Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...
-
Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...
Het volledig en abrupt stopzetten van steun vind ik kwalijk. Het zo hard spelen is not done, hij had de steun ook af kunnen bouwen. Zijn deal zal waarschijnlijk bestaan uit (flinke) consessies voor Oekraïne (in land afstaan en grondstoffen).
Anderzijds speelt de EU het ook hard (met meer geld, bommen en granaten die kant op). Zij willen namelijk geen consessies doen en zijn principieel. De vraag is of je met principes tot een oplossing komt, de boel is steeds verder aan het escaleren (zie o.a. uitspraken van Timmermans).
Beide voelt niet goed.
Wat je ziet is dat er nu drie partijen aan het vechten zijn en ook alledrie haantjesgedrag vertonen. Amerika omwille steun in ruil voor grondstoffen. Trump is de enige die het zich kan veroorloven om het hard te spelen. Hij is gewend om niet altijd geliefd te zijn en dat merk je in zijn hele handelen. De EU omdat het op ons continent is, maar ook daar zit trots en het misgunnen dat Trump mogelijk iets voor elkaar krijgt. Ook bij de EU speelt imago/geloofwaardigheid dus een rol. Terwijl als we eerlijk naar onszelf zijn we nog helemaal niet zonder Amerika kunnen. En Rusland met een dictator die sterk over moet/wil komen. Lekkere combinatie.
Dat we nu een eigen EU leger gaan krijgen (of althans die kant gaat het op) sta ik helemaal achter. Terwijl ik ook best kritisch ben naar de EU.
Anderzijds speelt de EU het ook hard (met meer geld, bommen en granaten die kant op). Zij willen namelijk geen consessies doen en zijn principieel. De vraag is of je met principes tot een oplossing komt, de boel is steeds verder aan het escaleren (zie o.a. uitspraken van Timmermans).
Beide voelt niet goed.
Wat je ziet is dat er nu drie partijen aan het vechten zijn en ook alledrie haantjesgedrag vertonen. Amerika omwille steun in ruil voor grondstoffen. Trump is de enige die het zich kan veroorloven om het hard te spelen. Hij is gewend om niet altijd geliefd te zijn en dat merk je in zijn hele handelen. De EU omdat het op ons continent is, maar ook daar zit trots en het misgunnen dat Trump mogelijk iets voor elkaar krijgt. Ook bij de EU speelt imago/geloofwaardigheid dus een rol. Terwijl als we eerlijk naar onszelf zijn we nog helemaal niet zonder Amerika kunnen. En Rusland met een dictator die sterk over moet/wil komen. Lekkere combinatie.
Dat we nu een eigen EU leger gaan krijgen (of althans die kant gaat het op) sta ik helemaal achter. Terwijl ik ook best kritisch ben naar de EU.
-
Phlippo, had jij graag Kamala gekozen zien worden? En wat was jouw verwachting dan wat betreft vrede op ons continent...?
-
Ik heb het al een keer Trump 2.0 hier genoemd.Philipoo schreef: 08 mar 2025, 10:40 Oprechte interesse: wie van de voormalig uitgesproken Trump aanhangers hier staat er nog steeds achter hem? En zo ja, waarom?
De man vaardigt zeker goede decreten uit, maar er zitten er ook bij dat echt helemaal van de pot gerukt is.
Nu houd ik wel van een beetje lomp en ongenuanceerd en zeggen waar het op staat, maar deze Trump 2.0..... ik had liever een ander gezien.
Ook de figuren eromheen, een Musk en Vance, doet ook niet veel goeds.
- JP
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1032472 ... geen-vredeTrump over Russische aanvallen op Oekraïne: "Is wat iedereen zou doen"
De Amerikaanse president Donald Trump heeft gezegd dat Vladimir Poetin “deed wat iedereen zou doen” nadat Rusland deze week massale raket- en droneaanvallen op Oekraïne uitvoerde, nadat de VS vitale inlichtingen- en militaire hulp aan Kiev per direct heeft stopgezet.
Vrijdag zei Trump in de Oval Office tegen verslaggevers dat hij het “makkelijker” vindt om met Rusland samen te werken dan met Oekraïne" en dat Poetin “de oorlog wil beëindigen”.
“Ik vind het eerlijk gezegd moeilijker om met Oekraïne om te gaan. En zij hebben de kaarten niet", zei Trump vrijdag. “Als het gaat om het bereiken van een definitieve regeling, is het misschien gemakkelijker om met Rusland om te gaan.”
