Goeie mbt die laadcapaciteit op het werk! Voor een proefrit meld ik me. Ik wacht nog even op logincodes bij de leasemaatschappij, ik weet nog niet wat er precies mogelijk is, maar budget is EUR 1.200 per maand wat volgens mij passend is voor een auto met een aanschafprijs tussen EUR 60 en 70k.Spijkerhard schreef: 06 sep 2019, 23:22 Het laden op het werk wel even checken:
De laadpaal bij mijn klant laadt 8A, das ca 10km per uur
Thuis laad ik 13A, das ca 18km/h.
Binnenkort een 3 fase laadpunt thuis, ik verwacht rond 60 tot 80 km/uur.
Bij een Tesla supercharger laadt ie nu 200A, das meer dan 700km/h, en wordt binnenkort 250A.
Als er een Tesla naast je komt staan wordt dat gehalveerd, maar dat is me nog niet gebeurt.
Naar Parijs was geen probleem. De Tesla had meer range anxiety dan ik: Hij wilde perse in Kortrijk laden, maar ik ben toch naar Lille doorgereden.
Als je Limburg -Amsterdam doet, maar eens langs komen rijden.
EV auto's (elektrische)
- Mark 320iS
Re: EV auto's (elektrische)
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Tja als je dan dik 100pk mist in je Alpina tov de M3Perf snap ik dat wel Han:)
Doe eens 'dagelijkse ritten' in 'n M3 F80 Comp met 450 pk dan merk je boven de 100 waar de EV het echt laat liggen*:)
(En niet zeuren over aanschafprijzen, er zit subsidie op 'n M3Perf en een boete hier in NL op 'n M3 Comp, das pas meten met twee maten)
En met M3 Comp: tanken is zo gepiept en weer door. Want als je je betoog lees over laadtijden..... En als er dan 'n Tesla naast je gaat staan wordt t gehalveerd, plus elke automobilist die EV gaat moet zo'n paal 'aan huis'/bij huis. Nou dan zijn we nog wel even bezig.
En tijd is geld:)
Het 'Algemeen Belang' ontgaat mij even totnutoe volledig, neem me niet kwalijk.En er zijn genoeg argumenten geweest betr dat Algemeen Belang, maar die kunnen net zo makkelijk worden gepareerd. Wat ook gebeurde.En pak de ICE maar de volgende keer als je er goed over nadenkt. Maarja ik snap ook wel. Ding rijdt onder de streep supervoordelig met prima prestaties. Maar dat eerste is straks voorbij. Hoe krijg je dan elke boerenlul in 'n EV? Any EV is géén M3Perf natuurlijk....
*en je dat soort sprints ook niet te vaak kan doen, want dan sta je weer eerder bij 'n laadpaal...
Doe eens 'dagelijkse ritten' in 'n M3 F80 Comp met 450 pk dan merk je boven de 100 waar de EV het echt laat liggen*:)
(En niet zeuren over aanschafprijzen, er zit subsidie op 'n M3Perf en een boete hier in NL op 'n M3 Comp, das pas meten met twee maten)
En met M3 Comp: tanken is zo gepiept en weer door. Want als je je betoog lees over laadtijden..... En als er dan 'n Tesla naast je gaat staan wordt t gehalveerd, plus elke automobilist die EV gaat moet zo'n paal 'aan huis'/bij huis. Nou dan zijn we nog wel even bezig.
En tijd is geld:)
Het 'Algemeen Belang' ontgaat mij even totnutoe volledig, neem me niet kwalijk.En er zijn genoeg argumenten geweest betr dat Algemeen Belang, maar die kunnen net zo makkelijk worden gepareerd. Wat ook gebeurde.En pak de ICE maar de volgende keer als je er goed over nadenkt. Maarja ik snap ook wel. Ding rijdt onder de streep supervoordelig met prima prestaties. Maar dat eerste is straks voorbij. Hoe krijg je dan elke boerenlul in 'n EV? Any EV is géén M3Perf natuurlijk....
*en je dat soort sprints ook niet te vaak kan doen, want dan sta je weer eerder bij 'n laadpaal...
-
8A = 10 km/h ==> 1A = 1,25 km/hSpijkerhard schreef: 06 sep 2019, 23:22 De laadpaal bij mijn klant laadt 8A, das ca 10km per uur
Thuis laad ik 13A, das ca 18km/h.
Binnenkort een 3 fase laadpunt thuis, ik verwacht rond 60 tot 80 km/uur.
Bij een Tesla supercharger laadt ie nu 200A, das meer dan 700km/h, en wordt binnenkort 250A.
