nou we hebben de top 3

Meer dan 6,5 miljard euro. Zoveel geeft de Nederlandse overheid ieder jaar uit om werklozen aan een baan te helpen. Over de effectiviteit zijn twee dingen bekend: óf het helpt nagenoeg niets, óf het is onduidelijk of het helpt. Waarom blijven we er dan toch halsstarrig in geloven?
Het failliet van de Nederlandse werklozenindustrie
geven er meer dan 6,5 miljard euro per jaar aan uit. Dat is ongeveer evenveel als we overhebben voor onze universiteiten. Of voor defensie. Het verschil? Bijna niemand maakt zich druk over deze kostenpost, die ook niet echt een opwindende naam heeft: ‘Activerend arbeidsmarktbeleid.’ Dat wil zeggen: alles wat we doen om werklozen aan een baan te helpen - of het nu een sollicitatietraining of een gesubsidieerde werkplek is. Er is bijna geen land dat hier zoveel geld aan uitgeeft Zie deze cijfers van de OESO. als Nederland.
Maar levert het ook wat op?
Tsja. Een studie uit 1996 liet al zien dat intensieve begeleiding van werklozen weinig uithaalt, het Centraal Planbureau concludeerde in 2000 dat scholing en bemiddeling weinig opleveren en een grote meta-analyse van 93 Europese programma’s uit 2008 droeg de veelzeggende titel ‘Activerend arbeidsmarktbeleid is vaak niet effectief.’ Bekijk deze studie hier. Bij maar liefst de helft van alle programma’s werd geen of zelfs een negatief effect gevonden.
WTF‘Er zijn een paar mensen heel rijk van geworden,’ zucht Van der Klaauw.
hele verhaal (very long) hier>In 2008 kwam professor Jouke van Dijk met een bizarre rekensom: de reïntegratie van één langdurig werkloze kost gemiddeld 537.000 euro. Dat zijn meer dan vijftien modale jaarsalarissen. Toenmalig staatssecretaris Ahmed Aboutaleb (Sociale Zaken, PvdA) en zijn partijgenoot, de Amsterdamse wethouder Freek Ossel, reageerden woedend op deze berekening. ‘Mensen moeten een taaltraining doen, van hun verslaving worden afgeholpen en zelfvertrouwen opbouwen,’ brieste de laatste. ‘Dat zijn trajecten van jaren, die forse investeringen vergen en je hebt geen garantie dat het lukt.’
Beter het geld geven aan mensen, die wel werken en ouderen zorg.Joël D. schreef:Dan kan je dat geld beter direct aan die werkeloze geven. Volgens mij levert dat uiteindelijk nog het meeste op...
http://www.hpdetijd.nl/2014-12-15/roger ... emocratie/" onclick="window.open(this.href);return false;Zo nu en dan speelt de discussie over de status van de Eerste Kamer. Moet ‘ie worden afgeschaft? Of kunnen we misschien met wat minder senatoren af? Ze zouden dubbel werk doen en Tweede Kamertje spelen. Verdraaid, ze zouden te politiek zijn. Wat men ook van de Senaat vindt, dat laatste is in ieder geval volstrekt onwaar.
Wat een feest zou het zijn als de Eerste Kamer (te) politiek was. Dat is namelijk helemaal niet zo gek voor een orgaan van (semi-)gekozen volksvertegenwoordigers. Het probleem is juist dat de mensen die de regering en haar wetsvoorstellen moeten controleren in groeiende mate lijken op een ongegeneerde club lobbyisten voor de meest uiteenlopende zaken.
Slechts 75 mannen en vrouwen weten het voor elkaar te krijgen om een slordige 400 (vierhonderd!) nevenfuncties erop na te houden. Een stichtingetje hier, een goed doeltje daar, mij hoort u niet zuur doen. Maar zijn we het normaal gaan vinden dat degenen die onze wetten op deugdelijkheid moeten controleren tegelijkertijd commissaris of bestuurder zijn bij organisaties als Shell (handig bij milieuwetten), pensioenfondsen (want daar is nooit iets over te doen), grootbanken (keurige lieden, wat kan daar nu mis zijn?), energiemaatschappijen, KLM, de werkgeversorganistatie VNO-NCW of de Vereniging voor de Aardappelverwerkende Industrie, om maar eens iets te noemen? Hoe stem je zonder last als je iedere maand centjes krijgt van een multinational of een stel lobbyisten? De Kamer maakt zichzelf te schande.
