VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 664
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: 981C S
Locatie: Ter Apel

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door Sabberjoch » 05 sep 2025, 11:22

Arthur schreef: 05 sep 2025, 11:09 Hoe gaat dat bij andere merken dan?
Geen idee eigenlijk, wellicht net zo.
Maar zou toch beter moeten kunnen lijkt me.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9676
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door smiley » 05 sep 2025, 11:36

Ik ben wel nieuwsgierig of het van de winter zin heeft de AFYEEV kabel op 6 ampere te zetten als de zonnepanelen maar zo'n 10/15% van je zomercapaciteit halen (ie, het onderste uit de kan halen van de panelen, ipv uit de grid)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40540
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door Knot » 05 sep 2025, 13:28

Daarom heb ik dit ding ook gekocht, beetje klooien met die instellingen. Lijkt ook wel een stuk minder verlies te hebben dan de VW lader. Al geloof ik die interne teller nog niet helemaal, hij is mij wat te efficiënt... :blink:

Zal op 6A of 8A natuurlijk meer verlies zijn, maarja, als je het anders weggeeft boeit het niet, dan maar zoveel mogelijk de auto in.

Toch nog even de extra meter ertussen gehangen en idd er moet een kleine 10% bij, de meter geeft het actuele verbuik van 2600/2700w wel goed aan alleen de kwh teller blijft wat achter. Tel de 5% van de interne meter en de extra 10% van de extra meter op en je hebt 15% verlies, alsnog minder dan de 17% van de VW lader.

13A lijkt wel (zoals het internet ook zegt) de juiste instelling, kabels worden niet echt warm en er zit nog wat ruimte op je groep.

Ik heb de auto nu in precies 6 uur van 10% naar 80% kunnen laden, wat ook het meest gebruikelijke scenario is volgens mij. Uit de muur pak je 15,9kwh waarvan er 13,8 in de auto aankomen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40540
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door Knot » 08 sep 2025, 14:58

Vandaag even op 16A geprobeerd, moet met 5m verlengsnoer maar niet voor herhaling vatbaar. Lader trekt 15.0/15.1A en een kleine 3200w. Denk dat het met de lader direct in de muur minder warm wordt, is een veel dikkere stekker en kabel, maar het verlengsnoer van 3x1.5mm wat 3680w zou moeten kunnen draaien wordt best warmpjes, zou niet gaan slapen als dit staat te tappen op deze manier.

Het schiet wel lekker op met 22km/u erbij steeds, elke 40min heeft ie 10% bijgeladen maar je moet wel een fris stopcontact hebben, frisse kabels en zonder verleng etc maar direct de lader in de auto en in de muur.

Op 13A is het iets minder rap maar echt een stuk minder warmteontwikkeling.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28849
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door Martijn_bmw » 08 sep 2025, 15:19

Als je 16ah wil laden kan je beter de lader zonder stekker rechtstreeks aan de harde koperen bedrading monteren. Heb je zo min mogelijk verliezen en warmte ontwikkeling.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40540
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door Knot » 12 sep 2025, 13:36

Direct in de muur met de dikke stekker van de lader zelf gaat het een stuk beter dan dat stekkertje van het Gamma verlengsnoer. Start nu met 15.4A en loopt daarna terug naar 15.2/15.1A. Warmte valt ook mee, stekker en eerste stuk kabel zijn ook van een stuk betere kwaliteit.

Voor wie ook zo'n apparaat wil kopen, hou rekening mee met 4m kabel vanaf de lader, waarvan nu al bijna een halve meter weg is door de dikke muur, blijft buiten niet heel veel over maar je kunt er simpel wel een langere kabel aan schroeven evt.

Vanochtend het voorverwarmen even geprobeerd voor de lol, auto naar 20C verwarmen ben je bijna 10% van de accu kwijt.... leuk als ie ingevroren is maar anders stap ik wel met 10 graden minder in.
Bijlagen
Afbeelding van WhatsApp op 2025-09-12 om 12.51.10_fc44df43.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2025-09-12 om 12.51.10_fc44df43.jpg (418.24 KiB) 816 keer bekeken
Afbeelding van WhatsApp op 2025-09-12 om 13.35.04_c3f6bcf8.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2025-09-12 om 13.35.04_c3f6bcf8.jpg (657.63 KiB) 816 keer bekeken

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34691
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: "No Risk, full poes"

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door JP » 12 sep 2025, 14:21

Heb je geen stopcontact wat hoger hangt? Nu moet de stroom omhoog en dat zal vast ook nog wel wat verlies opleveren :tooth:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40540
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door Knot » 12 sep 2025, 14:24

Tsja, dat is even niet anders, kan hooguit een set verlagingsveren op de Golf monteren dat ie 20mm lager ligt.

