E39 530i Touring
- Wout309t
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Re: E39 530i Touring
Ik vind beide sets super staan!
Elke keer als ik dit topic zie móet ik ook een e39 touring.... Een mooie vinden voor een normale prijs valt niet meer mee denk ik?
Elke keer als ik dit topic zie móet ik ook een e39 touring.... Een mooie vinden voor een normale prijs valt niet meer mee denk ik?
-
Niet als het een 530i/530d moet zijn. Minder gemotoriseerde versies misschien wel?
-
Kerstpakketje voor de 530i
7C0E5A6C-82C0-4CFC-8364-7402202B280D_zps3jhufydb by Reinier Kleis, on Flickr
Bedoeling is dat deze auto voorlopig blijft, hij bevalt in ieder geval super! Wat (preventief) onderhoud heeft ie wel verdiend.
- waterpomp en (gesponsorde) thermostaat + koelvloeistof
- carterventilatie
- vanos revisieset
- kleppendekselpakking
- snaren en alle spanrollen
- olie, lucht, interieur filters
- stuurbekrachtiging slangen moeten nog geleverd worden
T.z.t. nog een keer de luchtbalgen achter doen en de automaat eens een beurtje laten geven.

Bedoeling is dat deze auto voorlopig blijft, hij bevalt in ieder geval super! Wat (preventief) onderhoud heeft ie wel verdiend.
- waterpomp en (gesponsorde) thermostaat + koelvloeistof
- carterventilatie
- vanos revisieset
- kleppendekselpakking
- snaren en alle spanrollen
- olie, lucht, interieur filters
- stuurbekrachtiging slangen moeten nog geleverd worden
T.z.t. nog een keer de luchtbalgen achter doen en de automaat eens een beurtje laten geven.
Laatst gewijzigd door RJK op 04 jul 2017, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
je hebt der weer goed verwend 

- Tim N
Mooi pakketje onder de boom. Aan de olie te zien verbruikt de m54 tot op heden niets?
- Knot
Anders had er nog 2x 5 liter klaargestaan bedoel je? 

-
Wel een heel klein beetje, staan nog twee 1L flesjes op de werkbank 
Het moet er nog op Rene, kijken hoever ik morgen kom. Moet makkelijk kunnen alles te doen dan maar zal sowieso moeten wachten op die twee stuurbekrachtigings slangen. Die komen pas na de jaarwisseling.

Het moet er nog op Rene, kijken hoever ik morgen kom. Moet makkelijk kunnen alles te doen dan maar zal sowieso moeten wachten op die twee stuurbekrachtigings slangen. Die komen pas na de jaarwisseling.
- Knot
Gerucht ging altijd toch dat die set (3 slangen) iets van 200 a 250 euro was...? Heb ze bij de E38 nooit laten vervangen en gewoon van tijd tot tijd ATF bijgevuld.
- GTRene
ah,ik zit ook al een tijdje te wachten op nog meer goodies, wat te maken heeft met paypal grrr...944-20v schreef:
eerder nooit last, nu halen ze wel het geld snel van men bank maar betalen dan niet die waar ik het van koop...soms meer dan een week uitstel en dan gaat het pas in werking, koppel dat aan dezer dagen en je weet het kan nog wat langer duren.
Heel apart hoe paypal nu soms werkt, naar dld de eerste set remmen meteen in behandeling en later van men bank, maar 2 linker remschijven dus ach maar 2 rechter bij besteld ook paypal zelfde bedrijf nu echter halen ze eerst men geld eraf en pas na 10 dagen oid betalen ze die winkel/zaak? dat doen ze nu al een aantal keren sinds een tijdje terug...der staat dan uw uitgestelde betaling word verwerkt (ik stel niks uit) en
terwijl ze het al wel van men bank hebben geplukt heel snel, doen ze sinds een aantal maanden terwijl enkele gewoon ouderwets snel gaan, snap er niks van, geld genoeg ook op men bank, en dat hebben ze er ook al afgehaald die ratten.Het duurt meestal 6-10 werkdagen om uitgestelde bankbetalingen te verwerken (schatting: 29-12-2016 - 04-01-2017). We adviseren verkopers pas producten te versturen als zij betaling hebben ontvangen

- Tim N
Maar je slangen komen dus na de jaarwisseling?
VWB kosten denk ik dat je akelig goed zit Knot, voor een 328i is het iig 300+ euro's incl potje
VWB kosten denk ik dat je akelig goed zit Knot, voor een 328i is het iig 300+ euro's incl potje
-
Raar Rene, ik heb nooit problemen met Paypal.
Vwb die slangen (komen inderdaad na de jaarwisseling binnen maar is geen probleem), zowel op m'n e38 als nu de e39 waren alleen de twee slangen naar het potje lek (poreus is misschien beter). De andere (hoge druk) slangen is niets mis mee. Voor die twee slangen naar het potje zit je op iets van 70 euro ex. bij de dealer. Daarna is dan alles weer mooi droog. Stelt de dynamo ook erg op prijs.
Vwb die slangen (komen inderdaad na de jaarwisseling binnen maar is geen probleem), zowel op m'n e38 als nu de e39 waren alleen de twee slangen naar het potje lek (poreus is misschien beter). De andere (hoge druk) slangen is niets mis mee. Voor die twee slangen naar het potje zit je op iets van 70 euro ex. bij de dealer. Daarna is dan alles weer mooi droog. Stelt de dynamo ook erg op prijs.
- GTRene
Ik had ook eerder nooit problemen met Paypal, sinds een paar maanden lijkt er wat te zijn veranderd oid?
misschien alleen voor klanten die alleen de bank hebben gekoppeld, zonder credit card (ik heb geen credit cards, to scary, bewuste keuze)
Het lijkt ook willekeurig, bestelde bv 2 dingen in de UK bij een bedrijf, moest voor beide apart verzendkosten, 2 redelijk zware en dure delen, afijn, betaal de eerste die ging normaal, kon meteen uitgevoerd worden, nog geen 5 min later bestel ik dus dat andere ook zelfde via hun paypal e.d. en komt er te staan (op paypal) dat het pas 10 dagen later uitgevoerd word en bv dat bedrijf beter nog niet wat kan verzenden ivm echter dat geld al wel van mijn bank gehaald werd (stond ook genoeg) dat is toch raar?
En net zoiets had ik ook bij een ander bedrijf in DLD eerste bestelling ging normaal, 2de bestel ik zeg 8 dagen later en toen een uitstel door paypal van zo'n 9 dagen naar dat bedrijf, terwijl dat geld ook gewoon vrij direct van mijn bank werd gehaald.
In elk geval niet leuk, succes met je kar
misschien alleen voor klanten die alleen de bank hebben gekoppeld, zonder credit card (ik heb geen credit cards, to scary, bewuste keuze)
Het lijkt ook willekeurig, bestelde bv 2 dingen in de UK bij een bedrijf, moest voor beide apart verzendkosten, 2 redelijk zware en dure delen, afijn, betaal de eerste die ging normaal, kon meteen uitgevoerd worden, nog geen 5 min later bestel ik dus dat andere ook zelfde via hun paypal e.d. en komt er te staan (op paypal) dat het pas 10 dagen later uitgevoerd word en bv dat bedrijf beter nog niet wat kan verzenden ivm echter dat geld al wel van mijn bank gehaald werd (stond ook genoeg) dat is toch raar?
En net zoiets had ik ook bij een ander bedrijf in DLD eerste bestelling ging normaal, 2de bestel ik zeg 8 dagen later en toen een uitstel door paypal van zo'n 9 dagen naar dat bedrijf, terwijl dat geld ook gewoon vrij direct van mijn bank werd gehaald.
In elk geval niet leuk, succes met je kar

