Martijn Koevoets meldt zich!
-
-
Wat een diepgaande discussie in een voorsteltopic allemaal weer....
Ik wil alleen maar even ingaan op de mijns inziens belangrijke dingen en de rest even buiten beschouwing laten. :twisted:
Allereerst de foto's van Martijn: Strakke platen en een heel creatief gebruik van een 'automotive rig' waardoor je effecten kunt maken die je in de 'gewone' autofotografie niet zo vaak ziet.
Niets nieuws, want deze techniek is er al langer, maar je ziet het niet zo vaak en al helemaal niet vaak bij een hobbyist/amateur in deze kwaliteit.
Er schuilt echter wel gemakkelijker dan bij "gewone foto's" het gevaar van herhaling in en dan is een effect als dit weer snel uitgewerkt, maar dat weet Martijn zelf ook wel.
Het is in ieder geval heel leuk om te zien wat je met zoiets kunt doen, en als je het dan ook nog nabewerkt in Photoshop dan is (in dit geval) het Top Gear effect snel bereikt.
Je moet fotografie niet moeilijker maken dan wat het is, namelijk het maken van mooie plaatjes met het onderwerp duidelijk in beeld gebracht (op welke manier dan ook) en met de juiste belichting. Iedereen kan het eigenlijk wel (met de camera op standje automaat
) alleen kunnen sommigen het beter dan een ander.
Het professioneel fotograferen van auto's is een onderwerp waar je heel veel over zou kunnen schrijven, maar dat ga ik niet doen, ik wil er alleen het volgende over kwijt:
Recent onderzoek door de Fotografenfederatie heeft aangetoond dat er door professionele fotografen in zijn algemeenheid bitter weinig wordt verdient (de uitzonderingen in bijvoorbeeld de modefotografie daargelaten) Het gemiddelde bruto jaarloon ligt op 23000 Euro dacht ik.
Ook zijn er steeds meer uitgeverijen die wurgcontracten hanteren voor wat betreft vergoedingen.
Daarbij maken zij dus uit wat jij krijgt voor je reportagewerk en voor eventueel hergebruik van je beeldmateriaal.
Zie het maar als een consument die op papier zet dat hij regelmatig gebakjes af zal nemen bij zijn banketbakker en hem vervolgens gaat voorschrijven wat hij mag rekenen voor die gebakjes.
Dan zijn er de fabrikanten die fotografen inhuren of in loondienst hebben om hun nieuwste modellen te fotograferen op exotische locaties, waar die auto's dan toch al zijn, en die dat beeldmateriaal vervolgens gratis aanleveren aan de autobladen via een lidmaatschap van een persinformatieservice waar veel meer mensen aan materiaal kunnen komen dan alleen de pers. Is dat erg? Welnee, het genereert alleen maar meer publiciteit via het Internet en dat is wat telt bij fabrikanten.
De BMW pressclub en de recente lancering van de nieuwe M3 is daar een goed voorbeeld van. Je ziet overal dezelfde foto's opduiken en iedereen denkt dat een ander de foto's nog niet gezien heeft.
Daarnaast zie je ook de betere amateurs/hobbyisten in het wereldje doordringen, omdat zij voor relatief weinig geld hun plaatjes leveren, want voor hun is het slechts een leuke bijverdienste.
Het verhaal waar Rebel mee aankomt, is daar een duidelijk voorbeeld van.
Combineer bovenstaande gegevens dan met de moordende concurrentie in autobladenland en je hebt uitgevonden waar het eigenlijk allemaal om draait: fotomateriaal gratis aangeleverd krijgen, zelf maken (let er maar eens op, er zijn steeds meer fotograferende redacteuren) of voor weinig inkopen om de kosten laag te houden zodat een blad niet verliesgevend draait.
Want als een blad verlies lijdt is het na een tijdje gewoon over en uit. Zo simpel is dat.
Nog even dit: Als je zoals ik beroepsmatig fotografeert dan 'moet' je inderdaad schieten op de dag van de opdracht.
Gisteren was het hier stralend weer en had ik geen opdracht, vandaag is het grijs en grauw en moet ik een opdracht gaan schieten. Daar ben ik niet heel erg blij mee, want ik kan niet uitgebreid een dagje in de weer met meerdere flitsers of een lichtset op accus. Het moet gebeuren tussen half twaalf en half een en dat is het dan wel.
Dan blijft er wel heel erg weinig ruimte voor artistieke ambities en is het enige wat telt het zo goed mogelijk maken van de plaatjes zodat de opdrachtgever tevreden is. Niet meer maar ook niet minder....
Ik wijs tot slot nog even op een uitspraak van Adriaan Monshouwer de juryvoorzitter van De Zilveren Camera. Hij constateerde toenemende vervlakking en middelmatigheid en dat ligt volgens hem vooral aan het beleid bij kranten en tijdschriften. Alles moet snel en goedkoop. En als fotografen zelf tijd en moeite in een onderwerp investeren, zijn er nauwelijks nog mogelijkheden om dat werk gepubliceerd te krijgen.

