Horloge / Horloges topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Robin » 24 sep 2008, 18:53

Ja, maar ik ben blijkbaar allergisch voor 't Texaans werkpaardenkontenenleer(beetje jeuk op m'n pols bij 't dragen) , genaamd Shell Cordovan:/

Centurion

Bericht door Centurion » 24 sep 2008, 19:16

Bandje vervangen?

RVV

Bericht door RVV » 24 sep 2008, 22:17

Mooi ding die Nomos, die wil ik wel een keer IRL aanschouwen Robin.

dale vito

Bericht door dale vito » 27 sep 2008, 23:06

Robin schreef:Ja, maar ik ben blijkbaar allergisch voor 't Texaans werkpaardenkontenenleer(beetje jeuk op m'n pols bij 't dragen) , genaamd Shell Cordovan:/
lol.. zonde want dat is een prijzig bandje.. maar een mooie croco, rustig en niet te dik, moet ook schitterend staan!

Christoph

Bericht door Christoph » 27 sep 2008, 23:17

Erg mooi ding die NOMOS...

500E
Auto: S 63 AMG

Bericht door 500E » 02 okt 2008, 20:39

@ Rene 130i: zeer fraaie Tag heb je daar :thumbup:

Marc R

Bericht door Marc R » 06 okt 2008, 11:40

K heb mezelf vorige week op de officiële wachtlijst laten zetten voor de Tag Heuer Grande Carrera Calibre 17 RS2 limited....

Ik ben bij mijn dealer no:1 op de lijst)hij krijgt er ook maar 1 :shocking: ....ben ik nou de enigste die deze klok zo mooi vind?

Afbeelding

PS als iemand nederlandse prijzen weet van dit beestje......graag :wink:

René130i

Bericht door René130i » 06 okt 2008, 13:02

Geweldig ding marc!

Tom

Bericht door Tom » 06 okt 2008, 13:28

Nee Marc, vind em ook erg mooi.
Misschien iets aan de drukke kant, maar over het algemeen ziet ie er cool uit 8)

Marc R

Bericht door Marc R » 06 okt 2008, 14:10

jah dat dacht ik dus ook.....

Nu de prijs nog.... :mrgreen:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 okt 2008, 14:18

Gokje; ergens tussen de € 5 - 10K

Er is ook een gouden Grande Carrera, die doet €13K

Marc R

Bericht door Marc R » 06 okt 2008, 15:15

Zoiets had ik al rekening mee gehouden. :mrgreen:

Macboy

Bericht door Macboy » 08 okt 2008, 16:00

Prachtig ding ! Goeie keus !

deglazenwasser

Bericht door deglazenwasser » 08 okt 2008, 17:06

Ik heb met klokjes altijd, als ik ze zie weet ik gelijk of ik m wil hebben of niet, ik hoef er dan niet overna te denken.

Dat heb ik nu ook bij deze klok. Wat een onwijs mooi ding.

500E
Auto: S 63 AMG

Bericht door 500E » 09 okt 2008, 21:56

Je bent inderdaad niet de enige; hij spreekt mij ook wel aan :D Hij kost..... 5.200,00 euri.

Fernando

Bericht door Fernando » 15 okt 2008, 22:52

hier zou ik ontzettend graag voor op de wachtlijst willen staan, probleem is de prijs van 165.000 euro.... :roll:
Afbeelding

dale vito

Bericht door dale vito » 17 okt 2008, 18:09

Van die stenen moet je ook maar net houden :nah:

cooldragon

Bericht door cooldragon » 19 okt 2008, 11:57

dale vito schreef:Van die stenen moet je ook maar net houden :nah:
en zonder die stenen ook een stukje goedkoper :lol:

Jeroen Molinger

Bericht door Jeroen Molinger » 19 okt 2008, 13:14

Ik vind toch zelf de de porsche design modellen erg mooi:
mijn favo: The Indicator
Afbeelding
prijs: 145K

Afbeelding
prijs: 125K

of deze:
The Worldtimer
Afbeelding

zie hier voor de rest van de serie:
http://www.porsche-design.com/live/P600 ... veID=36005

Individual

Bericht door Individual » 19 okt 2008, 21:47

Die van porsche vind ik iets te druk.
Doe mij maar een IWC Big Pilot
Afbeelding

In het oranje heeft ook wel wat. Wat minder klassiek maar wel wat sportiever

Afbeelding

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 okt 2008, 22:05

Mooie klok die IWC, zeker met de 7 dagen gang reserve...........................maar iets te big naar mijn smaak ( doorsnede dus) verder top ding

46,2 mm bij 15,8 mm.................................indeed BIG

dale vito

Bericht door dale vito » 20 okt 2008, 00:59

die oranje is een ltd in titanium.

leuk, maar iwc begint een beetje op AP te lijken vwbt ltd's.

Zinedine Zidane, Cousteau Foundation, AMG, Climate Foundation, Top Gun Rattrapante, Top Gun Chrono, Kurt Klaus (ok, die man verdiende een LTD) etc. En dan heb ik nog niet eens de talloze juweliers genoemd die hun eigen limiteds hebben.

Moet je nagaan. IWC heeft een limited edition Ingenieur voor de Climate Foundation. IWC heeft ook een limited edition van hetzelfde model, de Ingenieur, voor AMG. Ergens bekruipt mij het gevoel dat er iets niet helemaal logisch is dan. Een klimaat-ondersteunende LTD en tegelijk van hetzelfde model een AMG versie.. met hun 16.7 liter motoren :roll: :roll: .

dale vito

Bericht door dale vito » 20 okt 2008, 01:24

Jeroen Molinger schreef:Ik vind toch zelf de de porsche design modellen erg mooi:
mijn favo: The Indicator
Afbeelding
prijs: 145K

Afbeelding
prijs: 125K

of deze:
The Worldtimer
Afbeelding

zie hier voor de rest van de serie:
http://www.porsche-design.com/live/P600 ... veID=36005
vooraf: "gemeten tijden" wil zeggen de tijden die door de stopwatch functie zijn gemeten.

die indicator is erg gaaf.
die indicator is ook erg duur. Heel erg duur. Zo'n digitale totalisator voor de chrono tijden is leuk, maar niet 120k leuk. Uitleg: bij normale chronografen (dus horloges met stopwatchfuncties) worden de gemeten tijden weergegeven op kleine wijzerplaatjes, meestal 1 voor de minuten en 1 voor de uren - de secondes worden weergegeven vanuit de centrale as. Bij deze indicator worden de gemeten minuten en uren weergegeven op in een "digitaal" scherm.

Breitling had een jaar of 10 geleden ook al zoiets in een vereenvoudigde uitgave: de navitimer spatiographe. De minuten van de stopwatch functie werden tot digitaal (dat wil in deze zeggen, niet door een wijzer) aangegeven, waarna het weer op 0 begon en de tientallen (volgen jullie me nog) op een kleine hulpwijzerplaat werden doorgeteld. Die navitimer (een van de coolste ever imho) is te koop voor bedragen tussen de 2 en 3k. Cool ding.

Een chrono is eigenlijk de leukste en nuttigste complicatie IMHO. Er zijn nogal wat varianten:

-normale chrono
-rattrapante: deze heeft twee, boven elkaar liggende, secondewijzers: één kan gestopt worden waarbij de tweede doorloopt, wat het meten van tussentijden tot 1 minuut (de minutenteller heeft geen tweede wijzer) mogelijk maakt
-foudrouyante: er is een extra wijzer die 1x per seconde ronddraait, meestal in stappen van 8, wat dus het meten tot op 1/8ste van een seconde mogelijk maakt
-flyback: de stopwatchfunctie kan opnieuw starten zonder de normale start-stop-reset-start sequentie: het kan start-reset-gelijk doorlopen. Handig voor piloten die voortdurend metingen moesten doen.
-natuurlijk zijn er dan chrono's gecombineerd met allerhande andere complicaties, als jaarkalenders, perpetualkalenders, minuterepeaters, wat dan ook.

Een aparte vermelding verdient A. Lange und Söhne, die met hun Double Split iets cools hebben gemaakt: een rattrapante chronograaf die óók een tweede minutenwijzer heeft! Nu kunnen (naja, als je 80k oid over hebt) ook tussentijden van meer dan een minuut gemeten worden!

Chronograaf is eigenlijk een verkeerde benaming: het betekent iets als tijd schrijver. Dit komt voort uit de eerste chronografen, waarbij de wijzer stilgezet kon worden en daarbij een druppeltje inkt op de wijzerplaat (geen polshorloges natuurlijk) achterliet. Chronoscope zou tegenwoordig een betere benaming zijn; het is ook geen toeval dat Chronoswiss een chronograaf in het gamma heeft met deze benaming. Gerd R. Lang, de eigenaar, is een van de meest vooraanstaande verzamelaars van chronografen ter wereld. Hij heeft er overigens ook een mooi boek over geschreven.

Dit verhaal begon natuurlijk met de indicator, die opvalt door zijn aparte weergave van de gemeten tijd. Er zijn meer merken met dit soort dingen experimenteren. Seiko was al heel vroeg bezig met de weergave van de gemeten tijden: bij oudere mechanische chronografen van Seiko is al te zien dat zij de gemeten minuten én uren op 1 kleine wijzerplaat weergeven, waardoor dit af te lezen is als ware het een normale tijdweergave met minuten en uren.

Patek heeft bij hun eerste manufactuur- (dat wil zeggen, helemaal zelf ontworpen) chronograaf een zelfde truc uitgehaald, google maar eens op model 5960. IWC ook met hun laatste Da Vinci's. TAG Heuer had een lemania 5100 achtige constructie met de aquagraph. Sinn heeft geprobeerd de lemania 5100 te recreeeren in hun 142-II, op valjoux 7750 basis.

Het lemania 5100 uurwerk gaf de seconde en minuten van de stopwatchfunctie vanuit de centrale as weer, wat ook zorgde voor een gemakkelijke aflezing. Dit uurwerk is inmiddels onder de liefhebbers echt CULT, omdat het vrijwel uitsluitend werd gebruikt in militaire- en pilotenhorloges en tegenwoordig niet meer gemaakt wordt.

Het is handig in ogenschouw te houden dat deze mechanische complicaties voor het merendeel zijn "ontdekt"/ "verzonnen" in tijden dat electronica of computershit nog helemaal niet bestond, en dat men moest vertrouwen op de radertjes en veertjes die door mensenhanden in elkaar waren gezet.

Dit is een standaard chronograaf: handopwinder met secondeteller vanuit het midden, minutenteller op 3 uur, uren teller op 6 uur:

Afbeelding

De secondes van de normale tijdweergave zie je op 9 uur, deze blijft dus constant lopen.
(laat me niet beginnen over de legende van de speedmaster.. dan typ ik zo nog 2 uur door)

Dit is een Tutima chronograaf (uitgeleverd tussen 85 en 89 aan duitse bundeswehr piloten en navo piloten) met lemania 5100 uurwerk. Hier worden de gemeten secondes en minuten weergegeven vanuit de centrale as. De gemeten uren kan je aflezen op 6 uur: zien jullie hoe de chrono wijzers anders gekleurd zijn dan die van de normale tijdweergave?

Afbeelding

De normale seconde wijzer is wederom op 9 uur, op 12 uur zit nog een 24 uurs klokje wat meeloopt met de normale urenwijzer.

Dit is een 70ties, automatische kolomwielchronograaf van seiko:

Afbeelding

Hier is geen secondewijzer voor de normale tijdweergave: als je 100% zeker wilt zijn dat hij loopt moet je dus de chronograaffunctie aan laten staan.

Wat vrij vernuftig is IMHO, is dat de minutenteller op 6 uur maar 30 minuten telt. De eerste 30 zijn hierbij oranje, de tweede 30 zilver. Op de urenteller van de chronograaf, gepositioneerd op 12 uur, komt deze 30minuten (ofwel, half uur) verdeling zeer duidelijk terug.

Dit is mijn laatste aanwinst, een Flyback Chronograaf van de duitse Bundeswehr van Heuer:

Afbeelding

Hierbij kan de stopwatchfunctie zonder het uurwerk te beschadigen gereset worden zonder eerst stop- en weer start gedrukt te hebben. Jaren 60 en valjoux 230 uurwerk: vrij bijzonder. Helaas nog geen foto's in dezelfde stijl als de rest :(. Heuer is overigens TAG heuer geworden nadat het is over genomen door een arabisch/luxemburgs bedrijf: Technique Avant Garde.

Zijn jullie er nog?

Topfuel

Bericht door Topfuel » 02 nov 2008, 11:57

Marc RS4 schreef:K heb mezelf vorige week op de officiële wachtlijst laten zetten voor de Tag Heuer Grande Carrera Calibre 17 RS2 limited....

Ik ben bij mijn dealer no:1 op de lijst)hij krijgt er ook maar 1 :shocking: ....ben ik nou de enigste die deze klok zo mooi vind?

Afbeelding

PS als iemand nederlandse prijzen weet van dit beestje......graag :wink:
€ 5200,00

Topfuel

Bericht door Topfuel » 02 nov 2008, 12:05

Niet echt mooi maar wel auto gerelareerd: B.R.M.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier de website met een gave intro:

http://www.brm-manufacture.com/

Plaats reactie