-
Vandaag lekker bezig geweest.
Handig die gaatjes met draad om de waterpomp uit het blok te drukken.
B09C06E3-3275-4454-855D-B14BAE4D2D6D_zps4somils2 by Reinier Kleis, on Flickr
Nog de originele met kunststof schoepenwiel.
E008B407-5AB0-4CCE-8A30-278CEB5F33C3_zpsiwplvq7o by Reinier Kleis, on Flickr
Radiateur is bij de vorige eigenaar blijkbaar vervangen, is als nieuw. Zo ook de twee dikke slangen naar de radiateur.
27C9213D-307D-4FF8-BB72-77C4F661F5AE_zpszuqrjewg by Reinier Kleis, on Flickr
Kleppendeksel eraf, toch weer een flink vervuilde motor van binnen.
Niet zo erg als mijn 728i toendertijd maar toch...flink wat tijd bezig geweest met schoonmaken / spoelen, vooral met binnenkant van het kleppendeksel. Is nu weer brandschoon.
0D8C70FF-B272-447B-9427-62E47D616E74_zpscs06wgxt by Reinier Kleis, on Flickr
Deze vanos ook weer gooi-passing, seals volledig uitgehard, zelf de rubber binnenringen kon ik als stukjes plastic afbreken. Zit nu weer alles nieuw in.
41F32EC7-7A1A-41FC-8069-2397DD81ED6B_zpsoto009vg by Reinier Kleis, on Flickr
Nieuwe bougies was ik nog vergeten te bestellen
oude er alvast uit gehaald.
B83E75FC-099D-41CA-B52E-92714E8A6F05_zpsdmy4rsoj by Reinier Kleis, on Flickr
En toen kwam ik nog wat tegen, lekkage van de pakking tussen onderblok en oliefilterhuis. Is geloof ik wel een bekend probleem bij M52/M54 motoren. Die er dus ook maar afgepakt, daarvoor moest de dynamo eraf en de stuurbekrachtiging-pomp los.
9ED32ABB-8AA4-4643-BE84-6540CAB8DB5A_zpstluhryai by Reinier Kleis, on Flickr
Pakking was ook maar een klein beetje uitgehard
21C514EB-DD0A-4587-93AE-85974500D258_zpsguog6ztg by Reinier Kleis, on Flickr
Voordeel van oliefilterhuis eraf, je kunt veel makkelijker bij de carterventilatie. Wel even luchtfilterhuis met MAF, aansluigslangen en gasklep eraf halen.
Zat aardig dicht gekoekt en kwam er in brokjes af/uit.
5E8DDF8D-0DA0-431C-8355-7B73A0A30267_zpsexqdxb1c by Reinier Kleis, on Flickr
Nieuwe spul, meteen maar de versie voor koude landen. Geen idee of het helpt maar goed.
F3E307C8-5CE9-4C4A-8AFF-D45C951B54FD_zpsxlqimqhd by Reinier Kleis, on Flickr
Nog wat slechte vacuumslangetjes gevonden, uiteraard allemaal meteen vervangen.
C690982A-BB54-40E1-83AC-3B5438204581_zpsy6gembnt by Reinier Kleis, on Flickr
Huidige stand van zaken.
3F1B4A4D-1EF2-4E0B-895E-399DC7946816_zpsqeq5ptrw by Reinier Kleis, on Flickr
- Vanos gereviseerd
- Kleppendeksel pakking vervangen
- Nieuwe carterventilatie geplaatst
- Waterpomp vervangen
- Thermostaat vervangen
Morgen nog even benzinefilter en interieurfilters doen. De rest zal moeten wachten op de stuurbekrachtiging slangen, bougies en profiel pakking van het oliefilterhuis. Vooral dat laatste want pas als het oliefilterhuis er weer op zit kan de dynamo, de snaren en alle slangen er weer op zodat koelsysteem ontlucht kan worden.
Handig die gaatjes met draad om de waterpomp uit het blok te drukken.

Nog de originele met kunststof schoepenwiel.

Radiateur is bij de vorige eigenaar blijkbaar vervangen, is als nieuw. Zo ook de twee dikke slangen naar de radiateur.

Kleppendeksel eraf, toch weer een flink vervuilde motor van binnen.

Deze vanos ook weer gooi-passing, seals volledig uitgehard, zelf de rubber binnenringen kon ik als stukjes plastic afbreken. Zit nu weer alles nieuw in.

Nieuwe bougies was ik nog vergeten te bestellen

En toen kwam ik nog wat tegen, lekkage van de pakking tussen onderblok en oliefilterhuis. Is geloof ik wel een bekend probleem bij M52/M54 motoren. Die er dus ook maar afgepakt, daarvoor moest de dynamo eraf en de stuurbekrachtiging-pomp los.

Pakking was ook maar een klein beetje uitgehard

Voordeel van oliefilterhuis eraf, je kunt veel makkelijker bij de carterventilatie. Wel even luchtfilterhuis met MAF, aansluigslangen en gasklep eraf halen.
Zat aardig dicht gekoekt en kwam er in brokjes af/uit.

Nieuwe spul, meteen maar de versie voor koude landen. Geen idee of het helpt maar goed.

Nog wat slechte vacuumslangetjes gevonden, uiteraard allemaal meteen vervangen.

Huidige stand van zaken.

- Vanos gereviseerd
- Kleppendeksel pakking vervangen
- Nieuwe carterventilatie geplaatst
- Waterpomp vervangen
- Thermostaat vervangen
Morgen nog even benzinefilter en interieurfilters doen. De rest zal moeten wachten op de stuurbekrachtiging slangen, bougies en profiel pakking van het oliefilterhuis. Vooral dat laatste want pas als het oliefilterhuis er weer op zit kan de dynamo, de snaren en alle slangen er weer op zodat koelsysteem ontlucht kan worden.
Laatst gewijzigd door RJK op 04 jul 2017, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- Niels
- Auto: Prius+
Draait straks weer als een nieuwe!
- GTRene
netjes, aardig ver aangepakt 
en wat slim die koude landen uitvoering te kiezen, in theorie blijft het plastic zo ook langer flexibel en iets minder witte smurrie kansen, minder koud/warm =condens mogelijkheden lijkt me, sowieso goede keuze, niet aan gedacht
bij radiateuren wel eens aan gedacht, een warme landen versie zal bv ook wat groter of dikker kunnen zijn om meer/beter te kunnen koelen.

