romo schreef:Rico v Velzen schreef:romo schreef:Kijk daar hebben we weer wat aan, c.q. ik leer er weer wat van, waarvoor dank..................................
Met de V8 dicht tegen het schutbord, en minder massa dan de n 6 in lijn, dat moet dan toch redelijk meevallen met dat onderstuur??
Bert duidelijke uitleg en daarmee leg je volgens mij gelijk de vinger op de zere plek. Wat jij beschrijft ervaarde ik in de M6. Of die auto vergelijkbaar is met de V8 M3 ? Wie zal het zeggen. Maar ik vond dat gevoel niet echt prettig.
En het verhaal van minder massa dan een 6 in lijn moet je ook relativeren Romo. Het is niet alleen die motor die weegt in de neus. De nieuwe M3 is gewoon 85 tot 100 kilo zwaarder. Die hele massa werkt door in een relatief veilig afgestelde (lees onderstuur) auto. BMW heeft er sowiezo een handje van om alle modellen en vooral de nieuwe M's meer onderstuur mee te geven.
Nu hoef je niet gelijk spastisch te doen over het woord onderstuur natuurlijk, maar op het moment dat onderstuur, rijdynamiek op het kortere bochtenwerk in de weg zit kan het wel irritant worden.
Neem aan dat ze daar dan gedoseerd mee omgaan, dat onderstuur dus, waar blijven anders die zo groemde rij eigenschappen..................
Veiligheid Romo.
Ik weet niet hoe het met de E46 M3 op de limiet zit, maar de E36 van mij met standaard onderstel glijd gewoon over zijn voorwielen.
Ik heb mijn E36 nu redelijk neutraal staan, maar daar zitten wel consequenties aan. Bijvoorbeeld insturen met te weinig gas dan voelt je achterkant licht worden door dat je iets afremt en meer gewicht op de vooras zet. En andersom als je op het gas gaat dan voelt ie veel lekkerder. Maar je moet daar wel rekening mee houden, als ik dat aan me vriendin meegeef die vind dat alleen maar eng. En ik moest daar zelf ook even aan wennen trouwens, dat je een auto licht voelt worden maar dan juist je poot op het gas moet houden ipv loslaten
Andersom bijvoorbeeld heb je dan dat als je er met 4 man in zit plus wat baggage achterin dat je in plaats van onderstuur in bochten juist overstuur krijgt als je een beetje wild rijd. Komt doordat je dan het omgekeerde verhaal hebt, ipv te veel gewicht op je vooras heb je dit nu op je achteras, het oude porsche dilemma.
Daarom zit er meer onderstuur in BMW's op de limiet, het is ten eerste veilig en zo goed als iedereen kan in een 400 PK sterkte M3 stappen en dat ding op de limiet rijden. Als je te hard gaat word het sturen licht door onderstuur, laat je het gas los en ga je vanzelf weer de goede kant op.
Onderstuur voelt bij een hoop RWD rijders alsof de auto rotsvast op de weg ligt, omdat de achterkant nooit om komt zetten. Plus dat een wegauto haast nooit 100% op de limiet rijd dus dat ondersturen heeft een normaal chauffeur eigenlijk geen last van, behalve iets vertraging met insturen zoals Rico over de M6 schrijft.