Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
wjn

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek e.d. waarvan je denkt...

Bericht door wjn » 04 jul 2011, 09:31

Elise schreef:Dat vrijblijvende pensioen systeem zoals jij het voor staat is vergelijkbaar met de ziektekostenverzekering.
Iedereen is verplicht om zich aan te sluiten bij een verzekeraar, maar er is een hele grote groep mensen die niet is aangesloten en geen premie betalen.
Gevolg : Worden die mensen ziek, dan kan de belastingbetaler ervoor opdraaien.
Dat laatste is waar het steeds fout gaat. Zoveel regels/wetten en te weinig of te lakse controle erop.

Maar ff tussendoor een opmerking over pensioenen:
Als je het zelf niet kunt betalen (lees: sparen), wie betaalt het dan voor je?
Dan is het dus opschuiven totdat de bom barst (letterlijk)...

HansD

Bericht door HansD » 04 jul 2011, 12:04

Wacht ff, dat we het waarschijnlijk niet eens gaan worden ben ik met je eens -al zitten we meer op een lijn dan ik in 1e instantie dacht- maar dat de AOW als 'vangnet' wordt gebruikt is nu eenmaal zo. Het is de basis pensioenvoorziening in NL die iedereen ontvangt.
Je kunt over de hoogte van de AOW uitkering ook geen aanvullend pensioen opbouwen (AOW franchise), als de AOW afgeschaft wordt zal daar toch iets van een vervanging moeten zijn anders heeft iedereen een probleem omdat je met een gat van € 12K(?) pensioenopbouw per jaar zit.
Ik vermoed eerder dat ze richting het fiscaliseren van de AOW gaan afhankelijk van hoe hoog het aanvullend pensioen is. Uiteraard betaal je dan alsnog als belastingbetaler maar dat is sowieso het geval, linksom of rechtsom.

Of de AOW nog bestaat als ik de leeftijd heb bereikt dat ik er gebruik van kan maken of tegen die tijd überhaupt nog leef is een andere vraag maar die vraag is nu niet te beantwoorden. Helaas kun je daar ook bijna niet op inspelen want er wordt gewoon mee gerekend door de overheid. Veel keus is er niet tenzij je met extra koopsompolissen/lijfrente's oid bovenop je reguliere opbouw gaat werken.
Toen ik begon met het opbouwen van mijn pensioen stelde ik exact hetzelfde betreffende de AOW verwachting als jij maar het was geen mogelijkheid om dat zelf te regelen, die AOW franchise is verplicht.

Inflatietechnisch gezien zou het geen probleem moeten zijn om te leven van alleen AOW aangezien hij vanaf 2013 elk jaar met een extra percentage bovenop de inflatie verhoogd wordt. In principe gaat elke AOW ontvanger er vanaf die tijd dus op vooruit tov de huidige situatie (he wat handig net vanaf het moment dat de grote groep babyboomers ontvanger wordt).

@WJN de mensen die geen aanvullend pensioen op -kunnen- bouwen krijgen alleen AOW, that's it. En die AOW wordt opgebracht door de mensen die op dat moment werken.
Van de mensen die vanaf de komende tijd met pensioen gaan heeft echter, vermoed ik, bijna iedereen wel enig aanvullend pensioen bovenop de AOW of je moet continu niet gewerkt of in het buitenland gezeten hebben en daar niets geregeld hebben.

Elise

Bericht door Elise » 04 jul 2011, 12:44

HansD schreef:Inflatietechnisch gezien zou het geen probleem moeten zijn om te leven van alleen AOW aangezien hij vanaf 2013 elk jaar met een extra percentage bovenop de inflatie verhoogd wordt. In principe gaat elke AOW ontvanger er vanaf die tijd dus op vooruit tov de huidige situatie (he wat handig net vanaf het moment dat de grote groep babyboomers ontvanger wordt).
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

HansD

Bericht door HansD » 04 jul 2011, 13:24

De AOW is niet (beleggings)resultaat afhankelijk :wink:. Als de AOW elk jaar met de inflatie verhoogd wordt en zelfs nog een extra percentage daar bovenop houd je als ontvanger toch hetzelfde (iets beter zelfs) welvaartsnivo als op dit moment? Waarom zou je er dan ineens niet meer van kunnen leven terwijl op dit moment zo'n 25% van de gepensioneerden ook van alleen AOW leeft? Ik zeg niet dat het een vetpot is.
Als de regeling afgeschaft wordt is het een ander verhaal maar op die vraag kunnen wij beiden op dit moment geen zinnig antwoord geven.
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Absoluut waar maar nu gaan ze verwachte toekomstige rendementen alvast in het heden uitkeren. Dat is nog een grote stap onzekerder.
Dat vrijblijvende pensioen systeem zoals jij het voor staat is vergelijkbaar met de ziektekostenverzekering.
Een volledig vrijblijvend systeem ben ik een paar pagina's terug al vanaf gestapt. Ik snap dat dat voor een hele grote groep NL'ers geen verstandig iets is. Het enige dat ik wil is dat je in ieder geval in enige mate zelf kunt beslissen hoe er met je gespaarde geld om moet worden gegaan ipv dat je bij een verplicht pensioenfonds zit zonder dat je daar enige invloed op hebt en maar moet afwachten en accepteren wat er uiteindelijk uitkomt.

Beetje offtopic maar wellicht moet de basispremie voor de ziektekosten dan ook maar direct via het salaris ingehouden worden. Heb je in ieder geval geen wanbetalers meer.

GTRene

Tempel verborg gigantische schat

Bericht door GTRene » 04 jul 2011, 18:47

Indiana Jones vind de schatkamer (en der zijn schijnbaar nog 1 of 2 kamers ongeopend)

Afbeelding

Tempel verborg gigantische schat
Kamers waren al 136 jaar gesloten
In kelders van een Indiase tempel is een schat gevonden die 7,716 miljard euro waard zou zijn. De vraag wat er met de schat moet gebeuren, zorgt nu al voor beroering.

In twee ondergrondse kamers van de tempel Padmanabhaswamy in het Zuid-Indiase Trivandrum hebben gerechtsexperts een enorme schat aangetroffen, waaronder een gouden ketting van zes meter lang en dertig kilo zwaar. Verder waren er 536 kilo gouden muntstukken uit de 18de eeuw en nog eens twintig kilo gouden muntstukken van de Britse East India Company, borden bezet met diamanten, robijnen en smaragden, zilveren beelden en zogenaamde keshi-parels.

Volgens een eerste raming is de schat 500 miljard roepies of 7,716 miljard euro waard. Al nuanceerde P.J. Cherian van de lokale dienst erfgoed dat bericht meteen: 'Het is moeilijk om snel een prijs te plakken op antieke kunstvoorwerpen.'

De tempel van Padmanabhaswamy in de deelstaat Kerala werd in de zestiende eeuw door de maharadja's van Travancore verheven tot koninklijke tempel. Op de plek van een ouder schrijn bouwden ze het huidige, gigantische complex. In de kelders zijn kamers waar offergaven worden bewaard. Twee daarvan zijn altijd open, twee worden twee keer per jaar geopend en de twee kamers waar de schat werd gevonden, waren al 136 jaar gesloten.

Aan de opening ging een juridische veldslag vooraf. De meeste grote tempels in Kerala worden beheerd door een overheidsdienst, maar Padmanabhaswamy viel nog steeds onder het toezicht van de koninklijke familie. In maart vorig jaar kreeg het gerecht een klacht wegens wanbeheer en een verzoek om een inventaris te maken van de tempel.

De koninklijke familie tekende verzet aan tegen het openen van de kamers. De deelstaat Kerala is een van twee Indiase staten die lang een communistisch bestuur hadden; het communistische LDF is er nog steeds de grootste oppositiepartij.

De zaak belandde bij het Indiase hooggerechtshof, dat twee rechters aanstelde als onafhankelijke observators. Verder waren vertegenwoordigers van de tempel, de archeologische dienst, het paleis en de partij die klacht had ingediend, present.

Er wordt nu een volledige boedelbeschrijving gemaakt. Dat kan weken duren. Het wantrouwen is zeer groot. Nationalistische hindoes vermoeden dat de seculiere overheid beslag zal leggen op het geld; veel inwoners van Kerala vinden dat de schat de bevolking ten goede moet komen
Afbeelding
De tempel van Padmanabhaswamy werd in de zestiende eeuw verheven tot koninklijke tempel. rtr
Commando's bewaken sinds vandaag een middeleeuwse hindoetempel in Zuid-India waar vorige week een schat aan goud, zilver en edelstenen is gevonden. Experts vermoeden dat de schat ongeveer 7,7 miljard euro waard is. De waarde kan nog oplopen, als ook de archeologische aspecten in kaart zijn gebracht.

