2020 Toyota GR Yaris
- Arthur
- Auto: Nr.51
Re: 2020 Toyota GR Yaris
Is de M2 al zover in waarde gezakt dat je zo kan ruilen?

- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Dat is nou precies hét gevoel wat 'wij' zoeken. Maar niet in een fwd want dat is gewoon kut als je alleen maar loopt te poetsen met de voorwielen. We willen houden en keren hebben bij het aanremmen vd bocht en de auto op het gas kunnen sturen. Een zachte winterband (nordic dus) is nog mooier omdat die band meer 'graaft' en de auto meer roteert voordat de abs ingrijpt.RS-Ron schreef: 21 dec 2020, 11:32 Het is ook wel lastig voor mij om jouw “juiste” gevoel op mijn netvlies te krijgen....... Het lijkt wel of ik je hoor zeggen dat mijn Mini R53 JCW op dit moment de ultieme DF auto is. Ik heb de Mini, na wat kleine technische details te hebben aangepakt, op een set 17 inch winterbanden gezet van het merk Hifly............ Ben me nu 15x de tandjes geschrokken in twee weken. Ding gaat alle kanten op en kan vermogen compleet niet meer kwijt. Ik zit erg laag, vermogen +200PK en 1140kg. Vind er geen reet aan zo’n schuivend poffertje. Ik zit me alleen maar op te vreten omdat ik voor elke bocht extra marge moet inbouwen omdat die banden van vuilniszakken-plastic veel te veel vervormen en ik met een ei onder mijn gaspedaal moet rijden.

- Leen
-
- Auto: Fun Damn Mentally
In 't begin: Voorste kentekenplaat zit scheef.....ben ik nou gek?

En ja hoor bij 0:22. Ergernis.

-
Een Jimny legt hij toch binnen 5 minuten op z'n dak?allen schreef: 20 dec 2020, 23:19 En daarom zou hij een Jimmy ook leuk vinden?
Zou ik zelf eigenlijk ook wel erbij willen hebben. Zie ze regelmatig rijden. Leuk bakkie en nog een echte 4x4.
- Erik
- Auto: BMW ///M
MetooRobin schreef: 21 dec 2020, 11:44 Mooi verhaal Ron.![]()
Man. Ik wil nog steeds en nog méér ook zo'n GR:)Leen schreef: 21 dec 2020, 11:30 tsja, laat maar komen dat speeltje, want zo beschouw ik hem , als daily en enige auto snap ik dat een yaris het net niet is , maar ik heb er toch echt wel zin an , hoop dat ik hem deze week kan halen , al denk ik dat die lockdown waarschijnlijk nog iets vertraging kan gaan geven. nou ja, dan in januari maar , we zitten nog niet zonder .
Alle negativiteit boeit me niks. Er bestaat geen perfecte auto.

Een rode svp met witte braid wielen
AP remmen, Uitlaat, Inlaat, Tune, Kuipen, Hydro Handrem, Kooi, Wielen, Glijers, Reiger.
Dan ga je wel richting de 85k euro trouwens......ok ok doen we er nog een sequentiele bak bij en je gaat naar de 100k toe.
Denk dat je hem wel richting de 1200kg kunt pushen en dan heb je wel iets heel erg leuks zeker als je weet dat hij geremapped gewoon 350pk kan leveren. Ik kan me nog de eerste GTT herinneren met de befaamde 300pk kit van EMS tuning / Mark Verhoeven. Dat dat gevoel nu gewoon weer te koop is, voor net ff meer geld dan je eraan uit zou willen geven, history repeats.

