Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Wat is onze privacy en individuele vrijheid nog waard ?

Niks, ik ben bereid om mijn mobiele vrijheid op te offeren voor een hoger doel.
3
1%
Zal niet zo'n vaart zal lopen en heb alle vertrouwen in onze overheid.
6
3%
Ik accepeteer het maar, je hebt toch geen keus.
25
12%
Dit gaat veel te ver mijn privacy en mobiele vrijheid is me heel veel waard.
54
26%
Totaal onacceptabel, dit mag nooit doorgaan, mijn privacy KAN ik niet opgeven.
70
34%
Keiharde acties zijn op zijn plaats, ik zal me met hand en tand verzetten.
49
24%

Totaal aantal stemmen: 207

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door romo » 16 nov 2009, 15:03

:oops:

Nou ja, je snapt wat ik bedoel...................

Ik word een beetje link van die mensen die er een beetje makkelijk over denken..................zo van ik heb toch niets te verbergen, dus ze mogen alles van me weten............................nou nee, ik dacht het niet.......Ik heb ook niets te verbergen, en ze hoeven dus ook niets van me te weten..........

Ik ben echt allergisch voor die slaapkoppen, die niet nadenkende kritiekloze volgers.................ik heb de buik er meer dan vol van................

frankie

Bericht door frankie » 16 nov 2009, 15:09

Ja je punt was duidelijk :mrgreen: :mrgreen:

Persoonlijk heb ik niet zo veel moeite met zo'n kastje in de auto. En dat is niet uit reden dat ik niks te verbergen zou hebben, maar (wellicht naief) vertrouwen dat het kastje daadwerkelijk alleen voor het doel kmheffing gebruikt zal gaan worden. Want zoals anderen ook al opmerkten, met het principe km heffing an sich is niet heel veel mis.

Aan de andere kant kan ik me ook wel vinden in de tegenstrijdigheid van verworven vrijheden die de auto biedt, waarmee je dan opeens toch minder vrij bent door de constante monitoring door zo'n kastje.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 16 nov 2009, 15:15

@Frankie, das natuurlijk wel een brede discussie. Want die gegevens worden vaak uiteindelijk gebruikt voor bijvoorbeeld marketingdoeleinden en doelgerichte reclame. Dus in plaats van dat je doodgegooid wordt met maandverbandreclame, krijg je nu stapels reclame over nieuwe auto's en andere dingen die je wél interesseren. In ieder geval is het niet vergelijkbaar met een kastje in je auto waarbij exact meetbaar is op welk moment van de dag jij je waar bevindt. Met als toetje op de slagroom automatisch 73 bekeuringen op je mat omdat je in een week tijd om 73 momenten 3km te hard hebt gereden.

En dat Romo er een beetje moe van is om redelijk "obvious" dingen uit te leggen begrijp ik wel. Er zijn in Nederland teveel mensen die naiëf genoeg zijn om voor dit hele gebeuren zonder tegenslag te bukken. Net zoals het "tijdelijke Kwartje van Kok" ook permanent is geworden. JUIST omdat niemand er iets mee doet komt Den Haag er continu mee weg.

Andre

Bericht door Andre » 16 nov 2009, 15:16

Als dat kastje er komt kan je je autohobby wel op je buik schrijven. Eerst niet maar langzaam wordt dat kastje door ontwikkeld voor stasi praktijken dat voel je nu al aankomen.

Geen km te hard meer. Nul fun meer.

Alleen een snelweg vol met aygo s en kruiwagens met snorsfiets motoren . Je hebt totaal niks meer aan auto s die harder dan 120 willen.

Wat gebeurt er met de autohandel dan.

Tom

Bericht door Tom » 16 nov 2009, 15:28

frankie schreef:maar vervolgens wel airmiles, bonuspunten, freebees en wat allemaal niet meer sparen. Maar dan levert het wat op en is het "opeens" niet zo'n punt meer of wordt er niet over nagedacht....
Er zijn grote verschillen tussen het GPS kastje in de auto en een mobieltje, spaarsystemen of pinpas:

- GPS kastje is van de overheid en niet van een bedrijf. Een bedrijf moet voldoen aan privacyregels. Als ik de AH aanschrijf dat ik uit hun systeem wil, na jarenlang bonuskaart gebruik, dan moeten ze mij en alle gegevens die direct naar mijn account linken verwijderen. De overheid zal hun eigen systeem uitsluiten van deze wet, je bent immers verplicht ervan gebruik te maken. De telecomprovider zal ook niet zomaar openheid geven in hun logbestanden. Er moet een reden zijn voordat ze deze gegevens aan politie/OM overhandigen (al zal dat helaas lang niet altijd het geval zijn, maar dat is jammer genoeg nooit te achterhalen..).

