Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Maus335i

Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?

Bericht door Maus335i » 11 dec 2008, 22:35

Michel P schreef:
Al eens aan zitten denken ja, wat weerhoud mij er van tijdelijk in loondienst te gaan van mn eigen onderneming en een hypotheek aan te vragen met een fictief salaris? Een bekende via via doet hetzelfde, krijgt zonder problemen een hypotheek. Het is dat ik nu niet hard op zoek ben vanwege de angst op de huizenmarkt, maar anders....
Maar op de werkgeversverklaring heb je de vraag DGA ja/nee........... vul je nee in dan is dat fraude.......... men kan een UWV check doen, en andere registers raadplegen, alle fraude truuks zijn natuurlijk bekend.

Als de accountant een goed verhaal over de manier van boekhouden toevoegt is er veel mogelijk, maar het begint bij een goede onderbouwing zodat de mogelijke vragen grotendeels upfront zijn beantwoord en onderbouwd.

Juist een grondige voorbereiding voorkomt vaak veel problemen.

Michel
Maakt niet uit. De hypotheekadviseur stuurt het zooitje door naar de commissie (?) die vervolgens puur op basis van cijfers beoordeelt of jij een hypotheek krijgt of niet. Dat gaat zover ik weet (en mij uitgelegd is door de directrice van ABN Leeuwarden) aan de hand van een aantal vaste criteria waar een ja of nee uit rolt. Bedrijven met buitengewoon resultaat is niet van belang. Je voldoet aan de vooraf gestelde criteria, of niet.

Offtopic: banken frauderen ook om het leven, koekje van eigen deeg toch? :bag:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 12 dec 2008, 07:56

Pijnlijk:

Amerikaanse Senaat wijst reddingsplan automakers af
12-12-2008 07:49:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--De Amerikaanse Senaat heeft donderdagavond het reddingsplan van $14 miljard voor de automakers afgewezen, nadat onderhandelingen over aanpassingen van het plan waren mislukt. Volgens de Democratische fractievoorzitter Harry Reid zal het plan nu op z'n vroegst pas in januari weer in behandeling kunnen worden genomen.

Na een procedurele stemming bleek dat het reddingsplan niet de benodigde zestig stemmen kreeg om aangenomen te worden. De onderhandelingen liepen stuk op een scherp partijpolitiek meningsverschil tussen de Democraten en de Republikeinen over de lonen van de medewerkers van de automakers.

Het reddingsplan werd eerder wel aangenomen door het Huis van Afgevaardigden, waar de Democraten die het plan hebben voorgesteld een ruime meerderheid hebben. In de Senaat hebben de Democraten echter een krappere meerderheid.

Witte Huis-woordvoerder Tony Fratto stelde dat de regering nu de overgebleven opties voor de auto-industrie zal onderzoeken.

General Motors en Chrysler hebben eerder al laten weten mogelijk niet het einde van het jaar te halen indien ze geen overheidssteun zouden krijgen. De automakers hopen nu dat de regering ze noodleningen zal verstrekken uit het $700 miljard reddingspakket voor de financiele instellingen.

General Motors heeft in een reactie laten weten 'diep teleurgesteld' te zijn over de afwijzing van het reddingsplan. De autofabrikant heeft het Congres laten weten aan het einde van de maand $4,0 miljard nodig te hebben omdat het anders waarschijnlijk niet in staat zal zijn om de activiteiten voort te zetten.

Michel P

Bericht door Michel P » 12 dec 2008, 08:35

Maurice Graber schreef:
Michel P schreef:
Al eens aan zitten denken ja, wat weerhoud mij er van tijdelijk in loondienst te gaan van mn eigen onderneming en een hypotheek aan te vragen met een fictief salaris? Een bekende via via doet hetzelfde, krijgt zonder problemen een hypotheek. Het is dat ik nu niet hard op zoek ben vanwege de angst op de huizenmarkt, maar anders....
Maar op de werkgeversverklaring heb je de vraag DGA ja/nee........... vul je nee in dan is dat fraude.......... men kan een UWV check doen, en andere registers raadplegen, alle fraude truuks zijn natuurlijk bekend.

Als de accountant een goed verhaal over de manier van boekhouden toevoegt is er veel mogelijk, maar het begint bij een goede onderbouwing zodat de mogelijke vragen grotendeels upfront zijn beantwoord en onderbouwd.