13A = 18 km/h ==> 1A= 1,38 km/h
200A = 700km/h ==> 1A=3,5 km/h
Wat een raar verloop, ik zou juist verwachten dat als je rustig laadt, het laden veel efficiënter is.
Ook vind ik het raar dat als je thuis met 1 fase 18km/h laad, je met 3 fases ineens 60~80km/h verwacht.
Is dat omdat je dan ook per fase meer ampères gaat laden?
-
@Robin:
Ongeacht subsidie vs slurptax. M3 kost 3.5 tot 7x zoveel per km aam brandstof vs stroom. Afhankelijk of je prive of zakelijk stroom afneemt. Nu zullen brandstofkosten waarschijnlijk geen punt zijn als je een M3 nieuw kan aanschaffen, maar alles is meegenomen.
Voor een fun auto met max iets van 10k km per jaar zou ik voor 70k eerder een M3 Premium Selection nemen dan een nieuwe Model 3.
Ik rij nu 50 tot 70x per jaar van Leiden naar Enschede heen en terug. Kost een retourtje 20- voor de Model 3 vs 70,- voor de M3. En het is nu niet echt een gebied om een auto 'uit-te-laten' zeg maar.
Ongeacht subsidie vs slurptax. M3 kost 3.5 tot 7x zoveel per km aam brandstof vs stroom. Afhankelijk of je prive of zakelijk stroom afneemt. Nu zullen brandstofkosten waarschijnlijk geen punt zijn als je een M3 nieuw kan aanschaffen, maar alles is meegenomen.
Voor een fun auto met max iets van 10k km per jaar zou ik voor 70k eerder een M3 Premium Selection nemen dan een nieuwe Model 3.
Ik rij nu 50 tot 70x per jaar van Leiden naar Enschede heen en terug. Kost een retourtje 20- voor de Model 3 vs 70,- voor de M3. En het is nu niet echt een gebied om een auto 'uit-te-laten' zeg maar.
-
Die brandstofkosten zijn in NL ook niet geheel eerlijk tov vele landen in de rest of the world he, qua accijnzen.....Kadett schreef: 07 sep 2019, 09:46 @Robin:
En denk je dat stroom die prijs blijft behouden als straks 'iedereen' aan de EV gaat?
Dus tja. Wat Elise al zei: Je wordt heel erg beperkt in je doen en laten met any EV. Dan kun je dingen gaan beargumenteren die juist lijken, maar als je er langer over nadenkt. Overheden dwingen je.
Ik kan ook zat auto's opnoemen die onder de streep Enschede-Leiden vice versa veel voordeliger zijn dan Model 3. Gewoon 'n 206/Up/Polo/Clio weetikveel.
Als er toch geen spannende momenten in dat traject zitten....
-
Als je “alles is meegenomen” hanteert kun je beter een Aygo gaan rijden.
x 3 nu...

-
Koffie straks duurder per liter! Loopt de spuigaten uit.
We gaan er allemaal aan!-Erik
We gaan er allemaal aan!-Erik
-
OnlineLuco
Ja, als ik puur naar de kosten kijk buiten de aanschaf is een ev nu nog goedkoper, maar voor hoelang nog, zeker zakelijk gaat de bijtelling gewoon omhoog, prive is de aanschaf voor 90% niet te doen.
Voor woon/werk zou ik er best mee kunnen leven, maar als ik nu zeg, nou we gaan even in maastricht kijken, of in Brussel, of in luxemburg, pak ik de auto en rij erheen, hoef me niet druk te maken of ik het wel haal, hoef niks te plannen, met een ev ligt dat toch wel even anders, en gezien de problemen die de netwerkleveranciers hebben zie ik niet dat dit snel in orde zal zijn.
Voor woon/werk zou ik er best mee kunnen leven, maar als ik nu zeg, nou we gaan even in maastricht kijken, of in Brussel, of in luxemburg, pak ik de auto en rij erheen, hoef me niet druk te maken of ik het wel haal, hoef niks te plannen, met een ev ligt dat toch wel even anders, en gezien de problemen die de netwerkleveranciers hebben zie ik niet dat dit snel in orde zal zijn.
-
- Auto: M3P, 130i
Welke overheid heb jij, Robin?
Niemand wordt gedwongen om een subsidie-knaller te kopen of een M4 met slurptax.
Prijs/liter van alcoholische dranken gezien? Niemand is verplicht om te kopen.
Voor zover ik betrokken ben, netjes je blauwe en envelop afhandelen en door...
