Het koelsysteem is de hiel van Achilles van de E46, en ik heb geen rekeningen dat daar ooit iets aan gedaan is, buiten de KVS wissels. Het lijkt me met bijna 2 ton op de klok dan ook geen overbodige luxe om alles aan te pakken wat ook maar enigszins een risicoonderdeel is. Ik heb gekozen voor de volgende merken:
Radiator: Behr Hella 8MK376 716-261
Dit is de variant voor de handbak. Behr maakt niet net zoals OEM BMW één versie voor zowel handbak als automaat, maar de aftapplug is echt anders, dus is er een apart onderdeelnummer per versie. Dan heb je ook nog de recent ingevoerde 'Premium Line' of de standaard lijn. Ik heb gekozen voor de Premium Line versie, waarmee ik in ieder geval verzekerd ben van een lange levensduur, omdat hier sterkere onderdelen worden gebruikt. Overigens is het nog wel even zoeken wat het juiste onderdeelnummer was, want de sites zoals Misterauto e.d. werken met TecDoc en dat is niet altijd 100% duidelijk. Ik heb uiteindelijk gewoon via de Behr Hella website de juiste applicatie opgezocht.

Een deel van de onderdelen ligt hier in de doos. Voor de koelslangen en fan switch heb ik gekozen voor Febi, omdat ik met dit merk erg goede ervaringen heb. De slangen zien er hetzelfde uit als OEM, en hebben dus naast de standaard snelkoppeling een gecrimpte slangenklem zonder 'eind', iets wat bij andere merken nog wel eens anders is.
- Koelslangen: Febi Bilstein
Bovenste radiatorslang - 32599
Onderste radiatorslang - 28521
Retourleiding naar expansievat - 45284
Fan switch - 30645

Ook de spanrollen pak ik aan, en na zoekwerk online werd me duidelijk dat INA de OEM supplier van BMW is. Er worden 3 spanrollen vervangen (hydraulische spanner, idler en AC pulley). Riemen gewoon van Contitech, bewezen betrouwbaar.
- Spanrollen: INA
Hydraulische spanner pulley - 532000110
Idler pulley - 532041810
AC mech. spanner en pulley - 534005010
- Riemen: Contitech
AC riem - 4PK863
Multiriem - 6PK1538
Ik wacht nu nog op een pakketje van, helaas, Autodoc. Ik heb er ooit een keer eerder iets besteld voor de Audi en gezworen er nooit meer iets te bestellen. Maar ja, sommige onderdelen zoals de thermostaat en een koelslang kon ik alleen daar vandaan halen, dus toch maar gedaan. Na 2 weken wacht ik nog op m'n spullen, maar het lijkt onderweg te zijn via, God zegene de greep, GLS...
Hierin zitten als het goed is:
- Thermostaat: Wahler 4326.97D
Ook dit is de OEM supplier van BMW, dus ik wilde per se dat merk.
- KVS niveausensor: Febi Bilstein 26115
Ik krijg momenteel geen signaal van laag niveau KVS door, dus wellicht is de sensor kapot, maar het kan ook in het expansievat zelf zitten. Voor die paar Euro niet twijfelen en gewoon mee vervangen. De ruitenvloeistofsensor is overigens dezelfde (had ik eerst kunnen wisselen/testen om zo wellicht 7 Euro te besparen).
- Expansievat: Behr Hella 8MA376755-111
- Expansievatdop: Behr Hella 8MY376743-451
- Waterpomppulley: Febi Bilstein 30125
Deze is OEM van plastic en wordt ook bros. Direct mee vervangen.
Nu moest ik alleen nog de waterpomp. Hier heb ik lang over zitten twijfelen. Ik heb tot in den treure online uitgezocht wat nou de beste pomp zou zijn. Hoe meer je leest, hoe meer je in de war raakt.

Uiteindelijk is men het er toch over eens dat Saleri uit Italie de OEM leverancier is. Dit lijkt inderdaad te kloppen met de info die ik vind. In Europa is deze niet eenvoudig te vinden, want over het algemaan zie je hier Meyle, Valeo, Hebu, Graf of SKF. Meyle had mijn voorkeur, maar na zoeken op Ebay heb ik toch een Saleri kunnen vinden en deze dus direct besteld voor 53 Euro all in. Ik kwam er tijdens het zoeken ook achter dat er blijkbaar voor de E46 (en vele andere BMW's dus) 2 verschillende pompen zijn van Saleri, de PA659 en de PA659S. Wat zoekwerk leerde mij dat de PA659S een versterkte versie is met een groter lager van 36mm. Die dus besteld! Komt volgende week binnen als het goed is. Als die ook weer 2 ton meegaat net als de huidige dan ben ik een tevreden mens.

Waterpomp: Saleri PA659S
KVS ga ik waarschijnlijk van Kroon nemen, Kroon SP11. Deze is goedgekeurd door BMW en komt in 5L vaatjes, en is een stuk goedkoper dan de dealer. De dealer hier verkoopt alleen premix in 1L flessen, geen concentraat, dus dat is niet echt handig, en ze vragen 7,50 euro/L.
To be continued!