- GPS kastje is verplicht. Kun je niet uitzetten zoals een telefoon, of even contant betalen ipv met pin.

- Als het spaarsysteem van de AH niet werkt dan loop je wat korting mis. Bij een kapotte pinpas mag je je boodschappen terugleggen en zonder werkende GSM ben je even niet bereikbaar. Wanneer het GPS kastje niet goed functioneert dan heb je meer uit te leggen, dan zitten er gaten in je log.

- en zo zijn er wel meer dingen te bedenken....

Luco

Bericht door Luco » 16 nov 2009, 15:32

Ik heb nog eens nagedacht.
Hoe KROM kan het zijn je MOET vanwege je werk in de file staan en dan MOET je meer betalen.
Zou eigenlijk andersom moeten zijn wil je FILEVRIJ rijden MOET je meer betalen.
Maar nee de overheid wil dat je in de file gaat staan en extra betaald, net of je er voor je lol staat.
Ze zullen de files dus NOOIT op gaan lossen want FILE levert het meeste geld op.

Stelletje smerige laaielichters zijn het.

Ga lekker de patrol op geel kenteken zetten en er prive mee rijden en met de auto van 25 jaar ga ik zakelijk rijden, lekker niks betalen en wel alle kosten voor onderhoud van de belasting aftrekken.

frankie

Bericht door frankie » 16 nov 2009, 15:34

Maus335i schreef:@Frankie, das natuurlijk wel een brede discussie. Want die gegevens worden vaak uiteindelijk gebruikt voor bijvoorbeeld marketingdoeleinden en doelgerichte reclame. Dus in plaats van dat je doodgegooid wordt met maandverbandreclame, krijg je nu stapels reclame over nieuwe auto's en andere dingen die je wél interesseren. In ieder geval is het niet vergelijkbaar met een kastje in je auto waarbij exact meetbaar is op welk moment van de dag jij je waar bevindt. Met als toetje op de slagroom automatisch 73 bekeuringen op je mat omdat je in een week tijd om 73 momenten 3km te hard hebt gereden.
Ik denk dat de hoeveelheid informatie die uit al de passen komt, wordt onderschat. Gaat niet alleen om marketing of reclame of dat de juiste folder bij je in de bus valt, al je gewoonten, voorkeuren e.d. worden daarmee in kaart gebracht. En wat denk je wat voor digitaal spoor die passen (inclusief de pinpas) achterlaten, da's ook niet gering.

En zoals ik eerder aangaf, heb ik er (nog) wel vertrouwen in dat het voor wat betreft snelheidsovertredingen e.d. echt niet zo ver komt. Hoewel als ik Spee dan hoor zeggen: "is vooralsnog niet de bedoeling." begint het toch wel te jeuken, maar dat kan ook gewoon aan de persoon Spee liggen :D BTW, voor 3 km/h wordt je toch nog niet bekeurd? :lol: :mrgreen:
En dat Romo er een beetje moe van is om redelijk "obvious" dingen uit te leggen begrijp ik wel. Er zijn in Nederland teveel mensen die naiëf genoeg zijn om voor dit hele gebeuren zonder tegenslag te bukken. Net zoals het "tijdelijke Kwartje van Kok" ook permanent is geworden. JUIST omdat niemand er iets mee doet komt Den Haag er continu mee weg.
Snap ik wel. Mijn punt is alleen, dat veel mensen nogal selectief principeel zijn.

@ Tom, ja technische malheur aan het kastje is wel iets wat problematisch kan worden....

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 16 nov 2009, 15:35

Elektronisch huisarrest

Elektronisch huisarrest is het opsluiten van een veroordeelde in zijn eigen huis, gecontroleerd met elektronische middelen. Iemand die door een vonnis van een rechtbank elektronisch huisarrest opgelegd heeft gekregen draagt aan zijn lichaam, gewoonlijk met een band om zijn enkel, een zendertje. Dit kan niet worden verwijderd zonder de bewakende instantie te alarmeren. De zender staat met een meldkamer in verbinding. Wanneer de veroordeelde tegen de afspraken in zijn woning heeft verlaten wordt dit daar opgemerkt en stelt men direct de regionale politie op de hoogte.

Elektronisch huisarrest werd in de jaren negentig wettelijk mogelijk gemaakt als alternatief voor gevangenisstraf. Het wordt gewoonlijk bij wat zwaardere misdrijven toegepast. Ook kan het laatste gedeelte van een gevangenisstraf op deze wijze worden ondergaan. De achterliggende gedachte is tweeledig: men wil kosten besparen en de negatieve gevolgen van gevangenisstraf voorkomen. Gewoonlijk krijgt een veroordeelde die elektronisch huisarrest ondergaat een even lange straf als het strafrecht in andere gevallen aan hechtenis zou voorschrijven. Indien de veroordeelde zijn huisarrest verbreekt dan wordt hij alsnog in een gevangenis geplaatst.
Zie de gelijkenis.....

Maus335i

Bericht door Maus335i » 16 nov 2009, 15:36

luco hornsveld schreef:Ik heb nog eens nagedacht.
Hoe KROM kan het zijn je MOET vanwege je werk in de file staan en dan MOET je meer betalen.
Hehe, en door wie hebben we files? De overheid die al sinds de jaren '80 weigert de infrastructuur aan de vraag aan te passen :D

@Frank scherp haha, 3km na correctie ;)

frankie

Bericht door frankie » 16 nov 2009, 15:40

Wouter81 schreef:
Elektronisch huisarrest

Elektronisch huisarrest is het opsluiten van een veroordeelde in zijn eigen huis, gecontroleerd met elektronische middelen. Iemand die door een vonnis van een rechtbank elektronisch huisarrest opgelegd heeft gekregen draagt aan zijn lichaam, gewoonlijk met een band om zijn enkel, een zendertje. Dit kan niet worden verwijderd zonder de bewakende instantie te alarmeren. De zender staat met een meldkamer in verbinding. Wanneer de veroordeelde tegen de afspraken in zijn woning heeft verlaten wordt dit daar opgemerkt en stelt men direct de regionale politie op de hoogte.

Elektronisch huisarrest werd in de jaren negentig wettelijk mogelijk gemaakt als alternatief voor gevangenisstraf. Het wordt gewoonlijk bij wat zwaardere misdrijven toegepast. Ook kan het laatste gedeelte van een gevangenisstraf op deze wijze worden ondergaan. De achterliggende gedachte is tweeledig: men wil kosten besparen en de negatieve gevolgen van gevangenisstraf voorkomen. Gewoonlijk krijgt een veroordeelde die elektronisch huisarrest ondergaat een even lange straf als het strafrecht in andere gevallen aan hechtenis zou voorschrijven. Indien de veroordeelde zijn huisarrest verbreekt dan wordt hij alsnog in een gevangenis geplaatst.
Zie de gelijkenis.....

Je kunt natuurlijk ook doorslaan in je vergelijkingen...... :|

frankie

Bericht door frankie » 16 nov 2009, 15:57

Vind het overigens wel een bijzonder interessante discussie en natuurlijk ben ik niet blind voor de haken en ogen die er aan zitten. Maar wat me ook interesseert, is waarom het privacy argument zo zwaar weegt?

Is dat om de mogelijke koppeling aan de snelheidsovertredingen? De mogelijkheid om je "whereabouts" (serieus, dit zou een uitkomst zijn voor topsporters, wielrenners en tiener schaatstalenten in het bijzonder :mrgreen: ) te kunnen checken als je in de buurt van "misdaden" geweest bent of verdacht wordt van misdaden? Of gewoon het simpele feit dat niemand en zeker de overheid niet hoeft te weten waar je allemaal bent met de auto?

Hans

Bericht door Hans » 16 nov 2009, 15:58

Belasting voor bewoners provincie

Bij invoering van de kilometerheffing in de periode 2012-2018 worden uiteindelijk de provinciale opcenten op de Motorrijtuigenbelasting (MRB) vervangen door een ingezetenenheffing.

Daarop wordt volgens bronnen in het overleg tussen Rijk en provincies aangestuurd, hoewel een definitief besluit daarover pas door een nieuw kabinet wordt genomen. Den Haag had eigenlijk al toegezegd vóór de zomer van 2008 met voorstellen te komen.

In mei werd in het overleg tussen Rijk en provincies nog eens definitief bezegeld dat de provincies bij het verdwijnen van de opcenten een eigen belasting mogen invoeren. Aan opcenten incasseerden de provincies vorig jaar euro 1,4 mrd.

Zelfde bedrag via andere weg

De provincies rekenen erop dat zij via het nieuwe kanaal eenzelfde bedrag mogen innen. 'We moeten iets vinden dat nominaal dezelfde opbrengst heeft', zegt een woordvoerder van de Provincie Noord-Brabant.