Ik wil alleen maar even ingaan op de mijns inziens belangrijke dingen en de rest even buiten beschouwing laten. :twisted:
Allereerst de foto's van Martijn: Strakke platen en een heel creatief gebruik van een 'automotive rig' waardoor je effecten kunt maken die je in de 'gewone' autofotografie niet zo vaak ziet.
Niets nieuws, want deze techniek is er al langer, maar je ziet het niet zo vaak en al helemaal niet vaak bij een hobbyist/amateur in deze kwaliteit.
Er schuilt echter wel gemakkelijker dan bij "gewone foto's" het gevaar van herhaling in en dan is een effect als dit weer snel uitgewerkt, maar dat weet Martijn zelf ook wel.

Het is in ieder geval heel leuk om te zien wat je met zoiets kunt doen, en als je het dan ook nog nabewerkt in Photoshop dan is (in dit geval) het Top Gear effect snel bereikt.
Je moet fotografie niet moeilijker maken dan wat het is, namelijk het maken van mooie plaatjes met het onderwerp duidelijk in beeld gebracht (op welke manier dan ook) en met de juiste belichting. Iedereen kan het eigenlijk wel (met de camera op standje automaat

Het professioneel fotograferen van auto's is een onderwerp waar je heel veel over zou kunnen schrijven, maar dat ga ik niet doen, ik wil er alleen het volgende over kwijt:
Recent onderzoek door de Fotografenfederatie heeft aangetoond dat er door professionele fotografen in zijn algemeenheid bitter weinig wordt verdient (de uitzonderingen in bijvoorbeeld de modefotografie daargelaten) Het gemiddelde bruto jaarloon ligt op 23000 Euro dacht ik.
Ook zijn er steeds meer uitgeverijen die wurgcontracten hanteren voor wat betreft vergoedingen.
Daarbij maken zij dus uit wat jij krijgt voor je reportagewerk en voor eventueel hergebruik van je beeldmateriaal.
Zie het maar als een consument die op papier zet dat hij regelmatig gebakjes af zal nemen bij zijn banketbakker en hem vervolgens gaat voorschrijven wat hij mag rekenen voor die gebakjes.
Dan zijn er de fabrikanten die fotografen inhuren of in loondienst hebben om hun nieuwste modellen te fotograferen op exotische locaties, waar die auto's dan toch al zijn, en die dat beeldmateriaal vervolgens gratis aanleveren aan de autobladen via een lidmaatschap van een persinformatieservice waar veel meer mensen aan materiaal kunnen komen dan alleen de pers. Is dat erg? Welnee, het genereert alleen maar meer publiciteit via het Internet en dat is wat telt bij fabrikanten.
De BMW pressclub en de recente lancering van de nieuwe M3 is daar een goed voorbeeld van. Je ziet overal dezelfde foto's opduiken en iedereen denkt dat een ander de foto's nog niet gezien heeft.

Daarnaast zie je ook de betere amateurs/hobbyisten in het wereldje doordringen, omdat zij voor relatief weinig geld hun plaatjes leveren, want voor hun is het slechts een leuke bijverdienste.
Het verhaal waar Rebel mee aankomt, is daar een duidelijk voorbeeld van.
Combineer bovenstaande gegevens dan met de moordende concurrentie in autobladenland en je hebt uitgevonden waar het eigenlijk allemaal om draait: fotomateriaal gratis aangeleverd krijgen, zelf maken (let er maar eens op, er zijn steeds meer fotograferende redacteuren) of voor weinig inkopen om de kosten laag te houden zodat een blad niet verliesgevend draait.
Want als een blad verlies lijdt is het na een tijdje gewoon over en uit. Zo simpel is dat.
Nog even dit: Als je zoals ik beroepsmatig fotografeert dan 'moet' je inderdaad schieten op de dag van de opdracht.
Gisteren was het hier stralend weer en had ik geen opdracht, vandaag is het grijs en grauw en moet ik een opdracht gaan schieten. Daar ben ik niet heel erg blij mee, want ik kan niet uitgebreid een dagje in de weer met meerdere flitsers of een lichtset op accus. Het moet gebeuren tussen half twaalf en half een en dat is het dan wel.
Dan blijft er wel heel erg weinig ruimte voor artistieke ambities en is het enige wat telt het zo goed mogelijk maken van de plaatjes zodat de opdrachtgever tevreden is. Niet meer maar ook niet minder....
Ik wijs tot slot nog even op een uitspraak van Adriaan Monshouwer de juryvoorzitter van De Zilveren Camera. Hij constateerde toenemende vervlakking en middelmatigheid en dat ligt volgens hem vooral aan het beleid bij kranten en tijdschriften. Alles moet snel en goedkoop. En als fotografen zelf tijd en moeite in een onderwerp investeren, zijn er nauwelijks nog mogelijkheden om dat werk gepubliceerd te krijgen.
-
Rebel schreef:Rico jij als ondernemer zou juist moeten weten dat je je "dromen" niet moet opgeven. Dat fotografie een passie is van Martijn mag duidelijk zijn.
Ik vind nogal zwak om bij voorbaat al af te haken omdat je "er niet tussenkomt"
Met die instelling bereik je nooit iets
Hier ben ik het ook mee eens. Met zijn portfolio heeft Martijn echt een troef in handen !
- Dennis Cavallino
WOW! Prachtige foto's Martijn, dan mag je met recht trots op zijn. Echt prachtig. Als ik een TT had gehad, had ik ook foto's bij je besteld (en dat doe ik niet snel).
Wat jouw foto's naast de bewerking, filters etc. boeiend maakt zijn de aparte hoeken van waaruit je een auto fotografeert. Dat maakt een reportage erg mooi.
Ik schiet zelf hooguit 1000 foto's per jaar, waarvan ik er <100 de moeite waard vind om online te gooien. Ik kan niet goed photoshoppen en de standaard 300d is beperkt, maar ik heb er dik plezier mee, die beperkingen vind ik juist een kleine uitdaging. Als ik dan dit soort foto's zie dan inspireert het wel om er meer tijd aan te besteden en me te verdiepen in alle mogelijkheden (ik weet niet eens hoe ik mijn camera goed instel, ondanks dat ik er een heel boek over heb gelezen
).
Ik kan me heel goed voorstellen dat jij hiermee een extra zakcentje kunt bijverdienen. Maar zoals Dex zegt, je moet het wel willen om in opdracht te werken. De vrijheid die je nu hebt is natuurlijk ideaal. Misschien DF huisfotograaf tzt.
Wat jouw foto's naast de bewerking, filters etc. boeiend maakt zijn de aparte hoeken van waaruit je een auto fotografeert. Dat maakt een reportage erg mooi.
Ik schiet zelf hooguit 1000 foto's per jaar, waarvan ik er <100 de moeite waard vind om online te gooien. Ik kan niet goed photoshoppen en de standaard 300d is beperkt, maar ik heb er dik plezier mee, die beperkingen vind ik juist een kleine uitdaging. Als ik dan dit soort foto's zie dan inspireert het wel om er meer tijd aan te besteden en me te verdiepen in alle mogelijkheden (ik weet niet eens hoe ik mijn camera goed instel, ondanks dat ik er een heel boek over heb gelezen

Ik kan me heel goed voorstellen dat jij hiermee een extra zakcentje kunt bijverdienen. Maar zoals Dex zegt, je moet het wel willen om in opdracht te werken. De vrijheid die je nu hebt is natuurlijk ideaal. Misschien DF huisfotograaf tzt.

- MartijnGizmo
Ik hoor het wel, ik heb de komende weken volop de tijd!Rebel schreef:Martijn mijn aanbod van hierboven was serieus en ik wil wel iets afspreken.
Dat is eigenlijk wat ik deels als uitdaging zie. Natuurlijk, het liefst ging ik een hele week met een Gallardo Spyder rond rijden aan de Cote d'Azur voor die ene perfecte foto. Maar juist het werken met beperkingen, verzinnen van een concept, etc zie ik als uitdaging.Dennis Cavallino schreef:Maar zoals Dex zegt, je moet het wel willen om in opdracht te werken. De vrijheid die je nu hebt is natuurlijk ideaal. Misschien DF huisfotograaf tzt.
Mijn persoonlijke favoriet uit de 911-serie ontstond bijvoorbeeld in 10 minuten tijd, terwijl de auto al een kwartier terug moest zijn bij de dealer:
[img:600:400]http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/911/IMG_4876.jpg[/img]
Achteraf ben ik erg blij dat ik de redacteur wist te overtuigen om me nog net die paar minuten extra te geven.

