Geen idee eigenlijk, wellicht net zo.
Maar zou toch beter moeten kunnen lijkt me.
Geen idee eigenlijk, wellicht net zo.
Op 1 fase niks sneller idd tussen granny en laadpaal.erwin20vt schreef: 13 sep 2025, 11:57 Dan ga je uit dat de lader ook op een 1 fase groep in de meterkast aangesloten wordt? als je ruimte hebt dan is uitbreiding van een extra groep natuurlijk niet zoveel werk. Maar hoeveel sneller laad een "echte lader" op 1 fase?
Ga je een drie fase aansluiting nodig hebben dan lopen de kosten mbt aanleggen een maandelijks kosten wel snel op.
Zeker wel, mijn echte EV laad ik gewoon met de granny lader, en dat bevalt zo goed dat ik het denk ik maar zo laat. Moet wel eerlijk zeggen dat een 11 KW lader met krachtstroom (de aansluiting) best een operatie is. Van de garage, helemaal naar de meterkast. Dat houdt me een beetje tegen. En verliezen, tja. Met een lage stroomprijs en zonnepanelen boeit me dat niet zo.Martijn_bmw schreef: 12 sep 2025, 19:15 Een echte EV ga je idd niet standaard met zo’n granny laden dat duurt veel te lang en teveel verlies. Dus dan gebruik je een laadpaal en laadsnoer die kunnen beide in de stromende regen.
Zo’n granny mag ook wel in de regen maar eens met Knot dat voelt toch iets minder fijn gevoelsmatig
Als je de auto naar 20C opwarmt maakt het qua energie toch niet uit of je dat vooraf vanaf de accu doet t.o.v. rijdend van accu/ motor?Knot schreef: 12 sep 2025, 13:36 Vanochtend het voorverwarmen even geprobeerd voor de lol, auto naar 20C verwarmen ben je bijna 10% van de accu kwijt.... leuk als ie ingevroren is maar anders stap ik wel met 10 graden minder in.
Bij een EV eens maar bij een phev heb je ook restwarmte van de ice motor die daarmee het interieur kan verwarmenBombadil schreef: 13 sep 2025, 20:50Als je de auto naar 20C opwarmt maakt het qua energie toch niet uit of je dat vooraf vanaf de accu doet t.o.v. rijdend van accu/ motor?Knot schreef: 12 sep 2025, 13:36 Vanochtend het voorverwarmen even geprobeerd voor de lol, auto naar 20C verwarmen ben je bijna 10% van de accu kwijt.... leuk als ie ingevroren is maar anders stap ik wel met 10 graden minder in.
Kost neem ik aan net zoveel energie?
Gebruikers op dit forum: Erik-Jan en 18 gasten