Alles over de E90/E92/E93 M3 (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten

De nieuwe M3 vind ik:

Een fantastische wagen, een waardige M en echte opvolger van de e46 M3
93
62%
Een M maar niet meer mijn M. Styling is overdone, te zwaar en te groot
37
25%
Wat een lelijk rothok
19
13%

Totaal aantal stemmen: 149

RVV

Bericht door RVV » 26 apr 2007, 11:13

romo schreef:Kijk daar hebben we weer wat aan, c.q. ik leer er weer wat van, waarvoor dank..................................

Met de V8 dicht tegen het schutbord, en minder massa dan de n 6 in lijn, dat moet dan toch redelijk meevallen met dat onderstuur??
Bert duidelijke uitleg en daarmee leg je volgens mij gelijk de vinger op de zere plek. Wat jij beschrijft ervaarde ik in de M6. Of die auto vergelijkbaar is met de V8 M3 ? Wie zal het zeggen. Maar ik vond dat gevoel niet echt prettig.

En het verhaal van minder massa dan een 6 in lijn moet je ook relativeren Romo. Het is niet alleen die motor die weegt in de neus. De nieuwe M3 is gewoon 85 tot 100 kilo zwaarder. Die hele massa werkt door in een relatief veilig afgestelde (lees onderstuur) auto. BMW heeft er sowiezo een handje van om alle modellen en vooral de nieuwe M's meer onderstuur mee te geven.

Nu hoef je niet gelijk spastisch te doen over het woord onderstuur natuurlijk, maar op het moment dat onderstuur, rijdynamiek op het kortere bochtenwerk in de weg zit kan het wel irritant worden.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 apr 2007, 11:55

Rico v Velzen schreef:
romo schreef:Kijk daar hebben we weer wat aan, c.q. ik leer er weer wat van, waarvoor dank..................................

Met de V8 dicht tegen het schutbord, en minder massa dan de n 6 in lijn, dat moet dan toch redelijk meevallen met dat onderstuur??
Bert duidelijke uitleg en daarmee leg je volgens mij gelijk de vinger op de zere plek. Wat jij beschrijft ervaarde ik in de M6. Of die auto vergelijkbaar is met de V8 M3 ? Wie zal het zeggen. Maar ik vond dat gevoel niet echt prettig.

En het verhaal van minder massa dan een 6 in lijn moet je ook relativeren Romo. Het is niet alleen die motor die weegt in de neus. De nieuwe M3 is gewoon 85 tot 100 kilo zwaarder. Die hele massa werkt door in een relatief veilig afgestelde (lees onderstuur) auto. BMW heeft er sowiezo een handje van om alle modellen en vooral de nieuwe M's meer onderstuur mee te geven.

Nu hoef je niet gelijk spastisch te doen over het woord onderstuur natuurlijk, maar op het moment dat onderstuur, rijdynamiek op het kortere bochtenwerk in de weg zit kan het wel irritant worden.
Neem aan dat ze daar dan gedoseerd mee omgaan, dat onderstuur dus, waar blijven anders die zo groemde rij eigenschappen..................

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 apr 2007, 12:16

Natuurlijk is gewicht niet het enige. Het ligt er ook maar net aan hoe de stuur inrichting in elkaar zit, en of je veel speling op de rubbers hebt en nog meer van dat soort ongein. Stijfheid van het chassis en stijfheid van je zijwange, breedte van de band, verhouding wielbasis/spoorbreedte etc telt hier ook in mee.

Bijvoorbeeld als je een groter stuur in je auto zet dan heb je al het gevoel dat sturen langzamer gaat, omdat je met je armen meer afstand af legt en dat soort dingen. Ook gaat met een groot stuur het sturen zelf lichter, door dan van 1:14,5 naar 1:12,5 te gaan los je dit weer deels op.

Andersom zal je tussen een E46 M3 met 1:15,4 en een E46 M3 CS met 1:14,5 wel direct verschil merken omdat je nu een snellere ratio op exact dezelfde auto zet. Maar het is maar even, als je naar het verschil kijkt, waar een E46 M3 in een bocht gemiddeld 90 graden stuuruitslag heeft, heeft de CS 85 graden uitslag. Niet echt boeiend voor je instuursnelheid dus, het is meer een kwestie van gevoel. Met zwaarder sturen voel je limieten ook eerder aankomen bijvoorbeeld.

Die ratio keuzes komen wat dat betreft niet zomaar uit de lucht vallen :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 apr 2007, 12:27

romo schreef:
Rico v Velzen schreef:

Neem aan dat ze daar dan gedoseerd mee omgaan, dat onderstuur dus, waar blijven anders die zo groemde rij eigenschappen..................
Veiligheid Romo.

