Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Ja dit lijkt mij ook een gigantische misrekening. Ondoordacht, je mag inderdaad meer van een minister verwachten. Kan zomaar zijn dat fabrikanten een paar leuke schadeclaims bij onze regering neer gaan leggen.
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’
Als ik er zo naar google, doet een eerste monteur gemiddeld rond 3500 bruto, tegen een kleine 30k inkomsten voor de garage als ie een volle maand doorknalt.Bram schreef: 25 okt 2025, 08:17 Skoda in Den Bosch rekent maar €184,50 p/u Luco, dat valt wel mee tochEn ik begreep van Martijn dat zij echt geen uitzondering zijn...
Ik denk dat ik wel snap hoe de tegenvallende autoverkopen gecompenseerd worden.
-
OnlineEric Z
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Ik denk dat ze het best verdienen op leerling monteurs. Lekker beurtjes en remmetjes laten doen voor veel te veel geld.
Soms ontkom je niet aan de dealer, maar doe het liever zelf of bij een lokale garage.
Particulier is zo’n uurtarief echt niet leuk meer.
Alarm optie inleren + scm keuring, ruim 500 euro verder. Het is dat het voor de verzekering nodig is.
Wel blij dat ze niets rekenen voor de pipo’s aan de balie bij de dealer. Die zijn mij een partij traag, het is nooit even binnen lopen zeg maar. Lokale garage binnen lopen en 1minuut later staat het in de plannings agenda.
Soms ontkom je niet aan de dealer, maar doe het liever zelf of bij een lokale garage.
Particulier is zo’n uurtarief echt niet leuk meer.
Alarm optie inleren + scm keuring, ruim 500 euro verder. Het is dat het voor de verzekering nodig is.
Wel blij dat ze niets rekenen voor de pipo’s aan de balie bij de dealer. Die zijn mij een partij traag, het is nooit even binnen lopen zeg maar. Lokale garage binnen lopen en 1minuut later staat het in de plannings agenda.
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Je hebt hier de zogenaamd kapitalistische marktwerking, maar als de politiek zich ermee gaat bemoeien(en dat doet/deed het alvóór dit voorval met Karremans) krijg je toch een onbalans/oneerlijke concurrentie en noemmaarop in de markt?Bram schreef: 25 okt 2025, 09:10 Ja dit lijkt mij ook een gigantische misrekening. Ondoordacht, je mag inderdaad meer van een minister verwachten. Kan zomaar zijn dat fabrikanten een paar leuke schadeclaims bij onze regering neer gaan leggen.
Heb er een vraagteken bij.^^^^
Want ja die luxe paleizen en xxx per uur etc is ook zo, maar de kern van de ellende ligt volgens mij(<--- volgens MIJ hè) aan het EU beleid ....
- JP
In Duitsland zie ik al kortingen van 15-25% op nieuwenieuwe auto's voorbij komen. Wanneer komt die trend naar NL ? Oh nee, ze verdienen nu al niets...... 
- Bram
Maar als de politiek niet reageert op de agressieve marktstrategie van China (auto's fors gesubsidieerd hier verkopen), dan heb je diezelfde politiek toch nodig om daarop te acteren? China is handig in het elektrische auto gat gesprongen dat de autofabrikanten in Europa hebben laten ontstaan.Robin schreef: 25 okt 2025, 09:51Je hebt hier de zogenaamd kapitalistische marktwerking, maar als de politiek zich ermee gaat bemoeien(en dat doet/deed het alvóór dit voorval met Karremans) krijg je toch een onbalans/oneerlijke concurrentie en noemmaarop in de markt?Bram schreef: 25 okt 2025, 09:10 Ja dit lijkt mij ook een gigantische misrekening. Ondoordacht, je mag inderdaad meer van een minister verwachten. Kan zomaar zijn dat fabrikanten een paar leuke schadeclaims bij onze regering neer gaan leggen.
Heb er een vraagteken bij.^^^^
Want ja die luxe paleizen en xxx per uur etc is ook zo, maar de kern van de ellende ligt volgens mij(<--- volgens MIJ hè) aan het EU beleid ....
Voor wat betreft die chips uit Nijmegen/China, we laten ons gewoon de kaas van het brood eten. Onbegrijpelijk dat die overname van een paar jaar geleden goedgekeurd is en er geen rode vlaggen zijn verschenen toen die Chinese topman werd aangesteld. Wat verwacht je wat er zou kunnen gebeuren? Die lui lachen zich toch helemaal kapot daar?
Wel typerend dat dit zo gegaan is. Visie ontbreekt bij onze regering, en dat zie je dus ook terug bij Nexperia.
-
Robin
Maar dat 'elektrische gat' is toch daarvóór al ontstaan door politiek/maatschappelijk beleid?? Niet door de autofabrikanten zélf en zéker niet door 'de burger' die niet wil/kan/te duur: Het zo nodig 'groen' (ja tussen aanhalingstekens) moeten gaan?Bram schreef: 25 okt 2025, 11:47
Maar als de politiek niet reageert op de agressieve marktstrategie van China (auto's fors gesubsidieerd hier verkopen), dan heb je diezelfde politiek toch nodig om daarop te acteren? China is handig in het elektrische auto gat gesprongen dat de autofabrikanten in Europa hebben laten ontstaan.
Of??
Edit: Er was geen 'markt' voor EV's. Want range/laadlogistiek en ja ook de ICE-olie lobby. Toen kwam de markt er door milieu/klimaatgeneuzel in de politiek/overheden. Dat lukte niet meteen, want range/laden/te duur etc. Dus vanuit overheden subsidieren/er door drukken noem ik het. En toen volgden de klassieke autofabrikanten schoorvoetend, want ze 'moesten wel'...
?
Misschien in de chronologie wat vergeten, maar zo ging dat ongeveer toch?
Als Von der Leyen roept: De toekomst is electrisch /EV
?
Honecker riep: de toekomst is het Ijzeren Gordijn. bij wijze van.
Khomeini roept: De toekomst is wereld dominantie bij wijze van
Jetten roept: De toekomst is geen gehaktbal. bij wijze van
Da's ook een toekomst. Maar niet op mijn manier:)
Laatst gewijzigd door Robin op 25 okt 2025, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bram
De politiek is daar inderdaad op gaan sturen, fabrikanten hebben die oproep niet serieus genoeg genomen. Tot Tesla ineens de markt penetreerde hier, toen sloeg de paniek toe.
- Bram
Moet zeggen dat Rop dat dan wel goed zietRobin schreef: 25 okt 2025, 11:52Maar dat 'elektrische gat' is toch daarvóór al ontstaan door politiek/maatschappelijk beleid?? Niet door de autofabrikanten zélf en zéker niet door 'de burger' die niet wil/kan/te duur: Het zo nodig 'groen' (ja tussen aanhalingstekens) moeten gaan?Bram schreef: 25 okt 2025, 11:47
Maar als de politiek niet reageert op de agressieve marktstrategie van China (auto's fors gesubsidieerd hier verkopen), dan heb je diezelfde politiek toch nodig om daarop te acteren? China is handig in het elektrische auto gat gesprongen dat de autofabrikanten in Europa hebben laten ontstaan.
Of??
Edit: Er was geen 'markt' voor EV's. Want range/laadlogistiek en ja ook de ICE-olie lobby. Toen kwam de markt er door milieu/klimaatgeneuzel in de politiek/overheden. Dat lukte niet meteen, want range/laden/te duur etc. Dus vanuit overheden subsidieren/er door drukken noem ik het. En toen volgden de klassieke autofabrikanten schoorvoetend, want ze 'moesten wel'...
?
Misschien in de chronologie wat vergeten, maar zo ging dat ongeveer toch?
Als Von der Leyen roept: De toekomst is electrisch /EV
?
Honecker riep: de toekomst is het Ijzeren Gordijn. bij wijze van.
Khomeini roept: De toekomst is wereld dominantie bij wijze van
Jetten roept: De toekomst is geen gehaktbal. bij wijze van
Da's ook een toekomst. Maar niet op mijn manier:)
-
Robin
Tesla is daar debet aan, maar ook wat je zegt in eerste deel van je eerste zin...
En fabrikanten hebben die oproep dan niet serieus genomen, en je ziet dat fabrikanten ook inzien dat EV niet is wat het volgens de politiek moest zijn. Duitsland en Italie lobbien tegen het ICE verbod, fabrikanten gaan weer langzaam terug naar moderne ICE. Dus waar ligt de oorzaak?
Ik heb wel 'n idee...
