BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40181
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [HT10 vallen uit elkaar]

Bericht door Knot » 31 jul 2010, 22:15

Zoiets moest idd wel, kon er met mijn kleine 200pk en 1300kg niet tegenop!

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: BMW E36 328i sedan [HT10 vallen uit elkaar]

Bericht door Downforce Hans » 31 jul 2010, 22:19

Knot schreef:
Dennis Orgers schreef:Ik kwam op het GTI club forum nog een filmpje tegen van jou wagen met daarvoor een 205 gti, eigenaar was er aardig trots op dat hij in beeld bleef :o
Was een lekker licht wagentje idd. Sommige stukken was ik wel sneller maar vond het gevaarlijk er op die manier geforceerd voorbij te steken. Probleem was de RE050a achterbanden op (half) nat, dan doen ze het toch niet echt goed. Droog is het een aardig bandje maar nat moet je als straatband toch echt beter Pilot Sport 2 rondom hebben, ik had ze die dag alleen op de vooras.

De RE050a is de variant van de Roadhog Supreme 5000 met net wat meer grip droog en nat maar eigenschappen blijven hetzelfde, op nat stukken minder grip dan droog. Het is dat ik 6 stuks goedkoop kon krijgen maar zou er nooit nieuw geld voor over hebben, liever pilot sport 2 of t1r/r1r dan.
Pfc 01 zijn inderdaad lekkere blokken die het op mijn stop tech set super doen, kan ik je aanbevelen.
Pilot sport in de regen vind ik niet super maar kan ook in de breedte van mijn band zitten.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40181
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [HT10 vallen uit elkaar]

Bericht door Knot » 31 jul 2010, 22:19

Over dat inremmen Steve, denk dat ik mijn laatste set HT10 die in de schuur ligt ga monteren op vlakke OEM 286mm schijven en dat 1000km op straat rustig in ga remmen, kijken hoe het dan zit met haarscheurtjes en afbrokkelen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40181
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [HT10 vallen uit elkaar]

Bericht door Knot » 05 aug 2010, 12:55

Nou, de ATE (non-powerdiscs) zijn binnen, 100 euro voor een setje voor schijven, geen geld! Ben benieuwd hoe ze het straks met de set HT10 gaan doen die ik nog heb, even 1000km netjes remmen en daarna hopelijk minder afbrokkelen van de blokken.

Zat ook nog te denken, als het verder gaat en het blijft allemaal bovenop de remblokken, kan ik ze natuurlijk ook omdraaien zodat het geheel nog een beetje in balans blijft voordat de zuiger het blok straks schuin op de schijf gaat duwen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40181
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [HT10 vallen uit elkaar]

Bericht door Knot » 09 aug 2010, 12:23

Na schuine kantjes aan de HT10 gevijld te hebben doen ze het beter, minder stukjes eraf nu.

Hier ook nog even mn rondje Nordschleife posten voor de verzameling en snel achter de achterasrubbers aan voor het vervolg, de 8m45 BtG.



Ook het rondje soaking wet er maar even bij:


Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40181
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Inhouden en afslaan]

Bericht door Knot » 27 aug 2010, 15:11

Gistermiddag vrij, de auto bij Bas opgehaald, stuurt weer strak.

- bovenste draagarmkogels achter vervangen.
- subframerubbers vervangen (lagen er helemaal uit, die bussen)
- tank is eronder uit geweest en de verstevigingsplaten zijn ingelast (zag er nog goed uit maar kan zomaar doorscheuren als je te gek doet op droog)
- uitgelijnd

Dat waren aardig wat uurtjes werk en wat onderdeeltjes... kleine 1000 euro er weer tegenaan gegooid.

Komt alleen bij dat de auto nog een mankement kreeg. Had er vanaf het begin al last van, soms rijdens rijden met name als je een stuk rustig gereden hebt en dan doortrekt houdt de auto even een seconde in, net of er geen ontsteking is, een hik tussendoor en daarna doet ie het prima. Gebeurt eens per 1000km ofzo. Wat ook 2x is gebeurd in 25.000km is dat de ontsteking volledig stopt, dan moet je de auto stilzetten, opnieuw starten en dan doet ie het weer prima.

