Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!
-
Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!
Het snelheids verschil is enorm groot geworden. Was het al maar is nu absurd. GT3, GT3 MR, GTR, bmw’s met veel vermogen en semislicks en rolkooien die rondjes doen met snelle tijden tov Jantje om de hoek die met zijn standaard civic een rondje komt doen.
Ben benieuwd wat de gevolgen gaan zijn, al zijn er al vele ongelukken geweest in de afgelopen 20 jaar waar er na weinig verbeterd is qua veiligheid.
Ben benieuwd wat de gevolgen gaan zijn, al zijn er al vele ongelukken geweest in de afgelopen 20 jaar waar er na weinig verbeterd is qua veiligheid.
- Hielke
JP, je vermeende causaliteit tussen steeds snellere auto’s en dit verschrikkelijke dodelijke ongeval bestaat niet.
De oorzaak is de afsleepwagen die zonder ‘sicherung’ van de streckensicherung aan z’n klus is begonnen.
Net wat Zed240 zegt, als je op Youtube die schutters van de streckensicherung al de meest idiote fouten ziet maken, wat halen ze dan nog meer uit wat voor het oog verborgen blijft?
De oorzaak is de afsleepwagen die zonder ‘sicherung’ van de streckensicherung aan z’n klus is begonnen.
Net wat Zed240 zegt, als je op Youtube die schutters van de streckensicherung al de meest idiote fouten ziet maken, wat halen ze dan nog meer uit wat voor het oog verborgen blijft?
-
- Auto: Fun Damn Mentally
-
Eens. ware het niet dat ook iedereen in een Twingo tot een SF90 daar wil rijden. Wat kost een rondje nu ? 25€?JP schreef: 06 okt 2021, 21:41 Analyse door Misha en Robert.
Relaas: TF is drukker maar vooral sneller geworden. Ik denk dat bij menigeen de definitie van TF meer in een race is veranderd.
Een van hun conclusies, het moet veiliger, en als dan de prijzen stijgen/verdubbelen, so be it.
Creëer je dan niet een circuit alleen voor de rich and famous, met alleen maar de GT3 en snellere rijders ? Met veel geld koop je een snelle auto, geen rijvaardigheid.
- Enrico
Paar jaar geleden 28 euro dat zal nu meer zijn? 30? De Green Hell app op mijn telefoon is te oud. 30 euro staat in mijn verouderd app.
Na de video van Mischa en Robbert heb ik hard nagedacht en dacht dat toen ik daar gereden heb tussen 2004 en 2011 er geen maarshalls waren naast de baan. Enkel op de baan in auto’s met een sticker en op motoren.
Gewoon Max snelheid 150 invoeren voor TF en veel meer trackdays organiseren voor de lap Hero’s?
Na de video van Mischa en Robbert heb ik hard nagedacht en dacht dat toen ik daar gereden heb tussen 2004 en 2011 er geen maarshalls waren naast de baan. Enkel op de baan in auto’s met een sticker en op motoren.
Gewoon Max snelheid 150 invoeren voor TF en veel meer trackdays organiseren voor de lap Hero’s?
- Paskal
- Auto: meerdere
Dramatisch wat er afgelopen maandag gebeurd is met deze regular die velen rondom de Ring kenden. Bijzondere reacties zie je her en der op het internet van mensen die er al jaren niet meer zijn geweest of er nauwelijks komen waarbij aannames gedaan worden die niet echt hout snijden en verbanden gelegd worden die er niet zijn. Hogere snelheid, drukte, snelheidsverschillen, onervarenheid, roekeloos rijden, etc. was allemaal niet van toepassing bij dit ongeval.
Het is niet correct om alle type ongevallen zo maar op één hoop te gooien. Een ongeval van een motorrijder die op een kvs-spoor onderuit gaat of het ongeval van afgelopen maandag benodigt hele andere maatregelen om de kans daarop te verkleinen.
Kijkend naaar het ongeval van afgelopen maandag had nooit een bergingsvrachtwagen de Ring op mogen gaan zonder dat er een auto met marshall achter rijdt ter beveiliging (inclusief activering van de lampen op het traject daarvoor). Die lampen net als eventuele vlaggen kunnen dan echter alsnog gemist worden door een rijder. Da's niet goed te praten, maar het gebeurt wel. Je kunt in theorie dan alsnog verrast worden door de marshall-auto die de ervoor rijdende vrachtwagen beveiligd, maar je kunt beter tegen een marshall-auto aanrijden dan tegen een vrachtwagen van vele duizenden kilo's.
