Het grote Duitse-import topic

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door indobesar » 14 jun 2009, 15:06

Ahmed schreef:Wie kan mij wat vertellen over die exportkennzeichen ?
Afbeelding

Wordt dit gewoon gedoogd hier ofzo? De laatste tijd zie ik zoveel dikke bakken met die kenteken rond rijden, sommigen rijden er al maanden mee... :?
Hiermee mag dus WEL in NL worden gereden?!

EJGT3CS
Berichten: 1424
Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
Locatie: Dwingeloo

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door EJGT3CS » 14 jun 2009, 16:19

Je mag met dit kenteken helemaal niet in Nederland rijden.
Je kunt het wel proberen, en sommige houden het dus lang vol, maar je kunt aangehouden worden door de douane.
Bij de eerste keer krijg je een waarschuwing, en 2e keer moet je het gehele rest bpm bedrag betalen..

Gebruikersavatar
Ronno
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 okt 2008, 17:07
Locatie: Winterswijk

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Ronno » 14 jun 2009, 18:12

Is bij mij in het dorp gebeurd, de beste kerel kamper reed al ongeveer 2 maanden rond in clk55 amg. Op een gegeven moment heeft deze in een winkelstraat een fietser en gereden dus politie erbij, deze zagen kenteken en hebben daarom de douane gebeld. Kon meneer gelijk een kleine €10.000 aan BPM betalen, zelf kon hij er nog wel om lachen: "heb ie in ieder geval nederlandse platen derop"

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Niall » 14 jun 2009, 22:56

Je mag van de douane met een geel kurzkennzeichen rijden indien alle papieren kompleet zijn en je verzekerd bent. Dit werd mij verteld door de douane in Venlo :wink:

Gebruikersavatar
Ronno
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 okt 2008, 17:07
Locatie: Winterswijk

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Ronno » 15 jun 2009, 17:23

Deze kerel reed al bijna een jaar met die rode platen rond :shock:

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Ahmed » 15 jun 2009, 21:50

Niall schreef:Je mag van de douane met een geel kurzkennzeichen rijden indien alle papieren kompleet zijn en je verzekerd bent. Dit werd mij verteld door de douane in Venlo :wink:
Gele? Volgens mij de rode hoor. Die gele zijn volgens mij alleen in Duitsland geldig. Herinner mij nog een gast uit wegmisbruikers/blik op de weg, die hiervoor bekeurd werd.

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Niall » 15 jun 2009, 22:07

wordt gedoogd door de douane, maar alleen voor vervoer van en naar de keuring

EJGT3CS
Berichten: 1424
Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
Locatie: Dwingeloo

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door EJGT3CS » 15 jun 2009, 22:29

Even wat duidelijkheid;
http://www.bpmberekenen.com/import-auto ... ichen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5069
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Fernando » 11 jul 2009, 09:01

Nederlanders die in het buitenland een gebruikte auto kopen en zelf invoeren, zijn voortaan voordeliger uit.
De fiscus moet namelijk een andere methode hanteren voor de berekening van de bpm (belasting van personenauto's en motorrijwielen). Hierbij moet niet langer de verkoopprijs of de koerslijst centraal staan, maar de inkoopprijs zoals die geldt in de handel. Dit heeft de Hoge Raad vrijdag bepaald.
Volgens deskundigen is de uitspraak duidelijk in het voordeel van de consument, handelaar of importeur die een tweedehandsauto in bijvoorbeeld Duitsland koopt en daarna hier registreert. Dat kan soms vele honderden euro's schelen.
Goh een keer een meevaller... :banaan:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22493
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Niels » 11 jul 2009, 09:35

Dat is heel goed nieuws :banaan:

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 11 jul 2009, 14:18

Ha, die Drivers;

Klinkt interessant, ik zou daar wel eens wat rekenvoorbeelden van willen zien.
Straks eens even aan de deskundige in deze (broerv) navraag doen.

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door VLA » 12 jul 2009, 09:12

Dat is zeer goed nieuws, ik las het al op de telegraaf. Dat betekend dus dat je geen BPM meer betaald over de nieuwprijs maar over de handelsprijs. Dat zal enorm schelen bij wat oudere auto's. Vraag me af waar je een overzicht kan zien van de huidige handelsprijzen (anwb koerslijst ?) ?

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Maus335i » 12 jul 2009, 13:40

Bron: http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/4 ... per__.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Maus335i » 12 jul 2009, 14:13

Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Drivers;

Klinkt interessant, ik zou daar wel eens wat rekenvoorbeelden van willen zien.
Straks eens even aan de deskundige in deze (broerv) navraag doen.
Ik heb het geprobeerd maar het is vrij lastig. Op basis van deze tabel: http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-29.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou ik voor deze auto: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... rGrossEuro&" onclick="window.open(this.href);return false;

In de oude situatie, dit moeten betalen: http://www.bpmberekenen.com/plaatje.php/2838523.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Op basis van de uitspraak (en aangepaste regelgeving) zou ik "slechts" € 7750 euro BPM hoeven te betalen wat een totaalprijs in Nederland op kenteken € 40430 euro zou betekenen. Een "voordeel" van zo'n € 4000 euro. Pin me er niet op vast.