Op de dag dat de auto naar Bas moest deed ie dat weer op de N11, complete uitval, stilzetten, starten en gaan (de 3e keer in 30.000km dus). Echter tijdens de rit naar Oss ging de auto in druk verkeer onder de 3000 toeren ook vreemd lopen, inhouden/stotteren, net of ie op 3 cilinders liep dat gevoel. Schakel je dan terug en de toeren gaan de lucht in dan loopt ie weer door. Stationair met koppeling in remmen voor stoplicht/rotonde etc slaat de motor dus af door deze onregelmatige loop.

Als de auto koud is merk je dat niet meteen maar juist na een rit van >50km komt de ellende. Bas heeft preventief de nokkenas en krukaspositie sensoren vervangen (200 euro en uurtje werk) omdat dat ook als foutmelding uit de auto kwam. Echter op de A2 terugweg begon het sputteren weer.

Wat kan dit zijn?? Aarde probleem, bobine, ontsteking, ecu?

Wel kut met za/zo Nordschleife, ma Zandvoort en wo Assen op het programma :(

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7238
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: BMW E36 328i sedan [Inhouden en afslaan]

Bericht door Fabian » 27 aug 2010, 15:29

Klot man!

Halverwege je verhaal wilde ik al replyen met krukassensor (veel voorkomend probleem, met deze klachten als gevolg), maar toen las ik verder en zag ik dat dat dus al gedaan was....hmmmmm

Wat zegt je gevoel, ontsteking of brandstoftoevoer?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40181
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Inhouden en afslaan]

Bericht door Knot » 27 aug 2010, 15:32

Zat ook aan een brandstoffilter te denken.. maar als je in over de 3000 trapt doet t t wel goed... :?

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan [Inhouden en afslaan]

Bericht door frank de jonge » 27 aug 2010, 15:36

Bobines?? Vochtprobleem??

Ook ooit is gehad

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3797
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: BMW E36 328i sedan [Inhouden en afslaan]

Bericht door Paskal » 27 aug 2010, 15:44

Hey Rody,

Heb exact hetgeen jij omschrijft ook gehad met mijn 540........ Ook bij mij pakte hij om onverklaarbare reden wel weer op na terugschakelen en flink in de toeren jagen. Totdat hij op een gegeven moment helemaal stil viel en niks meer wilde doen op terugweg van de wintersport. Afgesleept naar de BMW-specialist en daar startte hij weer gewoon :? Preventief ook maar krukas, nokkenassensor en brandstoffilter vervangen.

Daarna nog een keer compleet stil gevallen en uiteindelijk deed hij het bij de BMW-specialist ook een keertje niet dus toen konde we gaan zoeken....

Wat bleek? Los contact in de bekabeling vlakbij de brandstofpomp.
Laatst gewijzigd door Paskal op 27 aug 2010, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: BMW E36 328i sedan [Inhouden en afslaan]

Bericht door Tommy » 27 aug 2010, 15:50

maar ondertussen zoiets ook gehad wat opgelost was met een nieuwe gaskleppositiesensor....
Zag je auto dacht ik al op de foto's van Vincent staan op de 1e brug @ bas

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40181
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Inhouden en afslaan]

Bericht door Knot » 27 aug 2010, 17:55

Bedrading nalopen is een hel.. en zeker niks voor mij.

Kunnen eens beginnen met een brandstoffilter vervangen en die gaskleppositiesensor zou de computer zelf als foutmelding moeten geven toch?

Klinkt nog wel aannemlijk ook, gezien stationair de auto op 600 draait en soms even instort naar 400 en dan beslist ie of ie terugpakt naar 600 of afslaat.

Zal zo eens even een doodsklap op dat gasklephuis geven... ding moet niet bokken hoor.. hoe kan ik anders die 8:45 op straatbanden gaan rijden nu de achteras weer strak is. :?

Gebruikersavatar
vwk
Berichten: 450
Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03

Re: BMW E36 328i sedan [Inhouden en afslaan]

Bericht door vwk » 27 aug 2010, 19:09

Als je krukas- en nokkenassensoren al vervangen zijn zou ik het zoeken in je stappenmotor of gaskleppotentiometer / luchtmassameter.

Aangezien je het hebt over stationair terugvallen en uitvallen bij koppeling in.. Keertje proberen zonder LMM te rijden? Kwestie van stekkertje los.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: BMW E36 328i sedan [Inhouden en afslaan]

Bericht door Shakes » 27 aug 2010, 20:24

Lijkt me niet echt lekker als hij opeens inhoudt na de compressie in Fuchsrohre of Miss hit miss ofzo. Moet er niet aan denken eigenlijk..........

