Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Elise » 14 feb 2025, 16:07

jos_br schreef: 14 feb 2025, 14:24 Even iets gestolen op het www,

"Donald Trump heeft Joe Biden er net van beschuldigd de oorlog in Oekraïne te hebben uitgelokt. Wat ben ik blij dat EINDELIJK iemand deze feiten duidelijk benoemd. Ik schrijf dit namelijk al meer dan twee jaar. Al decennialang heeft Rusland duidelijk gemaakt dat NAVO-lidmaatschap voor Oekraïne een harde rode lijn was. Toch bleef Biden aandringen op toetreding, waardoor hij Rusland uitdaagde en de huidige escalatie mee in gang zette.
Als we verder terug in de tijd kijken, zien we dat de werkelijke oorsprong van het conflict ligt bij de staatsgreep in Oekraïne in 2014, die werd goedgekeurd door de regering-Obama.
Het cruciale verschil is dat Trump begrijpt hoe de vork in de steel zit. Hij heeft de laatste maanden herhaaldelijk verklaard dat hij het bloedvergieten via diplomatieke gesprekken snel kan beëindigen. Ondertussen blijven de Europese leiders toekijken zonder enig besef van de geopolitieke spelletjes die de Amerikaanse elite al jaren speelt. Trump weigert deze spelletjes nog te spelen en dat siert hem. Dit is ontzettend hoopvol.
Veel journalisten, politici en zogezegde militaire experts zullen de komende maanden noodgedwongen van mening veranderen. Zelfs de nieuwe secretaris-generaal van de NAVO heeft inmiddels te horen gekregen dat hij zijn narratief moet aanpassen, of hij mag per direct vertrekken. De waarheid komt altijd boven – en karma is gelukkig een geweldige trut."

Jos.
Laten we niet vergeten om het "associatieverdrag" van de EU met Oekraïne mee te nemen in dit verhaal.
Naast Biden ligt de schuld ook zeker bij de EU.

jos_br

Bericht door jos_br » 14 feb 2025, 19:02

Robin schreef: 14 feb 2025, 15:51 Trump denkt vaak als eerste aan 'zijn land' en geef hem wat dát betreft eens ongelijk (ik doel niet op alle 'vredelievende' na-oorlogse interventies in rare landen door de VS wereldwijd, met hun redenen/onder het motto...)
Dit zeker.
Robin schreef: 14 feb 2025, 15:51 Hoe raar 't van mijn kant ook klinkt: Als dit mede de oplossing kan zijn, waarom dan niet?
https://www.nu.nl/buitenland/6345948/vo ... nchen.html

https://nos.nl/artikel/2555822-von-der- ... r-defensie
No way, toetreden is toch altijd een no-go geweest, daar hebben we ooit iets van een referendum over gehad.

Jos.

jos_br

Bericht door jos_br » 14 feb 2025, 19:03

Elise schreef: 14 feb 2025, 16:07

"Donald Trump heeft Joe Biden er net van beschuldigd de oorlog in Oekraïne te hebben uitgelokt. Wat ben ik blij dat EINDELIJK iemand deze feiten duidelijk benoemd. Ik schrijf dit namelijk al meer dan twee jaar. Al decennialang heeft Rusland duidelijk gemaakt dat NAVO-lidmaatschap voor Oekraïne een harde rode lijn was. Toch bleef Biden aandringen op toetreding, waardoor hij Rusland uitdaagde en de huidige escalatie mee in gang zette.
Als we verder terug in de tijd kijken, zien we dat de werkelijke oorsprong van het conflict ligt bij de staatsgreep in Oekraïne in 2014, die werd goedgekeurd door de regering-Obama.
Het cruciale verschil is dat Trump begrijpt hoe de vork in de steel zit. Hij heeft de laatste maanden herhaaldelijk verklaard dat hij het bloedvergieten via diplomatieke gesprekken snel kan beëindigen. Ondertussen blijven de Europese leiders toekijken zonder enig besef van de geopolitieke spelletjes die de Amerikaanse elite al jaren speelt. Trump weigert deze spelletjes nog te spelen en dat siert hem. Dit is ontzettend hoopvol.
Veel journalisten, politici en zogezegde militaire experts zullen de komende maanden noodgedwongen van mening veranderen. Zelfs de nieuwe secretaris-generaal van de NAVO heeft inmiddels te horen gekregen dat hij zijn narratief moet aanpassen, of hij mag per direct vertrekken. De waarheid komt altijd boven – en karma is gelukkig een geweldige trut."

Jos.
Laten we niet vergeten om het "associatieverdrag" van de EU met Oekraïne mee te nemen in dit verhaal.
Ik zie de z.g. EU juist als uitlokker.

Jos.

