Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 17 dec 2014, 20:58

PD power schreef:
Wouter81 schreef:Het is behoorlijk krankzinnig dat je als regering in één van de rijkste landen ter wereld met bijna de hoogste belastingdruk ter wereld het voor elkaar krijgt om zelfs dan elk jaar miljarden meer uit te geven dan er binnenkomen en in 7 jaar tijd de staatsschuld van rond de 270 miljard naar 460 miljard te laten groeien.

Dan maak je er wel zo'n gigantische financiële puinhoop van dat je verdient om opgesloten te worden wegens ernstig landverraad. Het is feitelijk onvoorstelbaar dat dit geaccepteerd wordt.

Dan kun je nu discusseren over een zorgbesparing van een miljard meer of minder maar in de basis is de patiënt al dood en overleden. Een politiek systeem wat niet meer werkt, geen regie, geen visie, beloftes die niet worden nagekomen, de waan van de dag die regeert...

Het is niks, het wordt niks en zal (in deze vorm) ook nooit meer wat worden.
Ja zolang we de niksnutten, parasieten en aanstellers in deze samenleving blijven belonen, krijg een dergelijk wanbeleid.
+1

Luco

Bericht door Luco » 17 dec 2014, 21:03

Tom schreef:
Peric schreef:Daar werd onder meer verteld dat het vaak de schuld is van de belastingdienst dat mensen dakloos worden.
De schuld van de belastingdienst? Ik denk toch dat het je eigen schuld is (op een enkele uitzondering na). 't Is zo makkelijk met de vinger naar iemand anders wijzen en maar weer verwachten dat men je helpt. Ben voor ons sociale vangnet, maar laat mensen wel verantwoordelijk zijn voor hun eigen daden en daar niet keer op keer de maatschappij voor laten opdraaien.
Ja een ander de schuld geven is makkelijker he, dus wel met je eens.

Maar, nu heb ik al een aantal moeilijke jaren als zelfstandige, heb gelijk contact gezocht met de bank, ie wil niks, doet niks en lacht je uit, als u 6 maanden achterstand heeft kunt u een afspraak maken met het incassobureau :?

Gemeente doet niks want u bent zelfstandig, ja je kan netto lenen en later bruto terugbetalen.
Ja dat schiet op.

Dus wat dat betreft ben ik iets genuanceerder geworden, iedereen kan zomaar dakloos worden omdat alleen parasieten en uitvreters altijd hulp krijgen, de mensen die altijd gewoon gewerkt hebben (met name zelfstandigen) en die een zware tijd hebben worden alleen maar de afgrond ingetrapt.

Binnenkort misschien dakloos.

dvh

Bericht door dvh » 17 dec 2014, 21:15

Hmmz..
Ja van alles is wat te zeggen.
Maar die uitvreters zitten meestal ook niet in een groot huis en hebben niet jarenlang een hoop centjes verkwanseld door te gaan autoracen :)
Als je al die centen in bakstenen gestopt had stond het water wellicht nu ook niet aan je lippen.

Dus ergens snap ik het systeem daarin ook wel weer een beetje.
Maar als je op safe speelt > huurhuis , minimaal inkomen , veel vrij maar nooit centen. Dan kan je niet veel overkomen in NL en wordt er voor je gezorgt.
Maar je zal ook nooit wat meer bereiken in het leven.

Ga je zelfstandig dan is het een gok. Je gokt op meer. Je bereikt ook meer. Maar al het bezit mag je voor gaan en blijven werken.

Als 'we' roepen dat elke uitkeringtrekker met een iphone een flapdrop is. Wat moeten 'we' dan vinden van ondernemers die op te grote voet leven?
(Want dat zijn er een hoop!...)

Het gaat allemaal goed... Zolang er maar centen binnenkomen.
Verder ook eens met Bert.. Het is overal wel wat. Zo slecht hebben we 't niet al doen we soms net alsof.

Luco

Bericht door Luco » 17 dec 2014, 22:22

Tja, jij weet natuurlijk ook precies wat mij dat racen heeft gekost :thumbup:

TLRS

Bericht door TLRS » 17 dec 2014, 22:34

Spijker op z'n kop DVH. Een topic als dilemma bekijk ik nu heel anders dan ik een paar jaar geleden gedaan zou hebben. De vraag alleen leek mij het antwoord. Wat ik me afvroeg, hoe hard moet zoiemand werken voor zijn centen, als ze zulke 'problemen' (ik chargeer) hebben? Het antwoord hoef ik niet te weten overigens, gaat mij niets aan.