De inzet van marshalls op de baan in relatie tot veiligheid kan zeker geoptimaliseerd worden, maar mensen die roepen dat er niks veranderd is de afgelopen jaren hebben het toch echt bij het verkeerde eind. Ben er voldoende geweest om met eigen ogen te zien dat de beveiliging van incidenten beter is geworden, maar het kan uiteraard altijd nog veel beter. Het ongeval van maandag had bijvoorbeeld eenvoudig voorkomen kunnen worden.
Het is niet correct om alle type ongevallen zo maar op één hoop te gooien. Een ongeval van een motorrijder die op een kvs-spoor onderuit gaat of het ongeval van afgelopen maandag benodigt hele andere maatregelen om de kans daarop te verkleinen.
Kijkend naaar het ongeval van afgelopen maandag had nooit een bergingsvrachtwagen de Ring op mogen gaan zonder dat er een auto met marshall achter rijdt ter beveiliging (inclusief activering van de lampen op het traject daarvoor). Die lampen net als eventuele vlaggen kunnen dan echter alsnog gemist worden door een rijder. Da's niet goed te praten, maar het gebeurt wel. Je kunt in theorie dan alsnog verrast worden door de marshall-auto die de ervoor rijdende vrachtwagen beveiligd, maar je kunt beter tegen een marshall-auto aanrijden dan tegen een vrachtwagen van vele duizenden kilo's.
De inzet van marshalls op de baan in relatie tot veiligheid kan zeker geoptimaliseerd worden, maar mensen die roepen dat er niks veranderd is de afgelopen jaren hebben het toch echt bij het verkeerde eind. Ben er voldoende geweest om met eigen ogen te zien dat de beveiliging van incidenten beter is geworden, maar het kan uiteraard altijd nog veel beter. Het ongeval van maandag had bijvoorbeeld eenvoudig voorkomen kunnen worden.
- Jan Terwolde
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
Dat. Makkelijk zeggen dat het wel duurder kan als je in de euro's zwemt, dan wordt het lekker rustiger op de baan voor diegene.JP schreef: 06 okt 2021, 21:41 Analyse door Misha en Robert.
Relaas: TF is drukker maar vooral sneller geworden. Ik denk dat bij menigeen de definitie van TF meer in een race is veranderd.
Een van hun conclusies, het moet veiliger, en als dan de prijzen stijgen/verdubbelen, so be it.
Creëer je dan niet een circuit alleen voor de rich and famous, met alleen maar de GT3 en snellere rijders ? Met veel geld koop je een snelle auto, geen rijvaardigheid.
De toedracht is nogal specifiek, en ook wel anders op te lossen.
Maar hoeveel mensen overlijden nu daadwerkelijk daar, en hoeveel rondjes worden er wel niet gereden. Op de normale weg gaat het ook dikwijls fout.
- Jan Terwolde
In het weekend is dat zeker zo. Maar ook als je met een langzamere auto de baan goed kent valt is het wel te doen.Emiel schreef: 06 okt 2021, 23:02 Het snelheids verschil is enorm groot geworden. Was het al maar is nu absurd. GT3, GT3 MR, GTR, bmw’s met veel vermogen en semislicks en rolkooien die rondjes doen met snelle tijden tov Jantje om de hoek die met zijn standaard civic een rondje komt doen.
Dit ongeluk is doordeweeks gebeurt, over het algemeen zijn het dan veel minder snelle auto's en meer locals wat het rijden zeker fijner maakt.
Het is wel jammer dat het gehalte aan verschrikkelijk snelle auto's zo hoog is. En er zitten genoeg auto's tussen die eigenlijk niet in een ''touristenfahrt'' zouden moeten zitten maar beter kunnen gaan racen. Rondetijden onder de 7 (of 7.30) minuten passen eigenlijk echt niet in tf.
Beter loslaten dat het een tolweg is zodat er niemand meer aansprakelijk gesteld kan worden en alsnog vanuit de ring regels opleggen qua aanpassingen om de snelheden te beperken. Ben benieuwd of dan iedereen nog met zijn 200k gt3rs de ring op gaat of toch met iets goedkopers circuit gaat rijden. Het is ook stom aangezien het niet per se leuker wordt als je met een snellere auto gaat.
Of iedereen die sneller geklokt wordt als 7.30 een ban geven voor de dag ofzo

- Jan Terwolde
30 in t weekend, 25 doordeweeks. seizoenskaart 2200,-Robin schreef: 06 okt 2021, 23:45Eens. ware het niet dat ook iedereen in een Twingo tot een SF90 daar wil rijden. Wat kost een rondje nu ? 25€?JP schreef: 06 okt 2021, 21:41 Analyse door Misha en Robert.
- Jan Terwolde
Ook geen slecht idee! Misschien iets hoger, maar daardoor wordt het wel leuker om juist een niet al te snelle auto te hebben zodat je bijna overal volle polle kan gaan met t ding.Enrico schreef: 07 okt 2021, 07:39 Paar jaar geleden 28 euro dat zal nu meer zijn? 30? De Green Hell app op mijn telefoon is te oud. 30 euro staat in mijn verouderd app.
- JP
Enkele jaren geleden was er toch ook een pijlwagen van Nett die na een onoverzichtelijke bocht op de baan stond omdat ze de vangrail stonden te repareren. Toen ontstond er eenzelfde pile-up, met meerdere auto's.Hielke schreef: 06 okt 2021, 23:27 JP, je vermeende causaliteit tussen steeds snellere auto’s en dit verschrikkelijke dodelijke ongeval bestaat niet.
-
Met alle smartphone tech tegenwoordig, moet hier toch iets voor te bedenken zijn met een app.
Spraakherkenning, gps, beeldherkenning.. met dat soort mogelijke input moet een in car waarschuwingssysteem realiseerbaar zijn..
Spraakherkenning, gps, beeldherkenning.. met dat soort mogelijke input moet een in car waarschuwingssysteem realiseerbaar zijn..
Laatst gewijzigd door TLRS op 07 okt 2021, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hielke
Zo’n takelwagen die zonder begeleiding, vlaggen en lampen verzint toch de baan maar op te rijden en op een plaats waar olie ligt dat ding te parkeren!?
Het takelbedrijf bestraffen is niet voldoende. Gewoon de tent (De Ring dus) een maand sluiten. Moet je zien hoe snel ze hun procedures dan voor elkaar kunnen krijgen.
Het takelbedrijf bestraffen is niet voldoende. Gewoon de tent (De Ring dus) een maand sluiten. Moet je zien hoe snel ze hun procedures dan voor elkaar kunnen krijgen.
- Enrico
Pileups zijn idd niet uitzonderlijk. Remember die met de ring taxi? Dat was ook veel wagens en die die begon met een Lambo vs Porsche uitje. Een Marshall wagens kan ook dodelijk zijn, 5 jaar geleden, Fransman met vriendin opslag dood en Marshalls gewond.
Speed is danger. Als TF niet een Tourist Drive is moet je dat ook niet zo noemen, door de week nog in het wekend.
Tot dan moet je accepteren dat mee doen een risico met zich mee neemt. Was altijd een punt van discussie op de oude Nürburgring.nl forum. Jij en je familie moet bewust zijn van de risico wat je neemt. Dat geldt ook voor trackdays, racen, rijden op de openbare weg (in mindere mate) en zeker op de Nürburgring waar het risico gewoon hoger is dan een gewone tolweg.
Speed is danger. Als TF niet een Tourist Drive is moet je dat ook niet zo noemen, door de week nog in het wekend.
Tot dan moet je accepteren dat mee doen een risico met zich mee neemt. Was altijd een punt van discussie op de oude Nürburgring.nl forum. Jij en je familie moet bewust zijn van de risico wat je neemt. Dat geldt ook voor trackdays, racen, rijden op de openbare weg (in mindere mate) en zeker op de Nürburgring waar het risico gewoon hoger is dan een gewone tolweg.
- Enrico
Denk Juridisch de GT3 die vloeistof lekte eerder schuld toegeëigend zou krijgen.Hielke schreef: 07 okt 2021, 10:21 Zo’n takelwagen die zonder begeleiding, vlaggen en lampen verzint toch de baan maar op te rijden en op een plaats waar olie ligt dat ding te parkeren!?
- Hielke
Vanuit het hypocriete gedachtengoed van de huidige Nürburgring GmbH zou dat inderdaad de normale procedure zijn.Enrico schreef: 07 okt 2021, 10:25
Denk Juridisch de GT3 die vloeistof lekte eerder schuld toegeëigend zou krijgen.
En daarom moet er nu ook een normale strafrechtelijke of civiele procedure worden gestart waarbij de GmbH zwaar gaat bloeden. Ik bedoel maar, anno 2021 nog geen werkend camera/waarschuwingslampen systeem hebben draaien zou op zich al strafbaar moeten zijn.
