Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Metchu

Re: Fotografie

Bericht door Metchu » 12 aug 2014, 18:12

zal binnekort wat vakantiekiekjes delen....

E-pl3 met de 45mm f1.8 in turkije is een genot :mrgreen:

Afbeelding
watermelon istanbul by MetchuProductions, on Flickr

Afbeelding
Turkish village by MetchuProductions, on Flickr

Afbeelding
fisherman in istanbul by MetchuProductions, on Flickr

Afbeelding
got tea? by MetchuProductions, on Flickr

Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Bericht door Godspeed » 12 aug 2014, 18:30

Goed, ik begrijp de kritiek, hoewel ik eigenlijk niks met de foto's heb gedaan buiten vignette en wat contrast/kleuren. Kenteken weghalen is omwille van de eigenaar van de auto, kan ik schijt aan hebben maar dan was dit het laatste rondje met deze Porsche voor mij.

Ik heb nog niet het geduld gevonden om de complete foto om te bouwen zodat alle storende elementen verdwijnen, dat is tevens ook niet mijn streven. Ik oefen liever op compositie zodat de foto in de basis beter uitkomt en zodoende minder bewerking nodig heeft. Tuurlijk kun je met PS van een kutfoto een kunstwerk maken, maar wat is daar de lol aan?

Zoals ik al veel als tips heb meegekregen is ervaring op doen op het gebied van fotografie een kwestie van foto's maken. Dat heb ik gedaan. Als je de hele dag een auto tot je beschikking hebt dan kun je inderdaad goed nadenken over hoe je je foto wilt maken en op welke locaties. Die luxe had ik niet en zodoende zijn dergelijke foto's eruit gekomen. Nogmaals ik heb deze camera pas een paar maanden en heb me daarvoor nooit zo in fotografie verdiept. Het spijt me dat ik de jury hier moet teleurstellen omdat er een vuiltje op de stenen ligt :tooth:

Bedankt voor jullie reacties, maar iets meer positieve feedback i.p.v. harde kritiek zou wellicht meer op z'n plaats zijn. Uiteraard is alles aan reacties welkom, maar ik denk dat het op een andere manier gebracht kan worden dan hameren op de storende elementen.

dvh

Bericht door dvh » 12 aug 2014, 18:37

[Tuurlijk kun je met PS van een kutfoto een kunstwerk maken, maar wat is daar de lol aan?
Veul! Ik doe niks anders. Heb daar wel lol in.

Anyway. Je mag het zelf weten hoe je het wil doen. Maar als je dan wat post verwacht je ook reacties :)
(Anders krijgen we pontiacwolf (ofhoeheetie) toestanden)

Metchu

Bericht door Metchu » 12 aug 2014, 18:52

kritiek is primaaaaaaaaaaaaa... als het goed is, krijg je ook alom lof... ik plaats shit hier om te horen of jullie het mooi vinden of niet en als het niet mooi is waarom... daar kan ik het dan alsnog mee eens zijn of oneens! Ik moet zeggen dat ik mezelf wel zie groeien dankzij de kritieken ook! dus kommaaaarrrr :P

Afbeelding
Turkish ferry by MetchuProductions, on Flickr

Afbeelding
Sunset on the bosphorus by MetchuProductions, on Flickr

Afbeelding
Rainy day in Istanbul by MetchuProductions, on Flickr

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 12 aug 2014, 18:55

Godspeed schreef:Tuurlijk kun je met PS van een kutfoto een kunstwerk maken, maar wat is daar de lol aan?
Dat is niet helemaal waar, als een foto echt slecht is dan kun je 'm met PS ook niet mooi meer maken....als de basis niet goed is dan houdt bij mij meest op.

Valt vaak niet mee om op een positieve manier iemand op z'n foutjes te wijzen en ik heb ook niet veel sjoege van fotografie van auto's, maar ik zal 't proberen:
Ik vind de auto in allebei de foto's wat te centraal staan en ook denk ik dat een lager standpunt hier beter zou hebben gewerkt.
In de 2e foto heb je in ieder geval geen last meer van spiegelende bomen in de motorkap, de ruit en het dak, dat is dus al beter en ook het wat lagere standpunt, waardoor je meer omgeving ziet, vind ik mooier.
Alleen vind ik in de 2e foto de zon nog wat te fel en ziet de lucht[zeker in de omgeving van de zon] er uitgebeten uit.
Hoewel je hier wel een beter standpunt hebt vind ik de palen, verkeersbord en een soort van tribune wel weer wat storend in de achtergrond, zou proberen om wat rustigere achtergronden op te zoeken, zelfs al heb je weinig tijd. :tooth:
De flares op de 2e foto vind ik nog niet eens zo heel erg storend, maar ben er ook niet over uit of 't hier wat toevoegt.
Met PS zou je bijvoorbeeld bij de 2e foto de palen[en verkeersbord] om kunnen zagen en een stukje van de rechterkant af kunnen halen, tot het hek weg is bijvoorbeeld, daar wordt de foto al een stuk rustiger van.

dvh

Bericht door dvh » 12 aug 2014, 18:57

Laatste 3 zijn leuk Metchu! Lekkere kleuren/toning.
De eerste serie zijn iets te overkleurd :)

allen

Bericht door allen » 12 aug 2014, 18:58

Het is aan jou om het niet te zien als harde of negatieve woorden, maar iets waar je wat mee kunt doen.
Juist als je net begint kun je beter met te weinig dan teveel foto's thuiskomen.
Eerst nadenken over wat je wilt laten zien, daarna op welke manier en dan pas de daadwerkelijke foto maken.
Wie tijd neemt voor een foto van een onderwerp dat niet wegloopt hoeft thuis niet of minder te editen.

Metchu

Bericht door Metchu » 12 aug 2014, 19:02

dvh schreef:Laatste 3 zijn leuk Metchu! Lekkere kleuren/toning.
De eerste serie zijn iets te overkleurd :)

ik zat bij de eerste paar idd een beetje te twijfelen, ik hou wel van die felle kleuren... kom er langzamerhand achter dat dat mijn stijl is en idd ga ik dan af en toe over het randje, in dit geval geef ik je gelijk, alhoewel bij de visser ik het wel supermooi vind :D

allen

Bericht door allen » 12 aug 2014, 19:04

Metin, de eerste twee foto's werken niet voor mij.
De rest oogt geslaagd, al had ik met de theefoto zelf diafragma wat kleiner gemaakt om alles scherp te krijgen.
Of er is maar een naamsbordje ragscherp en leesbaar, of ze zijn het allemaal.
Ben ik nu te kritisch?

dvh

Bericht door dvh » 12 aug 2014, 19:05

Bij de 4e foto is het gewoon precies goed. Bij de eerste foto zit er teveel geel in de foto. En bij de 2e teveel blauw. Als je dat ff tempert in lightroom ziet het er gelijk wat beter ( natuurlijker ) uit.

Godspeed

Bericht door Godspeed » 12 aug 2014, 19:07

Kijk, het klinkt allemaal al een stuk beter. Samen komen we ergens! :wink:

Ik ben jullie dankbaar voor de feedback/kritiek. Maar het komt altijd zo kut over als je blij bent met je foto en je vervolgens met je neus op de feiten gedrukt wordt. Iets met trots en niet willen falen :tooth:

Ik neem het allemaal mee in mijn leerweg en probeer er iets mee te doen.

markk

Bericht door markk » 12 aug 2014, 19:08

1e drie foto's zijn mij wat te druk Metchu en idd teveel kleur.
Van de tweede serie vind ik de z/w echt prachtig. Nummer #2 ook erg goed, enkel die zou ik in de nabewerking wat "zwoeler" willen. Minder hard contrast (clarity), minder scherpte, beetje de-noisen, etc.

BTW: Iedereen ziet jouw groeien...tijd voor wat cardio :-)

Mark.

Metchu

Bericht door Metchu » 12 aug 2014, 19:16

thanks voor de feedback!

hierbij voor jullie als cadeau een foto van m'n wijlen opa's huis

Afbeelding
Grandpa's house (Boly, Turkey) by MetchuProductions, on Flickr

p.s. Markkkkk: ON IT! :tooth:

Tim N

Bericht door Tim N » 12 aug 2014, 19:26

Godspeed schreef:Kijk, het klinkt allemaal al een stuk beter. Samen komen we ergens! :wink:

Ik ben jullie dankbaar voor de feedback/kritiek. Maar het komt altijd zo kut over als je blij bent met je foto en je vervolgens met je neus op de feiten gedrukt wordt. Iets met trots en niet willen falen :tooth:

Ik neem het allemaal mee in mijn leerweg en probeer er iets mee te doen.
Godspeed schreef:Kleine tip voor de fotografie: probeer het onderwerp uit het midden van je foto te houden. Regel van derden heet dat geloof ik.

Als je je foto wilt maken, houd in gedachte dit raster aan:

Afbeelding

Probeer het onderwerp op een van de kruispunten van de lijnen te plaatsen. Dan krijgen je foto's net iets extra's, niet dat 'kiekjes' idee ;) Al vind ik veel foto's al zeer geslaagd.
:wink:

ErikS

Bericht door ErikS » 12 aug 2014, 19:55

Toesjeee.
Die foto's waren overigens wel goed. :tooth:

Godspeed

Bericht door Godspeed » 12 aug 2014, 19:57

Hahaha, goeie Tim :D

Ik zal er in het vervolg aan denken!

Michele

Bericht door Michele » 15 aug 2014, 01:01

My two cents mbt de Porsche: die hadden ook met willekeurig welke telefoon gemaakt kunnen worden. Kiekjes dus.
Als je 200+ foto's schiet met een auto tijdens een rondje om de kerk ben je vooral bezig geweest met het feit dat je een wilde auto onder je **** had en niet met fotografie. Alle excuses zijn uitvluchten. Stop de volgende keer een 64MB kaartje in je camera en maak max 5 foto's waar je echt over nagedacht hebt. Internet staat al vol genoeg met standaard foto's van standaard "dikke auto's" zoals een elfje.

Klinkt heel hard, maar kan er niet meer van maken. Sorry.
Laatst gewijzigd door Michele op 15 aug 2014, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

allen

Bericht door allen » 15 aug 2014, 09:06

Ik kreeg eens van iemand regelmatig de vraag om foto's te bekijken. Steeds meerdere foto's van hetzelfde onderwerp vanuit verschillende hoeken. dan heb je na een rondje lopen al snel een paarhonderd foto's.
Heb hem daarna eens gevraagd hierheen te komen.
Filmrol in een slr van 35 euro gestopt met een 50mm lens.
Even de totale kosten en tijd van het hele proces uitgelegd en daarna de stad in gegaan.
2,5 uur, 7 foto's van verschillende onderwerpen.
Het toestel mocht hij meenemen en het heeft meer dan een maand geduurd voordat het rolletje vol was.
Het waren z'n beste foto's ooit.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 15 aug 2014, 21:30

Afbeelding

Michele

Bericht door Michele » 15 aug 2014, 21:55

woef!

Fernando

Bericht door Fernando » 15 aug 2014, 22:14

Parijs 5 augustus:

Afbeelding

Godspeed

Bericht door Godspeed » 16 aug 2014, 17:10

allen schreef:Ik kreeg eens van iemand regelmatig de vraag om foto's te bekijken. Steeds meerdere foto's van hetzelfde onderwerp vanuit verschillende hoeken. dan heb je na een rondje lopen al snel een paarhonderd foto's.
Heb hem daarna eens gevraagd hierheen te komen.
Filmrol in een slr van 35 euro gestopt met een 50mm lens.
Even de totale kosten en tijd van het hele proces uitgelegd en daarna de stad in gegaan.
2,5 uur, 7 foto's van verschillende onderwerpen.
Het toestel mocht hij meenemen en het heeft meer dan een maand geduurd voordat het rolletje vol was.
Het waren z'n beste foto's ooit.
Michele schreef:My two cents mbt de Porsche: die hadden ook met willekeurig welke telefoon gemaakt kunnen worden. Kiekjes dus.
Als je 200+ foto's schiet met een auto tijdens een rondje om de kerk ben je vooral bezig geweest met het feit dat je een wilde auto onder je **** had en niet met fotografie. Alle excuses zijn uitvluchten. Stop de volgende keer een 64MB kaartje in je camera en maak max 5 foto's waar je echt over nagedacht hebt. Internet staat al vol genoeg met standaard foto's van standaard "dikke auto's" zoals een elfje.

Klinkt heel hard, maar kan er niet meer van maken. Sorry.
Oké, al met al een duidelijke boodschap dus. Meer nadenken, minder foto's.

Michele

Bericht door Michele » 17 aug 2014, 21:20

Yep. En vooral meer nadenken over de foto's!
Nadenken over mooie vrouwen mag ook, maar levert geen autofoto's op :tooth:

Godspeed

Bericht door Godspeed » 17 aug 2014, 21:34

Nou hoeven het ook niet altijd auto's te zijn die op de foto staan :whistle:

Michele

Bericht door Michele » 18 aug 2014, 14:44

nee, klopt :wink:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Michele op 29 aug 2014, 10:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie