Martijn's BMW M135i
-
OnlineMartijn_bmw
Re: Martijn's BMW M135i
Thnx Theo, het zijn idd BMW M-performance wielen: http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/F2 ... ke_361_19/
- MartijnGizmo
In tegenstelling tot mijn naamgenoot hierboven wil ik juist wél een badge achterop hebben, dus die had ik al klaarliggen.
Zo zie je tenminste verschil met de 118d van de overbuurman, of met de 114i met dubbele uitlaat die ik onlangs in een parkeergarage zag staan.
Ook op TIS geen duidelijke instructies te vinden, dus maar persfoto's uit 2012 bekeken en met Photoshop de juiste locatie uitgemeten:

Een andere mod die ik al klaar had liggen was deze dikkere koppelingsstop, hier getoond naast een origineel exemplaar (uit de MINI van m'n vriendin, maar daar zit ongeveer dezelfde in). Dit zorgt ervoor dat je minder 'dode' slag onderaan hebt, dus het stuk voordat de koppeling aangrijpt. Geweldige verbetering voor zo'n kleine investering, zonder die veelte lange slag voelt het allemaal een stuk sportiever aan. Mocht iemand het willen proberen (aanrader!), het is deze: https://www.ebay.nl/itm/331100062884

Nou wilde ik dat zelf ff doen, maar dit klusje was nog een beetje te lastig voor mijn linker arm/schouder. Dus ff langs mijn maatje bij de garage gegaan, die daarop voorstelde om ook meteen ff m'n Gazp splitter te monteren. Ook die had ik reeds in huis, maakt naar mijn mening het front net ff wat sportiever. Montage gaat met langere boutjes op de originele gaten, plus twee extra gaatjes in de onderkant van de bumper:

Was ook meteen mijn eerste kans om ónder de auto te kijken, en ook daar ziet ie er fantastisch uit. Alles nog schoon en droog, ook bak en diff etc, bijzonder frisse auto. De Bastuck-uitlaat is trouwens alleen de einddemper, de middendemper die ik zag zitten is gewoon de originele.
De onderste delen van de bumper zijn optisch wat meer met elkaar verbonden, komt de looks wel ten goede vind ik:

Boutjes gingen net ff wat lastiger dan de originele, maar de splitter zelf is top qua pasvorm. Geen idee wat voor materiaal het precies is, lijkt haast wel delrin oid, maar het is meer een soort plank van een centimeter dik, terwijl het geheel nauwelijks wat weegt. Voelt iig niet als zo'n polyester exemplaar dat bij het eerste drempelcontact aan alle kanten barst.

Vanmiddag ff een paar plaatjes gemaakt met daglicht, al blijft het lastig vastleggen in de volle zon op een witte auto:

En de achterkant met badge:

Dit was overigens na een retourtje Groningen, wat wederom erg prettig ging. Heerlijke motor, kan niet anders zeggen!

Een andere mod die ik al klaar had liggen was deze dikkere koppelingsstop, hier getoond naast een origineel exemplaar (uit de MINI van m'n vriendin, maar daar zit ongeveer dezelfde in). Dit zorgt ervoor dat je minder 'dode' slag onderaan hebt, dus het stuk voordat de koppeling aangrijpt. Geweldige verbetering voor zo'n kleine investering, zonder die veelte lange slag voelt het allemaal een stuk sportiever aan. Mocht iemand het willen proberen (aanrader!), het is deze: https://www.ebay.nl/itm/331100062884

Nou wilde ik dat zelf ff doen, maar dit klusje was nog een beetje te lastig voor mijn linker arm/schouder. Dus ff langs mijn maatje bij de garage gegaan, die daarop voorstelde om ook meteen ff m'n Gazp splitter te monteren. Ook die had ik reeds in huis, maakt naar mijn mening het front net ff wat sportiever. Montage gaat met langere boutjes op de originele gaten, plus twee extra gaatjes in de onderkant van de bumper:

Was ook meteen mijn eerste kans om ónder de auto te kijken, en ook daar ziet ie er fantastisch uit. Alles nog schoon en droog, ook bak en diff etc, bijzonder frisse auto. De Bastuck-uitlaat is trouwens alleen de einddemper, de middendemper die ik zag zitten is gewoon de originele.
De onderste delen van de bumper zijn optisch wat meer met elkaar verbonden, komt de looks wel ten goede vind ik:

Boutjes gingen net ff wat lastiger dan de originele, maar de splitter zelf is top qua pasvorm. Geen idee wat voor materiaal het precies is, lijkt haast wel delrin oid, maar het is meer een soort plank van een centimeter dik, terwijl het geheel nauwelijks wat weegt. Voelt iig niet als zo'n polyester exemplaar dat bij het eerste drempelcontact aan alle kanten barst.