Daar ben ik me zeer zeker bewust van, ik probeer er dan ook wel een beetje een creatieve draai aan te geven. Het 'rondje op een lege parkeerplaats' zie je net wat te vaak langskomen. Zo kwam ik ook bijvoorbeeld op dit idee:Dexter schreef:Allereerst de foto's van Martijn: Strakke platen en een heel creatief gebruik van een 'automotive rig' waardoor je effecten kunt maken die je in de 'gewone' autofotografie niet zo vaak ziet.
[img:600:400]http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/RS4/IMG_5504.jpg[/img]
Een doorzichtige motorkap zie je wel vaker, maar bij een rijdende auto toch net wat minder vaak. Los daarvan zit mijn hoofd stampvol met ideeën die ik op korte termijn uit wil voeren. 8)
-
Martijn afspraak staat bij deze dat ik hierop terug kom en contact met je opneem. Ben komende weken zelf redelijk druk, en daarna 9 dagen naar NYC. Maar daarna wil ik heel graag een keer afspreken.
Uiteraard heeft Dexter in grote lijnen gelijk. Maar...
Ik wil hier toch nog iets op zeggen..
Ik heb diverse foto's gezien van de meeting bij Harry Bootsma, van diverse fotografen, en toch sprong er maar een met kop en schouders boven uit, en dat was Dennis Drenthe (Cavallino)
Ik weet dat hij niet in het bezit is van peperdure camara's c/q lenzen, maar toch heeft hij met zijn foto's emotie weten los te maken.
Ik vond er diverse juweeltjes tussenzitten.
Misschien dat de echte fotografen zijn kiekjes de grond in boren omdat ze niet juist belicht zijn, of met de verkeerde waardes genomen zijn, maar naar mijn mening is dit ondergeschikt en is slechts een truukje dat je iedere aap kunt aanleren.
Alles begint bij het kiezen van het plaatje. Wat zie je, hoe wil je het in beeld brengen. Wat gaat er om achter dat oog van de fotograaf die door die lens kijkt.
Dennis heeft passie voor auto's maar ook gevoel voor compositie, en dat komt goed naar voren in zijn foto's.
Martijn bezit deze eigenschap ook. Het in "beweging brengen" van het onderwerp zie ik dan ook niet als een kunstje maar als een onderdeel van een reportage. Mij zal dat kunstje nooit gaan vervelen, omdat hij het iedere keer weer anders toepast. Tevens combineert hij het met andere foto's die het iedere keer tot een spannende reportage maakt.
En ook zijn foto's zonder het "kunstje" (wat geen kunstje is maar eerder een eigen stijl) zijn Martijn z'n foto's dusdanig dat ze eruit springen.
Ze voegen iets toe..... Kijk verdikke eens naar bovenstaande foto's...wederom schitterend. Wie durft een Zwarte Porsche zo te fotograferen tegen een zwarte achtergrond? Gewaagd! Maar daarom eens zo mooi. Meestal zijn het allemaal de standaard glossy foto's.
Ik heb diverse auto-visie's erop nageslagen en er zijn maar weinig foto's in rijtesten die er zo uitspringen als sommige van Martijn.
Als ik redacteur van de Autovisie was, hengelde ik dit jong talent binnen.
Misschien eens goed om de "gevestigde orde" af te wisselen door jong bloed. Uiteindelijk gaat het erom dat de lezer passie en emotie voelt bij het lezen (en zien van de foto's) van een dergerlijk autoblad.
Dex, ik heb soms nachtmerrie's. Dan zie ik jou met een kleerhangertje en een blouse achter de toonbank .... Kegel die jurken aan de kant, en pak je camara
Daar ligt je passie. En geld is ook niet alles, toch?
Daarbij mensen die hun gedreven hun passie nastreven boeken ook vaak succes op financieel gebied.
Uiteraard heeft Dexter in grote lijnen gelijk. Maar...
Ik wil hier toch nog iets op zeggen..
Ik heb diverse foto's gezien van de meeting bij Harry Bootsma, van diverse fotografen, en toch sprong er maar een met kop en schouders boven uit, en dat was Dennis Drenthe (Cavallino)
Ik weet dat hij niet in het bezit is van peperdure camara's c/q lenzen, maar toch heeft hij met zijn foto's emotie weten los te maken.
Ik vond er diverse juweeltjes tussenzitten.
Misschien dat de echte fotografen zijn kiekjes de grond in boren omdat ze niet juist belicht zijn, of met de verkeerde waardes genomen zijn, maar naar mijn mening is dit ondergeschikt en is slechts een truukje dat je iedere aap kunt aanleren.
Alles begint bij het kiezen van het plaatje. Wat zie je, hoe wil je het in beeld brengen. Wat gaat er om achter dat oog van de fotograaf die door die lens kijkt.
Dennis heeft passie voor auto's maar ook gevoel voor compositie, en dat komt goed naar voren in zijn foto's.
Martijn bezit deze eigenschap ook. Het in "beweging brengen" van het onderwerp zie ik dan ook niet als een kunstje maar als een onderdeel van een reportage. Mij zal dat kunstje nooit gaan vervelen, omdat hij het iedere keer weer anders toepast. Tevens combineert hij het met andere foto's die het iedere keer tot een spannende reportage maakt.
En ook zijn foto's zonder het "kunstje" (wat geen kunstje is maar eerder een eigen stijl) zijn Martijn z'n foto's dusdanig dat ze eruit springen.
Ze voegen iets toe..... Kijk verdikke eens naar bovenstaande foto's...wederom schitterend. Wie durft een Zwarte Porsche zo te fotograferen tegen een zwarte achtergrond? Gewaagd! Maar daarom eens zo mooi. Meestal zijn het allemaal de standaard glossy foto's.
Ik heb diverse auto-visie's erop nageslagen en er zijn maar weinig foto's in rijtesten die er zo uitspringen als sommige van Martijn.
Misschien eens goed om de "gevestigde orde" af te wisselen door jong bloed. Uiteindelijk gaat het erom dat de lezer passie en emotie voelt bij het lezen (en zien van de foto's) van een dergerlijk autoblad.
Dex, ik heb soms nachtmerrie's. Dan zie ik jou met een kleerhangertje en een blouse achter de toonbank .... Kegel die jurken aan de kant, en pak je camara

Daar ligt je passie. En geld is ook niet alles, toch?

Daarbij mensen die hun gedreven hun passie nastreven boeken ook vaak succes op financieel gebied.
- Dennis Cavallino
Dit is de reden waarom ik bijna alleen Octane Magazine lees (en soms Carros), maar vooral de reden waarom ik AV en Auto & Motor Klassiek heb opgezegd. Die laatste vond ik saai worden, maar zo nu en dan is er nog een goede Autovisie gelukkig. De rest van de bladen doet me niets. GTO gaf ik een kans, maar dat liep op niets uit.Uiteindelijk gaat het erom dat de lezer passie en emotie voelt bij het lezen (en zien van de foto's) van een dergerlijk autoblad.
Octane Magazine, beter wordt het niet.
-
Ik heb je even selectief geciteerd zodat de essentie van je verhaal nog wat beter naar voren komt.Rebel schreef: Alles begint bij het kiezen van het plaatje. Wat zie je, hoe wil je het in beeld brengen. Wat gaat er om achter dat oog van de fotograaf die door die lens kijkt.
Het in "beweging brengen" van het onderwerp zie ik dan ook niet als een kunstje maar als een onderdeel van een reportage. Mij zal dat kunstje nooit gaan vervelen, omdat hij het iedere keer weer anders toepast. Tevens combineert hij het met andere foto's die het iedere keer tot een spannende reportage maakt.
Dex, ik heb soms nachtmerrie's. Dan zie ik jou met een kleerhangertje en een blouse achter de toonbank .... Kegel die jurken aan de kant, en pak je camara![]()
![]()
Daar ligt je passie. En geld is ook niet alles, toch?![]()

En je hebt wat het eerste deeltje betreft helemaal gelijk.
Dat is namelijk wat een alleen maar technisch goede fotograaf onderscheidt van een natuurtalent met oog voor detail en een zekere passie voor het onderwerp wat vastgelegd wordt.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat er onder de beste fotografen ter wereld veel mensen zitten die uiterst passioneel alleen maar dat éne onderwerp in beeld kunnen en willen brengen.
Anton Corbijn met zijn popfotografie, James Nachtwey met zijn oorlogsfotografie en onze eigen Frits van Eldik met de F1 fotografie zijn daar treffende voorbeelden van.
Voor wat betreft het tweede deel: Ik heb dat ook niet zo gezegd. Wat ik zei was dat je op moet passen dat het niet als een kunstje gezien gaat worden als je het te vaak op dezelfde manier toepast, wat dus iets heel anders is.

Ik wil nog wel opmerken dat deze manier van fotograferen de laatste tijd vooral door fabrikanten als Audi en in mindere mate BMW naar voren is gebracht, waarschijnlijk omdat er een fotograaf werkt die, net als Martijn, de mogelijkheden van het maken van beweging in foto's met behulp van een rig heeft "ontdekt".
Deel drie: Die door jou zo vurig gewenste afwisseling is er feitelijk al, maar jij bedoelt volgens mij dat er veel meer werk van nieuw talent te zien zou moeten zijn. En dan praat je eigenlijk over het vervangen van de "gevestigde orde" en dat gaat zeker niet gebeuren, niettegenstaande dat er in de wereld van de professionele fotografie de laatste jaren ongelofelijk veel is veranderd. Reeds lang bestaande businessmodellen zijn overboord gezet en vergoedingen worden niet langer meer gedicteerd door de fotograaf, maar door wat de uitgevers willen betalen.
Maar waarom zou je dan een jong talent als vaste fotograaf aan je beeldredactie toevoegen en hem betalen wat hij vraagt, als je hem op basis van freelance kunt boeken voor een paar centen?
En dat jonge talent wil altijd wel, want achter hem/haar staat er een hele rij te trappelen om ook aan de beurt te komen.
Ik zie in een eerdere post van Martijn een bedrag van £300 (oftewel €450) voorbij komen voor een repo in PerformanceVW en weet dan al hoe laat het is.
De "gevestigde orde" blijft dus voorlopig nog lekker zitten waar ie zit, omdat jarenlange werkrelaties nu eenmaal zo gegroeid zijn, en de normen voorschrijven dat je bewezen kwaliteit ook niet zomaar moet dumpen, en verder pikt men heel selectief de nieuwe freelance krenten uit de pap.
Martijn en ook een Marco van Lisdonk (uit Tilburg nota bene...

En dan het vierde deel: Ik zie fotografie vandaag de dag als werk en heb mijn passie op het moment voor het grootste deel inderdaad in de dameskleding zitten. Dat jij daar nachtmerries van krijgt kan ik niet helpen, ik droom er in ieder geval heerlijk van....