Juist een grondige voorbereiding voorkomt vaak veel problemen.

Michel
Maakt niet uit. De hypotheekadviseur stuurt het zooitje door naar de commissie (?) die vervolgens puur op basis van cijfers beoordeelt of jij een hypotheek krijgt of niet. Dat gaat zover ik weet (en mij uitgelegd is door de directrice van ABN Leeuwarden) aan de hand van een aantal vaste criteria waar een ja of nee uit rolt. Bedrijven met buitengewoon resultaat is niet van belang. Je voldoet aan de vooraf gestelde criteria, of niet.

Offtopic: banken frauderen ook om het leven, koekje van eigen deeg toch? :bag:
De grap zit hem in het feit dat elke geldgever anders met zelfstandigen omgaat en ook andere manieren van beoordelen hanteerd. Als ze al beginnen over door sturen hebben ze er geen kaas van gegeten, en schuiven ze de boel lekker ongemotiveerd af........... dan ben je en blijf je een nummer, i.p.v. potentieel mooie klant.

Een bank denkt zich goed in, en heeft bij fraude ook achteraf e.e.a. goed in de voorwaarden geregeld.

Michel

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 12 dec 2008, 08:47

Maurice Graber schreef:Pijnlijk:

Amerikaanse Senaat wijst reddingsplan automakers af
12-12-2008 07:49:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--De Amerikaanse Senaat heeft donderdagavond het reddingsplan van $14 miljard voor de automakers afgewezen, nadat onderhandelingen over aanpassingen van het plan waren mislukt. Volgens de Democratische fractievoorzitter Harry Reid zal het plan nu op z'n vroegst pas in januari weer in behandeling kunnen worden genomen.

Na een procedurele stemming bleek dat het reddingsplan niet de benodigde zestig stemmen kreeg om aangenomen te worden. De onderhandelingen liepen stuk op een scherp partijpolitiek meningsverschil tussen de Democraten en de Republikeinen over de lonen van de medewerkers van de automakers.

Het reddingsplan werd eerder wel aangenomen door het Huis van Afgevaardigden, waar de Democraten die het plan hebben voorgesteld een ruime meerderheid hebben. In de Senaat hebben de Democraten echter een krappere meerderheid.

Witte Huis-woordvoerder Tony Fratto stelde dat de regering nu de overgebleven opties voor de auto-industrie zal onderzoeken.

General Motors en Chrysler hebben eerder al laten weten mogelijk niet het einde van het jaar te halen indien ze geen overheidssteun zouden krijgen. De automakers hopen nu dat de regering ze noodleningen zal verstrekken uit het $700 miljard reddingspakket voor de financiele instellingen.

General Motors heeft in een reactie laten weten 'diep teleurgesteld' te zijn over de afwijzing van het reddingsplan. De autofabrikant heeft het Congres laten weten aan het einde van de maand $4,0 miljard nodig te hebben omdat het anders waarschijnlijk niet in staat zal zijn om de activiteiten voort te zetten.
Ai ai ai. Nu weet ik persoonlijk ook niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Begrijp wel dat ze GM / Chrysler een lening wilden geven (Democraten) maar begrijp de Republikeinen (geen lening) ook wel. Het is natuurlijk op dit moment een bodemloze put en een lening zou waarschijnlijk slechts uitstel van executie zijn.Zolang ze met zo'n gigantische overhead aan kosten zitten (pensioenen ed.) en totaal niet innovatieve auto's maken zie ik het niet verbeteren. We wachten in spanning af wat er gaat gebeuren.

Dexter

Bericht door Dexter » 12 dec 2008, 08:49

Hier gaat natuurlijke selectie plaatsvinden.......oftewel er gaan harde klappen vallen. :|

Niall

Bericht door Niall » 12 dec 2008, 09:20

Enigste oplossing voor ze is om 1 groot bedrijf te worden met nieuwe loonschalingen vakbondsrechten enz. In dit geval hebben de vakbonden het over zichzelf heen geroepen door jarenlang steeds hogere eisen te stellen. Daarbij is er ook het probleem dat niemand een benzineslurper wil hebben, er zijn als de economie weer aantrekt kansen genoeg voor europeesche fabrikanten in the states omdat zij de trend tot downsizing al ingezet hebben en daarmee ook succesvol lijken te zijn.
Wie had je geloofd als je 5 jaar geleden gezegd had dat er in de toekomst een 1.4 Turbo motor 200 pk in een Golf zou komen, kreeg je een enkeltje naar het Grote Beek in Eindhoven ( Psychiatrisch Kliniek)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 12 dec 2008, 10:05

Naja ik zie nog een andere oplossing. Als de overheid die pensioensregelingen (tijdelijk) overneemt kunnen de autobouwers zich even volledig richten op waar ze voor bestaan: auto's bouwen. Dit is een van de grootste kostenposten bij o.a. GM.

