Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
jos_br

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door jos_br » 15 feb 2025, 20:07

romo schreef: 15 feb 2025, 19:21 80 jaar heeft Europa achterover geleund, geparasiteerd op de VS en nu is men verbaasd, verrast, verwonderd, geshockeerd en voor de schenen getrapt.

Wat Europa heeft nagelaten is een schande, een trap in de rug van die Amerikanen en andere geallieerden die ons bevrijd hebben, ga naar Colleville sur Mere, 10.000 Amerikaanse jongens, soms nog geen 20 jaar, liggen daar.

En wij zijn nu boos en verontwaardigd?

De ogen uit de kop schamen moeten onze politici zich! Verplicht, op eigen kosten, een Educatieve Maatregel Maatschappelijk Verkeer naar wat geallieerde begraafplaatsen.

En als het nu in de EU niet rap gaat veranderen, dan EUthaniseer maar.
+1 !!

Jos.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 15 feb 2025, 20:31

IMG_5906.jpeg
IMG_5906.jpeg (802.57 KiB) 1299 keer bekeken
En de volgende… zelf zijn we vanochtend vertrokken uit Karinthië, de afgelopen 5 weken hebben we hier rondgereisd. Ook veel in Villach geweest met mijn kinderen, ook op de plek waar dit stuk uitschot los is gegaan. Je mag je als Europese burger zo langzamerhand wel gaan bewapenen.

Elise

Bericht door Elise » 15 feb 2025, 23:17

romo schreef: 15 feb 2025, 19:21 En als het nu in de EU niet rap gaat veranderen, dan EUthaniseer maar.
Te beginnen met de politici die dit allemaal mogelijk hebben gemaakt.

JP

Bericht door JP » 17 feb 2025, 00:01

Wordt tijd dat de EU eens iets gaat doen, want anders.......
Luco schreef: 02 mar 2020, 11:45 WE GAAN ER ALLEMAAL AAN!!!!!!!!!!!!!!!!
:coffee:

Fernando

Bericht door Fernando » 17 feb 2025, 00:32

We zijn te laat als Europa, dit komt niet meer goed.

JP

Bericht door JP » 17 feb 2025, 11:42

Ondertussen in 'Murica !

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 17 feb 2025, 14:17

Fernando schreef: 17 feb 2025, 00:32 We zijn te laat als Europa, dit komt niet meer goed.
Welke taal spreken we hier eerder? Russisch of Arabisch? :angel: :coffee:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 17 feb 2025, 16:42

JP schreef: 17 feb 2025, 11:42 Ondertussen in 'Murica !

Die ouwe(zo leek 't ) had niet eens z'n gordel om(?) Daar kan ik me zó kwaad om maken, zo'n vent moet 't goede voorbeeld geven!

JP

Bericht door JP » 17 feb 2025, 17:23

17:01
Volgens de Russen is er met de VS nog niets afgesproken over het begin van vredesoverleg over Oekraïne. Een topadviseur van de Russische president Poetin zei dat Moskou en Washington nog niet geregeld hebben hoe het beraad van start moet gaan, omdat de VS nog geen hoofdonderhandelaar hebben aangewezen om met Rusland te praten.

Rusland stuurt onder anderen minister van Buitenlandse Zaken Lavrov naar Saudi-Arabië voor een eerste ronde besprekingen met de Amerikanen, onder wie minister van Buitenlandse Zaken Rubio. Het overleg, gepland voor dinsdag, volgt op het telefoongesprek vorige week tussen Trump en Poetin.

Volgens de Poetin-adviseur is het doel van de bijeenkomst om 'het herstel van normale betrekkingen' te bespreken, daarnaast het begin van mogelijke onderhandelingen over Oekraïne en om te kijken naar mogelijkheden voor contacten op 'het hoogste niveau', dus tussen Poetin en Trump.
Normale betrekkingen, krijgen we dan ook weer goedkoop gas? :coffee:
17:01
De Oekraïense president Zelensky pleit nadrukkelijk voor Europese vredestroepen, voor de start van het Europese topoverleg in Parijs. ,,Ik denk dat we veel vooruitgang hebben geboekt in de kwestie van een contingent", aldus de president aan het nieuwsagentschap Interfax-Ukraine, in de marge van een bezoek aan de Verenigde Arabische Emiraten.