Hier nog mooie YT over hoe bombproof dat motortje is.
Laatst gewijzigd door Erik op 23 dec 2020, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Was zaterdag op Zandvoort met de bmw en 4 heerlijke medium glijers eronder. Grip was precies goed normaal rij ik 1 sessie nu heb ik 4 sessies gedaan. Het was rustig op de baan en nat en koud. En denk niet dat het traag gaat maar de grip tussen onder en overstuur was voor mij perfect om heel veel plezier te hebben.
Zet je nu ps4s eronder dan word de auto juist gevaarlijker tussen grip en geen grip dus snappy.
Ik heb zelf een aantal rally s gereden zowel op asfalt, gravel en sneeuw en wat je dan ziet is dat rally banden heel veel vertrouwen geven en dat komt, omdat ze de grip niet snappy verliezen.
Een band als de ps4s onder een rally auto zou een deathwish zijn. Houd de grip vast en bam alles weg. Dit zie je dus in heel veel dure merkbanden. Bij mij gaat het rij plezier met dat soort banden hard achteruit. Maar ja ieder zijn eigen keuze.
Zet je nu ps4s eronder dan word de auto juist gevaarlijker tussen grip en geen grip dus snappy.
Ik heb zelf een aantal rally s gereden zowel op asfalt, gravel en sneeuw en wat je dan ziet is dat rally banden heel veel vertrouwen geven en dat komt, omdat ze de grip niet snappy verliezen.
Een band als de ps4s onder een rally auto zou een deathwish zijn. Houd de grip vast en bam alles weg. Dit zie je dus in heel veel dure merkbanden. Bij mij gaat het rij plezier met dat soort banden hard achteruit. Maar ja ieder zijn eigen keuze.
- Fabian
Helemaal mee eens Andre!
-
PS4S is zowel op droog als ook op nat (vanmiddag) onder een M2C best vloeiend hoor:)
Geen abrupt wegvallen grip. Kondigt op 'n vochtige oprit snelweg netjes het minimale onderstuur ook aan.
Maar tuurlijk als we weer driftdagen doen gaan maken de PS4S plaats voor de zwaar versleten PSS of de winterbandjes:)
Geen abrupt wegvallen grip. Kondigt op 'n vochtige oprit snelweg netjes het minimale onderstuur ook aan.
Maar tuurlijk als we weer driftdagen doen gaan maken de PS4S plaats voor de zwaar versleten PSS of de winterbandjes:)
- Erik
als je dat met de cup2 banden probeert is de oprit te smalRobin schreef: 21 dec 2020, 19:40 PS4S is zowel op droog als ook op nat (vanmiddag) onder een M2C best vloeiend hoor:)

-
Voorspelbare grip is behalve de band, net zoveel afhankelijk van een voorspelbare wieldruk toch? Oftewel, goeie demping/geleidelijke body roll/geleidelijke wieldruk.. voorspelbare grip..
- matthyssie
Zeker. Maar hoe ga je dat bij een straatauto aanpassen?
-
Tja, kwestie van een knap onderstel..
Of een auto kopen die uit de doos naar zin is..
Of een auto kopen die uit de doos naar zin is..
-
Ik doe het liever even op mijn manier:)
-
Jouw manier is het snelst en voordeligst met enorme invloed, want banden:)
Ex 1M geweldige kar en/maar op de stock PS2 Michelins wheelhop, aan/uitknop grip slip wat jij hierboven zegt. Moeilijk(er) op over de grens.
Met 'n setje winterbandjes/of wat minder(en smaller) merk spul transformeer je de 1M in een driftbare grip/glij wagen. Bingo.
Heerlijk was dat. Voor 'weinig':)
Ex 1M geweldige kar en/maar op de stock PS2 Michelins wheelhop, aan/uitknop grip slip wat jij hierboven zegt. Moeilijk(er) op over de grens.
Met 'n setje winterbandjes/of wat minder(en smaller) merk spul transformeer je de 1M in een driftbare grip/glij wagen. Bingo.
- matthyssie
GT86 en 130i met sperretje hebben datzelfde concept. Missen alleen een beetje power. 1200 kg 300 pk 400nm zou top zijn. Dan hoef ik geen 500 pk. Die nieuwe GR86 leek veelbelovend maar helaas weer een atmo. Was dat nou een turbomotor dan ging hij met een chipje naar bovenstaande waarden.. perfect.
-
Op >1600kg is 500pk wel leuk(of iig dat mega koppel dan he)
Maar irl dan wel op PS4S, heb je iig nog 'n beetje tractie als daily:)
Een GR zette ik waarschijnlijk het hele jaar door op 205?(weet die maten niet) serie winterbanden.