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door DF-user-278 » 12 jul 2009, 15:11

Ummm, betekent deze uitspraak niet gewoon dat er geen BPM berekend zou mogen worden over de marge van de dealer? :hmmm:
M.a.w. de basis voor de BPM berekening is de prijs waarvoor de dealer de auto inkoopt, en niet de prijs van de auto inclusief zijn marge.

EJGT3CS
Berichten: 1424
Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
Locatie: Dwingeloo

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door EJGT3CS » 12 jul 2009, 17:39

Als dit zo is zal het in sommige gevallen meer dan duizenden al is het niet tienduizenden euro's voordeel opleveren ten op zichtte van de oude situatie!!

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Maus335i » 12 jul 2009, 18:03

Het kan misschien nog gekker... nu je auto exporteren, BPM terugkrijgen en vervolgens weer importeren tegen een veel lager BPM tarief?

Tom
Berichten: 22209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Tom » 12 jul 2009, 18:45

Maus335i schreef:Het kan misschien nog gekker... nu je auto exporteren, BPM terugkrijgen en vervolgens weer importeren tegen een veel lager BPM tarief?
Daar zat ik vanmiddag ook al aan te denken.
Vorig jaar heb ik BPM afgetikt, mooi terugvragen en opnieuw importeren tegen lager tarief. Kan best eens de moeite waard zijn.

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Maus335i » 14 jul 2009, 19:46

Uitspraak Hoge Raad: http://zoeken.rechtspraak.nl/weekoverzi ... ljn=BJ1971" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7227
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Fabian » 14 jul 2009, 20:26

Maus335i schreef:Het kan misschien nog gekker... nu je auto exporteren, BPM terugkrijgen en vervolgens weer importeren tegen een veel lager BPM tarief?
Dat gaat helaas niet. Als je BPM teruggevorderd hebt mag de auto niet binnen 1 jaar weer terugingevoerd worden. Dan moet je de BPM-teruggave gewoon weer ophoesten.

MAw; de auto moet minimaal 1 jaar op een buitenlands persoon geregistreerd staan.

Deze wijziging heeft absoluut gevolgen, maar geen 10-duizende Euro;s zoals hierboven geschreven stond. Denk dat je gemiddeld aan maximaal 1000 Euro zit, en dat is dan voor een jongen dikke sjaak waar dus een forse marge opzit. Want heel simpel gezegd wordt er nu alleen geen rest-BPM berekend over de marge van de handelaar.

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1993
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Joost » 14 jul 2009, 20:32

@ TOM

Als je reeds een auto geimporteerd hebt uit Duitsland en dus al (teveel) BPM hebt betaald zou je dan geen bezwaar kunnen maken, net zoals de handelaar die de rechtzaak begonnen is gedaan heeft, om zo alsnog je teveel betaalde BPM terug te krijgen?

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 14 jul 2009, 22:22

Ha, die Joost;

Deze uitspraak ging over BPM-bepaling aan de hand van de tegenbewijs-methode. Als je op die manier (dus middels een erkende taxatie) aangifte hebt gedaan zou je bezwaar tegen het bedrag kunnen maken.
Bij aangifte op de reguliere manier is er niets veranderd en kun je dus ook nix terugvorderen.

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1993
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Joost » 15 jul 2009, 12:16

Dat begrijp ik, maar vaak wordt er bij de BPM betaling door de betaler eerst gekeken welke methode voor hem het voordeligst is door via de verschillende methodes de BPM te berekenen. Dit staat ook uitgelegd op de site van de Douane.

Stel nou dat ik een auto ingevoerd heb en op basis van het vergelijken van de verschillende methodes mijn BPM betaal methode gekozen heb, bijvoorbeeld die via de leeftijds tabel.
Als nu blijkt dat 1 van deze methoden niet klopt en niet rechtsgeldig is dan heeft de BPM betaler (ik) dus een keuze gemaakt voor een bepaalde methode op basis van de verkeerde gegevens. Het zou zo maar kunnen zijn dat met deze uitspraak de tegenbewijs methode een stuk voordeliger uit zou vallen dan de methode die ik nu gebruikt heb.

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 16 jul 2009, 00:41

Ha, die Joost;

Klinkt vanuit deze redenering plausibel, maar je kent de ambtelijke en juridische wegen....

EJGT3CS
Berichten: 1424
Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
Locatie: Dwingeloo

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door EJGT3CS » 22 jul 2009, 20:54

Inmiddels hebben ze op http://www.bpmberekenen.com/" onclick="window.open(this.href);return false; de calculator aangepast!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten