Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek e.d. waarvan je denkt...

Bericht door Luco » 15 jun 2011, 18:32

Dat probleem is er veel minder als iemand verplicht wordt te sparen.
Als het vrijblijvend is gaat het fout.

Hans, dat voorbeeld van oma is natuurlijk hoe die generatie dacht he, zuinig met geld omgaan en sparen voor de kinderen en je oude dag.
Oma heeft ook wel degelijk gebruik gemaakt van de fiscale mogelijkheden, maar dan is het nog niet eerlijk als iemand dan zijn overgebleven geld in moet leveren, terwijl ze dat juist had bewaard voor de oude dag of slechtere tijden.

Want dat is wat jij nu voorstelt, dat deed oma dus, voor zichzelf zorgen, en wat was het resultaat, dat het afgepakt werd.
Dat zal met jouw voorstel niet anders zijn vrees ik.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 jun 2011, 19:06

Hm opzich heb ik niet veel tegen het huidige systeem. Die pensioenfondsen zijn nog een beetje gereguleerd, moeten aan bepaalde risico criteria voldoen.

Wat denk je dat er gaat gebeuren als al die pensioengelden op eigen rekeningen komen en de eigenaar het zelf maar moet beslissen. Parteculieren zijn een makkelijke prooi voor wat van die kunstenaars op Wall Street.

HansD

Bericht door HansD » 15 jun 2011, 19:09

Maar dat is op dit moment ook niet anders. Er zijn nu ook mensen die alleen WAO ontvangen en niet hebben kunnen of willen sparen voor hun oude dag. Wat dat aangaat veranderd er dus niets.

Of het eerlijk is is een andere zaak

Luco

Bericht door Luco » 15 jun 2011, 19:15

HansD schreef:
Maar dat is op dit moment ook niet anders. Er zijn nu ook mensen die alleen WAO ontvangen en niet hebben kunnen of willen sparen voor hun oude dag. Wat dat aangaat veranderd er dus niets.

Of het eerlijk is is een andere zaak
Volgens mij heeft nu bijna iedereen een verplicht pensioen naast de wao, dus wel degelijk een verschil.

HansD

Bericht door HansD » 15 jun 2011, 19:25

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/ink ... 001-wm.htm

Ongeveer 25% heeft/had dus alleen AOW in 2008

We praten volgens mij wat langs elkaar heen.
Zoals ik al schreef desnoods maak je het pensioengeld niet vrij opneembaar voor de pensioenleeftijd zodat het niet opgemaakt kan worden aan consumptie en het alsnog 'verplicht' gespaard wordt alleen is het dan de individuele verantwoordelijkheid hoe en waarin het belegd wordt.
Als de huidige plannen overigens doorgaan kun je ook niets -of veel minder- pensioen hebben als je pensioenfonds het verknald. Daar heb je geen enkele invloed op.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 15 jun 2011, 21:22

Wat mijn punt is... ik vertrouw pensioenfondsen niet. Jarenlang het gelul van veilige beleggingen etc. Onzin natuurlijk, beleggen heeft altijd risico's. Dat zag je bij het begin van de crisis. Die was pas een paar maand oud en de eerste fondsen haalden hun minimum dekkingsgraad al niet meer. In een paar maand tijd dus. En daar moet ik vertrouwen in hebben, terwijl ik nog een kleine 40 jaar moet werken, als ze in een paar maand al door het ijs zakken?

Lees dit eens: http://www.z24.nl/analyse/artikel_22275 ... _niet.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben zelf dus ondernemer dus heb meer vertrouwen in mezelf om wat kapitaal op te bouwen voor later.

Heb ook wat personeel in dienst. In onze sector is geen CAO van toepassing. Hebben in overleg met de betreffende medewerkers dan ook besloten ze geen pensioenregeling aan te bieden (is niet verplicht zonder CAO). In ruil daarvoor krijgen ze een stukje extra salaris en heb ze uitgelegd dat ze zelf wat kunnen regelen. Wil je sparen voor later, doe dan maar iets als banksparen waarmee je ook geld vastzet. Wil je het als werknemer elke maand helemaal opmaken? Ook best, eigen keuze en verantwoordelijkheid. Niet mijn zaak, wat ze met hun geld doen. Ik hou van eigen verantwoordelijkheden, in ons vak ook erg belangrijk. Vandaar dat we hier ook hebben gekozen voor een stuk eigen verantwoordelijkheid en vrijheid. En komt hij/zij aan het einde van de rit financiëel toch niet uit, dan is dat wederom zijn eigen verantwoordelijkheid.