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: BMW E36 328i sedan [Inhouden en afslaan]

Bericht door Erik K. » 28 aug 2010, 09:47

vwk schreef:Als je krukas- en nokkenassensoren al vervangen zijn zou ik het zoeken in je stappenmotor of gaskleppotentiometer / luchtmassameter.

Aangezien je het hebt over stationair terugvallen en uitvallen bij koppeling in.. Keertje proberen zonder LMM te rijden? Kwestie van stekkertje los.
+1, zou dit even proberen, LMM is zo los/vast.
Doe het los/vast koppelen wel met contact uit.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40181
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Inhouden en afslaan]

Bericht door Knot » 28 aug 2010, 10:24

Gisteravond de auto als test gepakt voor een ritje in NL maar na 10km alweer omgeruild voor de M5.

Auto viel uit na aanremmen rotonde, starten ging niet, sloeg niet aan, starten in 1, koppeling in en dan gas vol erop komt de auto stotterend tot leven, net of ie op 3 cilinders loopt dat geluid, eenmaal over de 4000 heen schiet ie naar de 6000. Toen maar volgas alles boven de 4000 naarhuis geplankt, ging als de brandweer, en knorde stationair op de parkeerplaats netjes 600 toeren.

Zo even Bas bellen, hoop dat hij in 2 uurtjes nog wat kan betekenen... snap alleen niet dat ze zelf dat probleem niet gehad hebben toen de auto daar een week is geweest :(

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40181
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Inhouden en afslaan]

Bericht door Knot » 28 aug 2010, 12:32

De LMM is het niet, maakte niets uit.

Bekende van me net gebeld die zei dat het wel eens de temperatuursensor kon zijn die op het blok zit, die geeft volgens hem geen foutcode in de computer bij uitlezen maar als ie stuk is dan denkt de computer dat het -44 is en gaat superrijk mengsel spuiten wat volgens hem goed het stotteren kon zijn. Sensor was iets van 20 euro... zou wel een stunt zijn, voor 200 euro positiesensoren vervangen en dan blijkt het een ding van 20 euro te zijn.

Nu helaas geen tijd meer voor, hopelijk maandag herstellen maar vrees dat ik Zandvoort moet laten schieten. Ik zet liever in op Assen woensdag, daar heb ik al lang naar uitgekeken.

Dus als iemand een lastminute CPZ middag optie open wil houden wellicht mogelijk als ik t zelf niet haal, mag je zo rijden van mij.

siegerdehaan89
Berichten: 1800
Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
Locatie: omgeving lochem

Re: BMW E36 328i sedan [Inhouden en afslaan]

Bericht door siegerdehaan89 » 28 aug 2010, 18:03

gasklep potentio meter ook eens proberen op de gasklep!

Was bij mij door midden, nieuwe kost 5 tientjes :)

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3797
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: BMW E36 328i sedan [Inhouden en afslaan]

Bericht door Paskal » 28 aug 2010, 20:07

Knot schreef:... zou wel een stunt zijn, voor 200 euro positiesensoren vervangen en dan blijkt het een ding van 20 euro te zijn.
Tja, zie het gister vermelde voorval met mijn 540. Ook die Euri uitgegeven, brandstoffilter vervangen etc en dan blijkt het een los contactje bij de brandstofpomp te zijn :hammer:

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: BMW E36 328i sedan [Inhouden en afslaan]

Bericht door Tom V » 28 aug 2010, 21:20

Knot schreef:De LMM is het niet, maakte niets uit.
Lees ik dit verkeerd of geeft dit juist het probleem aan?

Gebruikersavatar
vwk
Berichten: 450
Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03

Re: BMW E36 328i sedan [Inhouden en afslaan]

Bericht door vwk » 29 aug 2010, 16:21

Knot schreef:voor 200 euro positiesensoren vervangen en dan blijkt het een ding van 20 euro te zijn.
Tsja, dat blijft een eeuwig dilemma... Je kan ook voor 80 euro aan dingen vervangen om dan alsnog 200 euro uit te moeten geven... Het blijven zaken die allemaal moeten zorgen voor een fatsoenlijke (stationaire) loop van je auto, dus een defect aan een van die zaken kan een (soort)gelijke storing geven, met een deel van dezelfde symptonen.
Tel daarbij op dat de nokkenas- en krukaspositiesensoren "prone to fail" zijn, maakt het imo niet zo gek dat die vervangen zijn.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28562
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW E36 328i sedan [Inhouden en afslaan]

Bericht door Martijn_bmw » 29 aug 2010, 19:29

Tom V schreef:
Knot schreef:De LMM is het niet, maakte niets uit.
Lees ik dit verkeerd of geeft dit juist het probleem aan?
+1 als een losse LMM stekker geen verschil geeft in rijden is hij juist stuk ;) je moet wel verschil merken in lopen/rijden tussen wel of geen LMM aangesloten anders zou hij er net zo goed niet tussen kunnen zitten...

wel kut dat je hierdoor circuit dagen moet missen :?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40181
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Inhouden en afslaan]

Bericht door Knot » 30 aug 2010, 21:13

Ben om 11:00 uur naar Bas gegaan toen de files door ongelukken weg waren op de A2.. onderweg na 4km al in de problemen bij oprijden snelweg, sputterdesputter, snel terug van 3 naar 1 om 5000rpm te maken en hij kwam uit de sputtersessie. Snelweg op, flink toeren houden en bij Woerden gvd weer een ongeluk gebeurd, ik alles in 1 rijden, stilstaand flink gassen neutraal maar hij bleef het wonderbaarlijk goed doen dus later richting stationair laten gaan.

Bas en Sander hadden de vorige keer wel gereden maar blijkbaar niet vaak of niet lang genoeg waardoor het probleem er precies niet uit kwam bij hun. Wel hulde dat ze vandaag de hele dag met de auto bezig zijn geweest maar het zit nogal moeilijk.

Bij Bas ook eindelijk tijdens rijden eens uitval en sputteren, echter lang niet zo erg als bij mij, hier was het sleutel omdraaien, 2x gas en over met pruttelen na de uitval.

LMM is gewisseld, was het niet, gasklephuissensor ook niet, dme los gehad, vanos solenoide gewisseld met die van een 323, was het ook niet. Wel blijft de 212 melding terugkomen, VANOS mechanisch geblokkeerd, dat gaan we nog uitzoeken maar auto loopt als een speer verder dus het vanos werkt zeker!

Dan eindelijk na een zoveelste testrit kwam ik binnen en bleef de auto op 5 cilinders lopen, zo klonk het normaal ook alsof er minimaal 1 miste. Wij kijken, stekkertjes los en bleek dat cilinder 3 niet meedeed. Bobine en bougie gewisseld, geen resultaat. Wat bleek, er was wel een vonk maar de cilinder stond te vol met brandstof. Nou is dat misschien toeval of bijkomst maar onder de 3000 toeren wordt er dus teveel ingespoten waardoor de auto over de zeik gaat. Dat toevallig alleen cilinder 3 dan niet meedoet als je gaat kijken is uiterst vreemd.

Wat uiteindelijk gedaan is, de stationair stappenmotor gewisseld, al vond Bas mijn exemplaar wat eruit kwam er een stuk beter uitzien als diegene die er nu ingegaan is, echter het sputtert wel minder. Niet meer afgeslagen, niet meer inhouden op de snelweg, alleen soms hoor je m nog een misslagje maken, klapje in de uitlaat etc, zakt ie even van 600 terug naar 400 toeren bij stoplicht maar een stuk beter dan eerst. Wel duidelijk verschil, oude stappenmotor ging meteen netjes naar 600 toeren toe, waar deze even een boost geeft naar de 1500 als ie onder de 1000 dreigt te komen bij intrappen koppeling, reageert trager en zakt heel langzaam van 1500 naar 600, maar belangrijkste is dat ie het woensdag op Assen moet doen, daarna zien we wel verder. Wellicht even een compleet nieuwe stappenmotor bestellen ipv een gebruikte te plaatsen zoals nu.

Gebruikersavatar
Christiaan van H.
Berichten: 419
Lid geworden op: 11 feb 2007, 15:56
Locatie: P-hil

Re: BMW E36 328i sedan [Inhouden en afslaan]

Bericht door Christiaan van H. » 30 aug 2010, 22:56

Het leven van de E36 eigenaar gaat niet altijd over rozen... :drinking:

Succes op Assen.

Gebruikersavatar
vwk
Berichten: 450
Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03

Re: BMW E36 328i sedan [Inhouden en afslaan]

Bericht door vwk » 31 aug 2010, 00:27

Christiaan van H. schreef:Het leven van de E36 eigenaar gaat niet altijd over rozen... :drinking:

Succes op Assen.
You know when you a drive a E36 when...

Schitterende herkenbaardheid, en dat 128 pagina's lang :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dimitri, Godspeed, looney16v, S-RS en 5 gasten