 11:08

De Getrag van een facelift-Cooper-S heeft juist erg gunstige overbrengingen: 1+2 zijn een stuk korter, 3 is ongeveer gelijk, 4+5 zijn iets korter en 6 is iets langer dan de huidige 5. Ideaal voor een Cooper dus. Ook zit er meteen een LSD in als je de juiste bak neemt. Niet meteen nodig, maar wel handig als ooit het bijbehorende blok er ook in komt.

Het vliegwiel is een dubbel-massa-exemplaar van zo'n 13kg vs 7kg bij een Cooper, maar Fidanza heeft een mooie van 5kg die er dan meteen in kan...

Woppa
Berichten: 328
Lid geworden op: 25 mei 2012, 14:08
Auto: AR 3.0BIT/ A4 1.8TQ/ GTE

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Woppa » 21 nov 2012, 11:14

Dan is het een zeer leuke upgrade inderdaad, ik zit zelf namelijk ook met het idee van een bakwissel in mijn hoofd maar ik wil het liefst geen snelheid in tussensprints verliezen. De 5 mag wel iets langer zodat een top boven de 260 mogelijk is.

Een cooper-s blok is natuurlijk helemaal leuk, is het niet goedkoper om de onderdelen rustig te verzamelen en dan alles in 1x te wisselen? Scheelt wel wat arbeidsloon denk ik..

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Petrolhead Tom » 21 nov 2012, 11:48

Bak en spruit ineens doen.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door MartijnGizmo » 21 nov 2012, 12:11

Spruit is een uurtje werk bij een MINI, dus dat is het punt niet...

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Petrolhead Tom » 21 nov 2012, 12:20

Dat valt reuze mee inderdaad.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door MartijnGizmo » 21 nov 2012, 12:39

Katloos ga ik overigens niet doen, teveel herrie en ieder jaar gedoe met wisselen voor de APK. Ik denk dat ik dan voor zo'n OBX ga (schaamteloze Supersprint-kopie) met de originele kat er tussen. Al die sportkat's gaan na een half jaar al stuk...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Joopieboy » 21 nov 2012, 14:45

Ik weet alleen niet hoe het zit met scheuren van die imitatie dingen?

Maar leuke plannen! Ben je alleen niet bang dat je dadelijk moet schakelen alsof je een diesel hebt met die nieuwe verhoudingen? Dat zou wel een bummer zijn!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door MartijnGizmo » 21 nov 2012, 15:22

Er rijden al zat Engelsen met 250-300pk met zo'n spruitstuk, en die rijden over het algemeen vlot genoeg om gebreken snel op te sporen... :tooth:

Ik kan nu volgens mij 115 oid halen in de 2, dus een beetje minder lengte kan geen kwaad met maar 116pk. Uit de PDF met ombouwinstructies heb ik deze grafiekjes gehaald en over elkaar gelegd. Jammer dat het geen snelheid vs toerental is, maar het geeft enigszins een indruk. Zwart voor de Midlands-5-bak, rood voor de facelift-Getrag-6-bak:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Petrolhead Tom » 21 nov 2012, 17:11

Ziet er goed uit. Ik kan die OBX headers niet vinden op Ebay.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door MartijnGizmo » 21 nov 2012, 19:23

Het aanbod wisselt nogal, net als artikelnaam, maar bijv.: http://www.ebay.nl/itm/OBX-Silver-Exhau ... 0499418946

Hier zie je trouwens een echte SuperSprint:
Afbeelding

Het originele spruitstuk is teruggerekend geoptimaliseerd voor 11.000rpm oid. Bijna alle aftermarket-varianten zijn een stuk langer, en leveren dus wat winst op in het middengebied, Dat zal bij een Cooper natuurlijk geen wereld van verschil maken, maar voor die paar centen is het alleen al voor de extra uitlaatplofjes de moeite waard! :hungry:

Hier OBX vs de originele. Kat moet je afzagen bij de lasnaad en aan de OBX-flens (laten) lassen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Martijn's Coopertje

Bericht door Petrolhead Tom » 21 nov 2012, 19:32

Dat ziet er goed uit. Thanks voor de link.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten