Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Niels
Auto: Prius+

Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?

Bericht door Niels » 09 dec 2008, 00:04

@Michel; en f dan? Jaarlijkse bonus redelijk inzichtelijk zeg maar, is structureel en wijkt maximaal 0,2% af van de prognose :wink:

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 09 dec 2008, 11:12

http://www.nu.nl/news/1876320/32/Raboba ... lagen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De hypotheekrentes gaan geleidelijk omlaag. Zelf heb ik de afgelopen vijf jaar een variabele rente gehad. Ik ben benieuwed wat het wordt.

Is het een idee om een aantal post in een aparte hypotheek topic te zetten? Het is dan overzichtelijker.

HSR

Bericht door HSR » 10 dec 2008, 20:00

http://www.dumpert.nl/mediabase/327911/ ... t_mop.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Rutte met een sterke opmerking.

Niels

Bericht door Niels » 10 dec 2008, 20:13

Mwah, sterk....beetje voorspelbaar imho :wink: Haar betoog is ook niet best trouwens, beetje achteraf gelöl. Lekker makkelijk. Marktwerking is ook niet echt het sleutelwoord daarentegen :bag: Ben wel met em eens dat er wel wat van die 17 miljard hier mag blijven die M. Verhagen te besteden heeft :sealed:

SteV6

Bericht door SteV6 » 10 dec 2008, 21:07

Niels, bedoel je ook echt Verhagen of toch Koenders?

En toch even een theorie over banken, hypotheken en de huizenprijzen:

Zouden banken voorlopig met opzet de hypotheekmarkt op slot zetten om zo de huizenmarkt onder druk te zetten? Lees de huizenprijzen laten zakken.

Want als ik even uit de losse pols ga rekenen dan moet er aardig wat gebakken lucht uit de huizenprijzen. De ingrediënten:

- Modaal inkomen +/- € 30.000,-
- Gemiddelde huizenprijs +/- € 250.000,-
- Oude "grens" 4,5 maal bruto jaarsalaris.
- Gezinnetje, vader, moeder, 2 kindjes. Pa 1.0 fte, ma 0.5 fte werk.

Als banken weer op de oude manier hypotheken willen gaan verstrekken, dan kan Jan Modaal met zijn partime werkende partner veilig aan 4,5 x 1,5 x +/- € 30.000,- = € 200.000,- komen. Dat komt weer neer op een bruto jaarrentebedrag van ongeveer € 11.000,- en € 6.500,- aflossing per jaar. In totaal 30% van het bruto gezinsinkomen aan woonlasten.

Met dit simpele rekensommetje in mijn achterhoofd kom ik tot de conclusie dat de huizenprijzen de komende tijd met minimaal 15 maar waarschijnlijker 20% (!) zullen moeten gaan dalen ....

SteV6

Erik dB

Bericht door Erik dB » 10 dec 2008, 21:13

@Stev6: Mooi verhaal, maar je moet wel de verdeling tussen koop en huurhuizen meenemen in je verhaal, en/of de definitie van Jan Modaal aanpassen in Roderick modaal ( :roll: ). Hoeveel koophuizen zijn er in NL, en hoeveel mensen verdienen meer dan x? Dat het meest voorkomende (modus) inkomen 30k is is op zich niet zo boeiend denk ik. Een juiste(re) afspiegeling zou zijn als je mandjes aan de huizenkant (aantal huizen in de 150-200k range, 200-250k, etc) en inkomenskant (aantal gezinnen met een inkomen van 30-40k, 40-50k, etc) maakt en die met elkaar vergelijkt door het inkomen met 4.5 te vermenigvuldigen. Je huidige benadering gaat een beetje te kort door de bocht.

Niels

Bericht door Niels » 10 dec 2008, 21:29

@Stev: Verhagen heeft een budget van 17 miljard :bag:

En de 4,5x bruto jaar inkomen is een aardige stelregel maar gaat natuurlijk nergens over. M'n schoonzus wil kopen maar krijgt vanwege die regel eigenlijk niet genoeg geld los, allemaal leuk qua verantwoordelijkheid :blabla: ergo: huren is voor haar maandelijks gewoon 200,- duurder vanwege vrije sector e.d.

Michel P

Bericht door Michel P » 10 dec 2008, 22:15

@Niels, maar je huur niet meer kunnen betalen laat minder financiele ellende achter dan je hypotheek niet meer kunnen betalen.

Michel

HSR

Bericht door HSR » 10 dec 2008, 22:53

We moeten sowieso stoppen met het hele omslagsysteem. Daarnaast ernstig korten op uitkeringen en andere sinterklaaspraktijken. Overheidsbemoeienissen minimaliseren en helemaal stoppen met subsidies. Belastingen uitvlakken en transparant maken.

Echter, bovenstaande zaken zullen voor de hele bevolking initieel zeer onplezierig zijn, op langer termijn daarentegen denk ik dat het wel het beste is. Als we de huidige koers blijven varen zullen we binnen 10 a 20 jaar op een 2e recessie stoten die er voor zorgt dat alles in mekaar klapt zoals we dat nog nooit hebben durven bedenken.

Ik ben absoluut geen econoom derhalve de vraag; De banken krijgen een financiele injectie van de overheid. Geld dat geinvesteerd dient te worden om de economie weer te laten lopen. De blijven de banken op het geld zitten, dat is toch niet de afspraak? Daarnaast, de banken krijgen geld van de overheid ( lenen ze ). Dit geld moet vervolgens weer verstrekt worden aan de burgers ( geleend geld word dus weer verleend ). Was dit niet een van de redenen welke initieel de hele recessie in gang heeft gezet?

Vwb The big 3 uit detroit. 16 miljard investeren in een zinkend schip? Interessante is ook dat G.M. voor een deel in de problemen is geraakt door het vaak zo geprezen omslag systeem. Daarbij is G.M in 1987 ook in een dergelijk probleem verzeild geraakt. Prognose was dat ze in ernstige problemen zouden raken als ze geen efficiente wagens zouden gaan bouwen. Europa en zelfs het 'simpele' Japan kwamen met degelijke, sterke en zuinige wagens. Nu 20 jaar later hebben ze dus niks geleerd.

Niels

Bericht door Niels » 10 dec 2008, 23:49

Michel P schreef:@Niels, maar je huur niet meer kunnen betalen laat minder financiele ellende achter dan je hypotheek niet meer kunnen betalen.

Michel
Met een vaste baan zie ik het verschil niet Michel, als je 800,- aan huur op kunt hoesten dan is 650,- voor een hypotheek maandlast ook geen probleem :wink:

@Hugo: graaicultuur op niveau is in NL een zeer groot probleem maar wordt gezien als "carriere maken". Snijden in kosten gaat nooit ten koste van het hoger management :wink: Dit is allemaal mogelijk omdat we het financieel kunnen lijden. Daar helpt geen marktwerking tegen, echt niet. Sinterklaas cultuur afschaffen is prima maar nog liever de witte boorden criminaliteit, laat iemand maar gewoon eens wat presteren voor z'n geld. In AV deze maand staat nog een mooi stukje over de Big 3. Je broek zakt er vanaf :bag:

Michel P

Bericht door Michel P » 11 dec 2008, 08:50

@Niels,

Stel koopsom 200k, 20k kosten executiewaarde 180k, 3 maanden achterstand 3k, verkoopkosten. Schade al snel 50k...............

Stel huur 800 euro, 3 maand achterstand,...................

Michel

Niall

Bericht door Niall » 11 dec 2008, 09:05

@Michel; Daarom Hypotheek met NHG :bag:

Michel P

Bericht door Michel P » 11 dec 2008, 09:26

Scotsman schreef:@Michel; Daarom Hypotheek met NHG :bag:
Klopt, dan kom je niet in de schuldsanering als het aantoonbaar buiten je schuld om mis gaat.

Michel

Niels

Bericht door Niels » 11 dec 2008, 12:58

Michel P schreef:@Niels,

Stel koopsom 200k, 20k kosten executiewaarde 180k, 3 maanden achterstand 3k, verkoopkosten. Schade al snel 50k...............

Michel
Ik snap waarom het bedacht is Michel maar ik zie de relatie niet helemaal tussen iemand met een vast contract met een modaal loon en iemand met b.v. 2x modaal als je het hebt over een hypotheek maandlast van 650,- "achterstand" is dan helemaal niet relevant. Dat betekend namelijk dat die regel wordt aangehouden in geval van ontslag en 70% inkomen. Tja hoeveel zekerheid wil je hebben als bank :roll: Als starter met een modaal inkomen doe je het volgens mij niet slecht maar je kunt dan nog niet eens 160.000,- voor een apartementje uitgeven :hmmm: Maar als je wilt huren zit je in de vrije sector te kloten a 800,- per maand + drie maanden borg :bag: Het enige waar je voor moet waken is die grens dusdanig oprekken dat je maandlasten krijgt die niet meer van dat loon te doen zijn imho. De huizenmarkt is voor een starter gewoon onmogelijk, dan helpt zo'n regel alleen maar om die prijzen omlaag te krijgen of je moet die vrije huur sector aan banden gaan leggen.

