E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joostt
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 nov 2010, 22:18

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Joostt » 13 dec 2012, 18:09

Joy schreef:@Joostt, F/R balance: 57/43 %

Nog redelijk goed al ligt het toch 14% uit elkaar. Je cross-weights zitten wel goed. Een standaard 325i E30 zonder aanpassingen doet 54% voor en 46% achter. Je zult waarschijnlijk het onderstel iets meer moeten finetunen om het onderstuur eruit te krijgen. Mijn 318is had zo goed als 50/50 verdeling. Dat is iets wat je absoluut merkt in hoe de auto een bocht wil pakken. Mijn M3 zit rond de 54/46 en die stuurt gewoon minder goed in.

Een paar andere setups:

1988 e30m3, euro s50b30, no a/c, no driver.
full tank of gas, no weight reduction, stock seats, full interior.
2846lbs 54.3%f 45.7%r

1991 e30 318is, aluminum m52 2.8, no ac, no driver.
full tank of gas, no weight reduction, vader seats, full interior.
2684lbs 53.4%f 46.7%r

1990 e30 325i, s50, no ac, no driver.
full tank of gas, no weight reduction ((still has trunk sound deadening), light floor mount seats, full interior.
2844lbs 52.3%f 47.3%r

1988 e30m3 s14, no ac, no driver.
full tank of gas, a/n cf, floor mount fixed back seats, no rear seats, roll bar.
2810lbs 51.2%f 48.8%r
Mooi overzicht!
Ik moet hem nog gaan afstellen dus volgens mij kan ik het nog stukken beter krijgen. Ik denk dat ik op iedere stoel 70kg gooi, omdat ik veelkans vaak met iemand erlangs ga rijden. Geen idee wat het gaat doen met het gewicht op de achteras, daar ben ik zeer benieuwd naar.
Tot nu toe op de openbare weg heb ik nog geen een keer onderstuur gehad, en ik heb hem een paar keer echt de bocht in gehoekt. Dit komt ook doordat ik voor max negatief camber heb gezet.

B46
Berichten: 542
Lid geworden op: 12 nov 2009, 02:07

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door B46 » 13 dec 2012, 18:46

GTRene schreef:@Joost, heb je hem ook gemeten met jou achter het stuur hoe die het dan verdeelt?
mooi gewicht 1050kg

wat is normaal de balans (percentage) tussen voor en achter as van zeg een standaard E30
met 4 cill zeg 318 en 6 cill zeg 325i
vorig jaar mijn e30 325i 2drs type1 ook uit laten wegen:
Afbeelding


heeft overigens nog de originele m20b25.
wel van binnen leeg met twee kuipjes en een rolkooi.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 13 dec 2012, 19:10

mooie uitdraai, dus als ik het goed zie dan als je er bij inzit het meeste gewicht naar de vooras gaat qua verdeling.

vroegah stopten ze wel eens een zak zand voor in een auto met bv middenmotor of de achter motor, om meer druk voor te krijgen...
wat zou er gebeuren met bv zo'n E30 en je hebt zeg 55% voor en 45% gewicht op de achteras, dat als je dat achter aan gaat vullen tot je de balans 50% hebt :ongeveer als:
dus niet accu naar achter maar extra toevoeging...zou die dan bv beter sturen?
je krijgt sowieso (als je het achter in de bak stopt) een doorswingkont lijkt me met het toegevoegde gewicht daar.

je hoort wel eens bij wedstrijden dat auto's straf-gewicht krijgen, stel dat je dat zo mooi kon plaatsen dat je auto balans op de schaal beter wordt...
zit je nog met het gewicht en dus zwaarder in totaliteit, doch maybe een iets betere balans zodat het niet al te veel tijd hoeft te kosten....(in theorie :tooth: )

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10869
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Joy » 13 dec 2012, 19:26

Het nadeel van een auto strippen is dat eigenlijk alles achter de voorstoelen verdwijnt maar er verder relatief weinig winst aan de voorzijde is te behalen zonder over te stappen op carbon onderdelen. Daarom is het beter bewust te strippen dan kosten wat kost alles eruit te trekken.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 13 dec 2012, 19:34

voor zou je idd zoveel mogelijk lightweight spul monteren zoals de spatborden en motorkap en bumper e.d. , wellicht kun je onder de kap ook wat zaken verkleinen wat je bv voor een tracktoy toch niet nodig hebt? lichtere dynamo oid en of bepaalde zaken lager monteren, achja eigenlijk meer die zaken wat je wel vaker ziet :D

Gebruikersavatar
Joostt
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 nov 2010, 22:18

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Joostt » 13 dec 2012, 20:16

Negatieve dingen die ik op mijn auto kan bedenken:
Ik heb helaas een ruitensproeier reservoir rv zitten wat voor de apk moet, en het kachelhuis is best een zwaar ding (helaas ook nodig voor apk)
Er zit een best dikke carter beschermplaat onder. Omdat hij zo laag is wil ik deze er wel onder hebben, maar voor het gewicht is het ook niet ideaal....