Niemand wordt gedwongen om een subsidie-knaller te kopen of een M4 met slurptax.
Voor zover ik betrokken ben, netjes je blauwe en envelop afhandelen en door...
-
De Nederlandse overheid.indobesar schreef: 07 sep 2019, 10:05 Welke overheid heb jij, Robin?
Voor zover ik betrokken ben, netjes je blauwe en envelop afhandelen en door...![]()
Ja 't ligt helemaal aan mezelf Ion Lee. Laten we 't daar op houden:)
- Mark 320iS
Wat een negativiteit... niemand vergelijkt een Tesla Model 3 toch met een M4 competition? Ik denk dat er hier niemand een Tesla boven een M4 zou verkiezen als geld geen issue was.
Maar neem nu mijn situatie: een 330i van pakweg EUR65k kost me EUR620 per maand aan bijtelling een Tesla model 3 van EUR 65k kost mer EUR230 per maand, dat is EUR 390 per maand verschil, over de totale looptijd van mijn contract is dat meer dan EUR 23k... dan zou het toch dom zijn als ik die Tesla niet eens in mijn overwegingen meeneem?
Maar neem nu mijn situatie: een 330i van pakweg EUR65k kost me EUR620 per maand aan bijtelling een Tesla model 3 van EUR 65k kost mer EUR230 per maand, dat is EUR 390 per maand verschil, over de totale looptijd van mijn contract is dat meer dan EUR 23k... dan zou het toch dom zijn als ik die Tesla niet eens in mijn overwegingen meeneem?
-
Centenkwestie:)
(vechten tegen de bierkaai)
(vechten tegen de bierkaai)
-
Punt is gewoon: Waarom heeft een 330i die bijtelling en een Model3 een veel lagere bijtelling. Dit is een retorische vraag:)
Niks negativiteit. Als je mijn argumentatie op die manier wegwuift.... heb je zelf geen tegenargumentatie?
Niks negativiteit. Als je mijn argumentatie op die manier wegwuift.... heb je zelf geen tegenargumentatie?
-
Hoe reken je dat uit?Mark 320iS schreef: 07 sep 2019, 10:38 Maar neem nu mijn situatie: een 330i van pakweg EUR65k kost me EUR620 per maand aan bijtelling een Tesla model 3 van EUR 65k kost mer EUR230 per maand, dat is EUR 390 per maand verschil, over de totale looptijd van mijn contract is dat meer dan EUR 23k... dan zou het toch dom zijn als ik die Tesla niet eens in mijn overwegingen meeneem?
65k á 4% = €2.600 p/j ==> €216 p/m bruto
65k á 22% = €14.300 p/j ==> €1191 p/m bruto
Dan zou het verschil toch veel groter zijn?
- Mark 320iS
Ik heb netto gerekend en bij een EV betaal je alleen 4% over de eerste 50k, daarboven gewoon 22%
-
Onder de streep begrijp ik 122% waarom je een Model3 /EV kiest, not kidding/geen sarcasme.Logisch 'dief van je eigen portemonnee' etcetera.
Maar het gaat veranderen. Subsidies gaan verdwijnen, bijtelling gaat omhoog, stroom gaat duurder worden, en de gewone man rijdt nog in z'n 10 jaar oude shitbak bij wijze van.
Alleen 't kostenplaatje en velen gaan overstag. Ik snap 'm.
Maar 'n EV moet veel meer (gaan) bieden dan dat alleen toch?
En na maandenlange discussie overal kom IK erachter dat een EV qua gebruikersgemak vele beperkingen heeft tov ICE.
En da's niet erg als daar dat voordelige prijskaartje tegenover staat, maar als dat NU alles is hou ik m'n hart vast....
Maar het gaat veranderen. Subsidies gaan verdwijnen, bijtelling gaat omhoog, stroom gaat duurder worden, en de gewone man rijdt nog in z'n 10 jaar oude shitbak bij wijze van.
Alleen 't kostenplaatje en velen gaan overstag. Ik snap 'm.
Maar 'n EV moet veel meer (gaan) bieden dan dat alleen toch?
En na maandenlange discussie overal kom IK erachter dat een EV qua gebruikersgemak vele beperkingen heeft tov ICE.
En da's niet erg als daar dat voordelige prijskaartje tegenover staat, maar als dat NU alles is hou ik m'n hart vast....
- JP
Wanneer ? Dat is de vraag. We vermoeden wel dat dingen gaan veranderen maar als je nu toch kan afsluiten en je weet, de komende 5 jaar heb ik maar ... bijtelling. Ze kunnen moeilijk halverwege je termijn de bijtelling vervijfvoudigen....Robin schreef: 07 sep 2019, 11:02 (...)