En fabrikanten hebben die oproep dan niet serieus genomen, en je ziet dat fabrikanten ook inzien dat EV niet is wat het volgens de politiek moest zijn. Duitsland en Italie lobbien tegen het ICE verbod, fabrikanten gaan weer langzaam terug naar moderne ICE. Dus waar ligt de oorzaak?
Ik heb wel 'n idee...
- Luco
Regeren is vooruitzien hoor ik hier vaak, en dan gelijk erachteraan, de regering en eu ziet niet vooruit, het zijn prutsers.
Dat vooruitzien moet je als ondernemer ook, dat heeft de hele autoindustrie hier nagelaten, dus zijn het ook prutsers.
Dat vooruitzien moet je als ondernemer ook, dat heeft de hele autoindustrie hier nagelaten, dus zijn het ook prutsers.
-
Robin
Allemaal:

Ik noem het politieke dwaling en een idd traag werkende autoindustrie, maar wereldwijd zie ik ICE tot aan m'n 80e nog even doorgaan:)

Ik noem het politieke dwaling en een idd traag werkende autoindustrie, maar wereldwijd zie ik ICE tot aan m'n 80e nog even doorgaan:)
-
Tom
Kijk even naar de Aziatische merken (minus China): Toyota, Hyundai, Kia etc. Zij ontwikkelen gewoon in elke categorie verder: ICE, hybride en EV. Niks gedwongen, laat de consument maar kiezen. En volgens mij verkopen ze wereldwijd in elke categorie auto's om gewoon een rendabel businessmodel te hebben en in elke categorie te blijven investeren, zolang het verkocht wordt. Marktwerking heet dat.
De Europese merken werden er wel toe gedwongen, in 2035 mag de laatste verbrandingsmotor geleverd worden volgens EU-wetgeving. Auto's zijn tien jaar in ontwikkeling voor ze op de markt komen, reken er nog vijf jaar bij omdat dit een giga stap is. Bewust politieke keus, terwijl de vraag naar ICE nog steeds groot is moest dat de nek worden omgedraaid. Ondertussen deel je nog subsidies uit om Tesla en China een voorsprong te geven, want de groene droom moest uit komen.
Het argument dat de merken hier hebben liggen te slapen gaat op als het hier ook daadwerkelijk marktwerking is. Dus als de consument zonder subsidies en in een gelijk speelveld naar Tesla en Chinese EV's overstapt omdat ze niet in Europese ICE's willen rijden. Dat is/was ten dele het geval, maar dan had je gesproken van een geleidelijke verschuiving richting EV. In dit geval draait de politiek letterlijk een hele sector de nek om.
De Europese merken werden er wel toe gedwongen, in 2035 mag de laatste verbrandingsmotor geleverd worden volgens EU-wetgeving. Auto's zijn tien jaar in ontwikkeling voor ze op de markt komen, reken er nog vijf jaar bij omdat dit een giga stap is. Bewust politieke keus, terwijl de vraag naar ICE nog steeds groot is moest dat de nek worden omgedraaid. Ondertussen deel je nog subsidies uit om Tesla en China een voorsprong te geven, want de groene droom moest uit komen.
Het argument dat de merken hier hebben liggen te slapen gaat op als het hier ook daadwerkelijk marktwerking is. Dus als de consument zonder subsidies en in een gelijk speelveld naar Tesla en Chinese EV's overstapt omdat ze niet in Europese ICE's willen rijden. Dat is/was ten dele het geval, maar dan had je gesproken van een geleidelijke verschuiving richting EV. In dit geval draait de politiek letterlijk een hele sector de nek om.
-
Robin
Ik copy paste bovenstaande even voor mezelf Tom. Ik sta er helaas net zo in( sorry voor degenen die het niet met mij eens zijn, maar het is mijn mening hè)
- Luco
Volgens mij is de markt veel groter dan alleen de eu, de fabrikanten buiten europa hebben dat beter begrepen.
-
Robin
De fabrikanten buiten EU hebben niet de EU strop om hun nek?
- Luco
Volgens mij gelden die regels ook voor alle andere merken als ze hier willen verkopen, maar die verkopen waarschijnlijk in de rest van de wereld veel beter.
logisch ook, met een uurloon van 186 euro prijs je jezelf uit de markt.
logisch ook, met een uurloon van 186 euro prijs je jezelf uit de markt.