-
Ik heb mij idd ingelezen over het ongeval voor mijn reactie en Ik weet hoe de weekenden gaan en dat het doordeweeks rustiger kan zijn, meer locals etc.Jan Terwolde schreef: 07 okt 2021, 09:33In het weekend is dat zeker zo. Maar ook als je met een langzamere auto de baan goed kent valt is het wel te doen.Emiel schreef: 06 okt 2021, 23:02 Het snelheids verschil is enorm groot geworden. Was het al maar is nu absurd. GT3, GT3 MR, GTR, bmw’s met veel vermogen en semislicks en rolkooien die rondjes doen met snelle tijden tov Jantje om de hoek die met zijn standaard civic een rondje komt doen.
Dit ongeluk is doordeweeks gebeurt, over het algemeen zijn het dan veel minder snelle auto's en meer locals wat het rijden zeker fijner maakt.
Het is wel jammer dat het gehalte aan verschrikkelijk snelle auto's zo hoog is. En er zitten genoeg auto's tussen die eigenlijk niet in een ''touristenfahrt'' zouden moeten zitten maar beter kunnen gaan racen. Rondetijden onder de 7 (of 7.30) minuten passen eigenlijk echt niet in tf.
Beter loslaten dat het een tolweg is zodat er niemand meer aansprakelijk gesteld kan worden en alsnog vanuit de ring regels opleggen qua aanpassingen om de snelheden te beperken. Ben benieuwd of dan iedereen nog met zijn 200k gt3rs de ring op gaat of toch met iets goedkopers circuit gaat rijden. Het is ook stom aangezien het niet per se leuker wordt als je met een snellere auto gaat.
Of iedereen die sneller geklokt wordt als 7.30 een ban geven voor de dag ofzo![]()
Ongeval staat los van de verdere discussie over snelheid.
Wel denk ik dat de enorme snelheid verschillen niet bijdragen aan de veiligheid.
Is aardig veranderd de afgelopen 20 jaar en nee vroeger was niet alles beter en ja er is vooruitgang geboekt in veiligheid.
De vooruitgang van de auto’s en snelle rijders is een stuk sneller gegaan dan de vooruitgang van de veiligheid en men moet nu toch echt serieus door gaan met investeren in het digitale veiligheid systeem.
Auto’s of rijders gaan verbieden of bannen is niet echt een oplossing.
-
OnlineMark 320iS
Los van het feit dat je wat mij betreft op inhoudelijk vlak gelijk hebt, is het natuurlijk gewoon zo dat tijdens de TF de NS gewoon openbare weg is. Op de openbare weg heb je natuurlijk ook niet zulke systemen...Hielke schreef: 07 okt 2021, 10:38Vanuit het hypocriete gedachtengoed van de huidige Nürburgring GmbH zou dat inderdaad de normale procedure zijn.Enrico schreef: 07 okt 2021, 10:25
Denk Juridisch de GT3 die vloeistof lekte eerder schuld toegeëigend zou krijgen.
En daarom moet er nu ook een normale strafrechtelijke of civiele procedure worden gestart waarbij de GmbH zwaar gaat bloeden. Ik bedoel maar, anno 2021 nog geen werkend camera/waarschuwingslampen systeem hebben draaien zou op zich al strafbaar moeten zijn.
Moet je nu eens voorstellen dat die GT3 rijder een Nederlander was geweest met een Nederlandse verzekering die de NS heeft uitgesloten (in feite álle maatschappijen in Nederland) en dat je dán aansprakelijk wordt gesteld voor de schade.... dan ben je voor de rest van je leven het haasje als je niet een paar mln. achter de hand hebt. Alleen al dáárom voor mij geen TF meer.
- Hielke
Ik herhaal mezelf maar vooruit. De Nordschleife tot openbare weg verklaren staat gelijk aan de Joden voorliegen met de 'Arbeit macht Frei' spreuk bij binnenkomst Auswitch. Zo de Joden daar niet kwamen om middels hun arbeid vrijheid te verkrijgen, zo rond je De Ring niet om van A naar B te komen. Het is een circuit en wordt bereden als een circuit. Stop aub met die hypocrisie van 'openbare weg'.Mark 320iS schreef: 07 okt 2021, 11:19
Los van het feit dat je wat mij betreft op inhoudelijk vlak gelijk hebt, is het natuurlijk gewoon zo dat tijdens de TF de NS gewoon openbare weg is. Op de openbare weg heb je natuurlijk ook niet zulke systemen...