(...)
-
Robin bij bijna iedereen is het een centenkwestie.
Wij zijn auto liefhebbers en hebben er geld voor over.
Ik ga echt niet staan blauwbekken bij een laadpaal al is het gratis.
De overheid kan hier alles sturen. Gooi er subsidie op en ze gaan als makke schapen in de stoet mee.
Wij zijn auto liefhebbers en hebben er geld voor over.
Ik ga echt niet staan blauwbekken bij een laadpaal al is het gratis.
De overheid kan hier alles sturen. Gooi er subsidie op en ze gaan als makke schapen in de stoet mee.
-
2026. Not kidding.JP schreef: 07 sep 2019, 11:08Wanneer ? Dat is de vraag. We vermoeden wel dat dingen gaan veranderen maar als je nu toch kan afsluiten en je weet, de komende 5 jaar heb ik maar ... bijtelling. Ze kunnen moeilijk halverwege je termijn de bijtelling vervijfvoudigen....Robin schreef: 07 sep 2019, 11:02 (...)
(...)
Ik snap je punt en nu 'genieten' van dat enorme voordeel, maar overheden zijn zo. De geschiedenis wijst dat uit. Overheden zijn er niet voor de burger, maar andersom:)
- RS-Ron
Als ik een leaseauto zou rijden keek ik zeker voor een EV. Das voor mij een No-brainer. Financieel gewoon (nog) erg aantrekkelijk en zo’n Tesla rijdt zonder meer niet verkeerd. Zeker hier in de randstad is het uithangen van de hooligan in de spits wel een beetje verleden tijd. Particulier is het een ander verhaal. Ben voor moeders de vrouw serieus in de EV’s gedoken. De Seat moest eruit en dacht: laat ik eens voor een EV kijken. Was er snel klaar mee. Een Tesla S was gebruikt van 2013 nog duurder dan de Kodiaq. Alle nieuwe EV’s die net zo veel kosten als de Kodiaq (toen in maart 2019) zijn boodschappenautootjes vergeleken met de Skoda. Acceradius van die dingen is ook niet onderbroekscheurend. Ik vind de prijs van een EV voor ons op dit moment nog niet in verhouding staan met wat je krijgt. Zeker met de 12500km die ze per jaar rijdt met de auto. Ik wacht voorlopig nog ff af dus.
Gr Ron
Gr Ron
-
OnlineRiceaux
De wereld is groter dan Nederland. Op het moment dat ICE verboden wordt in NL zijn er nog genoeg landen over om je plezier te halen.
-
Noord Korea, Venezuela, Hong Kong, of toch de USA?:)
- Spijkerhard
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Sommige discussies kun je lang en uitgebreid voeren, veel standpunten veranderen maar weinig over de tijd. Iedereen zijn voorkeuren.
Geld is en was zeker een een overweging, ik probeer al jaren zoveel mogelijk belasting te betalen, dat betekent dat de omzet goed is, maar toch probeer je zo weinig mogelijk ervan af te dragen.
Geld was zeker belangrijk, maar ik rijd veel naar hartje Rotterdam, vanaf Brienenoordbrug. Met de 8 cilinder sta je meer stil dan dat je rijdt. Dat voelt niet goed. (Zoals wel vaker gezegd, ik heb een familielid met zeer zware astma). Zette al vaak de motor stil als ik stopte voor Oranje. Op de dagen dat de PHEV beschikbaar was ging ik al met de PHEV, en spaarde ik onderweg de accu, zodat ik in Rdam electrisch kon rijden, en weer laden daar. Voelde beter. Ik probeer aan te geven dat geld niet de enige drijfveer is.
Tanken: Ik heb nog een paar auto's op of voor de oprit staan, die getankt moeten worden, ik weet nog hoe het is, dus. De Tesla staat gewoon elke ochtend vol voor de deur. Daarvoor moet ik een kabeltje, schoner dan een diesel vulpistool, aansluiten en weer afkoppelen. Ik heb inmiddels wel een voorkeur.... Ja en een journalist krijgt voor een week geen paal in zijn buurt, en zijn step past niet lekker in een Kona, lekker relevant. In veel steden valt een paal te regelen. Tanken is een non-issue, 360 dagen per jaar. En ja, ik rijd er geen volle trackdays mee. Daarvoor moeten er Tesla chargers op Zandvoort geplaatst worden, en de remmerij aangepast worden.