en wat slim die koude landen uitvoering te kiezen, in theorie blijft het plastic zo ook langer flexibel en iets minder witte smurrie kansen, minder koud/warm =condens mogelijkheden lijkt me, sowieso goede keuze, niet aan gedacht

bij radiateuren wel eens aan gedacht, een warme landen versie zal bv ook wat groter of dikker kunnen zijn om meer/beter te kunnen koelen.
- bartb
Die gaat weer mooi draaien, zeker de vanos revisie schijnt goed te zijn.
Misschien moet ik dat ook maar eens doen. Ben benieuwd naar je ervaring.
Misschien moet ik dat ook maar eens doen. Ben benieuwd naar je ervaring.
- StefanW
- Auto: 106 Rallye S2 & CLA 45
Goed bezig! Leuk dat je het zelf kan.
-
Eerdere vanos revisie bij E38 was wel te merken, pakte makkelijker op vanaf lage toeren. Dit is de vierde die ik gedaan heb, scheelt weer als je niet eerst alles miet uitpuzzelen.
Inderdaad lekker dat het thuis in de garage kan, als het allemaal door een ander gedaan had moeten worden dan zou het waarschijnlijk wat duurder zijn geweest als een duizend beurtje.
Ook de distributieketting spanner nog bijbesteld...we zijn nu toch aan het investeren.
Inderdaad lekker dat het thuis in de garage kan, als het allemaal door een ander gedaan had moeten worden dan zou het waarschijnlijk wat duurder zijn geweest als een duizend beurtje.
Ook de distributieketting spanner nog bijbesteld...we zijn nu toch aan het investeren.
- GTRene
wat heeft die motor nu gelopen dan, vast wel verteld ergens, maar weet het zo niet meer.
trouwens die gaatjes bij de waterpomp ook gaaf, nooit geweten of op gelet
cool.
denk trouwens dat het met die ingekapselde slangen e.d. ook een tikkie stiller word, ook via daar anders wat meer geluid hoorbaar.
trouwens die gaatjes bij de waterpomp ook gaaf, nooit geweten of op gelet

denk trouwens dat het met die ingekapselde slangen e.d. ook een tikkie stiller word, ook via daar anders wat meer geluid hoorbaar.
- Tim N
1e pagina, 2e zin René 
Heb je ook ervaring met de singel vanos? De dubbel pak je er zo vanaf ik wil de mijnen ook gaan doen maar denk dat ik het toch laat doen ivm angst met nokkenastiming etc.

Heb je ook ervaring met de singel vanos? De dubbel pak je er zo vanaf ik wil de mijnen ook gaan doen maar denk dat ik het toch laat doen ivm angst met nokkenastiming etc.
-
Staat inmiddels alweer 220k km op.
Nee enkel vanos geen ervaring mee. Wel ooit een '96 E39 528i handbak gehad maar vanos er nooit af gehad.
Nee enkel vanos geen ervaring mee. Wel ooit een '96 E39 528i handbak gehad maar vanos er nooit af gehad.
- Tim N
Dan draai jij de km's ook wel 6 mnd 17K erbij, dat je geen"POES" gekocht hebt
- jottemj
Deze investeringen zien er allemaal bekend uit
Mooi om te zien dat je het zo netjes aanpakt.
Heb je de subframerubbers en diffrubbers ook al vervangen?
Hoe lang ben je uiteindelijk bezig met de pakking bij de kleppendeksel vervangen, vanos en de carterventilatie? Die staan nog op mijn lijst met een 291k en still going strong 523i.

Heb je de subframerubbers en diffrubbers ook al vervangen?
Hoe lang ben je uiteindelijk bezig met de pakking bij de kleppendeksel vervangen, vanos en de carterventilatie? Die staan nog op mijn lijst met een 291k en still going strong 523i.
-
OnlineMartijn_bmw
Mooi verslag weer! Heerlijk om zulke opfris klussen te zien! Die zal straks weer helemaal strak draaien 

- Riceaux
@Tim: Even pb'tje doen naar Matthijssie, die heeft wel ervaring met single vanos. Timing weer goed zetten was niet zo'n probleem volgens mij.
En goed bezig Reinier, torretje is weer lekker fris straks!
En goed bezig Reinier, torretje is weer lekker fris straks!