Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke dan?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43163
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door Arthur » 10 jan 2016, 10:50

Kijken naar een diesel met hoge km stand is onnodig, hij heeft al een Golf TDI staan. Km's maken kan dan ook in die auto. Maar het was juist de combi van deze twee die het duur maakte.

Verkoop dan de Cupra, koop een klein autootje voor je vriendin/vrouw en wacht tot je je droomhuis vindt of kijk naar Wouter z'n optie; huren in de buurt van je werk.
Koop dan weer een hothatch erbij :D

ErikS
Berichten: 18930
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door ErikS » 10 jan 2016, 10:53


ErikS
Berichten: 18930
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door ErikS » 10 jan 2016, 10:57


ErikS
Berichten: 18930
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door ErikS » 10 jan 2016, 11:01


Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29390
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door Luco » 10 jan 2016, 11:02

Daar wil je nog niet dood in gevonden worden, een slopel :lol:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43163
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door Arthur » 10 jan 2016, 11:03

Kijk eens waar het stuur van die 420d zit :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34372
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door JP » 10 jan 2016, 11:09

Luco schreef:
Daar wil je nog niet dood in gevonden worden, een slopel :lol:
10k minder dan die 120d. Looks zouden nog wel gaan, al wel druk dashboard......enne......1471kg leeggewicht......voor een Astra... :coffee:

ErikS
Berichten: 18930
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door ErikS » 10 jan 2016, 11:11

Arthur schreef:Kijk eens waar het stuur van die 420d zit :tooth:
Details.

ErikS
Berichten: 18930
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door ErikS » 10 jan 2016, 11:19


Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door Macboy » 10 jan 2016, 11:35

Vind het altijd zo apart dat er ook op DF mensen zijn die niet 60.000km kunnen volhouden in een leuke kleine en sportieve auto. Een Polo met 60.000km vond ik meer dan prima. Een 1-serie zonder M onderstel is mij veel te comfortabel, zo zie je maar wat een verschil. Ik begrijp Chris wel.

Chris wat betreft het low rev willen rijden: dat heeft weinig met diesel te maken toch maar met het hoge koppel onderin van de turbo zoals je weet. Een diesel zonder turbo heeft dit immers niet. Dat heeft een benzine turbo dus ook gewoon. Bij een benzine alleen is het toerenbereik veel groter (+6000 toeren). Bij een diesel vaak 4000max daarna is de rek er vaak uit. BMW diesel gaat soms nog ver door maar klinkt voor geen meter. Vooral de 125d heeft daar "last" van (tussen haakjes want dit kan voor vele diesel haters juist geweldig zijn). Die is heel erg benzine motor afgesteld. Prachtig, maar moet je van houden. Ben zelf meer van de VAG duw onderin en dan snel ophouden. De 120d motor heeft dit effect ook wat meer.

Vanwege dat toerenbereik past een automaat naar mijn idee dan ook meer bij een diesel turbo dan een benzine turbo. Omdat het bereik zo laag is rijdt de automaat vrijwel altijd tussen 2000-3500 toeren. Precies wat je bij een low rev auto zou willen. Bij een benzine wil je dat misschien ook (of niet) maar trekt hij bovenin langer door: dat maakt toeren maken natuurlijk zo leuk.

Maar dit is dus precies de reden waarom ik een automaat niet in een turbo benzine zou willen. Wel in een diesel turbo. Overigens ben ik echt een automaten liefhebber. Daarom kan ik alleen automaat rijden bij een diesel en bestel ik dus die er bij als het kan. Maar in essentie is een handbak altijd leuker. Een diesel en handbak is echt super combo. Reden dat ik dat niet heb is omdat ik automaat ook leuk vindt en anders dus nooit in een automaat kan rijden.

Maar mijn volgende diesel zou best handbak kunnen worden. Want lekker in de stad 60 in zijn IV rijden en dan bij einde bebouwde kom bordje gas intrappen zonder iets te hoeven doen is gewoon heeeeerlijk.

Ben reuze benieuwd naar het directe vergelijk ! Al weet ik bijna de eindconclusie wel: de handbak gaat me meer bevallen dan de automaat. Hoewel met mijn kilometers de minst verstandige keuze.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29390
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door Luco » 10 jan 2016, 11:59

Ik vind voor kilometervreten en veel file een automaat ideaal
funauto altijd handbak
heb er in 2015 weer 3 k ex btw satanssap doorgejaagd :tooth:

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4895
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door sitechris » 10 jan 2016, 13:57

JP schreef:
Afschrijving is gemiddeld als je van 40k afrekent. Eerste jaar 8k, tweede jaar 6k etc.(...)
Ga je straks iets nieuws rijden en dan het eerste jaar die 90kkm op de teller zetten, dan ga je echt meer dan die 8k afschrijven......rij je 2 jaar met de auto krijg je met 180kkm op de teller nog maar een schijntje terug tov de aanschafprijs.

