sitechris: BMW M140i --> SEAT Leon CUPRA R --> Ford Fiesta ST

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gijzert

Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R

Bericht door Gijzert » 15 jan 2020, 18:09

Jeroen schreef: 15 jan 2020, 17:43
sitechris schreef: 14 jan 2020, 19:54 De koning is dood. Leve de nieuwe koning. Ik heb inmiddels al 5.000 kilometer in de SEAT Leon CUPRA R achter de rug en kan het niet laten om de auto te vergelijken met de BMW M140i die ik hiervoor reed. Hoe doet de SEAT het ten opzichte van de BMW?

https://driveaholic.nl/duurtest-seat-le ... indrukken/

Leuk stukje, maar je vergelijkt een standaard 140i (op een sper na) met een opgeprepte Cupra R. Logisch dat de R wat scherper en beter stuurt, tegenover een auto met een standaard fabrieksonderstel en besturing. Als van de BMW nu een dergelijk ' speciaaltje' bestond was het vergelijk wat eerlijker.
Maar dan kun je geen enkele auto vergelijken.
Cupra R rolt gewoon zo uit de fabriek net als de bmw. Prima te vergelijken op deze manier.

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 15 jan 2020, 19:11

sitechris schreef: 14 jan 2020, 19:54 De koning is dood. Leve de nieuwe koning. Ik heb inmiddels al 5.000 kilometer in de SEAT Leon CUPRA R achter de rug en kan het niet laten om de auto te vergelijken met de BMW M140i die ik hiervoor reed. Hoe doet de SEAT het ten opzichte van de BMW?

Leuk stukje, maar je vergelijkt een standaard 140i (op een sper na) met een opgeprepte Cupra R. Logisch dat de R wat scherper en beter stuurt, tegenover een auto met een standaard fabrieksonderstel en besturing. Als van de BMW nu een dergelijk ' speciaaltje' bestond was het vergelijk wat eerlijker.
Klopt. Alleen heeft BMW die niet in dit prijssegment. Een BMW M2 is hele andere categorie.

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 15 jan 2020, 19:18

Vergeet de BMW meer foto’s van de CUPRA R graag.

sitechris

Bericht door sitechris » 15 jan 2020, 19:34

Ik ga geen verhaal wegkapen voordat zijn blog online staat.
Ik wel ;). Uitgewerkt verhaal komt tzt wel. Nu even mijn rauwe aantekeningen delen van de Golf GTI TCR vs CUPRA R.

Allereerst het uiterlijk. Ik ben GTI fan en ik weet meteen weer waarom als ik de GTI TCR zie staan. Zeker de TCR die net wat dikker en meer opgepompt is dan een gewone GTI. Hij klopt gewoon. Zwart en zwart is een gewaagde kleurcombi maar hij kan het hebben. Je ziet de TCR sticker aan de zijkant bijna niet meer. Volgens Erik een plus maar ik ben wel van de stickers en de kleurtjes. De rode bies op de grill en koplampen blijft GTI trademark en supergaaf.

Het interieur van de GTI TCR is vanuit een objectief oogpunt een plaatje. Mooie materialen, prachtige digitale tellers, mooie alcantara stoelen en een fit&finish die nog steeds premium-esque is. En dat terwijl de Golf 7 al sinds 2012/2013 op de markt is. Echt heel bijzonder. Alles zit op de plaats waar je het verwacht en werkt voorbeeldig. Vanuit een emotioneel oogpunt kan ik een hele kleine teleurstelling niet onderdrukken. Op het rode markering op het stuur na is dit gewoon het standaard GTI interieur. Ik mis wat meer hardcore sportelementen zoals dikke bucketseats, een alcantara stuurtje en dat soort zaken. Gewoon om het even wat specialer te maken.

Erik had verwacht dat de GTI TCR hetzelfde zou zijn als de Cupra R. Een logische gedachte, op papier is de techniek hetzelfde. Toch is de praktijk wat anders. Je moet de GTI TCR meer zien als een (licht) opgepluste GTI Performance. Iets meer vermogen (290 ipv 245), een iets straffer onderstel, een iets luidere uitlaat, betere remmen en wat leuker uiterlijk en dat is het eigenlijk wel. Het is en blijft een GTI. Een allrounder. Geschikt voor alledag. Geschikt voor moeders de vrouw. Maar ook geschikt als je lekker wilt sturen. Want dat doet de GTI TCR absoluut. Als totaalpakketje is het net wat leuker en fijner dan een gewone GTI zonder dat de auto nerveus of onhandelbaar wordt. De meerprijs tov de GTI zeker waard. Ik speel ook even mijn interne film af met de Golf R die ik ook heb gereden. Een auto waar ik groot fan van ben. De TCR is dankzij de FWD iets spectaculairder, de Golf R countert weer met het gevoel dat je in een mini RS4 rijdt en altijd levert. Ongeacht omstandigheden. Heeft beiden zijn charme.

Maar.....de GTI TCR mist de focus en scherpte van de SEAT Leon CUPRA R. Die stuurt veel agressiever in. Bij de Golf moet je eerst even door wat wazigheid heen terwijl de CUPRA meteen reageert en bijt. Ook heeft de CUPRA veel meer tractie. Waar je in de Golf GTI TCR onderstuur hebt kun je in de CUPRA nog gas bijgeven. H Ok, de banden verschillen (Continental Sportcontact 6 vs Pirelli P Zero) maar beide banden zijn geen toppers in het segment. Ik denk dat het aangepaste camber van de CUPRA hier een positief effect heeft. Ook is de CUPRA net iets rapper. Niet alleen in rechte lijn, maar de motor pakt ook eerder en feller op. De TCR moet altijd heel even druk opbouwen. Dan gaat ie prima overigens, want de TSI is gewoon een lekker blok maar de CUPRA is gewoon iets sneller. Ongeacht of ie 290 of 300 pk heeft. Het volwassen karakter van de Golf (of het puberale karakter van de CUPRA zie je ook terug bij de uitlaat. Die is luider in de CUPRA. Het extra nepgeluid in CUPRA modus is overigens storend (heb ik vandaag bij JD meteen laten uitschakelen) maar de DSG scheten en knallen zijn veel luider. De Golf pruttelt ook wel wat. Best mooi en leuk maar wel minder heftig. De DSG scheten hoor je zelfs nauwelijks. Zoals de hele auto duidelijk minder heftig is dan de CUPRA. Die voelt veel specialer aan. Die kun je eerder vergelijken met de Clubsport S terwijl de GTI TCR exact hetzelfde reed als de Clubsport.

Welke is beter? Dat hangt van je voorkeur af. Het is maar wat je zoekt. De GTI TCR is de volwassen allrounder. De CUPRA de 'trackday' auto. Beide auto's zijn voortreffelijk en ik snap heel goed waarom Erik voor de GTI TCR gekozen heeft. Misschien wel de beste allrounder op de markt inc premium sausje.

Al snap ik de GTI TCR niet helemaal. Let me explain. In het snelle Golf gamma zijn de GTI Performance en Golf R ook al volwassen allrounders. Juist een CUPRA R achtige Golf ontbreekt. Ze hebben de hardware in huis (CUPRA R!) dus waarom hebben ze de GTI TCR niet wat scherper gemaakt? Hoe goed de auto ook is, de TCR voelt wel een klein beetje aan als een marketingproduct (wel een hele goede) terwijl de CUPRA R wel de scherpte heeft die je mag verwachten van een 'special built' auto.

O ja, ook meteen maar na onze rit de CUPRA R onder handen laten nemen bij JD. Nu 391 pk/511 nm. In principe stage 1 (chip op maat inc air intake en wat kleine aanpassingen om turbo meer lucht te geven). Ook DSG bak laten aanpassen (vermogen in 1 en 2 wat geknepen) en het fake motorgeluid op 0 laten zetten. Heerlijk!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door sitechris op 15 jan 2020, 19:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 15 jan 2020, 19:47

Leuk verhaal Chris! :)

Jeroen

Bericht door Jeroen » 15 jan 2020, 19:48

Gijzert schreef: 15 jan 2020, 18:09

Maar dan kun je geen enkele auto vergelijken.
Cupra R rolt gewoon zo uit de fabriek net als de bmw. Prima te vergelijken op deze manier.

Tuurlijk niet. Je vergelijkt een extra hete Cupra R met de duurste non M 1 serie. Die 1 serie is een compromis, die moet alles goed doen voor een relatief breed publiek. De Seat is juist veel minder een compromis, die moet vooral ultra sportief zijn. Da's mijn punt.

ErikS

Bericht door ErikS » 15 jan 2020, 19:49

En ik zou dus hetzelfde verhaal schrijven, maar dan andersom. 😜👍

De Cupra is meer track weapon. Ongelooflijk goed, stabiel, véél meer grip & een stabieler hoger vermogen(vooral onderin) . De GTI is meer allround, vermogen lijkt wat meer turbo gaterig. Ik hou er persoonlijk wel van, omdat je iets langer moet wachten op het vermogen komt het elke keer wat schopperiger in je rug over.

De cupra zou ik chippen, omdat je aan alles merkt dat hij meer kan hebben. De Golf is meer de allrounder, waardoor ik de 290 pk inderdaad ruim voldoende vind. Interieur van de Golf vind ik persoonlijk mooier, al zou een setje bucketseats met TCR bekleding het inderdaad af hebben gemaakt!

Grootste minpunt tov de Cupra? Onderstuur.
We gaan eerdaags dus richting Apeldoorn om daar eens wat aan te gaan doen. (iets meer camber voor).

Ook is het mij duidelijk dat ik de Pzero's echt ruk vindt. Een setje ps4's zullen ook vrij vlot gaan volgen!

Ik snap dat Chris de Cupra boven de GTI kiest. Hij stuurt meer in zijn eentje, maakt meer funritjes over de grens...... Ik zocht meer de allrounder waar m'n vrouw ook blij mee zou zijn. Mission accomplished in ieder geval, voor beide! 😎
Ik zou zelf de GTI altijd boven de Cupra verkiezen. Meer rust, geluid wat minder hard maar wel wat warmer, snel genoeg voor mijn rijstijl & een veel fijner interieur incl gebruiksgemak. Zou ik dicht bij de ring wonen? Cupra!

ErikS

Bericht door ErikS » 15 jan 2020, 19:53

De Seat is juist veel minder een compromis, die moet vooral ultra sportief zijn. Da's mijn punt.
En dat hebben ze bijzonder goed gedaan. Lastwisseling in bochtencombinatie links rechts, veel harder dan je zou denken dat kan...... Waanzinnig.

Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Bericht door Godspeed » 15 jan 2020, 21:12

Leuk verhaal, dikke wagens! Lijkt me beide geen straf om mee te moeten sturen. Ben zelf altijd erg content geweest met de Golf (2x diesel, dat dan weer wel), maar de scherpte die de Leon in de basis al wat meer heeft is mooi meegenomen (aldus jou, Chris). GTI (TCR) en/of CUPRA (R) helaas geen ervaring mee zelf.

Mooi detail ook om mee af te sluiten; "O ja, ff ca. 100 pk erbij voor de Cupra" :lol:

sitechris

Bericht door sitechris » 15 jan 2020, 21:25

Ja. Klein detail idd ;)

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 15 jan 2020, 23:05

Wat loopt dat ding zeg!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 16 jan 2020, 00:56

Je moet de GTI TCR meer zien als een (licht) opgepluste GTI Performance. Iets meer vermogen (290 ipv 245), een iets straffer onderstel, een iets luidere uitlaat, betere remmen en wat leuker uiterlijk en dat is het eigenlijk wel. Het is en blijft een GTI. Een allrounder. Geschikt voor alledag. Geschikt voor moeders de vrouw. Maar ook geschikt als je lekker wilt sturen. Want dat doet de GTI TCR absoluut. Als totaalpakketje is het net wat leuker en fijner dan een gewone GTI zonder dat de auto nerveus of onhandelbaar wordt. De meerprijs tov de GTI zeker waard.
Hmmm, ik houd die markt ook wat in de gaten en dan heb je een GTi Performance van 2019 voor ongeveer 33k terwijl een TCR 2019 ongeveer 42k doet. 9k is wel geld, voor bijna dezelfde auto. Prijzen varieren wel enorm bij verschillende aanbieders. Wellicht zou ik alsnog voor de TCR gaan maar of dat te rechtvaardigen is met dat verschil?

Verder mooi verhaal weer met 2 gave karren :)

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 16 jan 2020, 05:27

Ik zou net als Chris voor de Cupra R gaan. Meer een rijders auto en het uiterlijk van de SEAT spreekt me ook meer aan. Wel grappig dat je de conclusie van Chris ook zo kunt toepassen op de auto’s van ruim tien jaar gelden. Heb toen om dezelfde redenen een Cupra verkozen boven een GTI 30 Edition.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 16 jan 2020, 07:47

Mooi verhaal!

sitechris

Bericht door sitechris » 16 jan 2020, 09:21

Arthur schreef: 16 jan 2020, 00:56
Je moet de GTI TCR meer zien als een (licht) opgepluste GTI Performance. Iets meer vermogen (290 ipv 245), een iets straffer onderstel, een iets luidere uitlaat, betere remmen en wat leuker uiterlijk en dat is het eigenlijk wel. Het is en blijft een GTI. Een allrounder. Geschikt voor alledag. Geschikt voor moeders de vrouw. Maar ook geschikt als je lekker wilt sturen. Want dat doet de GTI TCR absoluut. Als totaalpakketje is het net wat leuker en fijner dan een gewone GTI zonder dat de auto nerveus of onhandelbaar wordt. De meerprijs tov de GTI zeker waard.
Hmmm, ik houd die markt ook wat in de gaten en dan heb je een GTi Performance van 2019 voor ongeveer 33k terwijl een TCR 2019 ongeveer 42k doet. 9k is wel geld, voor bijna dezelfde auto. Prijzen varieren wel enorm bij verschillende aanbieders. Wellicht zou ik alsnog voor de TCR gaan maar of dat te rechtvaardigen is met dat verschil?

Probleem van gewone GTI Performance is dat de auto als totaalpakket een tikje 'underwhelming' is. Fijne auto maar qua prikkels net niet.

