BMW E91 318d M-sportpakket
- Martijn_bmw
Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 3sept 180pk/400n
kijk dat is altijd goed om te horen 

- Martijn_bmw
Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 3sept 180pk/400n
Goed voorbeeld doet goed volgen...
Nav het groene draeck topic:
Helaas ook en iPhone pic daarmee niet optimale kwaliteit
Nav het groene draeck topic:
Helaas ook en iPhone pic daarmee niet optimale kwaliteit
- Bijlagen
-
- image.jpeg (89.5 KiB) 2584 keer bekeken
- RJK
Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> Mooie zonsonderg
Lekker he zo 's avonds een rondje om. Leuke foto 

- Martijn_bmw
Thx! Ja heerlijk om nog even een rondje te toeren en te genieten van de luchten met ondergaande zon 

- Knot
Mooi!
Ik was ook nog ff een blokje om maar wat te druk met de 520i op toeren te houden om een foto te kunnen maken
Ik was ook nog ff een blokje om maar wat te druk met de 520i op toeren te houden om een foto te kunnen maken

- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Als je zo'n 520i niet op toeren houdt slaat-ie ook zowat af denk. 

- Martijn_bmw

Dat is dan weer het voordeel van zo'n satansap blok

(maar bij 4000tpm neemt het alweer hard af

-
Dag Martijn, ik had je nog een aanbod gedaan in het topic van Reind (e36 328i racer).........
- Martijn_bmw
hoi Mark, oh excuus niet meer gezien! bedankt voor het aanbod, dat waardeer ik zeker! alleen helaas kan ik woensdag niet.mark323ti schreef:Dag Martijn, ik had je nog een aanbod gedaan in het topic van Reind (e36 328i racer).........
- Martijn_bmw
eerste 2 tankjes zitten er op.
1 op 15,8 en 1 op 15,6 betekend een kleine 900km rijden en dan pas naar de pomp
dat is wel relaxed!
keerzijde was de brief van de belastingdienst vandaag op de mat.... of ik eventjes 402EUR'tjes per kwartaal wil overmaken om de auto voor de deur te mógen hebben staan
1 op 15,8 en 1 op 15,6 betekend een kleine 900km rijden en dan pas naar de pomp

keerzijde was de brief van de belastingdienst vandaag op de mat.... of ik eventjes 402EUR'tjes per kwartaal wil overmaken om de auto voor de deur te mógen hebben staan

- Knot
Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket
Daarom heb ik ook gewoon een machtiging afgegeven zodat het per maand afgeschreven wordt, dan komt de klap niet zo hard aan.
- Martijn_bmw
heb ik idd ook gedaan
dat verdeeld beter ja.
Morgen staat de afspraak voor software aanpassing naar zo'n 180pk/400nm eigenlijk ongeveer het vermogen waarmee een 320d standaard uit de fabriek komt rollen (177pk/350nm)
aangezien ik wel eens benieuwd was wat nu de werkelijke verschillen zijn in het motorblok maar eens een uurtje met ETK gespeeld om wat essentiële onderdelen met elkaar te vergelijk.
Eigenlijk alle mechanische onderdelen zijn hetzelfde van de 318d/320d (en een groot deel ook de 316d) het verschil zit hem in de brandstofvoorziening met andere hogedrukpomp, andere injectoren en een andere turbo:

Morgen staat de afspraak voor software aanpassing naar zo'n 180pk/400nm eigenlijk ongeveer het vermogen waarmee een 320d standaard uit de fabriek komt rollen (177pk/350nm)
aangezien ik wel eens benieuwd was wat nu de werkelijke verschillen zijn in het motorblok maar eens een uurtje met ETK gespeeld om wat essentiële onderdelen met elkaar te vergelijk.
Eigenlijk alle mechanische onderdelen zijn hetzelfde van de 318d/320d (en een groot deel ook de 316d) het verschil zit hem in de brandstofvoorziening met andere hogedrukpomp, andere injectoren en een andere turbo:
- Bijlagen
-
- 318d vs 320d onderdelen.jpg (149.63 KiB) 2323 keer bekeken
- Knot
Als de slak het begeeft kan je meteen de 320d versie erop schroeven 

- Martijn_bmw
precies
(en DPF er onderuit)

-
Zuigers ook bekeken?
- Riceaux
Verbruik valt me eerlijk gezegd wat tegen voor een handbak. Of rij je als een bezetene? 