Zou me eerst eens informeren voor hoelang je die km's moet blijven maken en anders zsm verhuizen. Nu prive zo veel km's maken is puur geld weggooien.
Zeg je het is maar voor zeg max. 1 jaar, zou ik (my 2 cents) wat gebruikts nemen die nauwelijks afschrijft en het overblijvende geld in het huis stoppen.

Mijn berekening ging over de Cupra. De nieuwe diesel zat wat meer afschrijven. Met afschrijven ben ik vrij makkelijk. Dat zie ik tzt wel weer. Het gaat mij nu meer om mijn huidige lasten en mijn rijplezier in de daily Golf.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43163
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door Arthur » 10 jan 2016, 14:00

LOL! Automaat dus :)
Maar mijn volgende diesel zou best handbak kunnen worden. Want lekker in de stad 60 in zijn IV rijden en dan bij einde bebouwde kom bordje gas intrappen zonder iets te hoeven doen is gewoon heeeeerlijk.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4895
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door sitechris » 10 jan 2016, 14:01

JP schreef:
Luco schreef:
Daar wil je nog niet dood in gevonden worden, een slopel :lol:
10k minder dan die 120d. Looks zouden nog wel gaan, al wel druk dashboard......enne......1471kg leeggewicht......voor een Astra... :coffee:
Idd, die kilootjes nekken hem. Jammer dat in de nieuwe Astra geen dik dieselblok ligt. Had nog wel optie geweest.

Rnd
Berichten: 2316
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door Rnd » 10 jan 2016, 14:23

Hij zal teveel kilo's hebben, maar dit is er wel eentje die je zo naar de 500.000 km kan rijden (nu 244.000 km) met weinig afschrijving. Gaat om mijn 330xd (zie ook M2 verhaal). Ik heb er meer vrede mee als hij naar een DF-er gaat.

Eerste eigenaar. Alle opties, behalve elektrische stoelen. Vrijwel alleen snelweg kilometers Den Haag <-> Amsterdam en vakanties. Nooit met koude motor gas gegeven. Vrijwel nooit gaspedaal volledig gevloerd (geleidelijk versnellen om belasting van bak en motor te ontzien). Leer om het half jaar ingevet. Dashboard ziet er als nieuw uit. De zwakke "swirl flaps" zijn verwijderd en vervangen door afdekplaatjes. Bij 220.000 km getuned naar 272 pk (had van mij niet gehoeven, maar kon voordelig in combinatie met uitzetten EGR-klep). Automaatbak preventief gespoeld en van nieuwe pakkingen voorzien bij ZF in Delfgauw (bij iets van 210.000 km). Bak zag er als nieuw uit.

<foto's weggehaald, staat kenteken op en daarom heb ik het verwijderd. Mocht je (andere forum-leden) interesse hebben, stuur me dan maar een pb voor de foto's>
Laatst gewijzigd door Rnd op 11 jan 2016, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Rnd
Berichten: 2316
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door Rnd » 10 jan 2016, 14:26

Wielen horen niet echt bij de auto en zijn eigenlijk niet mijn smaak. Zijn overgenomen van Luca voor de winterbanden. Ik heb ook nog de originele wielen erbij.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door Mike R32 » 10 jan 2016, 14:27

Dikke bak, een echte BMW :thumbup:

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4895
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door sitechris » 10 jan 2016, 14:29

Ziet er strak uit gezien de kilometerstand. Maarreehh.....te zwaar idd en ik vind - hoe irrationeel en onverstandig dit ook is - nieuw kopen gewoon erg leuk. Mijn eigen kleur, opties etc.

Rnd
Berichten: 2316
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door Rnd » 10 jan 2016, 14:41

sitechris schreef:Ziet er strak uit gezien de kilometerstand. Maarreehh.....te zwaar idd en ik vind - hoe irrationeel en onverstandig dit ook is - nieuw kopen gewoon erg leuk. Mijn eigen kleur, opties etc.
Kan ik begrijpen. Vind ik zelf ook leuker.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2030
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door veejay » 10 jan 2016, 18:01

Als ik nieuw koop kan ik nooit de auto rijden die ik echt graag wil.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door indobesar » 10 jan 2016, 18:08

Z

Str8Six
Berichten: 1033
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: eBike
Locatie: Amsterdam

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door Str8Six » 11 jan 2016, 21:15

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door GTRene » 11 jan 2016, 22:07

mooi ding :)

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4895
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door sitechris » 11 jan 2016, 22:08

Wat ben je globaal (als je van verkoopprijs uitgaat) eigenlijk kwijt als je deze importeert na alle heffingen?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Toch maar weer (noodgedwongen)aan de diesel? Maar welke

Bericht door GTRene » 11 jan 2016, 22:20

voor de m sport 125d nog iets van 5.800,-euro zag ik net (2015 berekening) + die 37.800 (zonder handelen)
= 43.600,-euro zoiets

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten