Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Shakes

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door Shakes » 02 sep 2008, 20:13

Dan spreken we snel weer eens af!

Mooi van het werk!

N.

EricT

Bericht door EricT » 07 sep 2008, 19:53

Echt een heel leuk project rob
Maar het zou het mooist zijn als je dit op kenteken zou kunnen zetten.
Dan ben je ook gelijk de eerste die dat voor elkaar krijgt(of vergis ik mij?) 8)

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 15 sep 2008, 11:43

Heb iemand anders gevonden die ook al bezig is, maar ervoor heeft gekozen om zelf een frame te maken (van 25x25 staal):
Afbeelding
Afbeelding
Hij gebruikt dus ook de diff-kit van westgate garages:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn plan is wel om het frame van het differentieel vast te maken aan de motor, en niet het subframe. Het moet natuurlijk ook instelbaar gemaakt worden zodat de ketting op spanning gehouden kan worden. Hier moet ik nog even over nadenken.

Dus dat is nu het plan. Ben nu druk bezig de garage op te ruimen, en zal nadat mijn ouder-bezoek voorbij is gaan beginnen met de plaatsing van het blok, voor zover dat zonder diff mogelijk is.

Rob

p.s. Fotos gejat van http://fwdr1mini.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Niels
Auto: Prius+

Re: Re:

Bericht door Niels » 15 sep 2008, 12:08

Jelte Jongsma schreef:
Nu heb ik ooit eens een tandwielberekening gedaan, en heb toen geleerd dat je nooit tandwielen met minder dan 18 tanden moest nemen omdat anders je tanden te snel slijten... Nu weet ik dat niet meer zeker maar zal het even opzoeken zometeen. Verder een tof project! Een studiegenoot van me is ook bezig met een mini. Hij heeft een A+ blok welke getuned wordt.
Een R1 blok heeft inderdaad ook ooit eens door zijn hoofd gespookt, is vanaf geweken na de prijzen gezien te hebben :roll:
Succes man en ik hou het in de gaten.
Rond de 18 tanden is idd een ondergrens bij tandwiel op tandwiel maar niet bij tandwiel-ketting :wink:

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 25 sep 2008, 20:04

Zo, heb toch weer wat mooie dingen gezien. Mooie plaatjes die ik jullie niet wilde weerhouden. Dit is het 'kitje' wat ik ga kopen. Ik heb hem nog niet, maar een maandje sparen nog en dan heb ik hem (eind october):
Afbeelding

En dat zit dan ogeveer zo in de auto:
Afbeelding

De ketting moet natuurlijk ook nog op spanning gebracht kunnen worden (in dit geval door het kantelen van de motor. Ik zelf ben van plan om het diff wat naar achter te laten gaan:
Afbeelding
Voor iedereen die het nog wat beter wil zien:
http://campr2.demon.nl/gallery2/gallery ... um/QDF36K/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben trouwens blij dat het pond zo (relatief) laag staat. Hopen dat dat nog een beetje doorgaat.

Rob

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 25 sep 2008, 21:59

Wordt zo'n blokje ook weleens achter ingebouwd zodat RWD ontstaat? Lijkt me een mooi bijkomstigheid, buiten dat het blokje tussen de assen valt voor een goede gewichtsverdeling.

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 25 sep 2008, 22:08

Jazekers, ik zou zeggen dat het vaker achterin gaat dan voorin. Check http://www.zcars.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben het helemaal met je eens dat het de betere motor-plaatsing is, je krijgt hem alleen heel moeilijk door de RDW gekeurd.

Robert

Niels v D

Bericht door Niels v D » 25 sep 2008, 22:15

Dat zal niet lukken bij de rdw..Denk dat je naar engeland moet voor een Sva keuring, en dan weer op nl kenteken zetten.
Kost je ongeveer 1500-2000 euro bij bijv. Speedon.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 25 sep 2008, 22:28

Robert Campbell schreef:Jazekers, ik zou zeggen dat het vaker achterin gaat dan voorin. Check http://www.zcars.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben het helemaal met je eens dat het de betere motor-plaatsing is, je krijgt hem alleen heel moeilijk door de RDW gekeurd.

Robert
Robert,
Als trackracer is de keuring toch niet van belang. :police:

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 26 sep 2008, 09:23

Ik wil de mogelijkheid nog behouden dat ik hem ooit kan keuren voor niet al-te-veel.

Het probleem is dat ze bij de SVA zullen zeggen:
Maar meneer, dit mag gewoon, waarom komt U keuren bij ons?

Dus ik ben bang dat die vlieger mogelijk niet opgaat. Plus het feit dat de mini vanwege zijn scherpe randjes niet door de SVA zou komen...

Rob

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 28 dec 2008, 17:13

Goed,

diff is besteld bij Swiftune (Quaiffe ATB), verwacht dat het ergens in het nieuwe jaar binnenkomt, hopelijk nog voordat ik weer naar Albanie moet (rond de 13/14/15de). Diff laat ik opsturen.

Dan volgend jaar ergens in Februari een weekje naar Engeland om de rest van de 'zooi' op te halen. De chain-diff kit van westgarages laat nog even op zich wachten (maar deze laat ik ook opsturen, komt uit schotland, net een beetje te ver om te rijden). De body-panels (voorkant, deuren en achterklep (mogelijk carbon dak, ligt even aan budget)) zal ik in Peterborough ophalen, dit ligt redelijk tussen Hull en Birmingham. De ophanging (compleet instelbaar in alle mogelijke manieren) ga ik dan ook ophalen, namelijk bij Jonspeed in Nuneaton. De route ziet er dan ongeveer zo uit: http://tinyurl.com/8xthhp

Dus, kan niet wachten tot:
1. Het pond verder zakt!
2. Het begin februari is zodat ik het tripje kan maken en kan beginnen met het afmonteren van de mini.

Rob

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 12 feb 2009, 00:05

Zo, diff is binnen:
Afbeelding

Westgate garages kit is ook binnen:
Afbeelding

Op de 21ste ophanging en andere zooi ophalen, dus alle coil-overs, subframe vervanging, ook de glasvezel voorkant, deuren en achterklep. Nog wat onderdelen voor de remklauwen, ophanging van de subframes (metaal ipv rubber) en wat kleine dingetjes.

Met al deze onderdelen moet ik een heel eind kunnen komen... Ik ben iig weer een tijdje zoet. Als het weer nou eens een beetje mee zou spelen.

Voor degenen die alleen de laatste post lezen. Bedoeling is een mini van 400kg met een R1 motor van 150Pk. Het blok is van 2002/2003 dus al met injectie.

Ik zal binnenkort even wat fotos maken..

Robert

René130i

Bericht door René130i » 12 feb 2009, 16:47

Jey een update \0/

Goed bezig! Pics!

Robert Campbell

Re: Projectje.. (998cc mini naar trackmonster 998cc)

Bericht door Robert Campbell » 23 feb 2009, 18:08

Zo, ik heb nog even alles op een rijtje gezet:

Nu dat het project steeds meer beweging krijgt, zal ik even uitleggen hoe ik tot de beslissing ben gekomen om een R1 FWD mini te bouwen.... Ik zit op het moment op het vliegtuig naar Rome (om daarna door te gaan naar TIrana, Albanie) en had wat tijd over om deze beredenering te maken.

Startpunt: Welke auto te kiezen?
Kandidaten moeten:
1. Licht zijn, of makkelijk licht te maken zijn. (onder 750kg)
2. Grote motoren mogelijk maken of iig vrij veel vermogen/gewicht. Minstens 300pk/ton
3. Makkelijk te tunen,
4. Goedkope vervangings-onderdelen. Geen BMW-M prijzen.
5. Plaatwerk redelijk makkelijk te vervangen. (Veel plastic danwel makkelijk te lassen)
6. Kompleet instelbare ophanging. Castor, camber en toe-in/out. Er moet ook goedkope demping/vering upgrade beschikbaar zijn
7. Niks excotisch, mits het da al aan 4/5/6 voldoet, Dus geen 2de hands formule-ford ofzo.
8. De auto moet voor shake-down test op de weg gereden kunnen worden, dus of een rdw test voor de 40% toename, of standaard trim, of een auto van voor 10/'72
9. De auto mag niet al te duur in de aanschaf zijn. (onder 2000 euro).
10. De auto moet (zo mogelijk) al een goeie basis-ophanging hebben zodat de opbouw gelijdelijk gedaan kan worden.