Onderzoekers vonden duizenden kettingen, munten en waardevolle edelstenen in vijf verborgen tempelruimtes. Een zesde geheime kamer wordt vandaag geopend terwijl voor het openen van een zevende ruimte nog toestemming nodig is, aldus een functionaris.

De Padmanabhaswamy-tempel staat in het hart van de stad Thiruvananthapuram en werd gebouwd door de koninklijke familie van Travancore. Rechters besloten onlangs dat de Staat het beheer van de tempel overneemt, om de tempel en de schatten beter te kunnen bewaken. Ook kreeg de archeologische dienst opdracht de schatkamers te openen.

http://www.spitsnieuws.nl/archives/buit ... ardenschat" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

schat in tempel india 15.5 miljard

Bericht door GTRene » 04 jul 2011, 18:52

ze zijn nu al hoger...15.l5 miljard euro :shocking:

http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buiten ... aard.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Circa honderd gewapende agenten en soldaten bewaken de tempel in Zuid-India waar vorige week in ondergrondse kamers een gigantische schat aan kostbaarheden is blootgelegd.

© afp De waarde van de duizenden sierraden, edelstenen, goudmunten en zilverwerk wordt volgens de jongste raming nu op 1.000 miljard roepies (15,5 miljard euro) geschat, twee keer het bedrag van een eerste raming.

In drie veiligheidscordons beschermen gewapende manschappen de hindu-tempel Sree Padmanabhaswamy, in de zuidelijke staat Kerala. Dat maakte minister-president Oommen Chandy bekend.

150 jaar onaangeroerd
De kostbaarheden lagen 150 jaar onaangeroerd in vijf ondergrondse schuilplaatsen van de tempel die is gewijd aan de god Vishnu. De tempel werd eeuwen geleden gebouwd door de koning van Tranacore. De offers van gelovigen werden sindsdien in ondergrondse kamers bewaard.

Nog heeft het tempelcomplex niet al zijn geheimen prijsgegeven. Er is een zevende kamer ontdekt die werd afgeschermd door ijzeren muren, aldus C.S. Rajan, gepensioneerd rechter van het Hooggerechtshof en lid van het team belast met de bewaking van de schat.

Sinds de onafhankelijkheid van India in 1947, stond de tempel onder controle van een stichting die werd geleid door afstammelingen van het inmiddels verdwenen koninkrijk Travancore. Na een juridische strijd besliste het Indiase Hooggerechtshof onlangs dat de staat de tempel voortaan zal beheren, om de veiligheid van de goederen te garanderen. (belga/mvdb)

Rupie

Bericht door Rupie » 04 jul 2011, 22:16

Ik zeg, doe mij 1% en ik houd voortaan mijn bek op DF. :clown:

GTRene

Bericht door GTRene » 04 jul 2011, 22:33

ik zou het verstandig vinden dat ze dat omzetten in geld en verdelen onder de armen...

ik heb nog een linker en een rechterarm waar wat onder kan :lol:

dvh

Bericht door dvh » 04 jul 2011, 22:36

Lache man zo'n schat..
Spreekt tot de verbeelding :)...

Tof dat dit nog gebeurd.

Rupie

Bericht door Rupie » 04 jul 2011, 23:28

Alsof er nog niet genoeg geld in de wereld is. Griekenland kan nog wel wat gebruiken, scheelt wat bijdrukken.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 05 jul 2011, 08:45

*roept naar z'n vrouw dat ze per direct dat tientje in de maand naar Oxvam Novib moet stopzetten, want dit is een plausibele reden*

:wave:

Rupie

Bericht door Rupie » 05 jul 2011, 09:32

Had ik niet verwacht, dat jouw vrouw nog zoveel zelf mag doen :strong:

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 05 jul 2011, 10:44

LMAO

Geweldig verhaal, hoop dat er mooie documentatie van volgt.

Robin

Bericht door Robin » 05 jul 2011, 10:45

Ruben schreef:Had ik niet verwacht, dat jouw vrouw nog zoveel zelf mag doen :strong:
Ik ben één van de laatste der Mohicanen, niet 'n overgeemancipeerde sukkel, en m'n vrouw was vroeger btw leidinggevende over + 30 man (accountancy), dus die staat d'r mannetje wel hoor. No worries :D

Robin

Bericht door Robin » 05 jul 2011, 10:53

Ah , dat kan er ook nog wel weer bij:
http://www.nu.nl/binnenland/2556988/sta ... enica.html" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 05 jul 2011, 14:46

Robin schreef:Ah , dat kan er ook nog wel weer bij:
http://www.nu.nl/binnenland/2556988/sta ... enica.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
wordt al bijna zo'n claimcultuur als de US...
easy money zullen sommige denken.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 05 jul 2011, 14:56

Ja heel easy, stond niks tegenover. :stom:

GTRene

Bericht door GTRene » 05 jul 2011, 15:20

buiten het verlies van die mensen natuurlijk, dat moge buiten twijfel staan, maar daar doelde ik niet op :wink:

Luco

Bericht door Luco » 05 jul 2011, 16:24

GTRene schreef:buiten het verlies van die mensen natuurlijk, dat moge buiten twijfel staan, maar daar doelde ik niet op :wink:
Ik denk dat deze mensen liever hun familie nog gehad hadden.
Ipv een aalmoes

wjn

Bericht door wjn » 05 jul 2011, 17:57

Pennucciracing Luco schreef:
GTRene schreef:buiten het verlies van die mensen natuurlijk, dat moge buiten twijfel staan, maar daar doelde ik niet op :wink:
Ipv een aalmoes
Geld is maar een korte termijn oplossing + de verantwoordelijke personen worden dus niet bestraft (zullen wel weer onder onschendbaarheid vallen).

Ze kunnen beter de verantwoordelijken nu ter verantwoording roepen en bestraffen.

Robin

Bericht door Robin » 05 jul 2011, 19:17

wjn schreef:
Pennucciracing Luco schreef:
Ipv een aalmoes
Geld is maar een korte termijn oplossing + de verantwoordelijke personen worden dus niet bestraft (zullen wel weer onder onschendbaarheid vallen).

Ze kunnen beter de verantwoordelijken nu ter verantwoording roepen en bestraffen.
Dat Petje zit al 'n paar weken in Den Haag. En de rest? Tja. Dan kom ik automatisch op tante Trix uit. :roll:

Robin

Bericht door Robin » 05 jul 2011, 19:21

Opmerkelijk, maar niet geheel onverwacht, de vrouw deed meer dienst als prosituee(met'n drugsprobleempje) dan als kamermeisje, tja:
http://www.nu.nl/buitenland/2557560/aan ... okken.html" onclick="window.open(this.href);return false;

HansD

Bericht door HansD » 05 jul 2011, 19:33

En dan heb je dus wel je topfunctie, en zeer waarschijnlijk je verwachte politieke carrière, verloren als DSK zijnde. Hoef je uiteindelijk niet eens aangeklaagd te worden om kapot gemaakt te worden.

dvh

Bericht door dvh » 05 jul 2011, 20:44

Ravin ///M schreef:LMAO

Geweldig verhaal, hoop dat er mooie documentatie van volgt.
* kuch *

Wat is dat in je avater Ravin ? .......... :angel:

wjn

Bericht door wjn » 06 jul 2011, 08:58

Robin schreef:Dat Petje zit al 'n paar weken in Den Haag. En de rest? Tja. Dan kom ik automatisch op tante Trix uit. :roll:
Er was gisterenavond een uitzending over.

Het hele geval (aanklacht e.d.) schijnt al 10 jaar (!!) te lopen en bijna die gehele 10 jaar lang heeft de nederlandse staat gezegd dat er niemand weggestuurd is (!!).

Hoe frustrerend moet dat zijn geweest, weten dat je familie (ouders + broertje) letterlijk in de handen van de vijand gedreven is (bevestigd door het hof in de laatste uitspraak) en doodleuk de tegenpartij bijna 10 jaar lang horen zeggen dat het niet waar is.

Plaats reactie