Wimo

Bericht door Wimo » 14 feb 2025, 20:13

Pfoe... Dat is een stevig stukje marketing voor Rusland.

Elise

Bericht door Elise » 14 feb 2025, 20:15

jos_br schreef: 14 feb 2025, 19:03
Elise schreef: 14 feb 2025, 16:07

Jos.
Ik zie de z.g. EU juist als uitlokker.

Jos.
Hatseflats Jos, Von der Leyen heeft ook nog wat te melden: Snellere toetreding Oekraïne tot EU, meer geld naar defensie

Domme KUT

jos_br

Bericht door jos_br » 14 feb 2025, 21:15

Elise schreef: 14 feb 2025, 20:15 Hatseflats Jos, Von der Leyen heeft ook nog wat te melden: Snellere toetreding Oekraïne tot EU, meer geld naar defensie

Domme KUT
Zag dit ook, nu heeft dat mens in DE al een ravage achter gelaten, kan dit ook wel bij. Oorlogshitser.....

Overigens zit ons aller Rutte ook in een fijne spagaat, ook nog even staan te liegen dat er nooit iets belooft is over toetreding tot de EU, heeft wel een selectief geheugen.

Jos.

jos_br

Bericht door jos_br » 14 feb 2025, 21:35

NU.nl,

"13 feb 2025 om 18:03
687 reacties

Delen
Oekraïne is nooit een NAVO-lidmaatschap beloofd als onderdeel van een vredesakkoord in de oorlog met Rusland. Dat benadrukte NAVO-baas Mark Rutte donderdag op een persconferentie in Brussel. Defensieministers van de NAVO-landen spraken daar vandaag over de militaire hulp aan Oekraïne.

En daarvoor bij de NOS op 1 oktober 2024,

"Rutte noemde Oekraïne als een topprioriteit en zei dat het land thuishoort in de NAVO. Hij benadrukte daarbij dat Kyiv militair gesteund moet worden in de oorlog tegen Rusland."

Jos.

JP

Bericht door JP » 14 feb 2025, 21:37

Ja, vast iets met 'geen actieve herinneringen'.......

Elise

Bericht door Elise » 14 feb 2025, 22:56

jos_br schreef: 14 feb 2025, 21:15 Overigens zit ons aller Rutte ook in een fijne spagaat, ook nog even staan te liegen
Ach ja, meneer inlegvelletje.
Veel slechter had Nederland het niet kunnen treffen het afgelopen decennium.
Van links tot rechts, van arm tot rijk, van arbeider tot ondernemer, van toeslagen tot Groningen, hij is er alleen geweest voor zichzelf en het buitenland/EU. Die man heeft niets, maar dan ook echt helemaal niets voor Nederland betekent.
Vergeleken met Rutte is Joop den Uijl een koorknaapje.

En dat is dan mijn genuanceerde mening :tong:

Philipoo

Bericht door Philipoo » 15 feb 2025, 07:01

Wimo schreef: 14 feb 2025, 20:13 Pfoe... Dat is een stevig stukje marketing voor Rusland.
:coffee:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 15 feb 2025, 08:01

Ik zat me dit te bedenken: Middelbare school, kregen we van onze klasseleraar(reservekapitein NL leger)NAVO stickers, voor wie dat wilde, die plakten we dan op weduwefiets kettingkastbeschermers van bepaalde punk/new wave meiden(die er best leuk uitzagen, behalve hun style lol)

Afbeelding

We zijn nu 42 jaar verder en nu vindt 'links' dit wél ok....

28 jaar communisme achter De Muur en de vergelijkingen in de media gaan alleen maar over Hitler...

Robin

Bericht door Robin » 15 feb 2025, 09:41

Ik kwam deze zojuist tegen, voor wat 't waard is....
Afbeelding

En deze.... :dood:
Afbeelding

Robin

Bericht door Robin » 15 feb 2025, 12:06

Heb me weer even ingelezen in NATO en alles eromheen, maar we moeten wel sterk blijven hier, ik ben geen fan van de huidige EU(of iig hun doelstellingen en migratie, klimaat etc) , maar straks staat Europa er echt 'alleen' voor, wat Vance ook zegt. Dat moeten we niet hebben. En NATO sterk blijven !
https://www.ad.nl/buitenland/ontstelten ... ~a77fb53e/

Rare en nare tijden...

Wel geinig:
Ook op een grapje - ‘Als de Amerikaanse democratie tien jaar Greta Thunberg-gezeur kan overleven, kunnen jullie een paar maanden Elon Musk ook wel aan’ - werd amper gereageerd.

:lollerdelol:

Anyway z'n hele verhaaltje:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 15 feb 2025, 13:36

IJzersterke speech van Vance, alle slappe Europese ‘leiders’ steigeren alweer. De ongemakkelijke waarheid is pijnlijk.