Ik heb nooit gefotografeerd voor het geld alleen (dat hoefde gelukkig ook niet) en zal dat ook nooit doen.
Maar de realiteit voor beroepsfotografen is dat de (betalende) opdrachtgever bepaald wat er gefotografeerd dient te worden en vooral ook hoe, en dat ik me daar maar bij neer heb te leggen. De visuele herkenbaarheid van een blad is wat altijd voorop staat en pas daarna komt datgene wat de fotograaf zelf mooi vind. Meng die twee zaken en je krijgt wat je ziet in de bekende bladen. Soms is dat schitterend en soms is het om te janken...
Martijn schiet voor Rijtesten.nl en doet dat waarschijnlijk voor de naamsbekendheid en de eer en niet voor het geld.
Dat geeft hem een vrijwel volledige artistieke bewegingsvrijheid en daarom kan hij maken wat hij maakt. En dat is een win-win situatie voor zowel die website als voor Martijn.
Ik had dat in het begin ook, maar bij mij is het zoals gezegd op het moment gewoon werk. Wel het leukste werk wat ik me kan bedenken, maar niet meer dan dat.

- RVV
*kuch* dit probeerde ik Rob via een PB'tje ook al duidelijk te maken. Maar hij denk dat jij en ik onder 1 hoedje zitten Dex
Niets is minder waar.
Op het moment dat het werk is is het geen hobby meer, verhalen van je hobby je werk maken klinken allemaal leuk, maar wat zijn je intenties ? Dagen vullen, rijk worden ervan ? Dat laatste gaat echt niet lukken.
Vroeger had het beroep sport/auto fotograaf nog iets magisch, vandaag de dag, liggen high tech apperatuur en computers/bewerking binnen handbereik van iedereen, en iedereen kan simpel de sprong wagen. En waarom ook niet wat je leuk vind moet je doen. Ikzelf vind de foto's van Martijn erg mooi. serieus, en ik snap dat hij iets meer weer dan alleen een auto op de foto zetten, maar je moet nooit uit het oog verliezen dat het om het onderwerp gaat en niet alleen om de compositie.
Zo ben ik persoonlijk compleet uitgekeken op bladen als CAR en Top gear, al die flashy foto's in glossy posities heb ik wel een beetje gehad. Ik wil een auto zien als auto en geen auto als fotomodel.
Een stijl nastreven is goed, maar de stijl je werk laten overheersen kan op den duur vermoeiend zijn. Dit is geen kritiek op het werk van Martijn, maar een kleine waarschuwing van een leek die er weinig verstand van heeft maar wel weet wat hem wel of niet aanspreekt.
Verder is het natuurlijk een hele goede zaak dat Rob 200 euro over heeft voor een fotoreportage van Martijn. Dan waardeer je zijn werk echt wel. Hoewel ik me ga afvragen of je die TT voor 200 euro wel mooi op de foto krijgt :twisted:
(wacht een Rob klimt in de pen PB af) LOL

Op het moment dat het werk is is het geen hobby meer, verhalen van je hobby je werk maken klinken allemaal leuk, maar wat zijn je intenties ? Dagen vullen, rijk worden ervan ? Dat laatste gaat echt niet lukken.
Vroeger had het beroep sport/auto fotograaf nog iets magisch, vandaag de dag, liggen high tech apperatuur en computers/bewerking binnen handbereik van iedereen, en iedereen kan simpel de sprong wagen. En waarom ook niet wat je leuk vind moet je doen. Ikzelf vind de foto's van Martijn erg mooi. serieus, en ik snap dat hij iets meer weer dan alleen een auto op de foto zetten, maar je moet nooit uit het oog verliezen dat het om het onderwerp gaat en niet alleen om de compositie.
Zo ben ik persoonlijk compleet uitgekeken op bladen als CAR en Top gear, al die flashy foto's in glossy posities heb ik wel een beetje gehad. Ik wil een auto zien als auto en geen auto als fotomodel.
Een stijl nastreven is goed, maar de stijl je werk laten overheersen kan op den duur vermoeiend zijn. Dit is geen kritiek op het werk van Martijn, maar een kleine waarschuwing van een leek die er weinig verstand van heeft maar wel weet wat hem wel of niet aanspreekt.
Verder is het natuurlijk een hele goede zaak dat Rob 200 euro over heeft voor een fotoreportage van Martijn. Dan waardeer je zijn werk echt wel. Hoewel ik me ga afvragen of je die TT voor 200 euro wel mooi op de foto krijgt :twisted:

-
Nee, de waarheid is dat jij probeerde te zeggen wat ik met jou al eens besproken had waar het mijn werk (en vroegere hobby ) als fotograaf betrof.Rico v Velzen schreef:*kuch* dit probeerde ik Rob via een PB'tje ook al duidelijk te maken. Maar hij denk dat jij en ik onder 1 hoedje zitten DexNiets is minder waar.
Zo'n gesprek wat twee ondernemers (zoals wij) in verschillende branches wel vaker hebben om te vergelijken wat je zoal meemaakt....