De idiale candidaat heeft al deze eigenschappen., De wat minder idiaale candidaat heeft meerdere van deze eigenschapen...

Dus dan maar even gaan kijken op marktplaats, Maar eigenlijk wist ik het anwoord al heel stilletjes. De enige auto die aan al deze eisen voldoet is een mini. Even de punten afgaan:

1. ~620Kg om mee te beginnen, exemplaren van 400 kg zijn al gespot.
2. A-series blokken zijn al tot +-130pk getuned. geeft ongeveer 300pk/ton
2. Andere blokken zijn er in te lepelen. 2.0 16V blokken van Opel bijvoorbeeld.
3. Makkelijk te tunen, Er wordt zelfs nog geraced met mini's op redelijke schaal in Engeland.
4. Geliefde klassieker, zat onderdelen te krijgen.
5. Geliefde klassieker plaatwerk (en plaatwerkers) zat te krijgen.
5. Hij is niet exotisch, onderdelen te hebben voor een habbekrats. Donoren (slechte staat) te krijgen voor 300 euro!
7. Is geen rare race-auto (Je kan natuurlijk wel een race-geprepte mini kant-en-klaar kopen).
8. Er zijn (weinig) modellen van voor 10/72, dus de route voor RDW-loze straatwaardigheid is mogelijk, maar dan zit je wel met een mk1 body, waarvan de deuren toch net iets anders zijn (balangrijk als men deze wil vervangen door glasfiber deuren)..
9. Is gewoon goed te krijgen, ook super goedkoop als je dat wilt (body's vanaf 100 Euro op de sloop)..
10. Rijdt al als een kart (volgens sommigen).

Waarom dan een R1 blok?
1. Heb behouden van de aandrijassen sprak me wel aan
2. Graag heb ik dat de nieuwe motor binnen het originele subframe past, zonder al-te-veel aanpassingen op het subframe.
3. Extreem laag gewicht. Een R1 blok incl bak weegt zo rond de 70kg. Ik kan hem iig redelijk makkelijk alleen in de garage van de ene plek naar de andere vervoeren door het gewoon op te tillen.
4. Betrouwbaarheidt. Zolang een R1 blok voldoende oliedruk krijgt is ie bombproof. In auto's is daar meestal een sump baffle plate voor nodig, daar een auto niet (al te veel) kanteld bij een bocht, en daardoor de olie niet meer goed aangezogen wordt. Dus: a) sump baffle plate. b) overvullen met 500cc. Deze twee acties zouden genoeg moeten zijn om de overlevingskansen van de R1 een stuk te vehogen. En als ie kapot gaat, wat dan nog? Voor 1000 Euro heb ik weer een nieuwe.

Ongeveere prijzen: Race-instelbare ophanging? 800Eypo, maar dan heb je ook het beste van het beste. En dan is alles met rose-joints, geen rubber. R1 Blok? ~1000 euro voor een 2002/2003 model. Meer voor de nieuwere modellen. Blijf weg van de pre-2002 modellen, die hebben nog carbs en die moet je dan re-jetten voor autogebruik. Diff?:600Euro KIt om dif te monteren?: 600 euro.

Glasvezel deuren, 180 euro
Glasvezel achterklep: 50 Euro
Glasvezel voorkant: 120Euro
GLasvezel wielverbreders (dus om bredere wieln af te dekken): 75 euro.
4-pots remklauwen: 125Eypo
remschijven: 50 euro
blokken: 40 euro...

Al-in-al denk ik dat je voor ~ 5000 euro een bomb-proof racer kunt bouwen. Waarvan onderdelen bijna niks kosten en dus running cost laag zouden moeten zijn.

