Benzineprijs

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
GTRene

Bericht door GTRene » 21 mei 2008, 17:38

Den Haag blokkeren met huurauto's anders rammen ze misschien in je trots :lol:

of met een leuke club het plein op in Den Haag waar die gasten zitten en een vredige demonstratie houden, zodat ze het gas loskoppelen van de olie en de accijnzen omlaag doen, en als ze niet willen luisteren laten we door Kees en Paul wat donuts draaien zodat er een lekker rubber rookgordijn gaat hangen en lekker geluidje komt daar :lol: :wink: achja wat kun je doen, dan moeten veel mensen meewerken of truckers de boel stilgooien of vertragen dan loopt het vanzelf stil...

volvoc30

Bericht door volvoc30 » 21 mei 2008, 17:42

Wat ik ook erg schofterig vindt van de pompen is dat ze te snel de prijs omhoog gooien. Als vandaag de prijs stijgt is de prijs morgen aan de pomp hoger, terwijl dit misschien brandstof is van enkele weken, dus goedkoper, terug.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 21 mei 2008, 17:48

GTRene schreef:Den Haag blokkeren met huurauto's anders rammen ze misschien in je trots :lol:
Den Haag? Shell zit in Amsterdam hoor.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 mei 2008, 17:51

GTRene schreef:Den Haag blokkeren met huurauto's anders rammen ze misschien in je trots :lol:

of met een leuke club het plein op in Den Haag waar die gasten zitten en een vredige demonstratie houden, zodat ze het gas loskoppelen van de olie en de accijnzen omlaag doen, en als ze niet willen luisteren laten we door Kees en Paul wat donuts draaien zodat er een lekker rubber rookgordijn gaat hangen en lekker geluidje komt daar :lol: :wink: achja wat kun je doen, dan moeten veel mensen meewerken of truckers de boel stilgooien of vertragen dan loopt het vanzelf stil...
Omdat?

Nederland verdient een fortuin aan aardgas omdat het gekoppelt is aan de olieprijs. Ga je dat loskoppelen dan blijft je benzine net zo duur. Maar er moet wel ergens meer geld vandaan komen om het verlies in inkomsten te bekostigen. Rara waar moet dat vandaan komen???

GTRene

Bericht door GTRene » 21 mei 2008, 18:02

Den Haag kan druk op de olie maatschappijen zetten.

En ja het geld moet ergens vandaan komen, maar als je zoveel boven de echte gasprijs betaald is natuurlijk van den zotte laten ze dan de btw algemeen iets hoger zetten, dan heb je wat keus in wat je wel of niet koopt, met gas/verwarming e.d. in je huis heb je niet echt keus als je er warmpjes/menselijk bij wil zitten, zo dacht ik dat.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 21 mei 2008, 18:23

De stijging van de benzineprijs is niet de "schuld" van de overheid, die hebben sinds 2004 maar 4 cent aan accijnsverhoging gedaan. (5cent pompprijs)

Het is de markt en de opec, en de backfire van Bush in Iraq en afganistan natuurlijk.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 mei 2008, 18:47

GTRene schreef:Den Haag kan druk op de olie maatschappijen zetten.

En ja het geld moet ergens vandaan komen, maar als je zoveel boven de echte gasprijs betaald is natuurlijk van den zotte laten ze dan de btw algemeen iets hoger zetten, dan heb je wat keus in wat je wel of niet koopt, met gas/verwarming e.d. in je huis heb je niet echt keus als je er warmpjes/menselijk bij wil zitten, zo dacht ik dat.
Meeste gas wat wij hier in NL hebben is voor de export. Daar verdienen ze geld aan, en het geld gaat deels naar de staat. Dus die gaan echt de prijzen niet omlaag gooien. Gas wat je thuis krijgt is grotendeels import. Je huisleverancier is niet de producent dus dat heeft an sich niet veel met elkaar te maken.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 mei 2008, 19:54

Geelhoed schreef:De stijging van de benzineprijs is niet de "schuld" van de overheid, die hebben sinds 2004 maar 4 cent aan accijnsverhoging gedaan. (5cent pompprijs)

Het is de markt en de opec, en de backfire van Bush in Iraq en afganistan natuurlijk.
Dat zeg ik ook niet, maar die hebben wel de middelen om er wat aan te doen :idea:

GTRene

Bericht door GTRene » 21 mei 2008, 19:56

Bert ///M3 schreef:
GTRene schreef:Den Haag kan druk op de olie maatschappijen zetten.

Meeste gas wat wij hier in NL hebben is voor de export. Daar verdienen ze geld aan, en het geld gaat deels naar de staat. Dus die gaan echt de prijzen niet omlaag gooien. Gas wat je thuis krijgt is grotendeels import. Je huisleverancier is niet de producent dus dat heeft an sich niet veel met elkaar te maken.
Zojuist op het nieuws...gemiddeld 120,-euro per jaar meer, en daar blijft het niet bij...alsof ik het aan voelde komen :lol:

Andre

Bericht door Andre » 21 mei 2008, 20:00

Wordt alleen maar duurder.