HansD

Bericht door HansD » 15 jun 2011, 21:35

Aardig stuk op z24 -met exact de punten die ik ook bedoel- alleen begrijp ik even niet waar ze die 70% van het laatstverdiende loon vandaan halen, dat is volgens mij al jaren geleden teruggedraaid naar middelloon.

Waar is de greep van de regering uit de pot van het ABP trouwens gebleven? http://www.overheids-missers.nl/node/17 http://www.parool.nl/parool/nl/3587/POL ... -ABP.dhtml

Luco

Bericht door Luco » 15 jun 2011, 21:39

HansD schreef:Aardig stuk op z24 -met exact de punten die ik ook bedoel- alleen begrijp ik even niet waar ze die 70% van het laatstverdiende loon vandaan halen, dat is volgens mij al jaren geleden teruggedraaid naar middelloon.

Waar is de greep van de regering uit de pot van het ABP trouwens gebleven? http://www.overheids-missers.nl/node/17 http://www.parool.nl/parool/nl/3587/POL ... -ABP.dhtml
Ik heb het zo geregeld dat ik inderdaad rond de 70% van het laatstverdiende loon krijg, inclusief inflatiecorrectie.
Probleem is alleen dat het ook belegd wordt, dus loop je net zoveel risico als met een pensioenfonds.
Alleen heb ik er minder verstand van, tenminste dat hoop ik.
Dus een risico blijft het altijd.

Wat ik al eerder zei Hans, ben ik het in principe met je eens, alleen uit het verleden is gebleken dat dat ook niet werkt, want dan draaien de spaarders weer op voor de lapzwansen :devil:

Ow ja pensioenfondsen zijn net als de Dexiabeleggers.
Jarenlange vette winsten wordt niks over gezegd, maar als ze dan 1 jaar verlies draaien is het andermans schuld (gechargeerd he) en moet de maatschappij ervoor opdraaien.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 jun 2011, 22:58

Vind ik wat anders Luco.

Dexia beleggers die in de aandelen lease affaire zaten hadden geen flauw benul waar hun geld eigelijk in zat, een vage derivatenconstructie, wat ze ook niet van te voren duidelijk gemaakt is.

Van een pensioenfonds verwacht je een professionelere houding tav beleggen.

Luco

Bericht door Luco » 15 jun 2011, 23:16

Bert ///M3 schreef:Vind ik wat anders Luco.

Dexia beleggers die in de aandelen lease affaire zaten hadden geen flauw benul waar hun geld eigelijk in zat, een vage derivatenconstructie, wat ze ook niet van te voren duidelijk gemaakt is.

Van een pensioenfonds verwacht je een professionelere houding tav beleggen.
Je zegt het goed, pensioenfondsen zijn echt geen haar beter hoor.
En ik kan je wel zeggen dat van alle Dexiaclaimers er een groot percentage al jaren meededen en dus ook vette winsten hebben gemaakt, maar daar hoor je ze niet over.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 jun 2011, 23:24

Nee klopt want die kregen ze ook niet van Dexia.

Zo'n constructie zit zo in elkaar dat je op winst moest staan op de tijd van afloop. Dus begon je er mee, stond de AEX op 400 en je ging je naar 800 dan dacht je mooi dikke vette winst maar als diezelfde AEX een maand voor afloop op 200 stond had je een dikke vette pech en een restschuld omdat het bedrag om die constructie te kopen geleend was.

Net als die beleggingshypotheken. Leuk maar als je het narekent dan was/is de kans op een restschuld na 30 jaar zo ongeveer 99,99999% in mijn ogen.

Luco

Bericht door Luco » 15 jun 2011, 23:30

Bert ///M3 schreef:Nee klopt want die kregen ze ook niet van Dexia.

Zo'n constructie zit zo in elkaar dat je op winst moest staan op de tijd van afloop. Dus begon je er mee, stond de AEX op 400 en je ging je naar 800 dan dacht je mooi dikke vette winst maar als diezelfde AEX een maand voor afloop op 200 stond had je een dikke vette pech en een restschuld omdat het bedrag om die constructie te kopen geleend was.

