SteV6 schreef:Toch toont het voorbeeld van jouw schoonzus aan Niels, dat de banken om een bepaalde reden toch de hand op de knip houden ...Dat is ook de reden dat ik denk dat mijn eerder geposte idee erachter zit. De huizenprijzen moeten omlaag om betaalbaarheid terug te krijgen. Want echte deflatie van de Euro zit helemaal niemand op te wachten, macro-economisch gezien.
Erik, tuurlijk is het plaatje iets ingewikkelder, maar voordat ik mijn boerenverstandsommetje opstelde heb ik wel even "onderzoek" gedaan en kwam tot de conclusie dat Jan Modaal een goed rekenvoorbeeld zou opleveren. Maar als je iets in de cijfers duikt dan zie je dat de prijsstijging van huizen jaarlijks voor heeft gelopen op de inflatie. De markt zal op een gegeven moment gecorrigeerd worden.
Ik ben heel benieuwd hoe de bank zich straks gaat opstellen als ik een extra deel van het maatschapspand kan kopen omdat een maat eruit gaat stappen. Kijken of ze onroerendgoed nog zakelijk willen financieren. Uit voorzorg probeer ik de verbouwing en inrichting helemaal uit eigen zak te betalen.
SteV6
Om eerlijk te zijn speelde het probleem zich al wat eerder af en vorig jaar wilde de bank niet verder gaan dan tot 5x bruto jaarinkomen. Momenteel zal de bank zich houden aan de 4.5 lijkt me maar dat weet ik dus niet zeker. Feit blijft dat als er geen geld loskomt het probleem niet wordt opgelost maar wordt verergerd. De huizenmarkt heeft idd een waardestijging gehad die niet inflatie gerelateerd was maar dat hoeft natuurlijk ook niet in een markt van vraag een aanbod. Wetende dat de huidige prijzen normaliter gewoon betaald worden en er een mega psychologisch effect plaatsvind zullen prijzen niet ver zakken lijkt me. Mensen blijven dan gewoon zitten waar ze nu zitten, en indien er andere huizen zijn aangeschaft dan zal het huidige toch een minimaal bedrag moeten opleveren wat niet verschrikkelijk veel lager kan zijn. Tenminste dit is mijn gedachte gang
Het probleem met pensioen uitkeringen van de "big 3" is ook wel een uitzonderlijk legacy probleem natuurlijk. In NL zie ik dat echt niet zo snel gebeuren. De staal industrie in de VS was vroeger gewoon enorm en een dergelijke grote werkgever is er in NL gewoon niet. Daarnaast heeft die industrie in de VS enorm moeten inkrimpen omdat ze een aanzienlijk deel hebben laten afsnoepen door de Jappanners, i.p.v. daarvan te leren zijn ze gewoon stug doorgegaan waardoor het "vergrijzingsprobleem" is ontstaan. Minder mensen betalen voor meer mensen. In AV staat een duidelijk verhaal omtrent dit probleem met aantal dingen die boekdelen spreken. In 1978 werd de CAFE wetgeving van kracht die zich richt op een maximaal gemiddeld benzineverbruik van 1 op 12 maar voor de SUV en Pick-up werd een uitzondering gemaakt vanwege het enorme commerciele succes natuurlijk

Goede bijsturing door de staat zeg maar

Dat na 20 jaar na dato nog steeds niemand het licht ziet zegt natuurlijk genoeg. Er is dan ook 0,0 veranderd in het beleid sinds toen en met het huidige vertrouwen van de consument in de olieprijs heb je dan gewoon geen bestaansrecht meer. Even een nieuwe zuinige auto ontwikkelen en op de markt zetten is er gewoon niet bij. Een tweede voorbeeld; GM heeft een dealernet van 7000 stuks terwijl Toyota er slechts 1700 heeft.... Verder heeft GM in de VS 150.000 werknemers, buiten de VS 100.000 en betaald pensioen aan bijna 450.000 mensen.
Kortom de autoindustrie van de VS is gewoon nooit met z'n tijd meegegaan. Massa ontslagen in de jaren 80 is ook gewoon een gevolg geweest van het hebben van een verkeerde visie. De visie: wij zijn Amerikaan en we hebben recht op een V8 (Quote Al Bundy)

Inversteren is dan ook zinloos natuurlijk en dat ziet de VS dan nu ook wel in. Dat ze 20 jaar lang hebben liggen slapen is ook wel duidelijk

Een ander probleem dat de VS heeft is dat 50% voor de overheid werkt en dat dus 50% van de VS het totale kapitaal moet verdienen. Tel daarbij op dat de staal/autoindustrie en alle achterliggende schakels eigenlijk ook al jaren deels overheid zijn vanwege de staatsteun en je ziet dat de VS echt gewoon een mega probleem heeft.
Lering trekken als NL? Tja met het omzetten van het zorgstelsel in 2006? is het systeem van de VS gekopieerd

De hele wereld laat zich nog altijd l
ijden door de VS. Zodra we daar vanaf stappen als EU zijnde dan is het financiele probleem ook over imho.