GM zal wel aansturen op faillissement met alle gevolgen van dien, maar dat zat er dik in. De laatste schattingen waren dat de autobouwers MINSTENS 120 miljard nodig hadden om uberhaupt kans te maken op zwarte cijfers.

RVV

Bericht door RVV » 12 dec 2008, 11:21

Ik las laatst ergens dat GM 70000 werknemers heeft maar ook nog eens voor 430000 mensen pensioen betaald. Dat kan natuurlijk nooit goed gaan.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 12 dec 2008, 12:14

Er komt idd een New World Order.................................................maar een andere dan ze (be)(ge)dacht hadden... :mrgreen:

HSR

Bericht door HSR » 12 dec 2008, 12:41

Rico schreef:Ik las laatst ergens dat GM 70000 werknemers heeft maar ook nog eens voor 430000 mensen pensioen betaald. Dat kan natuurlijk nooit goed gaan.

Lang leve het omslagstelsel. Zo werk het ook in Nederland en het is volgens de links kerk het meest eerlijke systeem dat er is....

Een G.M werknemer verdiende gemiddeld 75 US dollar per uur!!! Een Toyota werknemer verdiende gemiddeld rond de 45 US dollar. Prognose was dan ook dat een wagen van G.M voor de domestic amerikaanse markt met een X percentage goedkoper zouden moeten zijn als G.M degelijke management technieken had geimplementeerd zoals Toyota. Geeft ook meteen te kennen wat de 'naakte' productiekosten zijn van zo'n wagen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 dec 2008, 13:53

Scotsman schreef:Enigste oplossing voor ze is om 1 groot bedrijf te worden met nieuwe loonschalingen vakbondsrechten enz. In dit geval hebben de vakbonden het over zichzelf heen geroepen door jarenlang steeds hogere eisen te stellen. Daarbij is er ook het probleem dat niemand een benzineslurper wil hebben, er zijn als de economie weer aantrekt kansen genoeg voor europeesche fabrikanten in the states omdat zij de trend tot downsizing al ingezet hebben en daarmee ook succesvol lijken te zijn.
Wie had je geloofd als je 5 jaar geleden gezegd had dat er in de toekomst een 1.4 Turbo motor 200 pk in een Golf zou komen, kreeg je een enkeltje naar het Grote Beek in Eindhoven ( Psychiatrisch Kliniek)
Iedereen die zich bewust was van 't feit dat er een Kyotoprotocol was ondertekend, begreep dat dát wel de toekomst zou worden.

De grap is dat veel mensen alleen naar zichzelf kijken. Vorige week had ik een discussie met een vriend van me over (V8) hybride auto's en downsizing van motoren zonder in te leveren op pk's. Hij begon over het milieu en was daardoor fel tegenstander van alles wat hiermee te maken had. Ik zei, waarom denk je niet in kosten? Energieprijzen stijgen, mensen kunnen t niet meer betalen, dus wat is er dan mis met een electromotor in je V8-bolide/limo? Toen zei hij: ja, maar het gaat toch om 't gezeik met milieu. Ik: ja, maar het is ook een vorm van kostenbasparing, zonder meteen allemaal in een langzame auto te hoeven rijden!
Zo had 'ie 't nog niet bekeken... en dat vind ik raar cq. narrowminded.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 dec 2008, 13:55

Rico schreef:Ik las laatst ergens dat GM 70000 werknemers heeft maar ook nog eens voor 430000 mensen pensioen betaalT. Dat kan natuurlijk nooit goed gaan.
70.000 man in dienst? Lijkt me een te laag getal. Ik heb 't idee dat er 100.000-en mensen werken, wereldwijd, maar dat is dus niet zo.

Mensen leven te lang, dat blijft wel weer. :)

SteV6

Bericht door SteV6 » 12 dec 2008, 17:18

Big Three lijk wel een soapserie:

- we betalen wel
- we betalen niet
- we betalen wel

Witte Huis wil nu toch geld betalen uit het fonds om tijd te rekken.