ErikS

Bericht door ErikS » 16 jan 2020, 09:24

Arthur schreef: 16 jan 2020, 00:56

Ik vind persoonlijk dat een TCR de meerprijs wel waard is. (duhhh)
Maar je moet wel uitkijken, voor 42K krijg je er geen een met het TOP pakket. (alles instelbaar, onderstel ed., verhoogde top, 19 inch)

De mijne heeft alles wat ik zou willen op een Golf. Dynaudio was leuk geweest maar wat er nu in zit is ook top. Panorama dak, adaptief onderstel, 290 pk, sper, titanium uitlaat (met OPF maar het geluid is hard genoeg)

Een Performance uit 2019 voor 33k? Dat is dan een serieus kale wagen tov een dik uitgevoerde TCR. Ik zou zeggen... Waar heb je die gezien?! Mocht je een keer willen sturen in een TCR ben je van harte welkom trouwens. :thumbup:

dvh

Bericht door dvh » 16 jan 2020, 10:03

Zat even te marktplaatsen en kwam deze Cupra tegen:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/sea ... ck-bu.html

Best tof. Maar wat een geld :-)
En dan nog 'maar' 300pk.

allen

Bericht door allen » 16 jan 2020, 10:15

Waarvan 20k bpm en 8k btw? Wat een belastingen betaal je in NL. Al ken ik landen waarbij dit nog een schijntje is. :lol:

Arthur

Bericht door Arthur » 16 jan 2020, 11:02

@ErikS: hier 2 voorbeelden. Vast niet naar de zin van iedereen, qua opties, maar wel een Performance voor 33,5k

https://www.autotrack.nl/tweedehands/vo ... f/46800232

https://www.autotrack.nl/tweedehands/vo ... f/46943919

Arthur

Bericht door Arthur » 16 jan 2020, 11:07

En dit is een aardige TCR voor 42k; https://www.autotrack.nl/tweedehands/vo ... f/48164790

En deze ‘vollere’ voor 44k; https://www.autotrack.nl/tweedehands/vo ... f/47804890

Oh, en bedankt voor het aanbod! Mocht ik het er aan toe hebben moeten we dat maar eens doen :thumbup:

Arthur

Bericht door Arthur » 16 jan 2020, 11:11

dvh schreef: 16 jan 2020, 10:03 Zat even te marktplaatsen en kwam deze Cupra tegen:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/sea ... ck-bu.html

Best tof. Maar wat een geld :-)
En dan nog 'maar' 300pk.
Heb je ook een 2019 BMW 540i (touring) voor, mocht je dat ook leuk vinden.

ErikS

Bericht door ErikS » 16 jan 2020, 11:51

Arthur schreef: 16 jan 2020, 11:07 En dit is een aardige TCR voor 42k; https://www.autotrack.nl/tweedehands/vo ... f/48164790

En deze ‘vollere’ voor 44k; https://www.autotrack.nl/tweedehands/vo ... f/47804890

Oh, en bedankt voor het aanbod! Mocht ik het er aan toe hebben moeten we dat maar eens doen :thumbup:
Een volle voor 44K moet lukken inderdaad, been there..... ;-)

You're welcome. :thumbup:

Zit trouwens te kijken & vergelijken met die 2e Performance. 33K is scherp geld.....

Mist tov de 44K TCR:

Schuifdak / panodak
19", Voorbumper, diffuser, extra spoiler lipje op de spoiler achter
45PK -> top van 248 ipv 263 (maar rij ik nooit)
titanium uitlaat
Sper? <- en vooral die zou ik echt niet willen missen
Ik zie wel de 'Mode' knop, maar in de beschrijving niet dat alles ook adaptief is.

Ligt er ook gewoon aan hoe lang je er mee rijdt. ik denk dat die 33K GTI bijzonder weinig gaat afschrijven..... Tenzij je gaat upgraden.
Setje velgen, chippen, verlagen......... De TCR heeft het allemaal niet nodig. :blink:

sitechris

Bericht door sitechris » 17 jan 2020, 20:08

De uitdraai van rollerbank. Mods zijn:

ORG/OEM: 319pk & 420Nm (with mods & RON102 fuel)
JD Stage 1+: 391pk & 511Nm

Specs:
VW Racing Turbo intake pipe
Intake mod with K&N Panel filter
JD Stage 1+ software
JD DSG Stage 2 software
Aral RON102 fuel

Afbeelding

Kadett

Bericht door Kadett » 18 jan 2020, 05:25

Toch knap dat de 2.0 van VAG relatief makkelijk te kietelen is. Nu is dit wel met 102 benzine. Hoeveel zou het vermogen zijn met normale 98, Vpower etc?

sitechris

Bericht door sitechris » 18 jan 2020, 08:34

Ik gok 10 pk minder?

Plaats reactie