Net als die beleggingshypotheken. Leuk maar als je het narekent dan was/is de kans op een restschuld na 30 jaar zo ongeveer 99,99999% in mijn ogen.
Bert
Klopt niet helemaal, een hele grote groep kocht elke keer de tijd van afloop af bij Dexia (ja ook de vaste looptijden kon je afkopen) als de aex op vette winst stond en stapten dan weer in en deden weer hetzelfde bij het volgende pakketje, vette winst dus ondanks afkoop.
Maar ja hebberig he en maar doorgaan, tot het laatste pakketje zo snel dook dat afkopen niet meer kon.
Nou ja dan dienen we toch een claim in.

Natuurlijk gaat Dexia ook niet vrijuit, maar we hadden het toch over eigen verantwoordelijkheid, met dit soort zaken zie je dus hoe dat af gaat lopen, FOUT :blink:

Elise

Bericht door Elise » 16 jun 2011, 13:51

HansD schreef:Het vertrouwen in de medeburgers is weer gigantisch groot lees ik al :D . Of je vertrouwt jezelf -en je medeburger- of een anoniem pensioenfonds waarbij je hoopt dat degene die aan de touwtjes trekt jouw belang voorop stelt ipv andere belangen. Dat zijn wat mij betreft de twee opties, ik geloof dat ik wel weet waar ik mijn geld liever aan toevertrouw.
Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd hoe jij dan met je eigen pensioengeld denkt om te gaan en welk rendement als je denkt te behalen.

Dus trap maar af, niets is te dol en alles mag.
Spaarrekening, obligaties, aandelen (incl. futures/opties/turbo's etc), commodities, vastgoed.... alles mag.
Alles wedden op 1 paard of netjes spreiden mag en uiteraard niet alleen binnen Nederland maar ook daarbuiten.

Brand maar los, ik ben razend nieuwsgierig.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 16 jun 2011, 14:45

Dit vind ik ook weer sneu:
http://www.nu.nl/internet/2541469/nepsi ... hackt.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik met m'n bedrijf zit nog op de eerste subsidie in m'n leven te wachten, de kunstwereld)die ik an sich zeer waardeer' staat op z´n achterste poten en kunnen Halve Zoolstra wel wat aan doen....TERWIJL tijdens Pinkpop Chris Martin en consorten, Coldplay dus, even een meer dan gegunde 1,3 Miljoen euro opstreken voor dik anderhalf uur spelen...

Snappen wij ´t nog :hmmm:

Voor de kunst en cultuurwereld die zo over de zeik is wat ik wel ´n beetje begrijp hoor, kan ik alleen dit zeggen Helaas Pindakaas. :evil:

m´n toetsenbord doet raar.

RVV

Bericht door RVV » 16 jun 2011, 15:02

Robin schreef:m´n toetsenbord doet raar.
Die moet je ook niet in je achterste steken :bag:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 16 jun 2011, 15:05

():

Hij doet 't weer.

Rico, weet je hoe je 17 gaten in 1 gat krijgt?

-steek maar eens een blokfluit in je reet(niet uit eigener ervaring btw) :D

Joy

Bericht door Joy » 17 jun 2011, 20:54

Potje ijshockey verliezen -> complete chaos:

http://news.nationalpost.com/2011/06/16 ... vers-loss/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.dumpert.nl/mediabase/1535571 ... _auto.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je dit ziet vraag je je af wat mensen nog voor normen en waarden hebben. :hmmm:

GTRene

Bericht door GTRene » 17 jun 2011, 21:07

sodechrist wat een bende...
ik las vandaag al dat de Amerikanen zeiden, we dachten eerst dat komt bijna alleen in Europa voor, ze schaamden zich diep dat de Amerikanen zo ver gezonken waren...
zegt dat iets wat in veel mensen broed? denk het wel...
het lijkt een beetje op beelden van tig jaren terug toen het om andere zaken ging, weet niet meer wat precies, maar na een sport duel was dat niet.
doch als je veel opkropt en of geestelijk vol zit dan kan zoiets het opgekropte vrij laten en komt er veel uit wellicht.
verschrikkelijk, je zou er maar een zaak hebben staan of je auto waar je hard voor gewerkt hebt oid.