Naar Parijs en terug was geen probleem, op heen en terugweg een keer laden. 30 minuutjes wat eten en drinken.
Als ik nog in Heilbron zou werken zou ik nog wel 2 keer nadenken. Waarschijnlijk niet. Misschien zou het beter zijn voor me, want ik reed altijd non-stop terug in 4 a 5 uur.
Een nieuwe M3/M4 komt er bij mij niet in. Naast de BPM/BTW en accijnzen waar het me toe verplicht, heb ik al helemaaaaal geen zin om voor de BMW dealer en zijn achterban het zeepje op te rapen. Ik heb er genoeg gereden, heb instructies gegeven en gereden in GT-R, Porkers, rode auto's, etc.
Prachtige auto's, genoeg performance, een heleboel poeha. Ik moet zeggen dat ik geen geluid/uitlaat fetjist ben. Geniet meer van de ingetogen 6 cilinder gezoem, dan de V8 trompetten, maar dat is persoonlijk, en maakt natuurlijk ook uit in het verschil in beleving.
Tenslotte, again, rijden in de Tesla is wel een gevoel van 'volgende generatie techniek'. Het verschil tussen een diesel trein en een electrische trein. Kom t gerust beleven? Ergens bang voor?
Het woord is aan Hielke.
Geld is en was zeker een een overweging, ik probeer al jaren zoveel mogelijk belasting te betalen, dat betekent dat de omzet goed is, maar toch probeer je zo weinig mogelijk ervan af te dragen.
Geld was zeker belangrijk, maar ik rijd veel naar hartje Rotterdam, vanaf Brienenoordbrug. Met de 8 cilinder sta je meer stil dan dat je rijdt. Dat voelt niet goed. (Zoals wel vaker gezegd, ik heb een familielid met zeer zware astma). Zette al vaak de motor stil als ik stopte voor Oranje. Op de dagen dat de PHEV beschikbaar was ging ik al met de PHEV, en spaarde ik onderweg de accu, zodat ik in Rdam electrisch kon rijden, en weer laden daar. Voelde beter. Ik probeer aan te geven dat geld niet de enige drijfveer is.
Tanken: Ik heb nog een paar auto's op of voor de oprit staan, die getankt moeten worden, ik weet nog hoe het is, dus. De Tesla staat gewoon elke ochtend vol voor de deur. Daarvoor moet ik een kabeltje, schoner dan een diesel vulpistool, aansluiten en weer afkoppelen. Ik heb inmiddels wel een voorkeur.... Ja en een journalist krijgt voor een week geen paal in zijn buurt, en zijn step past niet lekker in een Kona, lekker relevant. In veel steden valt een paal te regelen. Tanken is een non-issue, 360 dagen per jaar. En ja, ik rijd er geen volle trackdays mee. Daarvoor moeten er Tesla chargers op Zandvoort geplaatst worden, en de remmerij aangepast worden.
Naar Parijs en terug was geen probleem, op heen en terugweg een keer laden. 30 minuutjes wat eten en drinken.
Als ik nog in Heilbron zou werken zou ik nog wel 2 keer nadenken. Waarschijnlijk niet. Misschien zou het beter zijn voor me, want ik reed altijd non-stop terug in 4 a 5 uur.
Een nieuwe M3/M4 komt er bij mij niet in. Naast de BPM/BTW en accijnzen waar het me toe verplicht, heb ik al helemaaaaal geen zin om voor de BMW dealer en zijn achterban het zeepje op te rapen. Ik heb er genoeg gereden, heb instructies gegeven en gereden in GT-R, Porkers, rode auto's, etc.
Prachtige auto's, genoeg performance, een heleboel poeha. Ik moet zeggen dat ik geen geluid/uitlaat fetjist ben. Geniet meer van de ingetogen 6 cilinder gezoem, dan de V8 trompetten, maar dat is persoonlijk, en maakt natuurlijk ook uit in het verschil in beleving.
Tenslotte, again, rijden in de Tesla is wel een gevoel van 'volgende generatie techniek'. Het verschil tussen een diesel trein en een electrische trein. Kom t gerust beleven? Ergens bang voor?
Het woord is aan Hielke.
- Spijkerhard
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
1x 13A vs 3x ca 25A, daarom verwacht ik ruim 3x meer snelheid bij het laden.
- Spijkerhard
12.500km jaar kun je denk ik 80 a 90% electrisch doen in een hybride BMW, Outlander, of Mercedes, Ron. Nieuw of jonggebruikt. Scheelt heel veel accijns.