En dan volgend jaar toch falliet laten gaan en doorstarten zonder de pensioenlasten ... shit happens :roll:

SteV6

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 12 dec 2008, 18:09

Dennis Cavallino schreef:
Rico schreef:Ik las laatst ergens dat GM 70000 werknemers heeft maar ook nog eens voor 430000 mensen pensioen betaalT. Dat kan natuurlijk nooit goed gaan.
70.000 man in dienst? Lijkt me een te laag getal. Ik heb 't idee dat er 100.000-en mensen werken, wereldwijd, maar dat is dus niet zo.

Mensen leven te lang, dat blijft wel weer. :)
Volgens de Fortune 500 hebben ze 335.000 medewerkers, volgens Wikipedia 266.000 in 2008 en volgens BusinessWeek 300.000. De totale schuldenlast is meer dan 300 miljard ollar (!). Ter info, in 1985 hadden ze zo'n 800.000 medewerkers, je kunt je dus voorstellen dat de pensioenlasten enorm zijn.
The carmaker is saddled with a $1,600-per-vehicle handicap in so-called legacy costs, mostly retiree health and pension benefits
General Motors on Jan. 1, 2009, will cease to provide health care coverage for more than 100,000 retirees and their dependents
GM's combined pension and retiree-health-care costs run $7 billion annually and have cost GM more than $103 billion over the past 15 years, according to GM chairman and CEO Richard Wagoner.

leonard

Bericht door leonard » 12 dec 2008, 21:01

Het probleem bij GM is bijna niet op te lossen.Als ze die 17 mia verstrekken dan is het uitstel van executie,als ze het niet doen word het op korte termijn het bekende dominostenen verhaal waarvan,op dit moment, niemand overziet wat de consequentie's zijn.Ben blij dat ik niet in de schoenen sta van de senaat.

Hopelijk leren we hiervan dat we de verzorgingstaat is wat uit moeten kleden en terug moeten naar een soberder vergoedingsbeleid want ook nederland staat dit te wachten!!

Michel P

Bericht door Michel P » 12 dec 2008, 21:17

leonard schreef:Het probleem bij GM is bijna niet op te lossen.Als ze die 17 mia verstrekken dan is het uitstel van executie,als ze het niet doen word het op korte termijn het bekende dominostenen verhaal waarvan,op dit moment, niemand overziet wat de consequentie's zijn.Ben blij dat ik niet in de schoenen sta van de senaat.

Hopelijk leren we hiervan dat we de verzorgingstaat is wat uit moeten kleden en terug moeten naar een soberder vergoedingsbeleid want ook nederland staat dit te wachten!!
+1 alle onzin subsidieclubjes droog leggen, en verder de belastingdruk fors naar beneden door hard te snijden in het absurd grote ambtenaren apparaat, geen kijk ons een flink zijn missies voor het leger in verweggistan, minder sinterklaas spelen met ontwikkelingsgeld.

Michel

leonard

Bericht door leonard » 13 dec 2008, 11:27

Michel P schreef:
leonard schreef:Het probleem bij GM is bijna niet op te lossen.Als ze die 17 mia verstrekken dan is het uitstel van executie,als ze het niet doen word het op korte termijn het bekende dominostenen verhaal waarvan,op dit moment, niemand overziet wat de consequentie's zijn.Ben blij dat ik niet in de schoenen sta van de senaat.

+1 alle onzin subsidieclubjes droog leggen, en verder de belastingdruk fors naar beneden door hard te snijden in het absurd grote ambtenaren apparaat, geen kijk ons een flink zijn missies voor het leger in verweggistan, minder sinterklaas spelen met ontwikkelingsgeld.

Michel

Nederland kan nu royaal doen vanwege o.a de gas inkomsten.Kijk eens naar de olieprijzen en de daaruit voortvloeiende begrotingstekorten,daaruit kan je niet anders concluderen dat er fors ingegrepen moet worden.

Overigens staat dit hele verhaal los van de recessie!! Ook als er geen recessie was geweest was dat toch wel komen bovendrijven!!

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 13 dec 2008, 15:05

SteV6 schreef:Toch toont het voorbeeld van jouw schoonzus aan Niels, dat de banken om een bepaalde reden toch de hand op de knip houden ...Dat is ook de reden dat ik denk dat mijn eerder geposte idee erachter zit. De huizenprijzen moeten omlaag om betaalbaarheid terug te krijgen. Want echte deflatie van de Euro zit helemaal niemand op te wachten, macro-economisch gezien.

Erik, tuurlijk is het plaatje iets ingewikkelder, maar voordat ik mijn boerenverstandsommetje opstelde heb ik wel even "onderzoek" gedaan en kwam tot de conclusie dat Jan Modaal een goed rekenvoorbeeld zou opleveren. Maar als je iets in de cijfers duikt dan zie je dat de prijsstijging van huizen jaarlijks voor heeft gelopen op de inflatie. De markt zal op een gegeven moment gecorrigeerd worden.

Ik ben heel benieuwd hoe de bank zich straks gaat opstellen als ik een extra deel van het maatschapspand kan kopen omdat een maat eruit gaat stappen. Kijken of ze onroerendgoed nog zakelijk willen financieren. Uit voorzorg probeer ik de verbouwing en inrichting helemaal uit eigen zak te betalen.

SteV6
Om eerlijk te zijn speelde het probleem zich al wat eerder af en vorig jaar wilde de bank niet verder gaan dan tot 5x bruto jaarinkomen. Momenteel zal de bank zich houden aan de 4.5 lijkt me maar dat weet ik dus niet zeker. Feit blijft dat als er geen geld loskomt het probleem niet wordt opgelost maar wordt verergerd. De huizenmarkt heeft idd een waardestijging gehad die niet inflatie gerelateerd was maar dat hoeft natuurlijk ook niet in een markt van vraag een aanbod. Wetende dat de huidige prijzen normaliter gewoon betaald worden en er een mega psychologisch effect plaatsvind zullen prijzen niet ver zakken lijkt me. Mensen blijven dan gewoon zitten waar ze nu zitten, en indien er andere huizen zijn aangeschaft dan zal het huidige toch een minimaal bedrag moeten opleveren wat niet verschrikkelijk veel lager kan zijn. Tenminste dit is mijn gedachte gang :wink:

Het probleem met pensioen uitkeringen van de "big 3" is ook wel een uitzonderlijk legacy probleem natuurlijk. In NL zie ik dat echt niet zo snel gebeuren. De staal industrie in de VS was vroeger gewoon enorm en een dergelijke grote werkgever is er in NL gewoon niet. Daarnaast heeft die industrie in de VS enorm moeten inkrimpen omdat ze een aanzienlijk deel hebben laten afsnoepen door de Jappanners, i.p.v. daarvan te leren zijn ze gewoon stug doorgegaan waardoor het "vergrijzingsprobleem" is ontstaan. Minder mensen betalen voor meer mensen. In AV staat een duidelijk verhaal omtrent dit probleem met aantal dingen die boekdelen spreken. In 1978 werd de CAFE wetgeving van kracht die zich richt op een maximaal gemiddeld benzineverbruik van 1 op 12 maar voor de SUV en Pick-up werd een uitzondering gemaakt vanwege het enorme commerciele succes natuurlijk :hammer: Goede bijsturing door de staat zeg maar :lol: Dat na 20 jaar na dato nog steeds niemand het licht ziet zegt natuurlijk genoeg. Er is dan ook 0,0 veranderd in het beleid sinds toen en met het huidige vertrouwen van de consument in de olieprijs heb je dan gewoon geen bestaansrecht meer. Even een nieuwe zuinige auto ontwikkelen en op de markt zetten is er gewoon niet bij. Een tweede voorbeeld; GM heeft een dealernet van 7000 stuks terwijl Toyota er slechts 1700 heeft.... Verder heeft GM in de VS 150.000 werknemers, buiten de VS 100.000 en betaald pensioen aan bijna 450.000 mensen.

Kortom de autoindustrie van de VS is gewoon nooit met z'n tijd meegegaan. Massa ontslagen in de jaren 80 is ook gewoon een gevolg geweest van het hebben van een verkeerde visie. De visie: wij zijn Amerikaan en we hebben recht op een V8 (Quote Al Bundy) :wink: Inversteren is dan ook zinloos natuurlijk en dat ziet de VS dan nu ook wel in. Dat ze 20 jaar lang hebben liggen slapen is ook wel duidelijk :goodnight: Een ander probleem dat de VS heeft is dat 50% voor de overheid werkt en dat dus 50% van de VS het totale kapitaal moet verdienen. Tel daarbij op dat de staal/autoindustrie en alle achterliggende schakels eigenlijk ook al jaren deels overheid zijn vanwege de staatsteun en je ziet dat de VS echt gewoon een mega probleem heeft.