SteV6

Bericht door SteV6 » 11 dec 2008, 15:20

Toch toont het voorbeeld van jouw schoonzus aan Niels, dat de banken om een bepaalde reden toch de hand op de knip houden ...Dat is ook de reden dat ik denk dat mijn eerder geposte idee erachter zit. De huizenprijzen moeten omlaag om betaalbaarheid terug te krijgen. Want echte deflatie van de Euro zit helemaal niemand op te wachten, macro-economisch gezien.

Erik, tuurlijk is het plaatje iets ingewikkelder, maar voordat ik mijn boerenverstandsommetje opstelde heb ik wel even "onderzoek" gedaan en kwam tot de conclusie dat Jan Modaal een goed rekenvoorbeeld zou opleveren. Maar als je iets in de cijfers duikt dan zie je dat de prijsstijging van huizen jaarlijks voor heeft gelopen op de inflatie. De markt zal op een gegeven moment gecorrigeerd worden.

Ik ben heel benieuwd hoe de bank zich straks gaat opstellen als ik een extra deel van het maatschapspand kan kopen omdat een maat eruit gaat stappen. Kijken of ze onroerendgoed nog zakelijk willen financieren. Uit voorzorg probeer ik de verbouwing en inrichting helemaal uit eigen zak te betalen.

SteV6

Maus335i

Bericht door Maus335i » 11 dec 2008, 15:32

Niels schreef:
Michel P schreef:@Niels,

Michel
Ik snap waarom het bedacht is Michel maar ik zie de relatie niet helemaal tussen iemand met een vast contract met een modaal loon en iemand met b.v. 2x modaal als je het hebt over een hypotheek maandlast van 650,- "achterstand" is dan helemaal niet relevant. Dat betekend namelijk dat die regel wordt aangehouden in geval van ontslag en 70% inkomen. Tja hoeveel zekerheid wil je hebben als bank :roll: Als starter met een modaal inkomen doe je het volgens mij niet slecht maar je kunt dan nog niet eens 160.000,- voor een apartementje uitgeven :hmmm: Maar als je wilt huren zit je in de vrije sector te kloten a 800,- per maand + drie maanden borg :bag: Het enige waar je voor moet waken is die grens dusdanig oprekken dat je maandlasten krijgt die niet meer van dat loon te doen zijn imho. De huizenmarkt is voor een starter gewoon onmogelijk, dan helpt zo'n regel alleen maar om die prijzen omlaag te krijgen of je moet die vrije huur sector aan banden gaan leggen.
Nee dan moet je ondernemer zijn :D Ik betaal 900 per maand huur voor een 2 onder 1 kap. De lasten zijn het probleem niet, een hypotheek krijgen wel. Ik kan zoooveel goedkoper zitten als ik iets mocht (of kon) kopen...

RVV

Bericht door RVV » 11 dec 2008, 15:41

Ja lachen als ondernemer krijg je al bijna helemaal geen hypotheek vandaag. Sprak laatst mijn hypotheek adviseur, is zelf eigenaar van een hypotheekvisie filiaal, dicht bij het vuur zou je denken, krijgt van geen enkele bank een hypotheek :shock: en opzich een goedlopend bedrijf, (mischien nu iets minder). Blijft noodgedwongen maar in zijn huidige woning zitten.

Michel P

Bericht door Michel P » 11 dec 2008, 16:25

Rico schreef:Ja lachen als ondernemer krijg je al bijna helemaal geen hypotheek vandaag. Sprak laatst mijn hypotheek adviseur, is zelf eigenaar van een hypotheekvisie filiaal, dicht bij het vuur zou je denken, krijgt van geen enkele bank een hypotheek :shock: en opzich een goedlopend bedrijf, (mischien nu iets minder). Blijft noodgedwongen maar in zijn huidige woning zitten.
De budgettering van een ondernemer is heel eenvouding, cijfers van de laatste 3 jaar + aangiftes, gemiddeld inkomen berekenen, dit mag niet hoger zijn dat het inkomen in het laatste jaar. Cijfers bekijken op eventueel negatief eigen vermogen en dan is er zekers wel wat mogelijk. Enig startkapitaal is natuurlijk een pre!

Startende ondernemers is zeker een probleem.

MIchel

RVV

Bericht door RVV » 11 dec 2008, 16:29

Weet ik allemaal Michel, voor mijzelf ook niet relevant.. ik wil toch niet meer verhuizen.. Maar in loondienst is het allemaal zo veel simpeler toch ? Loonstrookje, vast contractje..

En morgen ben je bij wijze van spreke netzo goed werkeloos :roll:

Michel P

Bericht door Michel P » 11 dec 2008, 16:31

Rico schreef:Weet ik allemaal Michel, voor mijzelf ook niet relevant.. ik wil toch niet meer verhuizen.. Maar in loondienst is het allemaal zo veel simpeler toch ? Loonstrookje, vast contractje..

Zelfs een intentieverklaring bij een jaarcontract is geen probleem!! En cijfers van een onderneming zijn geschiedenis.

Michel

Niall

Bericht door Niall » 11 dec 2008, 16:36

Een voordeel van zakkende prijzen is dat de WOZ niet zo hard stijgt :hosanna:

NSXRS

Bericht door NSXRS » 11 dec 2008, 17:10

Scotsman schreef:Een voordeel van zakkende prijzen is dat de WOZ niet zo hard stijgt :hosanna:
Denk je dat nu echt?? :hammer:
De gemeenten gaan ivm de tekorten :shithappens: gewoon weer het tarief per 1000E waarde verhogen (terwijl afgelopen jaren de enorme stijging in de waardebepaling werd goedgepraat met de opmerking dat het tarief per 1000E daalde en de mensen dus per saldo niet veel meer gingen betalen...) :bag:

Tariefverhoging wordt nu al bij diverse gemeenten aangekondigd, de nederlandse overheid is zo voorspelbaar :fy:

Ik zag de bui van stijgend tarief al hangen en heb elke keer bezwaar tegen de verhoogde WOZ waardebepaling aangetekend.... en telkens ook (groten)deels toegewezen gekregen.
Scheelt in ieder geval iets tov alle sukkels die het verhaaltje van gelijkblijvende OZB lasten geloofd/voor zoete koek geslikt en de WOZ waardeverhogingen aangenomen hebben.

Ik heb me er ook telkens weer over verbaasd dat veel mensen zich niet realiseerden dat die WOZ waarde verhogingen die door lager tarief zgn niet meer kostte, wel ook in allerlei andere belastingen verhogend doorwerkten :goodnight:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 11 dec 2008, 19:12

Rico schreef:Weet ik allemaal Michel, voor mijzelf ook niet relevant.. ik wil toch niet meer verhuizen.. Maar in loondienst is het allemaal zo veel simpeler toch ? Loonstrookje, vast contractje..

Al eens aan zitten denken ja, wat weerhoud mij er van tijdelijk in loondienst te gaan van mn eigen onderneming en een hypotheek aan te vragen met een fictief salaris? Een bekende via via doet hetzelfde, krijgt zonder problemen een hypotheek. Het is dat ik nu niet hard op zoek ben vanwege de angst op de huizenmarkt, maar anders....

@Michel, zo makkelijk is het niet. Wij werken met vooruitontvangen omzet en dat wordt vermeld als kortlopende schuld op de balans. De automatische molens van de bank slikken dat niet, dus bij voorbaat zijn we al redelijk kansloos. Dit is voor de fiscus een prima manier van rapporteren (jaarrekening), maar voor het aanvragen van leningen of hypotheek zouden we eigenlijk een andere soort jaarrekening moeten laten maken.

Maar het is gekkenwerk dat we de bank moeten foppen om een hypotheek te krijgen. Ze kunnen toch gewoon bekijken of ik de maandelijkse lasten nu, en in de toekomst zou kunnen dragen? De fiscale cijfers doen er verder niet toe! Die zijn op voorhand zo laag mogelijk omdat niemand met plezier belasting afdraagt.

Michel P

Bericht door Michel P » 11 dec 2008, 20:42

Al eens aan zitten denken ja, wat weerhoud mij er van tijdelijk in loondienst te gaan van mn eigen onderneming en een hypotheek aan te vragen met een fictief salaris? Een bekende via via doet hetzelfde, krijgt zonder problemen een hypotheek. Het is dat ik nu niet hard op zoek ben vanwege de angst op de huizenmarkt, maar anders....
Maar op de werkgeversverklaring heb je de vraag DGA ja/nee........... vul je nee in dan is dat fraude.......... men kan een UWV check doen, en andere registers raadplegen, alle fraude truuks zijn natuurlijk bekend.

Als de accountant een goed verhaal over de manier van boekhouden toevoegt is er veel mogelijk, maar het begint bij een goede onderbouwing zodat de mogelijke vragen grotendeels upfront zijn beantwoord en onderbouwd.

Juist een grondige voorbereiding voorkomt vaak veel problemen.

Michel

RutgerK

Bericht door RutgerK » 11 dec 2008, 20:50

Het voordeel is wel als DGA van een BV waar wat vermogen in zit dat je een lening kan afsluiten bij het eigen BV en dat als eigen geld kan inbrengen.

Plaats reactie