Volgens Zelensky kan de inzet van vredestroepen op het Oekraïense grondgebied een eerste stap zijn naar de oprichting van een Europees leger, zoals hij had voorgesteld. ,,Ik denk dat dit het eerste platform is voor de toekomstige strijdkrachten van Europa, die in staat is terug te slaan bij een ongeprovoceerde oorlog door Rusland", zei hij.

Een platform van 'sterke landen' die willen meedoen, is mogelijk, zegt hij. ,,Dat is heel belangrijk. Niet de landen die we dwingen, maar landen die dat willen", benadrukte hij. ,,We willen niet alleen veiligheidsgaranties op papier, maar ook op de grond, in het water, de lucht, luchtafweer, vliegtuigen, schepen", aldus Zelensky.
Zelensky wil wel erg veel......hij kan zich ook eens gaan richten op wederopbouw..... :coffee:

https://www.ad.nl/buitenland/live-oorlo ... ~ad83b169/

Luco

Bericht door Luco » 17 feb 2025, 17:30

JP schreef: 17 feb 2025, 00:01 Wordt tijd dat de EU eens iets gaat doen, want anders.......
Luco schreef: 02 mar 2020, 11:45 WE GAAN ER ALLEMAAL AAN!!!!!!!!!!!!!!!!
:coffee:
:tooth: :tooth:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 18 feb 2025, 15:28

https://nos.nl/artikel/2556320-oud-vvd- ... -overleden

Door Frits en de wijze waarop hij debatteerde al op jonge leeftijd geïnteresseerd geraakt in de politiek. Toen al (jaren 90) had hij in de gaten dat immigratie, de islam en de multiculturele samenleving wel eens voor problemen konden gaan zorgen.

Toch nog een zeer respectabele leeftijd weten te bereiken.

Elise

Bericht door Elise » 18 feb 2025, 16:24

^^
Jammer dat zijn laatste jaren bedoezeld zijn door het gedoe rondom Soumaya Sahla.

BamiesGTA
Auto: Cupra Leon 300

Bericht door BamiesGTA » 19 feb 2025, 22:39

jos_br schreef: 14 feb 2025, 21:35 NU.nl,

"13 feb 2025 om 18:03
687 reacties

Delen
Oekraïne is nooit een NAVO-lidmaatschap beloofd als onderdeel van een vredesakkoord in de oorlog met Rusland. Dat benadrukte NAVO-baas Mark Rutte donderdag op een persconferentie in Brussel. Defensieministers van de NAVO-landen spraken daar vandaag over de militaire hulp aan Oekraïne.

En daarvoor bij de NOS op 1 oktober 2024,

"Rutte noemde Oekraïne als een topprioriteit en zei dat het land thuishoort in de NAVO. Hij benadrukte daarbij dat Kyiv militair gesteund moet worden in de oorlog tegen Rusland."

Jos.
Je stopt hier nu 2 uitspraken van Rutte in één zin. Beetje jammer. Hij ziet het (militair) steunen van Oekraïne als topprioriteit. Dit blijft hij ook herhalen.

Zijn uitspraak over het thuishoren van Oekraïne in de NAVO staat hier los van. Nergens belooft hij daar tevens het lidmaatschap tot de NAVO.

Elise

Bericht door Elise » 19 feb 2025, 23:50

BamiesGTA schreef: 19 feb 2025, 22:39 Nergens belooft hij daar tevens het lidmaatschap tot de NAVO.
Rutte zegt letterlijk : "Ukraine will be a member of NATO in the future, that's what we decided in Washington."

En anders kijk je even de video waarin hij het zegt :whistle:
https://x.com/NiemandsKnegt/status/1846 ... 10051?mx=2

BamiesGTA

Bericht door BamiesGTA » 20 feb 2025, 05:38

"Oekraïne is nooit een NAVO-lidmaatschap beloofd als onderdeel van een vredesakkoord in de oorlog met Rusland."

Verder wil ik even gezegd hebben dat ik het ongekend vind dat er mensen bestaan die Oekraïne de schuld geven van de invasie door rusland. Dan heb je wat mij betreft een erorme plaat voor je kop en steun je gewoon het binnenvallen van een ander land als men daar zin in heeft. Het is gewoon barbaars wat rusland doet, ongekend.