In de auto geeft ie 3.0kw aan (wel met contact aan natuurlijk, dat neemt ook iets), op de lader staat 3,4kw. Maargoed, kom je met lege accu aan ben je na 5,5u weer op 80%, dat is voor mij acceptabel, zeker voor een stopcontact oplossing.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28849
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door Martijn_bmw » 12 sep 2025, 15:45

maar je hebt de kabel naar de auto nu door de muur heen geboord zo te zien?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40540
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door Knot » 12 sep 2025, 15:48

Ja, anders haalde ik het never nooit zonder verlengsnoer met die 4 meter en een beetje. Nu gaat het precies en je kunt met elke willekeurige home app koppelen en daar simpel wisselen als je m op 10A of 13A wil hebben, stekker erin en gaan.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43510
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door Arthur » 12 sep 2025, 16:30

Is die lader waterdicht? Zal wel een onnozel vraag zijn, maar stel hem toch. Want ik heb bv een stopcontact buiten waardoor alles buiten zou liggen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34691
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: "No Risk, full poes"

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door JP » 12 sep 2025, 16:36

Waterdicht, waarschijnlijk nú niet meer :coffee:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40540
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door Knot » 12 sep 2025, 16:38

De lader zelf (kastje) zou buiten mogen liggen maar die heb ik dus binnen gemonteerd, fijner gevoel. Die kabel buiten kan wel tegen water hoor, tenzij je m in een emmer onderdompelt dan loopt het wel in het rubber van de type2 stekker ja. Anders zou een auto nooit buiten in de regen op mogen/kunnen laden.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43510
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door Arthur » 12 sep 2025, 16:46

Dat kastje bedoelde ik, uiteraard.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40540
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door Knot » 12 sep 2025, 19:12

Die is IP nogwat maar ik heb het liever binnen als ik die rubbertjes om de kabels zie nu ik het uit elkaar heb gehad.

Als jij ooit elektrisch gaat rijden zou ik een wat duurdere lader of laadpaal kopen. Ook die VW lader die bij de auto kwam zou ik liever niet in weer en wind leggen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28849
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door Martijn_bmw » 12 sep 2025, 19:15

Een echte EV ga je idd niet standaard met zo’n granny laden dat duurt veel te lang en teveel verlies. Dus dan gebruik je een laadpaal en laadsnoer die kunnen beide in de stromende regen.

Zo’n granny mag ook wel in de regen maar eens met Knot dat voelt toch iets minder fijn gevoelsmatig

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40540
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door Knot » 12 sep 2025, 23:24

Het probleem met zo’n laadpaal is dat het weer twee of 3K kost en dat gaat een beetje tegen het hele verhaal van zuinig elektrisch rijden in vind ik, zeker als je maar een 20 kWh accu hebt.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28849
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door Martijn_bmw » 13 sep 2025, 08:04

Inmiddels al stukje minder hoor bijvoorbeeld:

https://www.elektramat.nl/zaptec-go-laa ... -zm000688/

Maar ik snap je punt bij phev daarom schreef ik ook bij full EV ga je wel voor zo’n laadpaal en geen granny.

Laadverlies is ook fors minder wat uiteindelijk (een deel van) de investering weer terugverdiend :) en natuurlijk is je kWh prijs veel lager dan openbaar dus ook daarmee verdien je die paal zo terug.

erwin20vt
Berichten: 801
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door erwin20vt » 13 sep 2025, 11:57

Dan ga je uit dat de lader ook op een 1 fase groep in de meterkast aangesloten wordt? als je ruimte hebt dan is uitbreiding van een extra groep natuurlijk niet zoveel werk. Maar hoeveel sneller laad een "echte lader" op 1 fase?
Ga je een drie fase aansluiting nodig hebben dan lopen de kosten mbt aanleggen een maandelijks kosten wel snel op.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28849
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door Martijn_bmw » 13 sep 2025, 14:57

erwin20vt schreef: 13 sep 2025, 11:57 Dan ga je uit dat de lader ook op een 1 fase groep in de meterkast aangesloten wordt? als je ruimte hebt dan is uitbreiding van een extra groep natuurlijk niet zoveel werk. Maar hoeveel sneller laad een "echte lader" op 1 fase?
Ga je een drie fase aansluiting nodig hebben dan lopen de kosten mbt aanleggen een maandelijks kosten wel snel op.
Op 1 fase niks sneller idd tussen granny en laadpaal.
Maar een laadpaal sluit je eigenlijk altijd op 3 fase aan en dan kan je met een standaard hoofdaansluiting 11kwh laden.