-
Mijn F31 318d hb doet ook maar 900km met een bak.
- jottemj
Ik (http://www.driving-fun.com/forum/viewforum.php?f=2" onclick="window.open(this.href);return false;) kreeg de e90 320d ede handbak rond de 5 liter per 100 km. Nu was die iets meer geoptimaliseerd, maar vind het verschil best groot 

Laatst gewijzigd door jottemj op 03 sep 2016, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- Martijn_bmw
ik rij op de snelweg eigenlijk altijd wel 160 dat doet veel (in negatieve zin) voor je verbruik. Zal eens proberen een tankje 120 aan te houden en kijken wat ie doet
verder heb ik wel een vlotte rijstijl
Vanochtend was het zover mijn eerste chiptune ervaring
om 8.00uur kon ik me melden bij ATM en kreeg daar eerst even korte uitleg over het proces. Daarna snel naar de auto. De monteur pakte een laptop en sloot deze aan op de ODB poort en is daarmee een proefrit gaan maken. Tijdens het rijden is er vanalles gelogd om te kijken of alle waarden nog zijn zoals ze af fabriek horen te zijn.
Als er afwijkingen zouden zijn beginnen ze niet eens aan de tuning. Dat geeft vertrouwen
Na de proefrit bleek alles in orde dus de bank op!

Na 3 runs kwam het vermogen uit op 146PK en 344nm (Dat is al een stukje boven fabrieksopgave, ook een teken dat alles nog lekker gezond is)

Toen kon de ECU er uit en het daadwerkelijke herschrijven gebeuren. Boven in het kantoor wordt de ECU aangesloten op de PC en kan men de waarden en kenvelden gaan aanpassen. Ik had aangegeven vooral een lekker soepel karakter te willen en ik zeker niet opzoek ben na het uitpersen van de laatste PK maar het vooral ook heel en betrouwbaar wil houden.
na het herschrijven ECU de auto weer in en is de monteur weer met laptop gaan rijden om allerlei logfiles te maken om zo te kijken of alle waarden (allerlei temperaturen, drukken etc) binnen de marges blijven en bovenal of de auto ook goed/soepel rijdt.
Toen hij terug kwam bleek alles keurig binnen de grenzen te blijven en de slak blaast nu max 1,5bar ipv 1,3bar.
Dus weer de bank op om te kijken wat de cijfertjes zeggen:

186Pk / 418nm
Auto de bank weer af en vervolgens mocht ik zelf een stukje gaan rijden om aan te voelen of alles naar wens was en zo niet dan konden ze nog wat aanpassingen doen maar de grafiek was veel belovend! En zo voelde het ook
Wat een soeplese! Echt heerlijk om te voelen hoeveel makkelijker hij nu nog van onder in de toeren doortrekt en uiteraard ook een stuk harder doortrekt! maar ook als je (bijna) nooit het volle vermogen aanspreekt is het nogsteeds een aanrader om de software te laten herschrijven! Macboy zei het al, eigenlijk is de extra soeplese die je terugkrijgt al reden nummer 1 en het extra vermogen mooi er bij.
kortom ik was dik tevreden
terug naar het bedrijf waar ze alles weer netjes dicht hebben gebouwd ruim 3 uur later ging ik weer naar huis met een grote smile achter het stuur
.
nog even een grafiek met voor/na in 1 plaatje:

Daarna nog een klein ander dingetje gedaan. Nadeel van de E9* serie is dat er eigenlijk geen aflegvakjes zijn waar je je mobiel ofzo neer kan leggen tijdens het rijden. Ivm flitsmeister en daarvoor benodigde GPS verbinding wil ik mijn telefoon niet in mijn broekzak houden of in de middenconsole onder de armsteun doen.
Dus enige plek is eigenlijk neerleggen in de tweede bult voor het navischerm. Wat prima kan met die paar mm dikte ligt ie totaal niet in het zicht van het scherm alleen is het hard plastic dus schuift alle kanten op.
daarvoor een oplossing gemaakt. Stukje rubber op rol gekocht, malletje met papier geknipt en vervolgens rubber op maat gesneden en past er nu perfect in. Mobiel ligt er ook mooi stevig op en schuift geen mm meer heen en weer