Een GR zette ik waarschijnlijk het hele jaar door op 205?(weet die maten niet) serie winterbanden.
-
Voorspelbare grip/slip zit m ook in de powercurve.. torque per gear etc. Dus dik koppel is fijn voor dagelijks gebruik, op de limiet moet het zo goed mogelijk aansluiten bij wat je kwijt kunt.
-
Yaris vs Mini JCW

- Erik
Denk dat de yaris nog een voordeel heeft : heel klein frontaal oppervlak
Hij kan op snelheid ook wel eens redelijk snel zijn, muv de 100-200 tijd dan, ga er vanuit. dat hij daar niet op gegeared is eigenlijk
Hij kan op snelheid ook wel eens redelijk snel zijn, muv de 100-200 tijd dan, ga er vanuit. dat hij daar niet op gegeared is eigenlijk
-
Een Mini heeft een kleine frontaal oppervlak denk ik. 100-200 rond de 17 sec. Als je timed uit een 0-230 accel filmpje.
Blijf mij elke keer verbazen hoe makkelijk de Yaris doortrekt tot 7200rpm. Terwijl een Fiesta ST bij 6000rpm al buiten adem raakt en zoveel verschillen de boring/slag niet. 87.5x89.4 vs 84x90
Blijf mij elke keer verbazen hoe makkelijk de Yaris doortrekt tot 7200rpm. Terwijl een Fiesta ST bij 6000rpm al buiten adem raakt en zoveel verschillen de boring/slag niet. 87.5x89.4 vs 84x90
- Philipoo
R888R op m'n MX5 zijn juist méga voorspelbaar! voel je precies wanneer die grip verliest en kan je ook juist heel mooi sturen in hoeveel grip je nou verliest. Veel beter dan bij alle straatbanden die ik gereden heb!Robin schreef: 22 dec 2020, 06:22 Jouw manier is het snelst en voordeligst met enorme invloed, want banden:)
-
Geloof ik meteen.Philipoo schreef: 22 dec 2020, 20:16
R888R op m'n MX5 zijn juist méga voorspelbaar! voel je precies wanneer die grip verliest en kan je ook juist heel mooi sturen in hoeveel grip je nou verliest. Veel beter dan bij alle straatbanden die ik gereden heb!
Nu is een 1M een auto met een veel abrupter en krachtiger motorkarakter dan de meer vloeiende MX5 natuurlijk.
En PS4S staan juist óók bekend als mooie transitie grip/slip/verlies tractie.....
Op 'n Yaris GR4 komt dat misschien meer in onderstuur uit ipv overstuur ivm dat type AWD layout?
Ja dan moet je aan de smallere/ minder grippy banden natuurlijk.
En dat Sportauto filmpje. De Yaris hits echt above its weight. Wat een snelheid overal...
-
Verbaasde mij er ook over. Type R maar een sec sneller. Dan alleen de vraag in hoeverre de PS4S hier een bijdrage aan heeft. Is DE sportband nu en nu pas beschikbaar in deze bandenmaat terwijl andere hot hatches in Europa het met ' mindere' banden moeten doen.
- Tristan
Vind wel dat je behoorlijk je best moet doen voor tractieverlies en in slip te krijgen met de PS4S. Die dingen hebben verdomd veel grip op nat. Het vraagt wel wat 'commitment' zeg maar....Robin schreef: 23 dec 2020, 06:57
En PS4S staan juist óók bekend als mooie transitie grip/slip/verlies tractie.....