Hoogleraar openbare financiën aan de Universiteit van Twente, Peter Boorsma, is voorstander van de ingezetenenheffing. 'Ik ben er pal voor', zegt hij. 'In 2001 was ik voorzitter van een commissie die de ingezetenenheffing opperde als alternatief voor de opcenten.'

Idee van heffing al uit 2002

Aanleiding voor het advies van Boorsma cum suis in februari 2002 was toen ook al het in de verdere toekomst wegvallen van de motorrijtuigenbelasting, zo zei de Twentse hoogleraar zondag. Als tweede alternatief voor de opcenten op de MRB noemde de commissie destijds een heffing op de onroerendzaakbelasting.

De ingezetenenheffing kan volgens Boorsma gemakkelijk worden gestapeld op die van de waterschappen. En huishoudens die het niet kunnen betalen, kan de provinciale heffing worden kwijtgescholden, zoals nu ook bij de waterschappen kan.

Redelijker systeem

'Ik vind het huidige systeem van opcenten via de MRB veel onredelijker. Ik heb me destijds laten vertellen dat Gerrit Zalm, oud-minister van Financiën, geen auto had, dus geen MRB en dus geen provinciale belasting hoefde te betalen. Dat is dwaas.'

De CDA'er en oud-Eerste Kamerlid Boorsma speelde recentelijk een belangrijke rol bij het afweren door de provincies van een korting van euro 600 mln op de rijksbijdrage. Die korting was voorgesteld door de Raad voor de financiële verhoudingen in mei . Uiteindelijk is in de voorjaarsnota opgenomen dat de provincies voor euro 300 mln worden gekort op de rijksbijdrage.
Bron: http://www.fd.nl/artikel/13626909/belas ... -provincie" onclick="window.open(this.href);return false;

N!co
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Bericht door N!co » 16 nov 2009, 16:03

frankie schreef:Vind het overigens wel een bijzonder interessante discussie en natuurlijk ben ik niet blind voor de haken en ogen die er aan zitten. Maar wat me ook interesseert, is waarom het privacy argument zo zwaar weegt?

Is dat om de mogelijke koppeling aan de snelheidsovertredingen? De mogelijkheid om je "whereabouts" (serieus, dit zou een uitkomst zijn voor topsporters, wielrenners en tiener schaatstalenten in het bijzonder :mrgreen: ) te kunnen checken als je in de buurt van "misdaden" geweest bent of verdacht wordt van misdaden? Of gewoon het simpele feit dat niemand en zeker de overheid niet hoeft te weten waar je allemaal bent met de auto?
Hoe naief moet je zijn om dat GEEN probleem te vinden...

Peric

Bericht door Peric » 16 nov 2009, 16:04

Frankie, als jij zo naïef wilt zijn dat jij denkt dat ze die informatie niet gaan gebruiken durf jij het ook wel aan om alle bekeuringen van alle DF'ers te betalen die dankzij dat kastje verstuurt gaan worden? Hoeft maar 1 jaar.. :)
Ik heb geen bonuskaarten, alleen een pinpas.
Mogen ze zomaar jouw signaal(GSM) traceren om te kijken waar je bent? Weet niet hoe dat gaat, hebben ze daar de medewerking van de provider van nodig?

Luco

Bericht door Luco » 16 nov 2009, 16:06

Peric, om je positie te bepalen hebben ze geen toestemming nodig, wel om je mail en sms en gesprekken op te vragen.
Telefoon tracken kunnen ze tegenwoordig zelfs als de telefoon uitstaat.

frankie

Bericht door frankie » 16 nov 2009, 16:09

@ N!co: Gaat mij er met de bovenstaande vraag niet over of iemand het WEL of GEEN probleem vindt, maar WAAROM iemand het een probleem vindt. Dat lijkt me toch niet zo moeilijk uit te leggen?

@ Peric: Euhm, daar denk ik nog even over. :mrgreen: :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 16 nov 2009, 16:10

frankie schreef:@ N!co: Gaat mij er met de bovenstaande vraag niet over of iemand het WEL of GEEN probleem vindt, maar WAAROM iemand het een probleem vindt. Dat lijkt me toch niet zo moeilijk uit te leggen?

@ Peric: Euhm, daar denk ik nog even over. :mrgreen: :mrgreen:

Frankie, WAAROM vind jij het GEEN probleem?