Vanmiddag ff een paar plaatjes gemaakt met daglicht, al blijft het lastig vastleggen in de volle zon op een witte auto:

En de achterkant met badge:

Dit was overigens na een retourtje Groningen, wat wederom erg prettig ging. Heerlijke motor, kan niet anders zeggen!

-
Die koppeling stop ga ik ook maar gelijk bestellen.
Splitter is prachtig, maar hoe kom je nu nog een drempel over?
- MartijnGizmo
Euh, rijdend. Toevallig moet ik hier in de wijk wat extra drempels pakken omdat ze met de weg bezig zijn, maar levert weinig problemen op. Nou rij ik sowieso altijd zeer kalm in woonwijken, maar overhang voor is ook niet extreem groot.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Dat ziet er prima uit.
- RS-Ron
Smaakvolle splitter, niet te extreem. Mooie combi met dat wit en zwart.MartijnGizmo schreef: 24 mar 2019, 18:37
En bedankt voor de tip, is onderweg.
Gr Ron
- StefanW
- Auto: 106 Rallye S2
Heel dik die splitter!
- Niels
- Auto: Prius+
Mooi zo, niet te! Strakke kar!
- WJ
Mooi die koppeling mod en die splitter is gaaf! Staat echt goed.
Zoiets zou ik ook wel voor de TT willen omdat die voor zo rond loopt, breekt het misschien wat.
Zoiets zou ik ook wel voor de TT willen omdat die voor zo rond loopt, breekt het misschien wat.
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Woest apparaat man! En smaakvol aangepakt 

-
OnlineMartijn_bmw
Die wil ik idd ook wel proberen, klinkt idd als leuke aanpassingk33z schreef: 24 mar 2019, 19:19 Die koppeling stop ga ik ook maar gelijk bestellen.
- Joopieboy
Vandaag bij een mede Tweaker zag ik toch dat de voorsplitter toch niet altijd vrij blijft van hobbels, maar maakt hem wel af ja!
Mooie bak iig Martijn, have fun hiermee.
Mooie bak iig Martijn, have fun hiermee.
- ADV
Dik hoor!
-
Ik raak met eibach veren al regelmatig de grond, ook al ga ik erg rustig over drempels. Het is niet extreem vaak, maar kan me voorstellen dat je met splitter helemaal nergens meer overheen komt.
Het staat wel echt prachtig.
- ADV
Ik had met mijn eibachs eigenlijk niet echt problemen, en echt een enorme kut drempel onze wijk in.. Komende vrijdag Bilstein B12 (B8 + Eibach veren) voor mij, dus ben benieuwd..k33z schreef: 25 mar 2019, 09:37 Ik raak met eibach veren al regelmatig de grond, ook al ga ik erg rustig over drempels. Het is niet extreem vaak, maar kan me voorstellen dat je met splitter helemaal nergens meer overheen komt.
- SanderZ
- Auto: Leon FR
Ziet er weer top uit Martijn, ik wil mijn Cooper S logo ook weer terughebben op de klep goed idee van je.
- mauritsklein
Met stevige dempers zakt die een stuk minder door.k33z schreef: 25 mar 2019, 09:37 Ik raak met eibach veren al regelmatig de grond, ook al ga ik erg rustig over drempels. Het is niet extreem vaak, maar kan me voorstellen dat je met splitter helemaal nergens meer overheen komt.
- Mark 320iS
Ziet er wel 'ruig' uit zo wit met zwarte wielen. Wel heul erg laag.
- MartijnGizmo
Al voordat ik de auto had, was ik natuurlijk druk aan het struinen naar onderdelen. Zo kwam ik op Ebay.de een compleet M Performance stuur uit een M4 Cabrio tegen, compleet met knoppen en afdekkingen. Gisteren eindelijk gemonteerd:

De M1- en M2-knoppen gaan helaas nooit werken voor zover ik heb kunnen vinden, maar ik heb nu wel meteen bediening voor cruise control ipv alleen maar een limiter. Alleen nog ff een beetje programmeren.
Dezelfde aanbieder had ook een pook + handrem uit een M2. Zelfde knop als die ik al had, maar dan lekker fris en beide voorzien van Alcantara hoes met blauwe stiksels.