Roger van Boxtel
En er is altijd één iemand die de aller-allerergste is: Roger van Boxtel. De gewezen minister is de baas bij een van ’s lands grootste zorgverzekeraars. DE BAAS. En denkt u nou niet “een zorgverzekeraar, wat doet het er toe?”. Nog voor de Kamer met reces gaat wordt er gestemd over onder meer de afschaffing van de vrije artsenkeuze. Dat wil zeggen dat de zorgverzekeraars uw gang naar een betere (of fijnere) dokter niet meer hoeven te vergoeden als zij daar geen kwantumkorting bij hebben bedongen. De regering zal voor dit onzalige plan de fractie van D66 in de Eerste Kamer hard nodig hebben, en wie is daar nu net de fractievoorzitter? De CEO van Menzis.
Actie, actie, actie
Van Boxtel is het symbool van een volstrekt ongeloofwaardig verlengstuk van het bedrijfsleven dat moet doorgaan voor een democratisch orgaan. Het is tijd om een halt toe te roepen aan wat ik zo graag Amerikaanse toestanden zou willen noemen. Het is tijd voor actie. Of we halen de bezem door de Senaat en veranderen de regels voor ‘nevenfuncties’, of Binnenhof 22 kan dienst gaan doen als een fraai museum van een ploeterende democratie.
Met "gewoon je uurtjes werken" verdien je natuurlijk geen 100K+, voor het pensioen hoef je het in het algemeen niet te doen en extraatjes? Bij ons krijg je geen lease auto als je minder dan 5000km/jr voor de baas rijdt oid. Daarentegen zie ik toch wel eens "mooie" kosten in rekening gebracht worden door een zelfstandige en dat is voor belasting toch een keer zo voordelig als je zelf in de 52% zitdvh schreef:![]()
Zo bedoel ik 't niet. Wil maar zeggen dat je daar ook fors belasting bij blijft betalen.
Stel, hypothetisch.
Je bent in loondienst en hebt een bruto jaarsalaris van 150k.
Of je ben zelfstandige en hebt een bruto jaarwinst van 150k
Ik denk dat de loondienstmedewerker er meer aan over houdt dan de zelfstandige.
Weet het niet zeker hoor.
Maar in loondienst betaal je inderdaad netjes 52% over alles boven de 50k ( of wat is 't ). Maar je bouwt wel een flink pensioen op. Je bent verzekerd. Je hebt vakantiegeld. Je hebt wellicht ook wat leuke extratjes zoals een laptop v/d zaak en of een auto vd zaak.
Ben je zelfstandige dan moet je winstbelasting betalen. Je moet jezelf verzekeren. Je moet zelfs pensioen afdragen. Je moet het geld ook weer gebruiken om in je werk te investeren.
Ik zou het wel weten hoor
Als ik voor 100k per jaar aan de slag kon als Opticien dan ging ik niet ondernemen.
Lekker man. Gewoon je uurtjes werken. Vakantiedagen. Hier en daar nog wat extratjes meesnoepen..
Prima hoorMoet je het gezeik van de baas wel voor lief nemen.. Maar zo is 't altijd wat.
![]()
http://www.quotenet.nl/Nieuws/Kabinet-g ... dem-141195" onclick="window.open(this.href);return false;KABINET GERED? DEZE VIER GROOTVERDIENERS IN DE ZORG HALEN OPGELUCHT ADEM
Deze vier topmannen hebben 90% van de zorgmarkt in handen met hun zorgverzekerwarenhuizen. Heel even dreigden drie dissidente PvdA-senatoren de marktpositie te ondermijnen door tegen de inperking van de vrije artsenkeuze te stemmen. Heel even maar, want er komt natuurlijk een kerstakkoord. En zo blijft alles bij het oude in ons mooie polderland.
Alle managers de zorg uit. Nu! Video.
Ik kan me er ook geen heugen die zijn eigen fouten heeft teruggedraaid, dus we zullen moeten wachten tot ie valt.Andreass schreef:Er is dus echt iets goed mis met onze regering.
Precies, helaas de werkelijkheid voor velen aan de grensstreek.smiley schreef:Ik kan me er ook geen heugen die zijn eigen fouten heeft teruggedraaid, dus we zullen moeten wachten tot ie valt.Andreass schreef:Er is dus echt iets goed mis met onze regering.