-
Dat is de juridische benaming en zou idd veranderd moeten worden....
-
OnlineMark 320iS
Nou ja, die vergelijking zou mijn keuze niet zijn maar goed. En hier heb je in praktische zin wel gelijk, maar juridisch is het gewoon openbare weg in Duitsland. Waarom heb je anders een auto met kenteken, verzekering en geldige 'apk' nodig tijdens de TF? Die eisen gelden bij trackdays op de Nordschleife (en andere circuits) niet. Tijdens TF kun je aansprakelijk gesteld worden voor de geleden schade door de tegenpartij, tijdens een trackday niet. Ik herhaal mezelf dan ook maar vooruit, dáárom dus geen TF meer voor mij. Dáár zit hem nu juist het onderscheid... als je dat niet begrijpen wilt...Hielke schreef: 07 okt 2021, 11:39Ik herhaal mezelf maar vooruit. De Nordschleife tot openbare weg verklaren staat gelijk aan de Joden voorliegen met de 'Arbeit macht Frei' spreuk bij binnenkomst Auswitch. Zo de Joden daar niet kwamen om middels hun arbeid vrijheid te verkrijgen, zo rond je De Ring niet om van A naar B te komen. Het is een circuit en wordt bereden als een circuit. Stop aub met die hypocrisie van 'openbare weg'.Mark 320iS schreef: 07 okt 2021, 11:19
Los van het feit dat je wat mij betreft op inhoudelijk vlak gelijk hebt, is het natuurlijk gewoon zo dat tijdens de TF de NS gewoon openbare weg is. Op de openbare weg heb je natuurlijk ook niet zulke systemen...
- Jan Terwolde
Hoho ik heb net een huis gekocht daar om mee te doen met die ''hypocrisie''
Het zou wel veel beter zijn als die status er af zou gaan voor alle buitenlanders. Ach en anders allemaal bezuinigen op alle verbouwingen en gewoon een huis aanschaffen daar.

Het zou wel veel beter zijn als die status er af zou gaan voor alle buitenlanders. Ach en anders allemaal bezuinigen op alle verbouwingen en gewoon een huis aanschaffen daar.

-
Het probleem voor de Nurburgring anno 2021 is natuurlijk social media. Dit wordt uitgebreid besproken op allerlei youtube kanalen , reddit, instagram etc en elke 'vlogger' heeft wel een mening erover klaar staan. De kans dat dit op een gegeven moment een agenda punt bij de (lokale) overheid gaat worden is nu een stuk groter dan x jaren geleden bij dat grote ongeluk.
Zeker nu Duits Groenlinks gewonnen heeft met verkiezingen.
Zeker nu Duits Groenlinks gewonnen heeft met verkiezingen.
- Enrico
Een met anderen, je kunt het geen TF meer noemen. En je kunt niet beweren dat het een “openbare weg” is, al is het juridisch zo. Ze moeten een keuze maken. Of het is toeristisch en dus een normale Max snelheid bij TF of het is een circuit met alle gevolgen van dien.
Juridisch-technisch is de GT3 de pineut je wordt geacht je auto te controleren op lekkage etc etc zo als op de weg. Ik heb het in idergeval met alle slachtoffers te doen! Met name de motorrijders die het grootst gevaar lopen.
Helaas denk ik dat ze aan trackdays te weinig verdienen. TF denk ik de cash cow is.
Juridisch-technisch is de GT3 de pineut je wordt geacht je auto te controleren op lekkage etc etc zo als op de weg. Ik heb het in idergeval met alle slachtoffers te doen! Met name de motorrijders die het grootst gevaar lopen.
Helaas denk ik dat ze aan trackdays te weinig verdienen. TF denk ik de cash cow is.
-
Het is wat mij betreft heel makkelijk.
Je maakt er een permanent circuit van. Dat betekend dat je onverzekerd rond rijd en iedereen zijn eigen risico. Dan zullen er vele amateurs met te dikke en dure auto’s het laten afweten durven zonder verzekering daar niet meer te rijden en dat wil je ook.
Het zijn vaak de amateurs met veel te snelle auto’s die de brokken veroorzaken.
Je maakt er een permanent circuit van. Dat betekend dat je onverzekerd rond rijd en iedereen zijn eigen risico. Dan zullen er vele amateurs met te dikke en dure auto’s het laten afweten durven zonder verzekering daar niet meer te rijden en dat wil je ook.
Het zijn vaak de amateurs met veel te snelle auto’s die de brokken veroorzaken.