Waar je straks geld aan kan verdienen is een auto verhuur bedrijf.
Mensen met een gezinnetje kunnen geen auto meer veroorloven. En als ze dan weekendje efteling doen huren ze een auto. Dat is de toekomst.

Je gaat toch niet aan het werk om alleen je auto op de weg te houden. Maar daar gaat het hier wel heen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 mei 2008, 20:04

Nederland is een belastingparadijs, we hebben hier heel veel belasting. 8)

Net mijn vakantiegeld-salarisstrook bekeken. Ik keek eerst rechts en dacht: ZOW HEEJ!

Toen links: :shock: :cry: Netto is 't gewoon niets. Niet in deze dure euroconsumerende maatschappij. Ik ga maar weer via ebay mijn boodschappen in de US doen. :)

Graaiers zijn het hier en huichelaars die alle onkunde financieren met onze centen, je hebt gewoon gelijk André!

Gisteren kon je hier in de buurt even moeilijk parkeren met werkzaamheden. Een Greenwheels 206 kon niet op zijn standaard plekkie staan, dus moest een straat opschuiven. Maar net op dat stuk van 50 meter geldt de parkeervergunning niet, die in de rest van de wijk wel geldt. Gisteren een boete op dat koekblik. Vandaag weer. Lekker meegedacht van die graaiers! Ik zou zo'n parkeerboete naar de hoge raad door laten spelen. Laat ze maar werken voor die centen. :lol:

HSR

Bericht door HSR » 21 mei 2008, 20:14

Dennis Cavallino schreef:Nederland is een belastingparadijs, we hebben hier heel vee belasting.

Net mijn vakantiegeld-salarisstrook bekeken. Ik keek eerst rechts en dacht: ZOW HEEJ!

Toen links: :shock: :cry: Netto is 't gewoon niets. Niet in deze dure euroconsumerende maatschappij. Ik ga maar weer via ebay mijn boodschappen in de US doen. :)

Graaiers zijn het hier en huichelaars die alle onkunde financieren met onze centen, je hebt gewoon gelijk André!

Tja, Dennis. Hoe kut het nou eenmaal is, dit is welvaart naar Nederlandse maatstaven.

Ook een leuke, zat ik laatst aan te denken. Je mag in Nederland tot 7000 eu belastingvrij schenken aan je kids. Dus, moet je voorstellen dat je 20.000 eu gespaard hebt en deze aan je kids wil schenken. Dan wordt er 4 keer belasting betaald over het bedrag.

1) Initiele loonsbelasting, afhankelijk van de schijf waar je in valt
2) Vermogensbelasting, factor 1.2
3) Belasting betalen over de schenking
4) Wederom factor 1.2 want het is ''nieuw'' vermogen geworden.

Waanzinnig land. Nee, ik ga na mijn studie wel ergens in the bay area of in Atlanta werken. Er wordt immers altijd gekankerd op de doorsnee Yank maar de doornsee Nederlander getuigd niet van veel meer intelligentie gezien het stemgedrag.

Maar gelukkig zijn er nog de quasi hoogopgeleiden die alles heerlijk theoretisch kunnen beredeneren om vervolgens na 5 jaar te zien dat het in de praktijk volledig anders heeft uitgepakt.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 mei 2008, 20:27

:lol: :lol:

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 21 mei 2008, 20:52

GTRene schreef: Dat zeg ik ook niet, maar die hebben wel de middelen om er wat aan te doen :idea:
Hoe dan? Accijns naar beneden kan je gevoegelijk vergeten, natuurlijk, maar hoe kan je als klein landje de olieprijs drukken?

GTRene

Bericht door GTRene » 21 mei 2008, 20:58

Geelhoed schreef:
GTRene schreef: Dat zeg ik ook niet, maar die hebben wel de middelen om er wat aan te doen :idea:
Hoe dan? Accijns naar beneden kan je gevoegelijk vergeten, natuurlijk, maar hoe kan je als klein landje de olieprijs drukken?
de wereld olie prijs niet nee, maar wel met de maatschappijen die hier hun brandstof verkopen, en toch de accijns omlaag, immers al die extra accijns die nu binnen komen werden ook niet meegerekend met de staatskas, de accijns had nooit een percentage moeten zijn maar een X vast bedrag dat was eerlijk nu is het winst en winst, en olie duurder dus ook meer winst extra staatskas, snap je wat ik bedoel?