Problemen met de mini?
1. Geen 4x100 steek, maar 4x101.6!!! Wen daar maar even aan. De wielen-markt voor de mini is redelijk. Je kan ook opboren naar 4x100, maar dat moet je dan iedere keer doen als je nieuwe achtertrommels hebt (voor is de schijf op de hub geschroefd).
2. Hij roest als de neten. Om de 5 jaar een roestauratie bij normaal gebruik (20,000 per jaar). Voor een circuit-racer is dit niet zo belangrijk. Roest werkt verlichtend.
3. Rijderspositie is vrij krap, maar als je maar 1 stoeltje hebt is het natuurlijk weer super-ruim. kuip-stoelen kunnen te breed zijn om er 2 in te doen. ligt natuurlijk een beetje aan je postuur.
4. Het imago... Tja, mini's worden niet echt erkend als circuit-racers.. Op youtube zijn er heel weinig filmpjes van R1 mini racers (die van Pro-motive is de uitzondering). De meeste mensen bouwen toch om ermee de straat op te gaan.

Mijn plannen met de mini:
1. R1 998cc blok.
2. Glasfiber voorkant, deuren en achterklep. Dak is ook nog een optie.
3. Compleet instelbare en rose-jointed ophanging voor. Spax dempers, uitwisselbare veren.
4. Subframe vervanging achter. 3/4 van het subframe verdwijt, en wat er overblijft wordt in Aluminium uitgevoerd. Moet alleen uitkijken dat de achterkant niet _te_ licht wordt ;-)
5. interieur compleet gestript. electrische verwarming voor noodgevallen en de APK.
6. 2.2 Turn quick-rack (ipv 2.8)
7. Quaife ATB differential
8. 4-pots remklauwen en geventileerde schijven voor. Van de Metro-turbo.
9 achter 'gewoon' de trommels.
10 streefgewicht 400kg op 150pk.= 375pk/ton Met inzittende (ik) 300pk/ton

Ik heb wat fotos van de Engeland trip, ik zal ze binnenkort nog even posten...
Rob

Ronno

Bericht door Ronno » 24 feb 2009, 22:06

Ik heb net je verhaal van voor tot achter door gelezen, en ik kan alleen maar zeggen:

RESPECT

Zelf zou ik nooit zolang het geduld kunnen opbrengen, ik kijk al uit naar de volgende update :D

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 24 feb 2009, 23:30

Als echte Mini liefhebber (oud & new) kan ik niet anders zeggen van GEWELDIG! :love:
Ben benieuwd wanneer die rijd en het liefst op een DF dag!

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 25 feb 2009, 08:34

Ik zit op het moment is Albanie, maar zodra ik thuis ben ga ik aan de slag met de mini. Ik hoop hem voor het zomerseizoen nog af te hebben. Dan natuurlijk wel alleen als trackracer, nog zonder werkende lampen enzo. Dan komende winter alles afbouwen zodat ie gekeurd kan worden (of iig de weg op mag).

We zullen zien, alle planningen die ik tot nu heb gemaakt zijn vreselijk uitgelopen, maarja het blijft hobby (of misschien wel een overheids IT project :) )

Maargoed, ik hoop binnenkort: :df: en als dat niet lukt dan dit: :shithappens:

Maar dank voor de goede woorden, zijn af-en-toe nodig. Zodra ik thuis ben zal ik de goede woorden belonen met fotos.

Robert

Stijn L

Bericht door Stijn L » 25 feb 2009, 20:34

Zeer mooi project! Als ik eens tijd heb zal ik alle pagina's lezen.
Op die foto's zie ik nog een mooi project staan, een GTM libra!!? Waarom is dat project
stil gelegd?

Grtz,
Stijn

Luco

Bericht door Luco » 25 feb 2009, 20:38

Ik vind dit ook echt SUPER om te lezen :clap: :clap:
En natuurlijk zeer veel RESPECT dat iemand dit gewoon helemaal zelf aanpakt en van alles uitzoekt en bouwt :clap: :thumbup:

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 25 feb 2009, 22:31

De achterkant van mijn Espace was redelijk afgelaaien:
Afbeelding

Rob (nogsteeds vanuit albanie)

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 25 feb 2009, 22:42

Tja, iemand in America moest natuurlijk net iets sneller klaar zijn, maar hij heeft wel het pro-motive kit en stalen deuren. Hij geeft 420kg aan. Voor mij moet dus ~390kg mogelijk zijn...