Robertdj

Bericht door Robertdj » 16 nov 2009, 16:11

Telefoon tracken zijn ze trouwens aardig slecht in. Een tijd geleden kreeg ik een sms van de politie met de vraag of ik iets gezien/gehoord had omdat ik volgens hun gegevens in de buurt van een misdrijf ben geweest. Ze zaten er ongeveer 60km naast :stom:

Luco

Bericht door Luco » 16 nov 2009, 16:12

Robertdj schreef:Telefoon tracken zijn ze trouwens aardig slecht in. Een tijd geleden kreeg ik een sms van de politie met de vraag of ik iets gezien/gehoord had omdat ik volgens hun gegevens in de buurt van een misdrijf ben geweest. Ze zaten er ongeveer 60km naast :stom:
Waarschijnlijk was de politie verder weg :bag: :bag:
Dan is 60km redelijk in de buurt :mrgreen: :mrgreen:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 16 nov 2009, 16:13

Maus335i schreef:
luco hornsveld schreef:Ik heb nog eens nagedacht.
Hehe, en door wie hebben we files?
Kip en het ei verhaal misschien. Wonen en werken in dezelfde plaats zal al een hoop oplossen. Al dan niet mogelijk :wink:

Maar zo langzamerhand ben ik 1 van die mensen waar Romo een hekel aan heeft. Eigenlijk boeit het me voor geen meter. Plezierig is ook anders maar ik kan er geen ruk aan doen. Ik wil er ook geen ruk aan doen. Omdat het niets uithaalt. Net zoals de WAO leeftijd en de pensioenleeftijd bij ons op het werk... (van 60 naar 65 omhoog gegaan). Constant kun je op de barrikaden, ik heb er geen zin (meer) aan. Ze doen maar, ik moet nog zolang mee dat het nog 10x verandert voordat het mij echt raakt. Wie dan leeft wie dan zorgt. Ik ben er al bijna immuun voor :? En ben echt nog niet zo oud :mrgreen:

@Romo: niet gelijk met grote letters en veel punten reageren :wink: Het is ietwat gechargeerd maar wel zo ongeveer hoe ik erover denk.

frankie

Bericht door frankie » 16 nov 2009, 16:16

@ Luco: Omdat ik er persoonlijk niet zo veel moeite mee heb dat "overheidsinstanties" weten waar ik ben (voor zover ze dat nog niet wisten uit mijn GSM gegevens), het interesseert me gewoon niet, en ik nog niet zo geloof in de koppeling met eventuele snelheidsovertredingen. Maar ik kan me best de aversie tegen dit alles voorstellen hoor.

Jurriuit

Bericht door Jurriuit » 16 nov 2009, 16:28

Wat ik me afvraag:
Straks krijgen we allemaal een niet-uitschakelbaar kastje in de auto.
Dan is de link naar recreatief autogebruik toch ook zo gelegd?
''goh, meneer komt twee keer per maand op de Nordschleife, eens kijken wat zijn verzekeraar daarvan vindt.''

helemaal top, die rommel :bag:

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 16 nov 2009, 16:31

Ik ben benieuwd wanneer ze met een plan komen voor 2e auto's... Oh meneer, u heeft een sportauto voor de hobby? Pleziervoertuig? Oh dat kunnen we wel extra belasten, daar rijdt u toch niet zo veel mee... En plezierritjes, geeft u niet om het milieu?

:bag:

Luco

Bericht door Luco » 16 nov 2009, 16:32

Youp schreef:Ik ben benieuwd wanneer ze met een plan komen voor 2e auto's... Oh meneer, u heeft een sportauto voor de hobby? Pleziervoertuig? Oh dat kunnen we wel extra belasten, daar rijdt u toch niet zo veel mee... En plezierritjes, geeft u niet om het milieu?

Zorgen dat die 25 jaar oud is, geen kastje, dus weten ze ook niet hoeveel je rijdt.

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 16 nov 2009, 16:34

luco hornsveld schreef:
Youp schreef:Ik ben benieuwd wanneer ze met een plan komen voor 2e auto's... Oh meneer, u heeft een sportauto voor de hobby? Pleziervoertuig? Oh dat kunnen we wel extra belasten, daar rijdt u toch niet zo veel mee... En plezierritjes, geeft u niet om het milieu?

Zorgen dat die 25 jaar oud is, geen kastje, dus weten ze ook niet hoeveel je rijdt.

Ik was al aan het denken om een chassisnummer van een BMW 02 in een Exige te kloppen.... :hmmm:

Maar zonder gekheid, hoe lang denk je dat het duurt voordat er in oldtimers ook zo'n ding moet komen?

Plaats reactie