- MartijnGizmo
Interessante discussie, dat sowieso, zet me zeker aan het denken. Maar bevestigd ook wat ik allang besloten had: hier nooit mijn beroep van te willen maken.
Ik rommel gewoon lekker door op mijn eigen eilandje, op mijn eigen impressionistische manier. Don't like it? Move on.....
Klinkt ongetwijfeld zeer arrogant, maar dat is precies wat ik doe en wil. Onafhankelijk zijn, en mijn eigen visie nastreven. De mensen die contact met me opnemen voor foto's doen dat omdat ze waarderen wat ik maak, en dat is wat mij als persoon gelukkig maakt op dit moment.
Daarnaast ben ik nu nog geen 2 maanden met autofotografie bezig, dus ik heb geen idee wat de toekomst me gaat brengen.
Ik rommel gewoon lekker door op mijn eigen eilandje, op mijn eigen impressionistische manier. Don't like it? Move on.....

Dit zinnetje zet me toch even aan het denken. Wat bedoel je hier precies mee Dexter?Dexter schreef:Martijn en ook een Marco van Lisdonk (uit Tilburg nota bene...) zijn allang gespot en ook jouw kennis die nu voor Auto Review mag gaan werken is op die manier in beeld gekomen.
-
Niet helemaal mee eens.Rico v Velzen schreef: Op het moment dat het werk is is het geen hobby meer, verhalen van je hobby je werk maken klinken allemaal leuk, maar wat zijn je intenties ? Dagen vullen, rijk worden ervan ? Dat laatste gaat echt niet lukken.
Ik heb ook van mijn hobby mijn werk gemaakt. Misschien ligt het in de fotografie anders maar in mijn vak zijn er weinig/geen opleidingen waardoor je in de praktijk gelijk aan de slag kunt. Dat betekend dat je toch een soort passie ervoor moet hebben want je zult zelf aan je kennis moeten werken. Dat is absoluut geen probleem want op internet is er ontzettend veel te vinden en er bestaan goede boeken over, maar het is wel belangrijk dat je in je eigen tijd de ontwikkelingen op dit gebied blijft volgen. En dat gaat snel in de IT. Als ik dit vak had gekozen alleen omdat het uit een beroepentest op de middelbare school kwam dan was ik nooit ver gekomen.
Hoe mooi die opleidingen ook klinken, je hebt er geen zak aan behalve dat je wat termen weet. Ik heb het zelf gezien na tig sollicitanten met mooie nietszeggende papiertjes. Diegene die ik aangenomen heb had wel die passie, zit wel dagelijks op internet artikelen te lezen en ga zo maar door.
Het is niet geheel een hobby meer te noemen omdat je al genoeg uren ermee bezig bent maar je blijft ook in je privetijd met je werk bezig om bij te blijven. Iemand die van z'n hobby zijn werk maakt vind dat ook niet erg denk ik.
Fotografie is ook een creatief vak. Geef een leek een Canon EOS-1D MarkIII met een paar duizend euro aan lenzen en het resultaat is nog steeds kut. Je hebt toch lef nodig om nieuwe dingen te proberen, de juiste nabewerkingen te doen waar nodig zonder dat het overkill is, etc. Tuurlijk zijn zaken als belichting en de juiste settings aan te leren, maar creativiteit en durf zit in je. Na-apen van anderen kan maar die mensen vallen snel genoeg door de mand. Ik vind de foto's van Martijn erg strak en je ziet dat ie gevoel heeft voor compositie en (niet onbelangrijk) kleur. Dat weet ie te combineren met een perfecte nabewerking (zonder het doel uit ogen te verliezen).
Wat ik begrijp van Dexter is dat opdrachtgevers andere dingen vragen en fotografen beperken in hun creativiteit. Dat is jammer, zeker als je dat alles voor een knaak moet doen. Dat zou mij ontzettend irriteren, je wilt jezelf onderscheiden maar mag/kan het niet. Creatievelingen hebben toch een soort van uitlaatklep nodig. Ik geef Martijn ook groot gelijk om er niet mee verder te gaan, of hij zou meer kansen moeten hebben om later de juiste baan waarin ie wel alles 'kwijt' kan te treffen. Dat zal in Nederland wat lastig zijn met zo'n beperkt aanbod van bladen. De verhalen van Dexter over dat vakgebied komen mij ook niet echt positief over

Dat is je persoonlijke mening en gelukkig denkt iedereen daar anders overserieus, en ik snap dat hij iets meer weer dan alleen een auto op de foto zetten, maar je moet nooit uit het oog verliezen dat het om het onderwerp gaat en niet alleen om de compositie.