Vanochtend was het zover mijn eerste chiptune ervaring

om 8.00uur kon ik me melden bij ATM en kreeg daar eerst even korte uitleg over het proces. Daarna snel naar de auto. De monteur pakte een laptop en sloot deze aan op de ODB poort en is daarmee een proefrit gaan maken. Tijdens het rijden is er vanalles gelogd om te kijken of alle waarden nog zijn zoals ze af fabriek horen te zijn.
Als er afwijkingen zouden zijn beginnen ze niet eens aan de tuning. Dat geeft vertrouwen

Na de proefrit bleek alles in orde dus de bank op!
Na 3 runs kwam het vermogen uit op 146PK en 344nm (Dat is al een stukje boven fabrieksopgave, ook een teken dat alles nog lekker gezond is)
Toen kon de ECU er uit en het daadwerkelijke herschrijven gebeuren. Boven in het kantoor wordt de ECU aangesloten op de PC en kan men de waarden en kenvelden gaan aanpassen. Ik had aangegeven vooral een lekker soepel karakter te willen en ik zeker niet opzoek ben na het uitpersen van de laatste PK maar het vooral ook heel en betrouwbaar wil houden.
na het herschrijven ECU de auto weer in en is de monteur weer met laptop gaan rijden om allerlei logfiles te maken om zo te kijken of alle waarden (allerlei temperaturen, drukken etc) binnen de marges blijven en bovenal of de auto ook goed/soepel rijdt.
Toen hij terug kwam bleek alles keurig binnen de grenzen te blijven en de slak blaast nu max 1,5bar ipv 1,3bar.
Dus weer de bank op om te kijken wat de cijfertjes zeggen:
186Pk / 418nm

Auto de bank weer af en vervolgens mocht ik zelf een stukje gaan rijden om aan te voelen of alles naar wens was en zo niet dan konden ze nog wat aanpassingen doen maar de grafiek was veel belovend! En zo voelde het ook

kortom ik was dik tevreden

nog even een grafiek met voor/na in 1 plaatje:
Daarna nog een klein ander dingetje gedaan. Nadeel van de E9* serie is dat er eigenlijk geen aflegvakjes zijn waar je je mobiel ofzo neer kan leggen tijdens het rijden. Ivm flitsmeister en daarvoor benodigde GPS verbinding wil ik mijn telefoon niet in mijn broekzak houden of in de middenconsole onder de armsteun doen.
Dus enige plek is eigenlijk neerleggen in de tweede bult voor het navischerm. Wat prima kan met die paar mm dikte ligt ie totaal niet in het zicht van het scherm alleen is het hard plastic dus schuift alle kanten op.
daarvoor een oplossing gemaakt. Stukje rubber op rol gekocht, malletje met papier geknipt en vervolgens rubber op maat gesneden en past er nu perfect in. Mobiel ligt er ook mooi stevig op en schuift geen mm meer heen en weer

- jottemj
Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 186pk / 418nm
Dat zijn mooie resultaten! Nette autobahn cruiser zo! 

- Knot
Mooie waarden man en daar heb je de missende 6pk ook nog terug/erbij t.o.v. BR etc.
Vooral het koppel is heerlijk, ik merk dat ook bij de Golf, eenmaal extra NM dan wil je nooit meer terug naar een origineel exemplaar.
De E60 heeft daar overigens het perfecte vakje voor je mobiel boven de stoelverwarmingbediening etc.
Vooral het koppel is heerlijk, ik merk dat ook bij de Golf, eenmaal extra NM dan wil je nooit meer terug naar een origineel exemplaar.
De E60 heeft daar overigens het perfecte vakje voor je mobiel boven de stoelverwarmingbediening etc.
- Martijn_bmw
Koppel is idd heerlijk
Ja zon bakje is er bij de e90 dus niet maar zo is het goed opgelost

Ja zon bakje is er bij de e90 dus niet maar zo is het goed opgelost

-
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Leuk verslag met mooie resultaten 

- Arthur
- Auto: Nr.51
-