Zoiets vraag je je niet af als je er intens gelukkig mee bent, en dat is misschien nog wel het ergste van het hele verhaal. Eigenlijk heb ik ook niet het idee dat dat uitzonderlijk is in ons land.

Verder hebben grote bedrijven geen oog voor kleine groepen, zzp'ers en dergelijke. Maar ze hebben wel bestaansrecht en bijna iedereen weet waarom. Maar plenty mensen kiezen niet voor een alternatief omdat het vaak toch uit dat ene ding uit komt. Even los van dat ene bedrijf, emigreren enzo.

Overigens vind ik iemand die zoveel mogelijk probeert te verdienen voor zo weinig mogelijk, omdat het kan. Weinig beter dan iemand die zo weinig mogelijk doet, omdat het kan. Uiteindelijk groeit de kloof tussen arm en rijk. Afhankelijk van waar je je op de schaal bevind, kun je onderdeel zijn van dat probleem. Of je wilt of niet. In dat opzicht kunnen sommige mensen zich afvragen of ze het recht hebben te klagen op die andere mensen.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 17 dec 2014, 22:41

Mkb'ers die hard hebben gespaard kunnen ook genoeg kwijt raken, er vervolgens ook prive geld instoppen en als het dan nog steeds tegenzit kun je hier de klere krijgen.

Uiteraard heb je er eerst de voordelen van, maar zodra het mis gaat en je toko wil redden zal je er alles aan doen, niemand ziet zijn zelf opgebouwde bedrijf graag ten onder gaan. Maar de bank gaat je niet helpen, de belastingsdienst ook niet, de pensioen verzekeraar niet. Onder helpen versta ik dan uitgestelde/termiijnen e.d.

Maar bij grotere bedrijven op te grote voet kan alles. Ontslagen wegens mismanagement paar ton mee graaien en weer lekker bij een ander aan de slag. Het gaat failliet? Dan springt er weer een gemeente bij in gevallen van huurwoningen of voetbal clubs.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 dec 2014, 00:13

goed verhaal @dvh

ErikS

Bericht door ErikS » 18 dec 2014, 08:39

Eric Z schreef:Mkb'ers die hard hebben gespaard kunnen ook genoeg kwijt raken, er vervolgens ook prive geld instoppen en als het dan nog steeds tegenzit kun je hier de klere krijgen.

Uiteraard heb je er eerst de voordelen van, maar zodra het mis gaat en je toko wil redden zal je er alles aan doen, niemand ziet zijn zelf opgebouwde bedrijf graag ten onder gaan. Maar de bank gaat je niet helpen, de belastingsdienst ook niet, de pensioen verzekeraar niet. Onder helpen versta ik dan uitgestelde/termiijnen e.d.

Maar bij grotere bedrijven op te grote voet kan alles. Ontslagen wegens mismanagement paar ton mee graaien en weer lekker bij een ander aan de slag. Het gaat failliet? Dan springt er weer een gemeente bij in gevallen van huurwoningen of voetbal clubs.

DVH +1, maar zeer zeker EricZ +1.
Niet alles is over één kam te scheren.

Maar, Luco, ik hoorde jou over 150.000 per jaar, geen kinderen.... Dan moet je toch aardig gek doen om dat op te maken, toch?! Probleem is alleen, dat hetgene wat je opbouwt zo snel op is als het dan ook echt fout gaat... Ik gun je van harte een klus kerel. :thumbup: :bloemetje:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 dec 2014, 18:29

Als je 150.000 per jaar verdient betekend dat nog niet dat je meteen heel gek kan doen.

Weet niet hoe het is als zzp er maar als je gewoon in loondienst bent dan mag je eerst 75.000 richting de belastingdienst schuiven.

Hou je netto ongeveer 75.000 over, 6250 per maand. Kan je een leuke hypotheek van nemen en een leuke auto voor de deur zetten, je gaat wat op vakantie, rijd af en toe wat op een circuit en dan is het gewoon op bij wijze van spreken.

You learn to spend what's in your pocket.