Op de vraag of de Russische leider profiteerde van de pauze in de Amerikaanse inlichtingenuitwisseling en militaire hulp aan Oekraïne, antwoordde Trump: “Ik denk eigenlijk dat hij doet wat ieder ander zou doen.”
- jos_br
Ik ben die uitspraken in de coronatijd bepaald niet vergeten van deze Trudeau, vond en vind hem eng.Robin schreef: 05 mar 2025, 11:35 Trudeau zegt 't zelf al :Een handelsoorlog kent alleen verliezers....notabene van allies.
Tja Trump heeft nogal 'n 'haat' tegen Biden(logisch) maar ook Trudeau( die tijdens het Coronabeleid nogal niet achter een groot deel van ZIJN volk stond). Ik ben geen Trudeau fan, maar hij had 'n goeie speech....
Jos.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Uitspraken, maar hij deed 't ....hij gooide het halve land letterlijk plat.jos_br schreef: 08 mar 2025, 16:35Ik ben die uitspraken in de coronatijd bepaald niet vergeten van deze Trudeau, vond en vind hem eng.Robin schreef: 05 mar 2025, 11:35 Trudeau zegt 't zelf al :Een handelsoorlog kent alleen verliezers....notabene van allies.
Tja Trump heeft nogal 'n 'haat' tegen Biden(logisch) maar ook Trudeau( die tijdens het Coronabeleid nogal niet achter een groot deel van ZIJN volk stond). Ik ben geen Trudeau fan, maar hij had 'n goeie speech....
Jos.
https://www.opindia.com/2022/01/justin- ... e-mandate/
Maar die gast zit er nog steeds, net als Halsema met d'r mooie praatjes nu...
- 328Ti
Eens en sterker nog, hierdoor vallen er onnodig slachtoffers door gebrek aan intel en materieel. Vrijheid kent géén prijskaartje... dat zou de US moeten weten.Tom schreef: 08 mar 2025, 11:26 Het volledig en abrupt stopzetten van steun vind ik kwalijk. Het zo hard spelen is not done, hij had de steun ook af kunnen bouwen. Zijn deal zal waarschijnlijk bestaan uit (flinke) consessies voor Oekraïne (in land afstaan en grondstoffen).
Donkere maar ook interessante tijden..
-
Ja onnodig slachtoffers....mmm zo ken ik er nog wel 'n paar. Het volk is altijd de klos. Al duizenden jaren en mede door al die beterweters 'in de politiek' en bij overheden/media/banken zitten we nu waar we zitten. Kunnen we stemmen wat we willen, maar vergis je niet in de media én (daar vaak tegenin) de social media qua invloed op 'alles' om ons heen.
Had gisterochtend een keurige nette sympathieke klant in de winkel mid 30(?) kocht 'n horloge voor z'n vriendin. Woonde hier al '2 jaar'ofzo, redelijk in Engels, maar uit Ukraine (zoals verderop hier die 300 anderen) . Ik vroeg hem kort 'hoe 't ging' en of ie nog wel eens terug gaat/wil naar Ukraine:
"Zelensky is a motherfckr, If I go back they put me in jail or they put me again in te frontline. I was in military blabla(zo zag z'n gestalte er in goed zin ook uit) and the could have ended the conflict two years ago, all about money blabla. If they kill me my family won't get a cent, if I loose an arm or a leg I get 20 euros per month.... and Zelensky getting richer blabla"
Ik vroeg wat ie dan van Putin vond: Tja hij wilde wel (in zijn regio) bij Rusland horen....
Dit is maar één persoontje, maar NPO/DPG etc al die blabla figuurtjes met hun verhaaltjes...
Nog 'n bak koffie maar weer:)
Had gisterochtend een keurige nette sympathieke klant in de winkel mid 30(?) kocht 'n horloge voor z'n vriendin. Woonde hier al '2 jaar'ofzo, redelijk in Engels, maar uit Ukraine (zoals verderop hier die 300 anderen) . Ik vroeg hem kort 'hoe 't ging' en of ie nog wel eens terug gaat/wil naar Ukraine:
"Zelensky is a motherfckr, If I go back they put me in jail or they put me again in te frontline. I was in military blabla(zo zag z'n gestalte er in goed zin ook uit) and the could have ended the conflict two years ago, all about money blabla. If they kill me my family won't get a cent, if I loose an arm or a leg I get 20 euros per month.... and Zelensky getting richer blabla"
Ik vroeg wat ie dan van Putin vond: Tja hij wilde wel (in zijn regio) bij Rusland horen....