Een standaard 3 fase 3x25ah kost aan vastrecht hetzelfde als een 1 fase 35ah dus geen extra maandelijkse kosten daarvoor.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40540
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door Knot » 13 sep 2025, 16:14

Voor 300 heb je een goede 11kw mobiele laadpaal al, alleen een aansluiting maken kost ook flink wat. Bij een 78kw accu oid wel nodig maar een phev met 20kw ga ik die kosten niet maken.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1113
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door Jeroen » 13 sep 2025, 17:45

Martijn_bmw schreef: 12 sep 2025, 19:15 Een echte EV ga je idd niet standaard met zo’n granny laden dat duurt veel te lang en teveel verlies. Dus dan gebruik je een laadpaal en laadsnoer die kunnen beide in de stromende regen.

Zo’n granny mag ook wel in de regen maar eens met Knot dat voelt toch iets minder fijn gevoelsmatig
Zeker wel, mijn echte EV laad ik gewoon met de granny lader, en dat bevalt zo goed dat ik het denk ik maar zo laat. Moet wel eerlijk zeggen dat een 11 KW lader met krachtstroom (de aansluiting) best een operatie is. Van de garage, helemaal naar de meterkast. Dat houdt me een beetje tegen. En verliezen, tja. Met een lage stroomprijs en zonnepanelen boeit me dat niet zo.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40540
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door Knot » 13 sep 2025, 19:21

Het is natuurlijk lekker als je al een krachtstroom aansluiting hebt in je garage, plug je zo een mobiele 11kw lader in de CEE stekker en gaan. Echter moet je het aanleggen kan het al snel prijzig worden en we rijden een EV met name omdat de kosten per km laag/lager zijn toch?

Als je geen simkaart en hippe apps etc wil en net wat meer kwaliteit/naam dan zo'n Afyeev zou ik zoiets pakken voor € 250

https://voldt.nl/products/type-2-cee-mo ... a-16a-11kw

Een 230V lader kan prima als je de auto er maar lang genoeg aanhangt, en langzaam laden zou nog beter zijn voor je accu ook. Echter met 10A ben je voor een beetje accu (voorbeeld Polestar 2 met 75kw netto) dus 38 uur bezig van leeg naar vol. Daarom gaat het met 13A (of 16A) net even wat vlotter en kom je in 14u een heel eind als je 18:00 thuiskomt en 08:00 de volgende ochtend weer vertrekt. Met 16A zou je er 42kwh bij laden, dan kan je in geval van de polestar 2 wel van 20 naar 80% laden aan het stopcontact.

Bombadil
Berichten: 758
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door Bombadil » 13 sep 2025, 20:50

Knot schreef: 12 sep 2025, 13:36 Vanochtend het voorverwarmen even geprobeerd voor de lol, auto naar 20C verwarmen ben je bijna 10% van de accu kwijt.... leuk als ie ingevroren is maar anders stap ik wel met 10 graden minder in.
Als je de auto naar 20C opwarmt maakt het qua energie toch niet uit of je dat vooraf vanaf de accu doet t.o.v. rijdend van accu/ motor?
Kost neem ik aan net zoveel energie?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28849
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [Afyeev 16A lader]

Bericht door Martijn_bmw » 13 sep 2025, 20:58

Bombadil schreef: 13 sep 2025, 20:50
Knot schreef: 12 sep 2025, 13:36 Vanochtend het voorverwarmen even geprobeerd voor de lol, auto naar 20C verwarmen ben je bijna 10% van de accu kwijt.... leuk als ie ingevroren is maar anders stap ik wel met 10 graden minder in.
Als je de auto naar 20C opwarmt maakt het qua energie toch niet uit of je dat vooraf vanaf de accu doet t.o.v. rijdend van accu/ motor?
Kost neem ik aan net zoveel energie?
Bij een EV eens maar bij een phev heb je ook restwarmte van de ice motor die daarmee het interieur kan verwarmen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Erik-Jan en 18 gasten