ErikS

Bericht door ErikS » 18 dec 2014, 18:50

In loondienst ja. Maar luco was niet in loondienst.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 dec 2014, 19:54

je zal je voordelen :ongeveer als: er mee kunnen hebben als zelfstandige (mede daarom kiezen er ook veel voor) maar ook je nadelen, al kun je je er schijnbaar voor/tegen verzekeren, wat dan wel geld kost (logisch) en dus nemen velen het risico.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... theid.html" onclick="window.open(this.href);return false;

wil je minder risico en of lijkt zelfstandige zijn je niks, kun je in het 'gewone' wereldje ook terecht waar de meesten ook zijn begonnen en of in blijven, dus gewoon werken voor een 'baas' en de baas kun je ook 'kiezen' zeg maar.
niet dat dat tegenwoordig makkelijk is, maar het kan.

dvh

Bericht door dvh » 18 dec 2014, 20:03

ErikS schreef:In loondienst ja. Maar luco was niet in loondienst.
Zelfs als zzp/eenmansbedrijf hou je daar weinig meer aan over denk ik zo.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 18 dec 2014, 20:05

Bedankt voor het intrappen van deze open deur Rene, daar heeft Luco vast wat aan :bag:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 18 dec 2014, 20:10

:lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 18 dec 2014, 20:15

Bram schreef:Bedankt voor het intrappen van deze open deur Rene, daar heeft Luco vast wat aan :bag:
Het is over het algemeen, ik noem toch geen namen in dat stukje mister Bram.

ErikS

Bericht door ErikS » 18 dec 2014, 20:26

dvh schreef:

We gaan toch niet klagen over anderhalve ton bruto?
Anders ga ik in de brillen denk.

Fernando

Bericht door Fernando » 18 dec 2014, 20:35

ErikS schreef:
dvh schreef:

Erik ik denk dat dvh er geen kaas van heeft gegeten... :mrgreen:

dvh

Bericht door dvh » 18 dec 2014, 20:36

:mrgreen:
Zo bedoel ik 't niet. Wil maar zeggen dat je daar ook fors belasting bij blijft betalen.

Stel, hypothetisch.
Je bent in loondienst en hebt een bruto jaarsalaris van 150k.
Of je ben zelfstandige en hebt een bruto jaarwinst van 150k

Ik denk dat de loondienstmedewerker er meer aan over houdt dan de zelfstandige.
Weet het niet zeker hoor.

Maar in loondienst betaal je inderdaad netjes 52% over alles boven de 50k ( of wat is 't ). Maar je bouwt wel een flink pensioen op. Je bent verzekerd. Je hebt vakantiegeld. Je hebt wellicht ook wat leuke extratjes zoals een laptop v/d zaak en of een auto vd zaak.

Ben je zelfstandige dan moet je winstbelasting betalen. Je moet jezelf verzekeren. Je moet zelfs pensioen afdragen. Je moet het geld ook weer gebruiken om in je werk te investeren.

Ik zou het wel weten hoor :-)
Als ik voor 100k per jaar aan de slag kon als Opticien dan ging ik niet ondernemen.
Lekker man. Gewoon je uurtjes werken. Vakantiedagen. Hier en daar nog wat extratjes meesnoepen..
Prima hoor :-) Moet je het gezeik van de baas wel voor lief nemen.. Maar zo is 't altijd wat.

:coffee: :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 18 dec 2014, 22:24

ErikS schreef:
dvh schreef:

Je hoort mij ook niet klagen, heb goede jaren gehad, daarvan ook heel veel weggelegd.
Maar verkwanselen met racen is dan gewoon een kutopmerking, maar goed het zij zo, ondanks dat drie jaar racen mij bijna niks heeft gekost.

Maar het is net wat bert ook zegt, leuk huis (misschien verkeerde keus geweest) maar dat is makkelijk achteraf.
En heel veel geld in huis en lijfrente gestopt, dus flink gespaar, maar als er echt niks binnenkomt gaat het hard, en als je dan je gespaarde lijfrente aanspreekt om te overleven dan komt de belasting nog eens niet alleen met inkomstenbelasting, maar ook nog met een boete, alsof je het voor de lol opneemt :evil:

Achteraf hadden we dat misschien ook anders moeten doen, maar das erg makkelijk lullen.
Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat je tegenwoordig erg snel dakloos kan worden.
Want een corporatie is niet meer verplicht je een huis aan te bieden (vroeger wel)
dus als je als huiseigenaar uiteindelijk de hypo niet meer zou kunnen betalen en de bank verkoopt het onder je kont sta je letterlijk met je spulletjes op straat.