Robin

Bericht door Robin » 20 feb 2025, 06:58

Het is helaas allemaal erg complex:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aanloop_t ... ne_in_2022
In februari 2014 werd de toenmalige pro-Russische Oekraïense president, Viktor Janoekovytsj, afgezet na de maandenlange pro-westerse Euromaidan-protesten en de daaropvolgende Revolutie van de Waardigheid.[25][26][27] Leiders van de Russischsprekende oostelijke regio's van Oekraïne verklaarden voortdurende loyaliteit aan Janoekovytsj,[28] en veroorzaakten de pro-Russische onrust in 2014 in Oekraïne.[29] Vervolgens annexeerde Rusland de Krim[30] en verleende militaire steun aan rebellen die in het oostelijke Donetsbekken een gewapende strijd waren begonnen. De opstandelingen wisten de steden Donetsk en Loehansk en delen van de omgeving tot aan de Russische grens in handen te krijgen en riepen daar de zelfverklaarde volksrepublieken Donetsk en Loegansk uit.[31][32] In de jaren daarna bleef de oorlog in Oost-Oekraïne doorwoekeren, met duizenden doden tot gevolg.
Edit: ^^ dikgedrukt had VS daarbij vinger in de pap(zie ook docu van Oliver Stone)
Info:
https://jacobin.com/2022/02/maidan-prot ... ato-crimea

De woorden door Trump gekozen, zijn op z'n zachts gezegd ondiplomatiek, maar let wél dat het dus groter is dan 'Ukraine zomaar binnenvallen'

Trump belde in '19 al met Zelenski wat Hunter Biden in Ukraine aan 't doen was en hij daarvoor vervolgd moest worden, dát kostte Trump toen qua impeachment zélf bijna de kop.

(ook uit Wiki)
Telefoongesprek met Donald Trump

Op 25 juli 2019 voerde de toenmalige Amerikaanse president Donald Trump een telefoongesprek met Zelensky. In dat gesprek vroeg Trump aan Zelensky om in Oekraïne onderzoek te doen naar Trumps politieke tegenstander voor de komende verkiezingen van 2020 Joe Biden. Biden zou volgens Trump als voormalig vicepresident zijn invloed hebben gebruikt om te voorkomen dat er in Oekraïne vervolging zou worden ingesteld tegen een bedrijf waar Joe Bidens zoon Hunter Biden bij betrokken was.[13] Om druk op Zelensky uit te oefenen, zei Trump de militaire steun aan Oekraïne tijdelijk op te schorten. Het gesprek, dat door een Amerikaanse klokkenluider naar buiten gebracht werd, leidde tot een afzettingsprocedure tegen Trump. In dit proces werd gesteld dat Trump in dit telefoongesprek misbruik had gemaakt van zijn machtspositie door president Zelensky voor puur persoonlijke belangen onder druk te zetten.[14]
Ukraine was natuurlijk een corrupt land, ik hou het netjes door wás te gebruiken.
Het referendum:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland ... ra%C3%AFne

Ik sta d'r dubbel in als anti Rusland persoon (van kinds af aan) vind ik Ukraine geen 'EU' land en zeker géén NATO land, ik vind 't meer een klein Rusland in alle(vaak negatieve) opzichten. Kiev was heel lang geleden zelfs hoofdstad van 'de Rus'.

BamiesGTA

Bericht door BamiesGTA » 20 feb 2025, 07:49

Daar heb je absoluut gelijk in, maar we moeten het niet gaan normaliseren dat een land een ander land binnenvalt om dit soort zaken. Die kant lijkt het een beetje op te gaan.

En wat betreft dat laatste, eigenlijk is rusland dan dus onderdeel van Oekraïne en zou rusland haar land moeten afstaan 😉

Robin

Bericht door Robin » 20 feb 2025, 08:14

Ha kan/mag ook hoor:)

Maar betreffende het 'normailseren' dat het éne land het andere binnenvalt, daar heeft de VS patent op:)

Elise

Bericht door Elise » 20 feb 2025, 08:38

BamiesGTA schreef: 20 feb 2025, 05:38 "Oekraïne is nooit een NAVO-lidmaatschap beloofd als onderdeel van een vredesakkoord in de oorlog met Rusland."

Verder wil ik even gezegd hebben dat ik het ongekend vind dat er mensen bestaan die Oekraïne de schuld geven van de invasie door rusland. Dan heb je wat mij betreft een erorme plaat voor je kop en steun je gewoon het binnenvallen van een ander land als men daar zin in heeft. Het is gewoon barbaars wat rusland doet, ongekend.
Oekraïne is NAVO-lidmaatschap toegezegd PUNT.
Dat "als onderdeel van een vredesakkoord in de oorlog met Rusland" kun je gewoon weglaten want heeft geen enkele meerwaarde.

Verder krijgt de Oekraïne niet de schuld, maar de VS en EU met hun vrijage.

BamiesGTA

Bericht door BamiesGTA » 20 feb 2025, 09:29

Elise schreef: 20 feb 2025, 08:38
BamiesGTA schreef: 20 feb 2025, 05:38 "Oekraïne is nooit een NAVO-lidmaatschap beloofd als onderdeel van een vredesakkoord in de oorlog met Rusland."

Oekraïne is NAVO-lidmaatschap toegezegd PUNT.
Dat "als onderdeel van een vredesakkoord in de oorlog met Rusland" kun je gewoon weglaten want heeft geen enkele meerwaarde.
Dat is letterlijk hoe Rutte gequoot is, dus ik neem aan dat hij het zo ook gezegd heeft. Dus de toezegging is gedaan, maar niet als onderdeel van een vredesakkoord. Wie weet wat de toekomst brengt.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 20 feb 2025, 09:43

Ik heb het allemaal waarschijnlijk verkeerd gezien en geïnterpreteerd, maar ik weet nog dat ik mijn wenkbrauwen fronste toen in Verhofstad en van Balen de menigte in de Oekraïne toe zag spreken op één of ander plein. Ik vergeleek het met een uitstekende schaker ( de EU )die een Rico Verhoeven (Rusland) even ging vertellen wat hij wel of niet moest doen. Rico had aangegeven dat hij bepaalde zaken niet wilde bij zijn buurman en dat hij anders even kwam “sparren”. De schaker was niet onder de indruk en verzamelde de schaakclub en vond 3 medestanders waarvan 1 in een rolstoel. Rico belde ook even rond en kwam met 10 kooivechters, de kleinste was 1.97 meter. Er zit, volgens mij, iets tussen gelijk krijgen en hebben. Als je een grote broek aantrekt moet je wel zorgen dat je het waarmaakt. Ik vond het niet bijster slim.

Gr Ron

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 20 feb 2025, 09:48

Nou, ik mag hopen dat Trump en Poetin niet de toekomst gaat bepalen voor Europa. Met z’n tweetjes ff bepalen wie wat gaat doen in die oorlog, wie wat krijgt en wie wat moet leveren? Nou, dacht het niet. Pomp dan maar meer geld en wapens naar Oekraïne, als dat mogelijk is. Maar als die twee ff alles gaan bepalen zijn we verloren. En met we bedoel ik Europa en zeker de aangrenzende landen van Rusland.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 20 feb 2025, 10:05

Arthur schreef: 20 feb 2025, 09:48 Nou, ik mag hopen dat Trump en Poetin niet de toekomst gaat bepalen voor Europa. Met z’n tweetjes ff bepalen wie wat gaat doen in die oorlog, wie wat krijgt en wie wat moet leveren? Nou, dacht het niet. Pomp dan maar meer geld en wapens naar Oekraïne, als dat mogelijk is. Maar als die twee ff alles gaan bepalen zijn we verloren. En met we bedoel ik Europa en zeker de aangrenzende landen van Rusland.
Volledig mee eens, maar dan moet je dus als EU wel leveren. Ik hoop dat ik het verkeerd heb, maar ben bang dat die twee feilloos in de gaten hebben dat de EU op het vlak van defensie een tandeloze tijger is. De EU kan wel lekker lullen……

Gr Ron

Robin

Bericht door Robin » 20 feb 2025, 10:17

Mooie discussie, maar inderdaad EU praat maar en praat maar , maar doet niks. Hoe lang is 't geleden dat NL nog maar één tank had?
En we vonden 't allemaal prima....

Elise

Bericht door Elise » 20 feb 2025, 10:33

RS-Ron schreef: 20 feb 2025, 09:43 de kleinste was 1.97 meter.
Zitten die Noord-Koreanen iedere morgen aan de brinta ofzo :tooth:

Plaats reactie