En omdat ik kinderachtig ben, de startknop vervangen voor een rood exemplaar:

Ook voor nu ff een Autool X60 klokkie in de OBD geprikt, zodat ik tenminste kan zien wat de water- en olietemperatuur doen. Twee dingen vielen me daarbij op: olie is na 4-5 km al op temperatuur, en waar het water net boven de 100 graden blijft, staat de olie bij normaal rijden op 115-116 graden:

In navolging van de dikkere stop voor het koppelingspedaal, nu ook de grote "clutch return spring" verwijderd. Het zijn er twee, die samen ervoor zorgen dat het minder kracht kost om het pedaal ingetrapt te houden. Leuk idee, maar daardoor verlies je helaas ok het gevoel voor het aangrijpingspunt. Het geheel verwijderen levert een pedaal op dat zijwaarts kan bewegen, dus alleen de dikke veer eruit en de rest weer teruggeplaatst. Resultaat is inderdaad meer gevoel, net hoe het altijd had moeten zijn! In principe gaat het pedaal nu iets zwaarder, maar ik voel eigenlijk geen verschil.

De M1- en M2-knoppen gaan helaas nooit werken voor zover ik heb kunnen vinden, maar ik heb nu wel meteen bediening voor cruise control ipv alleen maar een limiter. Alleen nog ff een beetje programmeren.
Dezelfde aanbieder had ook een pook + handrem uit een M2. Zelfde knop als die ik al had, maar dan lekker fris en beide voorzien van Alcantara hoes met blauwe stiksels.

En omdat ik kinderachtig ben, de startknop vervangen voor een rood exemplaar:

Ook voor nu ff een Autool X60 klokkie in de OBD geprikt, zodat ik tenminste kan zien wat de water- en olietemperatuur doen. Twee dingen vielen me daarbij op: olie is na 4-5 km al op temperatuur, en waar het water net boven de 100 graden blijft, staat de olie bij normaal rijden op 115-116 graden:

In navolging van de dikkere stop voor het koppelingspedaal, nu ook de grote "clutch return spring" verwijderd. Het zijn er twee, die samen ervoor zorgen dat het minder kracht kost om het pedaal ingetrapt te houden. Leuk idee, maar daardoor verlies je helaas ok het gevoel voor het aangrijpingspunt. Het geheel verwijderen levert een pedaal op dat zijwaarts kan bewegen, dus alleen de dikke veer eruit en de rest weer teruggeplaatst. Resultaat is inderdaad meer gevoel, net hoe het altijd had moeten zijn! In principe gaat het pedaal nu iets zwaarder, maar ik voel eigenlijk geen verschil.

- WJ
Lekker bezig! Heel net stuur, en mooi rood is niet lelijk. 

- dvh
Toffe mods.
Stuur is er gaaf. Rood knopje vind ik ook wel leuk
Stuur is er gaaf. Rood knopje vind ik ook wel leuk

-
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Gaaf Martijn lekker OEM+, leuk project om te volgen.
-
OnlineMartijn_bmw
gaaf hoor Martijn, stuurtje staat mooi! ben benieuwd hoe je een meer defintieve optie gaat bedenken voor water/olie temp 
Want dat ga ik dan mooi na-apen

Want dat ga ik dan mooi na-apen

- Martin van der Zwaard
KVS 100gr bij normaal gebruik??
Normaal zit je zo rond de 90gr tijdens normaal rijden.
Normaal zit je zo rond de 90gr tijdens normaal rijden.
- Peric
Kinderachtig mannetje....
Ga je je velgen nog een andere kleur geven? Met zwarte velgen valt het design van de velg zo in het niet. Ik zou voor Gun-Metal gaan.

Ga je je velgen nog een andere kleur geven? Met zwarte velgen valt het design van de velg zo in het niet. Ik zou voor Gun-Metal gaan.