Bijna verkiezingen in Duitsland, benieuwd hoe dat uit gaat pakken. De zoveelste aanslag, ditmaal in München, zal wel zo zijn impact hebben lijkt me.

https://www.buttkicken.nl/2025/02/15/br ... derland-2/

Elise

Bericht door Elise » 15 feb 2025, 13:59

Die aanslag was een mooie promotie voor AfD.
Even de twijfelaars over de streep trekken :sealed:

350 Z

Bericht door 350 Z » 15 feb 2025, 14:08

Aanslagen door islamieten is normaal geworden in Duitsland. Ik kijk er in elk geval niet meer van op. De regeringen in de EU hebben ze zelf allemaal binnengelaten, normaal mens zou dit nooit doen.

HSR

Bericht door HSR » 15 feb 2025, 14:27

Wouter81 schreef: 15 feb 2025, 13:36 IJzersterke speech van Vance, alle slappe Europese ‘leiders’ steigeren alweer. De ongemakkelijke waarheid is pijnlijk.

Bijna verkiezingen in Duitsland, benieuwd hoe dat uit gaat pakken. De zoveelste aanslag, ditmaal in München, zal wel zo zijn impact hebben lijkt me.

https://www.buttkicken.nl/2025/02/15/br ... derland-2/

Niks te zien Wouter. Part and parcel of living in a big city (https://yougov.co.uk/opi/surveys/result ... 101/region)

Ik heb ook even een rondje gegoogled n.a.v. Vance zijn speech waarin hij het e.e.a. aanhaalt wat er in de UK gebeurt. En mijn god, het is gewoon nog veel erger dan dat ene voorbeeld. Letterlijk thought policing. Laat de UK aub de kanarie in de kolenmijn zijn.

Robin

Bericht door Robin » 15 feb 2025, 14:27

Wouter81 schreef: 15 feb 2025, 13:36 IJzersterke speech van Vance, alle slappe Europese ‘leiders’ steigeren alweer. De ongemakkelijke waarheid is pijnlijk.

Exact, niks mis met die speech. Top gewoon.

Ik had bijna het idee dat die Afghaan was ingehuurd door AfD. :bag:

Elise

Bericht door Elise » 15 feb 2025, 14:36

Mooie woorden van Vance dat censuur niet goed is.

Vervolgens lees je dit in de krant
Journalisten blijvend geweerd door Trump om weigering ’Golf van Amerika’

ik doe ff een bakkie :coffee:
Laatst gewijzigd door Elise op 15 feb 2025, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin

Bericht door Robin » 15 feb 2025, 14:37

Cookie from own dough:)

Edit: Intolerant tegen intolerantie toch?

Elise

Bericht door Elise » 15 feb 2025, 14:39

Cookie bij de :coffee:

:tooth:

JP

Bericht door JP » 15 feb 2025, 14:40

München paar dagen geleden was toch een Mini-aanslag? :hmmm:

Elise

Bericht door Elise » 15 feb 2025, 14:45

Oh en dat verhaaltje van Vance betreffende de "Buffer Zones Law" in de UK sluit weer naadloos aan bij het inperken van de abortusrechten in de VS.

Toegegeven, die man kan heel mooi en goed spreken, maar er zitten wel wat hiaten in zijn verhaaltje als je goed luistert.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 15 feb 2025, 18:19

Het is even wennen voor de EU-elite. Al 20 jaar ritselen en rommelen ze alles wat ze willen en de strategie om de andere partij bewusteloos te epibreren heeft altijd gewerkt. Nu moet je het afdwingen en verdienen……… Ik krijg een beetje het Rotterdamse gevoel, niet lullen maar poetsen. Ik hoop dat de VS wat opschuift naar het midden, een paar meter en de EU ook een paar honderd meter. Ben het zeker niet met alles eens, wel dat er eens duidelijk gecommuniceerd wordt aan de EU dat het getrut van dat stelletje prutsende wensdenkers afgelopen moet zijn.

Gr Ron

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 15 feb 2025, 19:21

80 jaar heeft Europa achterover geleund, geparasiteerd op de VS en nu is men verbaasd, verrast, verwonderd, geshockeerd en voor de schenen getrapt.

Wat Europa heeft nagelaten is een schande, een trap in de rug van die Amerikanen en andere geallieerden die ons bevrijd hebben, ga naar Colleville sur Mere, 10.000 Amerikaanse jongens, soms nog geen 20 jaar, liggen daar.

En wij zijn nu boos en verontwaardigd?

De ogen uit de kop schamen moeten onze politici zich! Verplicht, op eigen kosten, een Educatieve Maatregel Maatschappelijk Verkeer naar wat geallieerde begraafplaatsen.

En als het nu in de EU niet rap gaat veranderen, dan EUthaniseer maar.

Plaats reactie