EG

Bericht door EG » 17 jun 2011, 21:26

Sport verbroederd he jongetje, dit is ook de reden waarom ik voetbal zo haat en altijd zal haten.

Het sport zelf is fantastisch leuk (echt waar, ik vind een potje voetbal ook tof), maar mensen veranderen in beesten door die zogenaamde voetbal liefde voor hun teams.

Ik weet dat ik veel voetballiefhebbers in hun hart raak maar dat is dan jammer, zie je ooit zoeits met Formula 1 of MotoGP? Nee. Het is altijd sport weer, of het nu voetbal is of American football. Oprotten met die shit, ik zal er echt niet om huilen als grote voetbalwedstrijden verboden worden.

Het is godverdomme in IEDER fokking land hetzelfde, er is een belangrijke wedstrijd tussen 2 clubs en een halve stad moet het ontgelden. Er vallen zelfs doden.

En weet je waarom? Omdat 22 debielen achter een bal aanrennen....

Weet je wat ze moeten doen, die hooligans oppakken en gewoon schoon laten maken die shit. En als ze dat niet doen zware boete + nooit meer naar een voetbalwedstrijd. Ik weet dat voetbal het probleem niet is. Dat begrijp ik goed. Maar het is wel de oorzaak van al die vandalisme en geweld, en ik weet ook dat het meerendeel normaal kan doen.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 17 jun 2011, 21:33

Het is meer het niveau van en de hoeveelheid supporters die problemen veroorzaken. De instap om een voetbalwedstrijd te kijken is nogal laag waardoor iedere sjonnie binnen kan komen.
En natuurlijk heb je de hooligans die hooligannen om het hooligannen.

Maar inderdaad, zwaar straffen en op laten draaien voor de kosten, al valt er van een kale kip niets te plukken.

Elise

Bericht door Elise » 18 jun 2011, 08:37

Ik was een paar jaar geleden bij een rugby wedstrijd van de Sydney Swans (australian rules footbal)
Tussen de tribunes en het veld stond een hekje van een meter hoog (om de reclameborden aan vast te maken) en verder niets......dus je kon zo het veld op lopen.
Stadion zat behoorlijk vol en de supporters (hele groepen) van beide teams naast de elkaar......niks geen aparte vakken.
Einde wedstrijd gewoon iedereen rustig naar huis.....No Worries!

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jun 2011, 19:10

kwam net dit tegen, en verrek er zit wel een kern van waarheid in :D
David Morton;338228 schreef:

THE ARABS ARE NOT HAPPY

They are not happy in Gaza.

They are not happy in the West Bank.

They are not happy in Jerusalem.

They are not happy in Israel.

They are not happy in Egypt..

They are not happy in Libya.

They are not happy in Algeria.

They are not happy in Tunis.

They are not happy in Morocco.

They are not happy in Yemen.

They are not happy in Iraq.

They are not happy in Afghanistan.

They are not happy in Pakistan.

They are not happy in Syria.

They are not happy in Lebanon.

They are not happy in Sudan.

They are not happy in Jordan.

They are not happy in Iran.

They are not happy in the Chechnya.

So where are the Arabs happy?

They are happy in the UK

They are happy in France.

They are happy in Italy.

They are happy in Germany.

They are happy in Spain

They are happy in Portugal

They are happy in Sweden.

They are happy in the Netherlands.

They are happy in Belgium

They are happy in Ireland

They are happy in Switzerland

They are happy in Norway.

They are happy in the U.S.

They are happy in Canada

They are happy in Hungary.

They are happy in Australia

They are happy in any other country in the world which is not ruled by Muslims.

So who do they blame?

- Not Islam.

- Not their leadership.

- Not themselves.

. . .but the very countries they are happy to live in!

wjn

Bericht door wjn » 21 jun 2011, 20:44

LOL Rene.

Maar als je het allemaal zo leest, zijn de Europeans

Not happy in The Netherlands
Not happy in Germany
Not happy in Greece
Not happy in France
Not happy in Spain
etc.

:roflol:

Edit: "Klagen is een luxe probleem."

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jun 2011, 20:54

dat ook, doch situaties wel anders natuurlijk.

Rupie

Bericht door Rupie » 21 jun 2011, 21:56

We zijn allemaal mensen Rene. Ik denk dat je je daar eens wat meer op moet focussen mbt je politieke ideeën.

Plaats reactie