Dit is maar één persoontje, maar NPO/DPG etc al die blabla figuurtjes met hun verhaaltjes...
Nog 'n bak koffie maar weer:)
- JP
Hoe toepasselijk...... 

https://www.ad.nl/buitenland/moeders-va ... ~afed11a5/Moeders van gesneuvelde Russische soldaten krijgen wel heel pijnlijk cadeau: een vleesmolen
-
En de veganisten dan? ^^^^
Ik dacht zojuist aan één der beste films die ik ooit heb gekeken:
Zo waar, zo realiteit. Helaas.
Ik dacht zojuist aan één der beste films die ik ooit heb gekeken:
Zo waar, zo realiteit. Helaas.
-
Aangezien ik nogal eens voor een Pavlov effect zorg bij sommigen: Ik riep in deze draad ergens dat als IK Trump was ik Joe en Hunter Biden en de rest zou laten arresteren etc. Maar dat ik op dat moment(paar weken geleden) ik ook liever Harris als president had gezien. Ik ben nooit letterlijk 'pro Trump' geweest, wél tegen Biden, het land Ukraine--->Zelensky en z'n schijnheilige geschooi enzovoort( toch 'n disclaimer, ik ben sinds m'n jeugd geen fan van alles wat maar riekt naar Rusland, dus ook geen fan van Ukraine)SlowCo schreef: 08 mar 2025, 11:33 Phlippo, had jij graag Kamala gekozen zien worden? En wat was jouw verwachting dan wat betreft vrede op ons continent...?
Harris had de oorlog(ik noem 't nog steeds conflict) natuurlijk ook doorgezet, hetzij een stuk genuasnceerder. Door die genuanceerdheid zitten wij als EU nu met Von der Leyen en 800 miljard naar 'wat'? En Rutte als 180 graden draaier als topper bij de NATO. Dat heeft EU bereikt met genuanceerd doen in die drie(?) decennia.
Koffie is duurder geworden, maar wát kén 't skele:)
Laatst gewijzigd door Robin op 09 mar 2025, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
En aan de andere kant hebben we EU-leiders die zichzelf op de borst kloppen als ze weer eens vanuit een kantoor in Brussel miljarden aan belastinggeld naar het (toch wel corrupte) Oekraïne sturen. Het is niet dat hun zonen daar aan het front staan. En toewerken naar een oplossing doen ze niet, ik hoor enkel oorlogstaal. Dan zijn de slachtoffers ineens wel nodig? Ik heb er een dubbel gevoel bij...328Ti schreef: 09 mar 2025, 09:55 Eens en sterker nog, hierdoor vallen er onnodig slachtoffers door gebrek aan intel en materieel. Vrijheid kent géén prijskaartje... dat zou de US moeten weten.
- jos_br
Dat dus; zum Kotzen....Robin schreef: 09 mar 2025, 09:17Uitspraken, maar hij deed 't ....hij gooide het halve land letterlijk plat.jos_br schreef: 08 mar 2025, 16:35Ik ben die uitspraken in de coronatijd bepaald niet vergeten van deze Trudeau, vond en vind hem eng.Robin schreef: 05 mar 2025, 11:35 Trudeau zegt 't zelf al :Een handelsoorlog kent alleen verliezers....notabene van allies.
Jos.
https://www.opindia.com/2022/01/justin- ... e-mandate/
Maar die gast zit er nog steeds, net als Halsema met d'r mooie praatjes nu...
Jos.
- Philipoo
Beduidend liever dan Trump ja. Op dit moment hebben we ook bepaald geen vrede, sterker nog, nu Trump alle kaarten aan Putin geeft is stabiliteit op ons contintent voorlopig nog veel verder te zoeken dan een aantal maanden terug.SlowCo schreef: 08 mar 2025, 11:33 Phlippo, had jij graag Kamala gekozen zien worden? En wat was jouw verwachting dan wat betreft vrede op ons continent...?
Het is een grote droevige bedoening in de VS op dit moment. Een president en vice-president die de president van een land in oorlog uitnodigen om 'm vervolgens te pesten?
en dan dit:
https://archive.is/BPkF9
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Ik zie weinig mis met die woordenlijst opruimactie.
Het is er de laatste jaren in mijn ogen allemaal snoeihard doorgedrukt in de maatschappij, en het wordt net zo radicaal opgeruimd.
Het is er de laatste jaren in mijn ogen allemaal snoeihard doorgedrukt in de maatschappij, en het wordt net zo radicaal opgeruimd.
- Philipoo
Dat is nog sneuer.