We zullen zien, maar geniet iig:

Dit is zijn commentaar op de video:
There was a break in the weather yesterday and today with almost all of our 16 inches (!) of snow we've had so far this year melting, so I took the beastie out for a spin, trying out my new cludged-together solid state video camera. I did a quick edit / splice job of the best bits of the drive, and here they are below for your enjoyment.

Notice in the vid at least twice how the wheels spin in even second gear in the upper part of the rev range when the power comes on - this thing's a monster! You have to be in third before you can hammer it - and I'm running A032s...

The audio is for shi* though, so be forwarned - still figuring out how to best mic the car - the microphone still clips the D/A even though I've monkeyed with it a bit, but it is loud in there - I've been wearing earplugs so I can
imagine why the D/A is complaining!
Dit soort videos geeft mij altijd veel moed.

Rob

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 27 feb 2009, 11:47

Heb eindelijk wat bedacht voor de achteruit versnelling (beter gezegd: afgekeken)

Het idee is om de as vanuit de versnellingsbak van R1 te verlengen met nog een tandwiel. Op dit tandwiel zal een startmotor van een auto worden aangesloten.

Bij het indrukken van een knop zal het tandwiel van de startmotor naar voren kopem en met dit tandwiel meshen. Dan wordt door een ketting het diff angedreven. Voorwaarde is naturlijk wel dat de R1 op dat moment in zijn vrij staat.

Dus:
1. Zet bak van R1 in neutral.
2. Trap de rem in...
3. Druk op het knopje om de startmotor in te schakelen.
4. Dit zorgt ervoor dat het tandwiel uit de startmotor komt en op de uitgangs-as van de R1 meshed.
5. Laat de rem rustig los. De rem is dus een soort invers gaspedaal.
6. Laat de knop los en haal de R1 uit zijn vrij.

Misschien moet ik wel nog wat vezinnen zodat de knop alleen wat doet als de versnllingsbak van de R1 in zijn vrij staat. Als een soort beveiliging.

Dat wordt een relatief klein tandwiel met best scherpe tandjes. Misschien gewoon 2 startmotoren van dezelfde auto regelen. Dan kan ik 1 tandwiel gebruiken op de R1 en weet ik 100% zeker dat ze in elkaar passen.

Ik moet ook nog iets maken om de startmotor te monteren, maar dit zal op het motorframe van de R1 zitten. Het moet wel stevig zijn, er zal toch best veel kracht op komen te staan.

Nog iemand ideen?

Rob.

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 01 mar 2009, 23:02

Zo, ben vanavond weer terug in NL... Ik zit toch nog best met dat gewicht.. Ik wil een mogelijkheidt hebben op zelf voor niet al-te-veel geld op vier hoeken te kunnen wegen..

Morgen eens langs de blokker om 4 weegschalen te kopen. Beetje basis-wegen doen.

Hopelijk zijn er weegschalen die tot de 150kg gaan, want ik schat dat de voorkant zo tot 300kg gaat...

Ik zal van alle losse onderdelen de gewichten even posten. Wordt zeer interessant...

Iemand een idee of ik beter mechanische of electonische weegschalen kan kopen? Kan je de mechanische weegschalen aanpassen zodat ze meer kunnen wegen dan normaal?

http://www.1800scales.com/Karting-Race-Weigh.html Dit setje is natuurlijk ook wel leuk. 400kg/hoek. Precies genoeg..

Rob...

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 05 mar 2009, 14:42

Heb er nu één bij de blokker gevonden, 24 Pleuro, 180 kilo.
Wel een glasplaat :-(. Vanavond maar even halen... Eerst 1, dan misschien later 4.

Robert

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 mar 2009, 15:32

Spannend!

Ik las net dat je je achteruit versnelling wilt bouwen met een startmotor, daar ben ik wel erg benieuwd naar. Ik heb nog 2 werkende startmotoren liggen uit mijn Daf, mocht ik je daar blij mee kunnen maken dan mag je er 1 hebben.

Plaats reactie