Ik had weken geleden al eens een afspraak bij de RDW gemaakt aangezien de agenda daar ook nogal vol zat. En aangezien die datum snel naderde en de auto technisch in orde was leek het me wel zo verstandig om er al eens een wat langer proefritje mee te maken. Op zaterdag dus mee naar Eindhoven gereden en de auto bij een vriend van me achter de poort gestald.
Uiteraard had ie meteen al even dorst:

- IMG_20200912_164945.jpg (434.26 KiB) 3755 keer bekeken
En uiteraard was er binnen die rit van 30km al op gescheten...

- IMG_20200912_171810.jpg (222.95 KiB) 3755 keer bekeken
De RDW afspraak stond op donderdag, dus ik had nog een paar dagen over. Daarom de auto op maandag alvast voor een pre-keuring naar de APK gebracht. Daar werd ie maar op 1 punt afgekeurd en dat was het aantal cilinders. Goed om te weten dat alles aan de eisen voldoet en de APK na de aanpassing van het kenteken slechts een kwestie van afmelden is. Auto weer opgehaald en donderdag naar de RDW ermee.

- IMG_20200917_093057.jpg (421.5 KiB) 3755 keer bekeken
Bij de RDW moet je tegenwoordig buiten blijven wachten, dus je krijgt niet echt mee wat de mening van de keurmeester is. Wel zie je vanaf buiten dat er binnen 2 minuten al een drietal monteurs omheen loopt en ze allemaal naar vanalles staan te wijzen. Dan wordt je stiekem toch wel zenuwachtig....
Ook werden de papieren gecontroleerd. Omdat dit motorblok al eens in een E30 heeft gelegen maar natuurlijk geen origineel E30 blok is heb ik maar even een documentje gemaakt waarin alles uitgelegd werd van de geschiedenis. Samen met het chassisnumer van de E36 en de kentekenpapieren van de E30 waar het blok hiervoor in lag waren ze daar heel blij mee.
Na 45 zenuwslopende minuten waarin alles van de remmen, het geluid, de spoorbreedte, de uitstoot en waarschijnlijk nog wel wat dingen werden gecontroleerd stond de keurmeester met een grote lach op zijn gezicht weer buiten. "Erg netjes gedaan, we zijn er heel erg tevreden over"
Met een nog grotere smile op mijn gezicht reed ik weer richting huis waar ik de hele dag RDW.nl heb zitten refreshen totdat dit verscheen:

- Dikkezescilinder.PNG (29.67 KiB) 3755 keer bekeken
Aangezien de APK nu slechts een kwestie van afmelden was heb ik gelijk de garage gebeld, maar die hadden geen tijd meer voor me.
Dus op vrijdag de auto bij hun neergezet en gewacht op het verlossende telefoontje. Maar die kwam niet....
Bleek dat hun uitlaatgastester op donderdag stuk was gegaan en de monteur op vrijdag niet was komen opdagen. Ik moest dus nog een weekend langer geduld hebben, maar gisteren was het dan eindelijk zo ver, voor het eerst sinds 2015 weer apk! En gelijk voor 2 jaar dus we kunnen vooruit.

- APK.PNG (35.4 KiB) 3755 keer bekeken
En dan nu, hoe rijdt het?
GE-WEL-DIG! Wat een heerlijke combinatie is die M52 met een E30 koets! Voor iemand die de laatste jaren in een 316i M40 heeft gereden is het echt een bult vermogen waarmee je onderweg bent. Het maakt eigenlijk niet uit in welke versnelling je zit, hij trekt toch wel.
De uitlaat is ook perfect wat mij betreft. Toch altijd weer een gokje hoe het klinkt bij zo'n zelfbouw constructie maar je hoort duidelijk dat je in een zescilinder onderweg bent zonder dat het ooit storend is. Als je het gas open trekt laat ie wel even van zich horen maar niet te asociaal luid. De laatste 1000 toeren voor de begrenzer begint ie pas echt te brullen en weet je dat het bijna tijd is om te schakelen.