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Heeft de fabrikant/importeur nog invloed op het monteurstarief, of kan elke dealer doen wat ie wil?
- Luco
De importeur bepaalt vaak welke modellen en uitvoeringen je in de showroom moet hebben, ook de uitstraling, m2 en allerlei andere dingen worden opgelegd door de importeur, kost klauwen vol met geld.smiley schreef: 25 okt 2025, 17:00 Heeft de fabrikant/importeur nog invloed op het monteurstarief, of kan elke dealer doen wat ie wil?
De VAG dealer hier die 5 keer tot beste dealer is uitgeroepen moest het audi dealerschap inleveren omdat die niet aan de glazen paleiseisen van pon kon voldoen.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Europese auto-industrie houdt adem in voor vloedgolf aan elektrische wagens: ’Oude merken zullen verdwijnen’
https://archive.ph/ORSaG
https://archive.ph/ORSaG
-
OnlineMartijn_bmw
Ik vraag het mij af, het echte probleem is de geslonken markt in China en USA daar werden de aantallen en de echte winsten gemaakt voor Porsche en de andere dikke Duitse drie in de EU heeft al veel langer een te kleine groep de poen voor zulke dure auto’s.Bram schreef: 25 okt 2025, 07:49 Stel de EU schaft de voorgenomen verbanning van ICE af, en die kant zou het zomaar op kunnen gaan, dan gloort er toch wel wat hoop aan de horizon.
Wellicht dat het wel helpt voor stellantis merken / VW als de EU minder streng wordt op EV beleid.
- Luco
Ik blijf er toch echt bij dat het hun eigen schuld is, ze hebben bijna geen betaalbare auto meer, groter, luxer, duurder, nog grotere paleizen, dat stopt een keer en als je dat aan ziet komen moet je een omslag maken, en dat hebben ze nagelaten.Martijn_bmw schreef: 25 okt 2025, 19:59Ik vraag het mij af, het echte probleem is de geslonken markt in China en USA daar werden de aantallen en de echte winsten gemaakt voor Porsche en de andere dikke Duitse drie in de EU heeft al veel langer een te kleine groep de poen voor zulke dure auto’s.Bram schreef: 25 okt 2025, 07:49 Stel de EU schaft de voorgenomen verbanning van ICE af, en die kant zou het zomaar op kunnen gaan, dan gloort er toch wel wat hoop aan de horizon.
Wellicht dat het wel helpt voor stellantis merken / VW als de EU minder streng wordt op EV beleid.
-
OnlineKadett
Hier 100% mee eens. Alles moet maar 'Premium' zijn. Enige merk die het nog begrijpt in EU is Dacia.Luco schreef: 25 okt 2025, 20:11Ik blijf er toch echt bij dat het hun eigen schuld is, ze hebben bijna geen betaalbare auto meer, groter, luxer, duurder, nog grotere paleizen, dat stopt een keer en als je dat aan ziet komen moet je een omslag maken, en dat hebben ze nagelaten.Martijn_bmw schreef: 25 okt 2025, 19:59Ik vraag het mij af, het echte probleem is de geslonken markt in China en USA daar werden de aantallen en de echte winsten gemaakt voor Porsche en de andere dikke Duitse drie in de EU heeft al veel langer een te kleine groep de poen voor zulke dure auto’s.Bram schreef: 25 okt 2025, 07:49 Stel de EU schaft de voorgenomen verbanning van ICE af, en die kant zou het zomaar op kunnen gaan, dan gloort er toch wel wat hoop aan de horizon.
- Elise
Ik heb altijd de indruk dat er bij een dealer 3 keer zoveel personeel rondloopt in nette kleren dan het aantal dat daadwerkelijk de handen vuil maakt in de werkplaats 
-
Robin
Hoedanook, ik zou blij zijn als het verbod op verkoop van ICE voertuigen in de EU per 1-1-2035 uitgesteld word/teniet wordt gedaan. Temeer omdat ik géén concreet resultaat verwacht betr milieu en klimaat. De Groene Khmer zal altijd weer met 'n verhaal komen dat het nog steeds allemaal heel erg erger dan erg is.
En da's mijn beleving. Plofkippen en aanverwante onthoudt u aub van reacties. Bij voorbaat dank.
En da's mijn beleving. Plofkippen en aanverwante onthoudt u aub van reacties. Bij voorbaat dank.