Maar das dan weer een buitenkansje voor een ander, want bij openbare verkoop levert het hier geen drol op :lollerdelol:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 18 dec 2014, 22:52

Goed verhaal, snap 'm helemaal. Zo gaan dingen....
Luco schreef: Je hoort mij ook niet klagen, heb goede jaren gehad, daarvan ook heel veel weggelegd.
Maar verkwanselen met racen is dan gewoon een kutopmerking, maar goed het zij zo, ondanks dat drie jaar racen mij bijna niks heeft gekost.

Maar het is net wat bert ook zegt, leuk huis (misschien verkeerde keus geweest) maar dat is makkelijk achteraf.
En heel veel geld in huis en lijfrente gestopt, dus flink gespaar, maar als er echt niks binnenkomt gaat het hard, en als je dan je gespaarde lijfrente aanspreekt om te overleven dan komt de belasting nog eens niet alleen met inkomstenbelasting, maar ook nog met een boete, alsof je het voor de lol opneemt :evil:

Achteraf hadden we dat misschien ook anders moeten doen, maar das erg makkelijk lullen.
Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat je tegenwoordig erg snel dakloos kan worden.
Want een corporatie is niet meer verplicht je een huis aan te bieden (vroeger wel)
dus als je als huiseigenaar uiteindelijk de hypo niet meer zou kunnen betalen en de bank verkoopt het onder je kont sta je letterlijk met je spulletjes op straat.

Maar das dan weer een buitenkansje voor een ander, want bij openbare verkoop levert het hier geen drol op :lollerdelol:
Dikgedrukt, kijk naar TomGTR , met één druk op de knop van 'n vastdak boven je kop naar 'n klapdak:)

dvh

Bericht door dvh » 18 dec 2014, 22:54

Luco. Dat je mijn opmerking niet prettig of te confronterend vindt begrjjp ik.
Maar het heeft je naar eigen zeggen vrijwel niks gekost, dus no biggie?

Maar kan ik er met mijn pet niet bij dat je het ene moment druk bent met prijzige klokjes te kopen maar vervolgens geen geld hebt om je auto te repareren.

Echter lijk je wel de wijsheid in pacht te hebben over veel zaken. Vandaar dat ik het soms niet helemaal begrijp. Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.

Desondanks hoop ik voor je dat 2015 een beter jaar wordt...
Situatie is klote... Nu snap ik dat 1000,- horloge of maandje hypotheek ook geen zoden aan de dijk zet. Maar toch...

Sterkte ermee.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 19 dec 2014, 11:02

Robin schreef:Goed verhaal, snap 'm helemaal. Zo gaan dingen....
Luco schreef: Je hoort mij ook niet klagen, heb goede jaren gehad, daarvan ook heel veel weggelegd.

Dikgedrukt, kijk naar TomGTR , met één druk op de knop van 'n vastdak boven je kop naar 'n klapdak:)
Fijn dat iemand nog een beetje met me meeleeft Robin.

Banken gaan niet gauw over tot verkoop hoor. Als ze alle mensen met een betalingsachterstand hun huis uit zouden laten knikkeren en het via veiling laten verkopen komen de huizenprijzen nog verder onder druk te staan en moeten ze nog meer op hun hypo portefuille afschrijven. Zolang je normaal met bank blijft ommuniceren en etaalt wat je kan betalen flikkeren ze je er echt niet uit. Alleen degenen die gewoon niet communiceren, geen post openen, geen telefoon beantwoorden, waar nog legio andere schuldeisers achteraan zitte en zich dus echt obetrouwbaar opstellen worden eruit geflikkerd.

Luco

Bericht door Luco » 19 dec 2014, 19:48

Tom, ik communiceer al heel lang met de bank, het enige antwoord wat ze geven is dat je na zes maanden achterstand kan communiceren met de deurwaarder.

Dus ik weet ook niet hoe ik het anders aan kan pakken.
gelukkig is er geen achterstand, dat wil ik juist voorkomen door vantevoren te communiceren, maar ze bewegen pas bij 6 maanden achterstand, ik vind het onbegrijpelijk.
Laatst gewijzigd door Luco op 19 dec 2014, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 19 dec 2014, 20:54

Luco, in mijn top 3 onbetrouwbaar volk staat makelaars op 1. Maar bankiers staan zeker in de top 3.

Shakes

Bericht door Shakes » 19 dec 2014, 21:31

En politici?

Plaats reactie