Ik wou toen een polyester motorkap om wat te compenseren wat echt heel veel in gewicht doet, maar die vond ik niet netjes genoeg passen dus op het laatste moment toch maar niet gedaan.
En achter is bij mij de reservewiel bak eruit (nadelig voor de gewichtsverdeling) maar dat vond ik mooier :mrgreen:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Bert ///M3 » 14 dec 2012, 19:11

Mijn E36 heeft zelfs 58/42 verdeling.

Je kan die gewichtsverdeling beter laten voor wat het is. Als ik terug wil naar 50/50 moet ik er 200 KG bij gaan ballasten dat is gewoon niet te doen. Je komt aan de voorkant haast altijd zwaarder uit. Tenzij je een hele dikke koets hebt met een hele lichte motor. (bijvoorbeeld WTCC)

Gebruikersavatar
Joostt
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 nov 2010, 22:18

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Joostt » 14 dec 2012, 20:42

Bert ///M3 schreef:Mijn E36 heeft zelfs 58/42 verdeling.

Je kan die gewichtsverdeling beter laten voor wat het is. Als ik terug wil naar 50/50 moet ik er 200 KG bij gaan ballasten dat is gewoon niet te doen. Je komt aan de voorkant haast altijd zwaarder uit. Tenzij je een hele dikke koets hebt met een hele lichte motor. (bijvoorbeeld WTCC)
Jaa idd, dat gaat bijna niet anders met een 6 cilinder voorin, daarom vond ik dit nog helemaal zo slecht nog niet.
Onderstuur heb ik tot nu toe zoiezo geen last van gehad :D

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Tim N » 15 dec 2012, 00:04

FreudeamFahren schreef:En nu is 't S50 broertje ook te koop...
Fahrzeug:
BMW E30 325i mit S50 Motor.
EZ 09/1987
KM Stand: 155.000 KM (Motorumbau bei 149.000 Km ca.)
Vorbesitzer: 3
M-Technik 2 (Nachgerüstet nicht original)

Aussattung:
-Motor S50B30 komplett von der Fa. Quintec revidiert
-Alpha N Abstimmung von "Henni"
-Getriebe 5-Gang
-Differential 188er 3,15 mit 25% Sperre
-Carbonairbox
-Fächerkrümmer
-100 Zeller Metallkats
-Powersprint Auspuffanlage 2x50 mm ohne MSD nur Endschalldämpfer
-Kleiner BKV wegen der Airbox
-Fahrwerk H&R Clubsport
-H&R Stabi an VA und HA
-Wiechers Domstreben vorne und hinten
-Unterzugstrebe vom E30 Cabrio
-Verstellbare Domlager an der VA von der Fa. Dörre
-Querlenker neu
-Fahrwerk komplett PU gelagert (Powerflex)
-Bremsanlage 4 Kolben Brembo an VA und HA
-Stahlflex Bremsleitungen vorne und hinten
-ATS DTC in 7,5 und 9x17
-OMP Käfig
-OMP Sitze
-OMP Sechspunkt Gurte
-Geschüsseltes Lenkrad
-Türverkleidungen in Sichtkarbon
-Schiebedach entfernt und Carbondach eingebaut

Lackiert wurden am Fahrzeug das M-Technik Paket komplett, da ich das gebraucht gekauft habe, die Motorhaube, Seitenwand hi li und Kotlügelkante vorne rechts.
Fahrzeug hat keinen Rost und befindet sich in perfektem Zustand. Unterboden wurde beim Umbau komplett gereinigt und konserviert.

An dem Auto ist ALLES eingetragen!
Abgasnorm Euro2!
Leistungsprotokoll mit 332,7 PS liegt vor.

Preislich möchte ich für das gute Stück 18.900,--Euro haben!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZBK8nfgY ... r_embedded[/youtube]

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13425
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Tristan » 19 dec 2012, 13:20

@Chris:

Is/was deze M3 niet van je pa?