Ik weet niet hoe het met de E46 M3 op de limiet zit, maar de E36 van mij met standaard onderstel glijd gewoon over zijn voorwielen.

Ik heb mijn E36 nu redelijk neutraal staan, maar daar zitten wel consequenties aan. Bijvoorbeeld insturen met te weinig gas dan voelt je achterkant licht worden door dat je iets afremt en meer gewicht op de vooras zet. En andersom als je op het gas gaat dan voelt ie veel lekkerder. Maar je moet daar wel rekening mee houden, als ik dat aan me vriendin meegeef die vind dat alleen maar eng. En ik moest daar zelf ook even aan wennen trouwens, dat je een auto licht voelt worden maar dan juist je poot op het gas moet houden ipv loslaten :)

Andersom bijvoorbeeld heb je dan dat als je er met 4 man in zit plus wat baggage achterin dat je in plaats van onderstuur in bochten juist overstuur krijgt als je een beetje wild rijd. Komt doordat je dan het omgekeerde verhaal hebt, ipv te veel gewicht op je vooras heb je dit nu op je achteras, het oude porsche dilemma.

Daarom zit er meer onderstuur in BMW's op de limiet, het is ten eerste veilig en zo goed als iedereen kan in een 400 PK sterkte M3 stappen en dat ding op de limiet rijden. Als je te hard gaat word het sturen licht door onderstuur, laat je het gas los en ga je vanzelf weer de goede kant op.

Onderstuur voelt bij een hoop RWD rijders alsof de auto rotsvast op de weg ligt, omdat de achterkant nooit om komt zetten. Plus dat een wegauto haast nooit 100% op de limiet rijd dus dat ondersturen heeft een normaal chauffeur eigenlijk geen last van, behalve iets vertraging met insturen zoals Rico over de M6 schrijft.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 apr 2007, 12:34

Mooi verhaal, ik merk dat onderstuur in mijn M3 nooit, ik snap nu ook waarom, ik heb dat ding dus nog nooit op de limiet gereden................................ :lol: :lol: , ach dat hoef ik ik niet zo, ken je zelf, zal ik maar zeggen.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 26 apr 2007, 13:04

Romo, neem de M3 nu met dit mooie droge weer, droog asfalt. nader een minirotonde zonder traffic. Neem met 20kmh rustigjes de minirotonde voor 3kwart rond, maar begin in de eerste bocht naar links gewoon zeer heftig met insturen(als 't kan)

Onderstuur is uw deel....

Joop

Bericht door Joop » 26 apr 2007, 13:10

Dit topic is zowel ter lering als ter vermaak. Mooie uitleg Bert.

romo

Bericht door romo » 26 apr 2007, 13:11

Robin schreef:Romo, neem de M3 nu met dit mooie droge weer, droog asfalt. nader een minirotonde zonder traffic. Neem met 20kmh rustigjes de minirotonde voor 3kwart rond, maar begin in de eerste bocht naar links gewoon zeer heftig met insturen(als 't kan)

Onderstuur is uw deel....
Dat weet ik wel, ik stuur nooit zo heftig in, ik stuur zo in dat ik er rap langs ben, dus zoveel als nodig, en niet meer dan dat.

op nat is het natuurlijk sneller gepiept, maar ach, zoals ik al gemeld heb; ik hoef dat niet zo nodig, ik houd de boel liever heel, zowel mijzelf als de voiture... :wink:

RVV

Bericht door RVV » 26 apr 2007, 13:14

Romo onderstuur betekend niet gelijk de hekken in hoor.

romo

Bericht door romo » 26 apr 2007, 13:16

Rico v Velzen schreef:Romo onderstuur betekend niet gelijk de hekken in hoor.
Nee dat snap ik, maar ik roep het niet op als het niet nodig is, zelfde als driften, is leuk, maar niet effectief; daar heb ik dus niet zo veel mee.
Laatst gewijzigd door romo op 26 apr 2007, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Joop

Bericht door Joop » 26 apr 2007, 13:17

Onderstuur is wel heel vervelend, komt ook mede door het verschil in bandbreedte voor- en achter, doordat de banden voor smaller zijn dan achter.

RVV

Bericht door RVV » 26 apr 2007, 13:19

Ben het met je eens dat onderstuur nou geen prethoekje is wat je opzoekt (boring), maar als je weet wat ongeveer de grens is, kun je er veilig en vooral prettig onder blijven.

Joop

Bericht door Joop » 26 apr 2007, 13:23

Als ie toch onderstuurd wegschuift dan graag op alle vier de wielen, dan kun je de achterzijde met het gas uiteindelijk wel weer bijsturen.

Hielke

Bericht door Hielke » 26 apr 2007, 13:34

Dat het "onderstuur" gehalte hier wel erg theoretisch is geworden, ok, zo zij het, maar dat de oplossing in de steering ratio van de stuurinrichting gevonden kan worden, zoals iemand beweert, is natuurlijk onzin. Dan lopen theorie en praktijk te ver uit elkaar.

De praktijk is simpel. Een E46 M3 onderstuurt sterk wanneer de voorbanden op hoge temperatuur komen. Dat op temperatuur komen gaat heel snel. Na 5 vlotte bochten achter elkaar of na een rondje circuit. De balans van de auto, die van zichzelf al vrij onderstuurd is, verandert dan radicaal. Het "boot" gevoel slaat toe. Van een dynamisch en speels rijgedrag is dan geen sprake meer. Een Leon FR Van der Velde edition of nog beter een 130i of 120d uit eigen huis zijn op een circuit of onder langdurig sportief gebruik op een bochtig traject superieur. Niet een klein beetje. Heel veel. Het aandrijfconcept FWD of RWD staan hier dus los van.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 apr 2007, 14:00

Je moet het als een combinatie van factoren zien Hielke, niet als 1 hoofdoorzaak en 1 gevolg en 1 oplossing.

Als dat zo was dan tekende BMW een chassis in de PC en een half jaartje later stond de nieuwe M3 in de showroom. Ze draaien al die testkilometers niet voor niks :)

Zelfde met die voorbanden die te warm worden. Je neemt het verschil waar doordat onderstuur toeneemt, maar waarom worden die banden in de eerste plaats te warm? Omdat onderstuur er in de basis al in zit. En dat heeft weer meerdere oorzaken, van chassisconfiguratie tot onderstel en breedte van de banden.

Onderstuur is hier een vies woord maar een beetje is helemaal niet zo erg en bij de meesten valt het ook niet op.

Als je uit je panda in een M3 stapt dan vind je dat denk ik lekker rijden omdat daar minder onderstuur in zit.

Nu stap je uit de M3 in een 130i cupracer en waarschijnlijk denk je dan breng die M3 maar terug naar De Beier dat ondersturende hok.

Maar daarvoor wist je niet beter dus had je ook niks te klagen over evt onderstuur. Zo gaat dat bij de meesten denk ik.

RVV

Bericht door RVV » 26 apr 2007, 14:28

Ik ben het eens met Bert, zoals Hielke het brengt is het ook wat overdreven m.i. ik lees er zowat in dat een e46 M3 na 5 bochtjes onderstuurd de hekken in vliegt. Overdrijven is een vak apart :lol:

Dat een geprepareerde auto als de Leon van Edwin of de 130i van Andre een gunstige setup hebben waarbij onderstuur lange tijd uitblijft is niet zo uniek. Gooi een intrax onderstel op een e46 M3 en pas het camber aan met bijbehorende semi slicks en je hebt hetzelfde resultaat.

En denk eerder dat de vraag moet zijn hoever wil je gaan qua rijden om de standaard techniek uit balans te brengen ?

Binnen de grenzen zoals ik rij met de M3 en als ik er voor ga zitten is het echt geen ouwe opoe werk hoor. En dan heb ik het niet over rechtuitbranden, dan voldoet de standaard set up van een M3 uitstekend. Op de openbare weg je banden zo heet maken ? dan ben je wel een beetje lomp aan het rijden, maw hoever kan ik gaan om de techniek te forceren. Als de referentie is om op hetzelfde korte stukje industrieterein met haakse bochten zo hard mogelijk te stampen op de rem zonder te driften, tja dan krijg je ze wel op stang die voorbandjes op een circuit idem dito. Rij je full attack mode over landweggetjes waarbij je snelheid tussen de 80 en 140 ligt dan heb je echt geen last van te hete voorbanden, omdat de bochten die je tegenkomt vloeiend zij en niet haaks waardoor een immense vertraging nodig is.

Banden worden niet heet van bochten maar van te hard aanremmen op die bochten.

romo

Bericht door romo » 26 apr 2007, 14:37

Dat is precies wat ik bedoel Rico. De remmen probeer ik zo min mogelijk te gebruiken ( ja soms moet het, en ook wel meer dan gemiddeld) probeer zo vloeiend mogelijk te rijden, dus ook goed inschatten wat wel en niet kan, daarbij zijn ook mooie snelheden mogelijk, zonder dat het gelijk een aso verhaal wordt.......................