Mij begint die Top Gear-stijl soms ook te vervelen hoor, maar anderen vinden het weer mooi. Dat is bij alles zo, van auto's tot horloges tot kunst. En dan kom je weer terug op creativiteit, jezelf kunnen onderscheiden. Als Martijn dat blijft doen en niet 'vastroest' in een bepaalde stijl/straatje van fotografie dan kan ie, mits die hele bladensector niet met keiharde eisen komt qua stijl, heel ver.
-
Ik heb nooit gesuggereerd dat Martijn zijn studie moest opgeven.
Daarnaast heeft hij talent in de puurste vorm, en dat reikt veel verder dan auto's fotograferen...
Keep up going with the good work Martijn, en laat die Friese matrassenreus en die langharige "hippy" met die jurken maar "ondernemen" ...
Achter 5 jaar ben ik trots dat ik een echte "Martijn Koevoets" op kantoor heb hangen. We houden contact
Daarnaast heeft hij talent in de puurste vorm, en dat reikt veel verder dan auto's fotograferen...
Keep up going with the good work Martijn, en laat die Friese matrassenreus en die langharige "hippy" met die jurken maar "ondernemen" ...
Achter 5 jaar ben ik trots dat ik een echte "Martijn Koevoets" op kantoor heb hangen. We houden contact

-
http://www.rs6.com/forum/showthread.php?t=11600

Krijg de link van een rs4-genootThe best B5 RS4 photosession ever !

- Kasteel
Ontdek dit draadje nu pas :$, aardige prenten!! Heb je bovenstaande toevallig ook in wallpaper formaatMartijn Koevoets schreef:Afgelopen woensdag weer op pad geweest voor Rijtesten.nl, met een Porsche 911 Carrera 4S. Helaas wel wat weinig tijd, ruim anderhalf uur, waarin de auto ook nog getest moest worden. Ben er zelf minder tevreden over als die TT, maargoed, toen waren de randvoorwaarden ook wat gustiger.
[img:600:400]http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/911/IMG_4846.jpg[/img]

-
Rene / Hazze schreef:http://www.rs6.com/forum/showthread.php?t=11600
[img:224:116]http://www.ttr-club.de/wbboard/images/smilies/Gott.gif[/img]
Schitterend dit soort reacties op het RS4 forum

- MartijnGizmo
Om hier nog even op in te haken: over de gangbare tarieven wordt over het algemeen vrij geheimzinnig gedaan, en ik heb dus eigenlijk ook weinig besef van realistische prijzen. Wat ik wel weet is dat ik voor zo'n bedrag een maand lang moet werken bij m'n bijbaantje. Als ik dat ook bij elkaar kan schuiven met een dagje m'n hobby uitoefenen is de keuze natuurlijk snel gemaakt. 8)Dexter schreef:Ik zie in een eerdere post van Martijn een bedrag van £300 (oftewel €450) voorbij komen voor een repo in PerformanceVW en weet dan al hoe laat het is.
Die had ik zelf ook al uit m'n statistieken gevist. Ik kreeg ook meteen voor het eerst spam op dat email-adres, weet ik tenminste dat ie werkt.Rene / Hazze schreef:http://www.rs6.com/forum/showthread.php?t=11600

Et voila:Kasteel schreef:Ontdek dit draadje nu pas :$, aardige prenten!! Heb je bovenstaande toevallig ook in wallpaper formaatMartijn Koevoets schreef:Afgelopen woensdag weer op pad geweest voor Rijtesten.nl, met een Porsche 911 Carrera 4S. Helaas wel wat weinig tijd, ruim anderhalf uur, waarin de auto ook nog getest moest worden. Ben er zelf minder tevreden over als die TT, maargoed, toen waren de randvoorwaarden ook wat gustiger.
[img:600:400]http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/911/IMG_4846.jpg[/img]?
[img:150:116]http://img339.imageshack.us/img339/4024 ... vz8.th.jpg[/img]
-
Re: Koos Autoloos..... voorstellen Martijn Koevoets
Wil niet lastig zijn, maar heb je dan deze voor mij in groot formaat?Martijn Koevoets schreef: Een paar van mijn foto's (meer op http://martijnfoto.nl:
[img:600:400]http://www.martijnfoto.nl/assets/galler ... g_1616.jpg[/img]

- MartijnGizmo
Weer even met m'n autostatief gespeeld, bekende wilde een foto van z'n Civic:
[img:400:600]http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/Civic/IMG_5841.jpg[/img]
[img:600:400]http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/Civic/IMG_5871.jpg[/img]
[img:600:400]http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/Civic/IMG_5827.jpg[/img]
[img:600:400]http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/Civic/IMG_5889.jpg[/img]
[img:600:400]http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/Civic/IMG_5906.jpg[/img]
[img:600:400]http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/Civic/IMG_5925.jpg[/img]
[img:400:600]http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/Civic/IMG_5841.jpg[/img]
[img:600:400]http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/Civic/IMG_5871.jpg[/img]
[img:600:400]http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/Civic/IMG_5827.jpg[/img]