Ik ga geen verhaal wegkapen voordat zijn blog online staat.
Ik wel

. Uitgewerkt verhaal komt tzt wel. Nu even mijn rauwe aantekeningen delen van de Golf GTI TCR vs CUPRA R.
Allereerst het uiterlijk. Ik ben GTI fan en ik weet meteen weer waarom als ik de GTI TCR zie staan. Zeker de TCR die net wat dikker en meer opgepompt is dan een gewone GTI. Hij klopt gewoon. Zwart en zwart is een gewaagde kleurcombi maar hij kan het hebben. Je ziet de TCR sticker aan de zijkant bijna niet meer. Volgens Erik een plus maar ik ben wel van de stickers en de kleurtjes. De rode bies op de grill en koplampen blijft GTI trademark en supergaaf.
Het interieur van de GTI TCR is vanuit een objectief oogpunt een plaatje. Mooie materialen, prachtige digitale tellers, mooie alcantara stoelen en een fit&finish die nog steeds premium-esque is. En dat terwijl de Golf 7 al sinds 2012/2013 op de markt is. Echt heel bijzonder. Alles zit op de plaats waar je het verwacht en werkt voorbeeldig. Vanuit een emotioneel oogpunt kan ik een hele kleine teleurstelling niet onderdrukken. Op het rode markering op het stuur na is dit gewoon het standaard GTI interieur. Ik mis wat meer hardcore sportelementen zoals dikke bucketseats, een alcantara stuurtje en dat soort zaken. Gewoon om het even wat specialer te maken.
Erik had verwacht dat de GTI TCR hetzelfde zou zijn als de Cupra R. Een logische gedachte, op papier is de techniek hetzelfde. Toch is de praktijk wat anders. Je moet de GTI TCR meer zien als een (licht) opgepluste GTI Performance. Iets meer vermogen (290 ipv 245), een iets straffer onderstel, een iets luidere uitlaat, betere remmen en wat leuker uiterlijk en dat is het eigenlijk wel. Het is en blijft een GTI. Een allrounder. Geschikt voor alledag. Geschikt voor moeders de vrouw. Maar ook geschikt als je lekker wilt sturen. Want dat doet de GTI TCR absoluut. Als totaalpakketje is het net wat leuker en fijner dan een gewone GTI zonder dat de auto nerveus of onhandelbaar wordt. De meerprijs tov de GTI zeker waard. Ik speel ook even mijn interne film af met de Golf R die ik ook heb gereden. Een auto waar ik groot fan van ben. De TCR is dankzij de FWD iets spectaculairder, de Golf R countert weer met het gevoel dat je in een mini RS4 rijdt en altijd levert. Ongeacht omstandigheden. Heeft beiden zijn charme.
Maar.....de GTI TCR mist de focus en scherpte van de SEAT Leon CUPRA R. Die stuurt veel agressiever in. Bij de Golf moet je eerst even door wat wazigheid heen terwijl de CUPRA meteen reageert en bijt. Ook heeft de CUPRA veel meer tractie. Waar je in de Golf GTI TCR onderstuur hebt kun je in de CUPRA nog gas bijgeven. H Ok, de banden verschillen (Continental Sportcontact 6 vs Pirelli P Zero) maar beide banden zijn geen toppers in het segment. Ik denk dat het aangepaste camber van de CUPRA hier een positief effect heeft. Ook is de CUPRA net iets rapper. Niet alleen in rechte lijn, maar de motor pakt ook eerder en feller op. De TCR moet altijd heel even druk opbouwen. Dan gaat ie prima overigens, want de TSI is gewoon een lekker blok maar de CUPRA is gewoon iets sneller. Ongeacht of ie 290 of 300 pk heeft. Het volwassen karakter van de Golf (of het puberale karakter van de CUPRA zie je ook terug bij de uitlaat. Die is luider in de CUPRA. Het extra nepgeluid in CUPRA modus is overigens storend (heb ik vandaag bij JD meteen laten uitschakelen) maar de DSG scheten en knallen zijn veel luider. De Golf pruttelt ook wel wat. Best mooi en leuk maar wel minder heftig. De DSG scheten hoor je zelfs nauwelijks. Zoals de hele auto duidelijk minder heftig is dan de CUPRA. Die voelt veel specialer aan. Die kun je eerder vergelijken met de Clubsport S terwijl de GTI TCR exact hetzelfde reed als de Clubsport.
Welke is beter? Dat hangt van je voorkeur af. Het is maar wat je zoekt. De GTI TCR is de volwassen allrounder. De CUPRA de 'trackday' auto. Beide auto's zijn voortreffelijk en ik snap heel goed waarom Erik voor de GTI TCR gekozen heeft. Misschien wel de beste allrounder op de markt inc premium sausje.
Al snap ik de GTI TCR niet helemaal. Let me explain. In het snelle Golf gamma zijn de GTI Performance en Golf R ook al volwassen allrounders. Juist een CUPRA R achtige Golf ontbreekt. Ze hebben de hardware in huis (CUPRA R!) dus waarom hebben ze de GTI TCR niet wat scherper gemaakt? Hoe goed de auto ook is, de TCR voelt wel een klein beetje aan als een marketingproduct (wel een hele goede) terwijl de CUPRA R wel de scherpte heeft die je mag verwachten van een 'special built' auto.
O ja, ook meteen maar na onze rit de CUPRA R onder handen laten nemen bij JD. Nu 391 pk/511 nm. In principe stage 1 (chip op maat inc air intake en wat kleine aanpassingen om turbo meer lucht te geven). Ook DSG bak laten aanpassen (vermogen in 1 en 2 wat geknepen) en het fake motorgeluid op 0 laten zetten. Heerlijk!