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/ ... um=1&pos=1

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 19 dec 2012, 14:15

leuk ding, mooi 1986 en ziet er nog goed uit zo te zien...

wel aardig wat zaken aan gewijzigd ook, wel fraai die ACS? meters in het lucht/verwarmings huis rooster.

misschien is het wel een Evo 1...
lees dat er dan ergens een E in de cill kop moet staan?
doch dacht ik dat er ook meerdere wijzigingen waren...

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13425
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Tristan » 19 dec 2012, 14:16

In '86 had je nog geen Evo modellen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 19 dec 2012, 14:18

Tristan schreef:In '86 had je nog geen Evo modellen.
ow...1987 dan, dan kunnen we dat in elk geval :thumbup: uitsluiten :D

Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 765
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door HarryC » 19 dec 2012, 23:01

Is bij mij in het dorp, is ook bekend als Manders autogas.
Deze man heeft er dus serieus verstand van!!
Hij heeft zelf ook nog een originele Warsteiner staan
http://www.euroclassics.nl/bmw-m3-e30-tic-tac-race.html

Harry

Thommy
Berichten: 1962
Lid geworden op: 20 feb 2007, 11:11

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Thommy » 20 dec 2012, 08:55

HarryC schreef:Is bij mij in het dorp, is ook bekend als Manders autogas.
Deze man heeft er dus serieus verstand van!!
Hij heeft zelf ook nog een originele Warsteiner staan
http://www.euroclassics.nl/bmw-m3-e30-tic-tac-race.html

Harry

:love: :thumbup:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13425
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Tristan » 20 dec 2012, 09:48

Idd erg gaaf, jammer dat hij niet meer in de originele Tic Tac livery is.

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 20 dec 2012, 10:18

is het een echte dan?
onder de kap zie je normaal dat de veerpoot ook zo'n stang/kooi (vanaf achter de poot richting cabine) deel heeft voor versteviging.
bij deze kon ik dat niet zo snel zien op die snel veranderende plaatjes.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Tim N » 20 dec 2012, 10:20

Idd, al was de Tic-Tac, met hoofdkleur groen ipv wit in mijn ogen NOG gaver.
Van die Warsteiner uitvoeringen zijn er al genoeg, zeker omdat het motorcompartiment ook nog groen is.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 20 dec 2012, 10:41

als ik een warsteiner m3 zie denk ik meteen aan een copycat, al vind ik ze wel fraai hoor.

ik zie liever de diebels uitvoering.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13425
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Tristan » 20 dec 2012, 10:45

Mijn favoriete livery:

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 20 dec 2012, 11:22

die vind ik ook wel leuk, zat al te denken als je bv al een zwarte m3 hebt kun je er zo'n decal set voor kopen :D

Afbeelding
Afbeelding

http://www.s14.net/forums/showthread.ph ... ker-livery

kost nog wel wat
Kit includes a black vinyl windshield.

1-4 sets - $600.00usd each + $25usd Express shipping to Continental US
5-9 sets - $560usd each + $25usd Express shipping to Continental US
10+ sets - $530usd each + $25usd Express shipping to Continental US
deze gast heeft zoiets bv op een gewone E30 zitten, staat niet verkeerd.

Afbeelding

Jeroen E21
Berichten: 543
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Jeroen E21 » 20 dec 2012, 12:10

:thumbup: JPS livery rules!

Gebruikersavatar
Martijn 327i
Berichten: 381
Lid geworden op: 10 dec 2008, 07:49
Auto: X3 M40i // M Performance
Locatie: viewtopic.php?t=42978

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Martijn 327i » 20 dec 2012, 20:26

Ik ken Manders ook erg goed.

Heeft er zeker erg veel verstand van en heeft zelf ook M3 E30's gehad.

Dit is inderdaad een echt originele DTM ooit TICTAC en onder de kap nog groen.
Ding is in perfecte staat en helemaal in orde gemaakt met originele FIA documenten.

Ben wel vaker samen naar Zolder geweest met Laurens toen ik mijn circuit E30 nog had.
Zo'n auto is echt geweldig om circuit mee te rijden maar kost ook wat.

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Xave30 » 21 dec 2012, 01:52

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 21 dec 2012, 10:20

I like :kikker:

mooi strak ding.

die versnellingspook zou ik wisselen voor een houten alpina of hartge pookje, niet om de naam maar de vorm.

meer zo'n model
Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anton rijdt roestbak, Dimitri, ErikS, Kocheler, nielsdf, RJK, Rogerb en 13 gasten