Macboy

Bericht door Macboy » 26 apr 2007, 18:35

Romo: jij neemt hem in het rood: HELD !

romo

Bericht door romo » 26 apr 2007, 19:34

Macboy schreef:Romo: jij neemt hem in het rood: HELD !
Eerst nog even IRL aanschouwen..................................of ik dan nog steeds een held ben, valt nog te bezien.................. :wink:

En een zwarte was zeker niet zichtbaar geweest op een donkere achtergrond ( avatar dus :lol: :lol: )

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 27 apr 2007, 08:41

Ik hink wat tussen Rico en Hylke, met bias naar Hylke. Op Assen was de M3 niet zo 'slecht' na 5 bochten of 1 rondje als Hylke 'beweert'(ook omdat ik de Nationale meestal haaks nam, LOL achterbanden heet), maar wat Rico zegt ook niet gans mee eens.
Rico v Velzen schreef: Rij je full attack mode over landweggetjes waarbij je snelheid tussen de 80 en 140 ligt dan heb je echt geen last van te hete voorbanden, omdat de bochten die je tegenkomt vloeiend zij en niet haaks waardoor een immense vertraging nodig is.

Banden worden niet heet van bochten maar van te hard aanremmen op die bochten.
Full attack landweggetje versus een circuit is een wereld van verschil, dan zit de Tourstenfahrt veel dichter bij dat Full Attack Landweggetje. Na 5 rondjes Assen kon ik 't best binnenkomen want alles was heet

En je laatste zinnetje is natuurlijk nonsens dat de banden niet heet worden van de bochten, Rico....dan doe je je best niet op dat landweggetje of op dat circuit.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 apr 2007, 09:23

Idd. Sowieso, rij eens 30 km achter elkaar rond de 200 km/u op de snelweg en voel eens aan je banden daarna, zijn ook warm door de rolweerstand.

romo

Bericht door romo » 27 apr 2007, 09:29

Dat is wel zo, maar met remmen komt er veel meer warmte vrij, daarmee wordt ook de band warmer dan bij normale rolweerstand natuurlijk, maar das niets nieuws lijkt me.............

RVV

Bericht door RVV » 27 apr 2007, 10:32

Robin, Bert, ik zeg heet, maar ik bedoel TE heet. Met TE heet bedoel ik dat de banden gaan smeren en hun grip verliezen gevolgd door onderstuur. Natuurlijk worden banden altijd warm/heet, ik ben gekke henkie :lol:

Je kunt behoorlijk raar doen met een M3 voordat de banden laten laten zien dat ze de zwakste schakel zijn. Ik rij dagelijks 30 kilometer heen en terug binnendoor naar mijn werk/huis en dan rij ik echt serieus door. En ja ik ben het met je eens dat dit soort ritten meer op een TF lijken dan op een circuitrit. Maar dat laatste is ook niet de realiteit. Als je wil circuitrijden met een M3 moet je OF de auto helemaal aanpassen, OF gewoon een andere auto kopen. Voor af en toe op een circuit is dat weer niet nodig natuurlijk.

Op een circuit is een M3 gewoon een zwakke auto, dat zal ik niet tegenspreken.

romo

Bericht door romo » 27 apr 2007, 13:03

Rico v Velzen schreef:Robin, Bert, ik zeg heet, maar ik bedoel TE heet. Met TE heet bedoel ik dat de banden gaan smeren en hun grip verliezen gevolgd door onderstuur. Natuurlijk worden banden altijd warm/heet, ik ben gekke henkie :lol:

Je kunt behoorlijk raar doen met een M3 voordat de banden laten laten zien dat ze de zwakste schakel zijn. Ik rij dagelijks 30 kilometer heen en terug binnendoor naar mijn werk/huis en dan rij ik echt serieus door. En ja ik ben het met je eens dat dit soort ritten meer op een TF lijken dan op een circuitrit. Maar dat laatste is ook niet de realiteit. Als je wil circuitrijden met een M3 moet je OF de auto helemaal aanpassen, OF gewoon een andere auto kopen. Voor af en toe op een circuit is dat weer niet nodig natuurlijk.

Op een circuit is een M3 gewoon een zwakke auto, dat zal ik niet tegenspreken.
Welke, normale, auto is niet zwak op een cirquit?..................Dat zijn ze allemaal...........................

Hielke

Bericht door Hielke » 27 apr 2007, 13:03

Ik chargeer natuurlijk behoorlijk mbt het circuit-karakter van de E46 M3. Maar jullie kennen me :wink:

Van een E46 M3 is met wat aanpassingen heus wel een redelijk goede circuitauto te maken. Een stel semi slicks om het snel intredende onderstuur te voorkomen heeft ie zeker nodig. En vervolgens een stel agressieve remblokken om de extra vertraging van de banden aan te kunnen ook. Fading ligt in standaardconfiguratie al snel op de loer. Rij je per jaar 2 circuitevenementen dan betalen de banden zich dubbel en dwars terug. Immers, slijtage is op het circuit veel geringer, de grip is beter en vertrouwenwekkender en je straatbanden krijgen geen opdonder. Het extra setje velgen kun je mooi uit die besparingen betalen.

Gesloten