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 21 mei 2008, 21:00

Er komt geen extra accijns binnen. Het is geen percentage. Er zit 68.9 cent op een liter, de enige extra inkomsten zijn de hogere BTW.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 mei 2008, 21:06

Geelhoed schreef:Er komt geen extra accijns binnen. Het is geen percentage. Er zit 68.9 cent op een liter, de enige extra inkomsten zijn de hogere BTW.
ow, mijn fout dan, ik dacht namelijk dat het accijns bedrag ook percentage gewijs werkte...maar alleen de btw dus, hm dan is er weinig aan te doen inderdaad, immers dan verdienen ze qua accijns niet meer als de olie duurder wordt, oke thnx.
waarom is dat bedrag trouwens zo idioot 68.9 cent? kunnen ze daar niet gewoon afronden naar beneden 60cent veel makkelijker rekenen :lol: en leuk gebaar naar de burger :idea:

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 21 mei 2008, 21:12

Veel gemaakte fout.
Ik had dit plaatje al eens gemaakt:
[img:640:480]http://img50.imageshack.us/img50/5406/shellgz4.png[/img]

Is al even geleden zoals je ziet. Maar de huidige stijgingen is dus geen overheidskwestie. De bedragen worden voor inflatie en milieukenmerken verhoogd of verlaagd. Zo zit er op Diesel een hogere CO2 heffing per liter omdat daar 15% meer CO2 uit komt dan uit een liter benzine. Maar ook voor zwavel en andere stoffen zijn weer heffingen.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 mei 2008, 21:18

oke, maar de accijnzen gaan dus wel omhoog per jaar, terwijl dat eigenlijk niet nodig was geweest, immers de BTW werkt per percentage en de olie prijs stijgt dus krijgen ze vanzelf meer geld binnen, en ja inflatie stijgt ook wat, maar toch.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 21 mei 2008, 21:28

Nou...... de accijns is 18 cent (32%) gestegen in twaalf jaar, dat is een stijging van 1.55% per jaar, minder hard dan de inflatie dus.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 mei 2008, 22:58

Geelhoed schreef:Nou...... de accijns is 18 cent (32%) gestegen in twaalf jaar, dat is een stijging van 1.55% per jaar, minder hard dan de inflatie dus.
maar de btw is wat gestegen en die werkt met een percentage van de enorm gestegen brandstofprijzen dus daar halen ze de rest weg, of ben je dat niet met me eens, tis en en...en accijns en btw samen maakt dat het hoge bedrag wat de staat vangt en hoe duurder de brandstof hoe meer de staat vangt, laat maar eens een grafiek zien van stijgende kosten all in dus alleen de btw en de accijns samen gevoegd in een grafiek in euro's vanaf dat 1997 los van de brandstofprijs, denk dat je dan een ander beeld krijgt :roll:

Tom

Bericht door Tom » 21 mei 2008, 23:25

Brandstof vind ik nog niet zo'n groot probleem eigenlijk. De rest (BPM/slurptax/flitsbelasting/wegenbelasting/kilometerheffing/bijtelling) vind ik erger. Daar krijg ik als burger echt het gevoel van dat ze je naaien tot en met. Maar de benzineprijs is ongeveer even hoog als Belgie en Duitsland. Het scheelt wel iets, maar het verschil is tegenwoordig erg klein. De benzineprijs is in het algemeen flink gestegen. Ik denk dat er niets aan te doen is (op deze schaal).

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 22 mei 2008, 07:18

GTRene schreef: maar de btw is wat gestegen en die werkt met een percentage van de enorm gestegen brandstofprijzen dus daar halen ze de rest weg, of ben je dat niet met me eens,
Is gestegen van 17,5 naar 19%, maar dat is niet alleen op benzine natuurlijk.
laat maar eens een grafiek zien van stijgende kosten all in dus alleen de btw en de accijns samen gevoegd in een grafiek in euro's vanaf dat 1997 los van de brandstofprijs, denk dat je dan een ander beeld krijgt :roll:
Hoe kan je nu de BTW loskoppelen van de brandstofprijs? 16% van wat je aan de pomp betaalt is BTW. Maar goed:
[img:720:504]http://img90.imageshack.us/img90/7628/shelloe1.jpg[/img]

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 22 mei 2008, 07:24

Tom schreef:Brandstof vind ik nog niet zo'n groot probleem eigenlijk. De rest (BPM/slurptax/flitsbelasting/wegenbelasting/kilometerheffing/bijtelling) vind ik erger. Daar krijg ik als burger echt het gevoel van dat ze je naaien tot en met. Maar de benzineprijs is ongeveer even hoog als Belgie en Duitsland. Het scheelt wel iets, maar het verschil is tegenwoordig erg klein. De benzineprijs is in het algemeen flink gestegen. Ik denk dat er niets aan te doen is (op deze schaal).
Dat is idd het punt........................

Het cumulerende effect van al deze "maatregelen" geeft de burger geen moed in dit geval..................................

Hans

Bericht door Hans » 22 mei 2008, 08:18

volvoc30 schreef:Wat ik ook erg schofterig vindt van de pompen is dat ze te snel de prijs omhoog gooien. Als vandaag de prijs stijgt is de prijs morgen aan de pomp hoger, terwijl dit misschien brandstof is van enkele weken, dus goedkoper, terug.
De gemiddelde doorloop snelheid is hoger dan een paar weken. En als de prijs daalt terwijl de tanks nog vol zitten met duurdere brandstof, moet ie dan de prijs maar niet laten zakken tot de duurdere brandstof op is?

Plaats reactie