-
Onlinesmiley
Tja. Even doorbijten tot 2028.
- JP
Denk dat Trump nog wel die vrede met Putin voor mekaar krijgt, met misschien niet dé beste deal voor Ukralensky, maar het zij maar zo. Ik zie Trump nog eerder Iran de pis lauw maken en ze de broek uit bombarderen, maar dat lijkt me iets minder labiel volk aan de macht dan die ene man in Rusland. Dat zie ik eerder escaleren dan dat Rusland straks over de Navo heen walst......
-
Dat gaat niet gebeuren, dan gaan er wel een paar kernkoppen die kant op.....en daar hebben we de Amerikanen niet voor nodig.
Uiteraard hebben we het dan wel over WW3.
-
Trump wil (begreep ik) ook eerst de zakelijk vriendschappelijke band tussen Putin en Xi Jingping verslechteren. Dat zint Trump niet. Rusland klapt zoveel energie qua export naar China(grootste afnemer?) Dat kén net:)
-
Brussel geeft groen licht voor uitzetcentra buiten EU: beleid afgewezen asielzoekers wordt veel strenger
Eerst zien, dan geloven.

Eerst zien, dan geloven.
Trump zou wel raad weten met landen die niet meewerkenOok Nederland kampt al jaren met problemen bij het terugsturen van afgewezen asielzoekers: vooral omdat landen van herkomst niet meewerken aan terugkeer van hun eigen onderdanen. Verschillende EU-lidstaten willen dat Brussel deze landen onder druk zet door middel van strafmaatregelen.

- Estoque
Sinds wanneer is Zelensky nou weer de bad guy?
Ik volg het allemaal niet meer.
Ik volg het allemaal niet meer.
-
Onlinesmiley
Ik vind het ook lastig te volgen wat er qua geopolitiek nu echt speelt.
Alle partijen spinnen hun media naar het verhaal wat gebracht moet worden, en een onafhankelijke bron (die ook vaak ergens van moet vreten) is lastig te vinden.
Dat Zelensky op die plek is gezet toen Janoekovytsj op een zijspoor is gezet is denk ik voor iedereen duidelijk.
Ik zou zweren dat de US hier achter zat, omdat er veel te halen is in Ukraine.
Waarom dat dat nu niet meer zo is, kan ik niet plaatsen.
- Omdat het een deal was tussen de dems en Ukraine?
- Omdat het stiekem niet de US was, maar een Navo operatie?
- Was het een gezamelijke operatie maar omdat ie lastig te winnen is, wordt het nu als leverage gebruikt om de navo zakken wat leger te kloppen ten gunste van de US oorlogsindustrie?
- Heeft Trump het opgegeven omdat de Surovikin linie sinds 2023 amper nog beweegt, en al het goede spul erachter zit?
- Gebruikt Trump de Oekraine oorlog als leverage om Groenland los te peuteren van Denemarken?
- Kijk ik teveel spannende films?
Zeg het maar.
Alle partijen spinnen hun media naar het verhaal wat gebracht moet worden, en een onafhankelijke bron (die ook vaak ergens van moet vreten) is lastig te vinden.
Dat Zelensky op die plek is gezet toen Janoekovytsj op een zijspoor is gezet is denk ik voor iedereen duidelijk.
Ik zou zweren dat de US hier achter zat, omdat er veel te halen is in Ukraine.
Waarom dat dat nu niet meer zo is, kan ik niet plaatsen.
- Omdat het een deal was tussen de dems en Ukraine?
- Omdat het stiekem niet de US was, maar een Navo operatie?
- Was het een gezamelijke operatie maar omdat ie lastig te winnen is, wordt het nu als leverage gebruikt om de navo zakken wat leger te kloppen ten gunste van de US oorlogsindustrie?
- Heeft Trump het opgegeven omdat de Surovikin linie sinds 2023 amper nog beweegt, en al het goede spul erachter zit?
- Gebruikt Trump de Oekraine oorlog als leverage om Groenland los te peuteren van Denemarken?
- Kijk ik teveel spannende films?
Zeg het maar.
Laatst gewijzigd door smiley op 11 mar 2025, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Zoiets Smiley, maar Porosjenko zit nog tussen Janukovich en Zelensky btw. Zelensky kwam mid '19 'schoon' aan de macht toen Trump met z'n eerste termijn bezig was...
Edit, maar 2014 is imo echt het kanteljaar, niet 2022 ofzo....
Edit, maar 2014 is imo echt het kanteljaar, niet 2022 ofzo....
-