Lering trekken als NL? Tja met het omzetten van het zorgstelsel in 2006? is het systeem van de VS gekopieerd :lol: De hele wereld laat zich nog altijd lijden door de VS. Zodra we daar vanaf stappen als EU zijnde dan is het financiele probleem ook over imho.

RVV

Bericht door RVV » 14 dec 2008, 00:22

Waarom gaan die auto fabriakanten in de states niet gewoon failliet ? Al het overtollige kunnen ze dan lozen.. en uit de puinhopen kunnen gezonde autobedrijven onstaan.

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van geen gezichtsverlies willen lijden..

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 14 dec 2008, 01:55

Precies, zijn ze ook van die pensioenen af :wink:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 dec 2008, 10:20

Rico schreef:Waarom gaan die auto fabriakanten in de states niet gewoon failliet ? Al het overtollige kunnen ze dan lozen.. en uit de puinhopen kunnen gezonde autobedrijven onstaan.

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van geen gezichtsverlies willen lijden..

Omdat in het meest gunstige scenario er 7 miljoen mensen hun baan verliezen................................

Maus335i

Bericht door Maus335i » 14 dec 2008, 10:34

Er zijn inderdaad veel leveranciers die volledig afhankelijk zijn van de markt van GM, Chrysler en Ford. Ford staat er het beste voor van de 3, maar zal waarschijnlijk ook failliet gaan als de toeleveranciers dat ook zijn. Daarnaast hebben de 3 samen een enorme schuldenberg die in 1 klap weg is als ze inderdaad failliet gaan, wat weer een aantal banken diep in de problemen brengt, om het maar niet te hebben over de 7000 dealerships die GM alleen al heeft, transportbedrijven enz. enz.

En ze zijn dan wel "van die pensioenen af", maar waar moeten deze mensen vervolgens van eten dan? In Amerika werkt het pensioenstelsel net iets anders dan hier :)

Peric

Bericht door Peric » 14 dec 2008, 13:07

Ik benijd Obama niet.. :)

leonard

Bericht door leonard » 14 dec 2008, 14:23

Wat ik al zei,het is kiezen uit alleen maar slechte optie's.Persoonlijk zou ik echt de oplossing niet weten,Als je er over nadenkt moet er wel een onbeschrijfelijke crisis boven ons hoofd hangen,(of alleen de amerikanen??)waar niemand het eindresultaat van kan voorspellen.In de hele wereld word simpelweg teveel geproduceerd met de daaruit voortvloeiende overschotten tot gevolg.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 dec 2008, 16:10

Ja Leonard, alle doomscenario's komen erg dichtbij.

Het het IMF is nog niet zo heel somber, aangezien ze eind 2009 al een verbetering verwachten. Terwijl de echte klappen nog moeten komen imho, maar misschien bedoelt 'ie de beurskoersen? Dat klinkt aannemelijker. Maar zoals we in dit draadje hebben gelezen deden ze ons een half jaar geleden ook geloven dat er niets aan de hand was. :) Het zijn gewoon overbetaalde ingeslapen prutsers bij dat IMF. Ze hebben ook 0,0 ervaring met dit soort situaties, want zoals ze zelf zeggen is het vanaf de WWII niet voorgekomen dat een wereldwijde recessie eraan komt. Dus wat hebben we aan het IMF in deze situatie? Eigenlijk niet veel.
IMF verwacht economisch herstel vanaf eind 2009

WASHINGTON - Topman Dominique Strauss-Kahn van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) verwacht dat de wereldeconomie pas vanaf eind 2009 herstel zal laten zien. Hij waarschuwde maandag voor een wereldwijde recessie en in 2009 een ''moeilijk jaar''.
''De wereldwijde vooruitzichten blijven achteruit gaan. De mogelijkheid van een wereldwijde recessie staat nu echt voor ons'', aldus de topman maandag. Volgens hem neemt de productie af in een tempo dat nog niet eerder is gezien.

Vorige maand voorspelde het IMF dat geavanceerde landen volgend jaar voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog gemiddeld een economische krimp zullen laten zien. Het instituut riep overheden op bestedingen te doen om de financiële crisis te bestrijden.

Plaats reactie